Waarom alleen reviews verzamelen niet genoeg is

Heb je een webshop en verzamel je reviews? Dan ben je al goed op weg, maar je bent er nog niet. Vooral na de grote groei aan webshops zijn reviews lang niet meer genoeg, om jouw betrouwbaarheid te tonen. Waarom, vraag je je af? Wij leggen het in dit artikel graag uit!

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Haris120297

Leestip: Klant Bergzeit mocht de Smart Review Assistant testen. Het resultaat?  Ze besparen de helft van de tijd waarin ze op klanten reageren! In dit  klantverhaal vertelt Ute Lehner (Shop Reputation Manager bij Bergzeit) over  haar ervaring.  Lees verder

In dit artikel leer je meer over...

1. Reviews zijn slechts het begin van vertrouwen

Laten we één ding heel duidelijk maken: reviews zijn nog steeds heel erg belangrijk. Nu meer dan ooit. Het CBS geeft aan dat het consumentenvertrouwen nog steeds relatief laag is. Reviews zorgen ervoor dat je klanten je toekomstige klanten kunnen informeren over hoe jouw service en producten zijn.

Ook zijn er steeds meer neppe webshops en verschillende organisatie (waaronder de Consumentenbond) zijn een campagne gestart 'Eerst reviews checken, dan bestellen' om consumenten bewuster te maken van vertrouwenselementen.

Het is daarom ook erg belangrijk om actief reviews te verzamelen. Je wilt niet dat alleen ontevreden klanten jouw reviews geven, maar juist dat de tevreden klanten dat doen. Daarom is het verstandig om actief aan elke klant te vragen: wat vind je van ons bedrijf. Zo ziet de shopper een echte weergave van jouw service.

2. Reviews van geverifieerde klanten

Reviews van geverifieerde klanten zijn daarin nog weer een stap verder richting vertrouwen. Denk er bij na welke review jijzelf zou vertrouwen: de review waarbij geverifieerd is dat het om een echte klant gaat, of een review van een anoniem persoon waarvan je niet weet of het een klant is? Reviews van klanten helpen bij dit vertrouwen. Als je via Trusted Shops automatische beoordelingsverzoeken verstuurt, zijn de geplaatste beoordelingen geverifieerde reviews. Handig voor je toekomstige klant, maar ook voor jou: nu weet jij wat de gemiddelde mening is over jouw service of product!

Nog iets om bewust van te zijn is: mensen zijn geneigd om verder te kijken dan alleen dat ene reviewplatform waar jij bij bent aangesloten. Bij sommige bedrijven, zoals Trustpilot en Google Bedrijfsprofiel, kan iedereen een beoordeling achterlaten, ongeacht of deze van klanten komen. En het kan ook nog schadelijk zijn, als jij deze beoordelingen niet zelf beheert: de ontevreden klanten zullen misschien eerder daar wat achterlaten dan de echte klanten.

Trusted Shops heeft hiervoor een oplossing, genaamd de Reputation Manager.

Leestip: Wil je ook jouw reviews van Trusted Shops, Trust­pilot én Google Mijn  Bedrijf vanuit één systeem beheren? Dan raden we je aan om eens naar onze  Reputation Manager te kijken. Zo krijg je beoordelingen van echte klanten over  alle 3 de platformen!

 

3. Waarom een webshopkeurmerk nodig is

Hoe meer nieuwe webshops er komen, hoe meer neppe er komen. Deze fake shops worden steeds beter in echte webshops imiteren, waardoor het voor de klant lastig is om te beoordelen welke te vertrouwen.

Bijna elke webshop verzamelt wel reviews (actief of onbewust) en dat is lang niet meer iets unieks. Je concurrentie doet dit ook, dus je moet een stap verder gaan om aan al die potentiële kopers te tonen: dit is een goede webshop.

trustmark_w1477h1476Een stap verder in online vertrouwen is dus een keurmerk voor je webshop. Dit geeft de klant de zekerheid dat jouw webshop grondig bekeken is door een ander bedrijf en dat het andere bedrijf vertrouwen heeft in jouw webshop. Een bedrijf associeert zich niet zomaar met een ander bedrijf, tenzij er zekerheid is dat alles pluis zit!

Vooral als je een kleine webshop hebt of net begonnen bent, is het belangrijk om een keurmerk te hebben, omdat de klant jou mogelijk nog niet kent. Deze klant wil bevestiging. Maar onderschat de kracht van een keurmerk niet voor grote merken! Een webshopkeurmerk is meer dan alleen een ‘OK’; het laat zien dat jij staat voor kwaliteit en dat jij je best doet jouw kwaliteit hoog te houden.

Het webshopkeurmerk van Trusted Shops is één van de bekendste in Europa, waardoor je ook al je andere domeinen deze status kan meegeven. Of je klant nou uit Nederland of België komt, uit Spanje, Duitsland, Frankrijk, Portugal… met het keurmerk van Trusted Shops weet je klant dat het bij jou goed zit.

Een keurmerk doet dus iets wat reviews niet kunnen garanderen: de kracht van een ander bedrijf.

4. Waarom een kopersbescherming essentieel is

In Nederland zijn er al verschillende keurmerken en je ziet stuk voor stuk dat je concurrenten een keurmerk nemen. Daarin ben je dus misschien niet meer onderscheidend! Het is dus belangrijk om nog verder te gaan in het online vertrouwen bieden voor jouw toekomstige klant. En wat beter dan te garanderen dat ze óf hun product krijgen óf hun geld terug?!

NL_Trustbadge_standing_w857h1446Voor een kleine, beginnende webshop klinkt dit als een groot bedrijfsrisico. Vooral wanneer de verzendmaatschappijen het heel druk hebben, kan het zijn dat een pakket kwijtraakt in de reis naar de klant toe. Misschien heb je al goede afspraken met (of zelfs een verzekering afgesloten bij) de verzendmaatschappij; toch zit er een groot risico aan.

Zorg ervoor dat je een kopersbescherming regelt voor je klant, maar houdt het realistisch. Trusted Shops snapt dit en geeft daarom alle webshops met het keurmerk ook een kopersbescherming. Met de Trusted Shops Kopersbescherming zijn de bestellingen van je klant gratis tot 100 euro automatisch verzekerd. Als je klant 9,90 euro in het jaar betaalt, zijn aankopen bij alle webshops die aangesloten zijn bij Trusted Shops is dat tot wel 20.000 euro per bestelling.

Een gratis geldteruggarantie zorgt ervoor dat je klant met vertrouwen een bestelling plaatst, want als er iets misgaat staat de klant niet met lege handen. Vooral als het om een hoog bedrag gaat, zoals een bankstel bijvoorbeeld, wil de klant gewoonweg zekerheid.

Goed om te weten: wist je dat de betaalmethode iDEAL geen geldteruggarantie heeft? Dit betekent dat als de klant daarmee betaalt, de klant het geld niet kan verhalen bij de betaalmethode, maar alleen bij jou terechtkan. Wanneer de winkelier niets doet (bijv. bij faillissement), heeft de klant geen plan B. Dat zorgt voor extra onzekerheid!

Als je kopersbescherming dan ook nog door een ander bedrijf geleverd wordt (zoals bij Trusted Shops het geval is), heeft je klant dat een extra stukje zekerheid. Een betrouwbaar plan B.

5. Kortom

Reviews zijn slechts het topje van de ijsberg, als het gaat om online vertrouwen. In de afgelopen jaren zijn er heel veel nieuwe webshops bijgekomen en iedereen doet z’n best om de beste te zijn en de meest betrouwbare uitstraling te creëren. In deze strijd is het belangrijk om altijd mee te gaan met de laatste ontwikkelingen.

Daarom raden wij aan om reviews te verzamelen, van geverifieerde klanten, op verschillende platforms, met een keurmerk en een kopersbescherming.

Benieuwd hoe Trusted Shops jou hierin kan helpen? Ga een vrijblijvend gesprek aan met onze experts!

Contact opnemen

 

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Originele publicatie: 11 februari 2021
Datum update: 8 november 2023

15-11-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen