Als webwinkelier heb je je waarschijnlijk al de volgende vraag gesteld: Moet ik in mijn online winkel een minimum bestelwaarde aanbieden? Misschien ben je nieuw in e‑commerce of wil je de mandwaarde van je bestellingen verhogen?
Dan ben je hier aan het juiste adres! In dit artikel bekijken we de voor- en nadelen van de minimum bestelwaarde. We geven je ook tips over hoe je het in je online winkel kunt integreren.
Stel je voor: Een klant bestelt een product van lage waarde. Er wordt niets anders besteld dan dit ene product. De verzending is gratis, dus de bestelling is snel klaar.
Als webwinkelier moet je nu zorgen voor de verzending van het product. Voor een enkel laaggeprijsd product kan de logistieke inspanning behoorlijk groot zijn; vooral omdat je waarschijnlijk niet eens veel aan deze bestelling zult verdienen door de onevenredige moeite en kosten van de verzending.
Vooral voor kleinere webshops kan dit op den duur een probleem worden, vooral als deze kleine bestellingen zich opstapelen.
Het is niet voor iedere winkelier winstgevend om gratis verzending aan te bieden of toe te staan voor kleinere bestellingen met een lage winkelwagenwaarde.
Dit is de reden waarom de minimum bestelwaarde bestaat. Veel online winkeliers gebruiken dit om hun klanten aan te moedigen meer te bestellen.
Boven een bepaalde waarde kan de bestelling helemaal niet geplaatst worden of is de bezorging gratis.
Niet alleen kleinere webwinkels, maar ook bekendere merken bieden pas gratis bezorging aan als een bepaald bedrag bereikt is. Dit is in andere Europese landen overigens normaler dan in Nederland en België.
Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van een minimum bestelwaarde in je webshop.
Een van de belangrijkste voordelen van de invoering van een minimum bestelwaarde is de gemiddelde toename van de waarde van het mandje.
Met andere woorden, klanten zullen meer producten aan hun bestelling toevoegen om de ingestelde waarde te bereiken. Dit zal je meer verkoop op te leveren.
Hier kun je ook gemakkelijk passende producten aan je klanten voorstellen om upselling en cross-selling te bevorderen.
Bijvoorbeeld, als een klant in je winkel een matras wil bestellen, zou je een bijpassende matras topper of beddengoed kunnen aanbieden in een pop-up of onder het winkelmandje. Deze strategie heet cross-selling.
Met upselling, daarentegen, bied je klanten een beter maar iets duurder product aan (bv. een matras van hogere kwaliteit).
Vooral als klanten een bepaald bedrag tekort komen om de minimum bestelwaarde in je online winkel te bereiken, zijn ze eerder bereid een duurder of een ander product aan de bestelling toe te voegen.
Wil je meer weten over cross-selling en upselling en hoe je ze kunt gebruiken om je verkoop te verhogen, kijk dan eens naar het blog artikel dat we aan dit onderwerp gewijd hebben.
Een ander voordeel van de minimum bestelwaarde is dat ze de logistiek en verzending vereenvoudigt. De moeite van het bestellen moet immers de moeite waard zijn voor jou en je bedrijf. Vooral bij verzending van zeer laag geprijsde artikelen kan dit niet altijd gegarandeerd worden.
Daarom besluiten vooral kleinere webshops vaak om een algemene minimum bestelwaarde in te voeren (bestellingen kunnen pas geplaatst worden vanaf een winkelwagenwaarde van bijvoorbeeld 20 euro).
Dit zorgt ervoor dat je alleen orders hoeft te verwerken die voor jou en je team de moeite waard zijn en waarmee je werkelijk winst kunt maken.
Een minimum orderwaarde zorgt er ook voor dat je bedrijf duurzamer is doordat je de neiging hebt minder kleine bestellingen te ontvangen
Minder bestellingen betekent ook dat er minder verpakkingsmateriaal gebruikt wordt en dat de CO2-uitstoot vermindert doordat op transport bespaard wordt.
Duurzaamheid is ook iets dat je merkimago positief kan beïnvloeden. Studies tonen aan dat het thema duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor de consument in de online detailhandel.
We hebben je de voordelen van een minimum bestelwaarde laten zien. Vervolgens bekijken we de nadelen van minimum bestelwaarden in webshops.
Zoals je misschien al geraden hebt, kan een minimum bestelwaarde potentiële klanten afschrikken. Sommige bezoekers van je website zullen vertrekken zodra ze beseffen dat een bepaalde waarde vereist is om bij je winkel te bestellen. Vooral als klanten de ingestelde waarde te hoog vinden, is de kans groot dat ze niets van je kopen.
Een soortgelijk probleem kan ontstaan als klanten expliciet naar een bepaald product gezocht hebben en alleen dit en niets anders willen bestellen. Het is heel goed mogelijk dat ze dan liever naar je concurrenten of een marktplaats overstappen als die geen bepaalde winkelwagenwaarde eisen.
Omgekeerd kun je aannemen dat het aantal annuleringen van winkelmandjes in je webshop zal toenemen. Natuurlijk kunnen er ook andere redenen zijn voor een toegenomen winkelwagenverlating: bijvoorbeeld als de kassa niet soepel werkt.
Uiteindelijk is het aan jou om te beslissen of je een minimum bestelwaarde in je webshop wilt invoeren.
Is het belangrijk voor je dat je alleen relevante orders ontvangt die je een goede winstmarge beloven? Dan moet je bestellingen in je webwinkel beperken tot een bepaalde mandwaarde of een bepaald aantal producten. Bijvoorbeeld, als de waarde van 20 euro niet bereikt wordt, is een bestelling in je online winkel in principe niet mogelijk.
Deze beperking zal er echter hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat sommige klanten in de eerste plaats niet bij je zullen bestellen.
Anderzijds kan het op de lange duur juist de moeite waard zijn om kleinere bestellingen aan te nemen. De tevredenheid van de klanten neemt toe; immers, klanten die al eerder met succes bij je besteld hebben, zullen graag weer bij je kopen. Bovendien staat je webshop open voor een groter aantal klanten.
Wil je besparen op verzendkosten, maar tegelijk klanten een stimulans geven om meer te kopen? Dan kan het zinvol zijn om boven een bepaalde bestelwaarde gratis bezorging aan te bieden.
Op deze manier betalen de klanten zelf de verzendkosten als ze liever alleen een paar producten van geringe waarde bestellen (meestal tussen 2,99 en 6,95 euro, afhankelijk van de verzendservice en wat je zelf wilt bijleggen). Een order kan dus ondanks een lage waarde geplaatst worden en toch winstgevend voor je zijn.
Je hebt de voor- en nadelen afgewogen en besloten een minimum bestelwaarde in te voeren. In het volgende willen we je een paar tips aanraden.
Zorg ervoor dat het ingestelde bedrag niet hoger is dan de gemiddelde bestelwaarde in je webshop.
Dus als er gemiddeld bestellingen ter waarde van ongeveer 30 euro bij je geplaatst worden, mag je minimum bestelwaarde niet hoger zijn dan die 30 euro.
Ter oriëntatie: de meeste online winkels die gratis verzending aanbieden, kennen dit toe vanaf een bestelwaarde van meer dan 20 of 25 euro.
Webshopsoftware als WooCommerce, LightSpeed of Shopify helpen je met de integratie.
Je kunt ook een minimum bestelwaarde aan je advertenties op Google en Google Shopping toevoegen. Je kunt de nodige instellingen doen via het Google Merchant Center.
Informeer je (potentiële) klanten op een duidelijk zichtbare manier over het vereiste minimum bestelbedrag op de website.
Bezoekers van je website moeten deze informatie direct kunnen zien. Daarom is het raadzaam om de minimum bestelwaarde bovenaan (bijvoorbeeld boven de navigatiebalk) op elk van je pagina's en productpagina's te tonen.
Een andere mogelijkheid zou zijn om er de aandacht op te vestigen in een pop-up.
Het is ook de moeite waard klanten te herinneren aan het bedrag dat ze moeten betalen om gratis verzending te krijgen. Dit kan ook met behulp van een pop-up of een dynamische advertentie die bezoekers steeds op je website kunnen zien
Vooral als het maar om een klein verschil van een paar euro gaat, kun je klanten gemakkelijk overhalen een ander product aan hun winkelwagentje toe te voegen.
Wat up- en cross-selling betreft, kun je hen zelfs geschikte producten voorstellen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.