Wat consumentenvertrouwen betekent voor winkels
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Waarschijnlijk heb je het logo van Trusted Shops al wel eens gezien, bijvoorbeeld bij een aangesloten webshop. Dan vraag je je misschien af: ‘Wat is Trusted Shops precies?’ of ‘Wat kan het voor mijn webshop betekenen?’ Laten we eens kijken naar enkele producten van Trusted Shops en ontdekken hoe zij je bedrijf kunnen ondersteunen.
📷 titelafbeelding: Trusted Shops
Als mensen zeggen dat ze iemand of iets vertrouwen, voelt dat vaak als een gevoel, maar eigenlijk is vertrouwen een weloverwogen keuze. We hebben allerlei manieren om te bepalen of iemand betrouwbaar is:
Hetzelfde geldt voor je webshop. Daarom is het belangrijk om te beseffen dat vertrouwen misschien niet tastbaar is, maar dat er wel specifieke acties zijn die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat je site als betrouwbaar wordt gezien.
Omdat vertrouwen een kwestie van perceptie is, ligt het aan jou als winkeleigenaar om die betrouwbaarheid over te brengen. Vertrouwen is moeilijk te winnen en gemakkelijk te verliezen.
Hoewel jij weet dat je betrouwbaar bent, weten je potentiële klanten dat ook?
Zoals je misschien al hebt geraden, heeft Trusted Shops iets te maken met betrouwbare webshops en vertrouwensoplossingen.
Misschien ben je nog niet bekend met de term vertrouwensoplossingen. Vertrouwen is immers een behoorlijk abstract begrip, nietwaar? Maar is het echt niet meetbaar?
Bekijk deze video, waarin wordt uitgelegd wat Trusted Shops doet (in het kort):
Lees verder voor een meer gedetailleerde kijk op hoe Trusted Shops bedrijven helpt vertrouwen op te bouwen!
Trusted Shops is een onderneming die fungeert als een onafhankelijke partij die de gedeelde belangen van zowel consumenten als winkeliers vertegenwoordigt. Met meer dan 25 jaar ervaring in de e‑commerce-sector begrijpt Trusted Shops wat werkelijk van belang is voor zowel kopers als bedrijven.
Met deze kennis hebben ze de Community of Trust opgericht:
Met een verscheidenheid aan producten en functies om winkeleigenaren te helpen betrouwbaarheid op te bouwen, bekijken we de kernproducten van Trusted Shops:
Shopbeoordelingen (ook wel service- of winkelbeoordelingen genoemd) vormen de kern van vertrouwen voor elk bedrijf. De vertrouwensoplossingen van Trusted Shops beginnen met shopbeoordelingen.
Met authentieke shopbeoordelingen kunnen webshops hun klantrelaties voortdurend versterken en tegelijkertijd het vertrouwen van nieuwe bezoekers verhogen.
Je kunt je beoordelingen natuurlijk direct op je site weergeven dankzij onze dynamische widgets. Je shopprofiel, welke ook in de Google-zoekresultaten te vinden is, is de plek waar klanten pas echt diep in je online reputatie kunnen duiken.
Hierboven zie je een beoordeling en reactie van onze klant VONROC Nederland op hun shopprofiel.
Als Google-partner kunnen de beoordelingen die je verzamelt met Trusted Shops overal in de zoekmachine verschijnen. Voor Vonroc ziet dit er zo uit:
📷 Google
Het verzamelen van veel beoordelingen is essentieel om je online reputatie een boost te geven. Afhankelijk van de branche kan het “juiste moment” om een beoordeling te vragen variëren. Omdat we ons realiseren dat elk bedrijf anders is, maakt Trusted Shops het webshops makkelijk om de timing voor hun beoordelingsverzoeken aan te passen. Op de juiste momenten vragen kan de kans op een reactie vergroten. Sommige consumenten hebben behoefte aan een vriendelijke herinnering, dus het sturen van een follow-up e-mail om feedback van klanten te vragen is ook eenvoudig in te stellen.
Trusted Shops is de maker van het meest bekende keurmerk van Europa (ook wel het kwaliteitslabel genoemd). Het Trusted Shops Keurmerk geeft aan dat een website voldoet aan de best practices in de branche. A/B-tests hebben aangetoond dat het tonen van het keurmerk op je site de conversie gemiddeld met 5-15% kan verhogen.
Om het keurmerk te verdienen, moeten bedrijven slagen voor een certificering en een klantbeoordeling van 3,5 of hoger hebben van geverifieerde beoordelingen. Enkele van de criteria om voor deze audit te slagen zijn een verantwoordelijke omgang met klantgegevens, transparante communicatie en een betrouwbare klantenservice.
Er is een speciaal team bij Trusted Shops om je door deze certificering heen te loodsen en je te helpen om compliant te worden.
Het houdt niet op bij het simpelweg weergeven van het keurmerk. De kopersbescherming is een kracht van het keurmerk.
Winkeliers die het keurmerk hebben verdiend, kunnen hun klanten de optie bieden om te kiezen voor de kopersbescherming. Dit beschermt klanten in het geval artikelen niet geleverd worden of een terugbetaling niet gedaan wordt na een retour.
De combinatie van het keurmerk en kopersbescherming kan echt helpen om de vertrouwenskloof te overbruggen die bestaat wanneer kopers voor het eerst een website bezoeken.
Het keurmerk, de Kopersbescherming en de shopbeoordelingen komen samen in de Trusted Shops Trustbadge®, een eenvoudig te integreren widget die je overal op je website kunt weergeven.
De Trustbadge toont het keurmerk op je hele website, samen met je gemiddelde beoordelingsscore.
Shoppers worden eraan herinnerd dat de webshop is gecertificeerd door Trusted Shops en andere shoppers en hebben ook een kopersbescherming. Hierdoor daalt het ervaren risico om van een onbekende website te kopen, waardoor de conversie van een webshop stijgt.
Met het keurmerk, de kopersbescherming en de shopbeoordelingen in de Trustbadge heb je een overzicht van onze hoofdproducten. Trusted Shops creëert echter voortdurend nieuwe producten om het vertrouwen tussen consumenten en webshops te vergroten. Hier zijn enkele van onze aanvullende oplossingen om het vertrouwen te vergroten:
Hoewel shopbeoordelingen de online reputatie van je merk kunnen verbeteren, zijn productbeoordelingen ook een belangrijk onderdeel van het klanttraject.
📷 Lobbes
Tegenwoordig moeten productbeoordelingen worden weergegeven op productpagina's, maar ze verschijnen ook in Google, zowel organisch als in betaalde advertenties.
Naast het leveren van social proof aan je klanten, kun je productbeoordelingen ook gebruiken om je productlijn te verbeteren. Met authentieke beoordelingen van geverifieerde klanten weet je zeker dat je eerlijke meningen krijgt.
Een ander groot voordeel van productbeoordelingen is dat webshops het aantal retourzendingen zien dalen. Als shoppers goed geïnformeerd zijn dankzij feedback van klanten, is de kans groter dat ze een aankoop afronden wetende dat dit het juiste product voor hen is.
Een van de populairste producten van Trusted Shops is de Google-integratie.
Als je winkel Google Ads gebruikt, is de tool Google-integratie een perfecte aanvulling op je klantbeoordelingen (zowel servicebeoordelingen als productbeoordelingen).
De meest effectieve Google Ads geven sterrenbeoordelingen weer.
Door samen te werken met een Google-gecertificeerde aanbieder van beoordelingen via Trusted Shops, kun je je meest recente beoordelingen automatisch rechtstreeks naar de zoekmachine sturen. Deze actie kan helpen om je sterren/beoordelingen direct in je advertenties weer te geven (d.w.z. tekstadvertenties en Google Shopping-advertenties), waardoor je click-through rates worden verhoogd en je CPC's worden verlaagd. Meer informatie over winkelbeoordelingen is te vinden op de supportpagina van Google.
Het beantwoorden van beoordelingen is ook ongelooflijk belangrijk voor je merkimago. Dit geldt vooral voor negatieve beoordelingen, maar het is ook goed om positieve beoordelingen te beantwoorden.
Als je potentiële klanten laat zien dat je feedback van klanten serieus neemt, is dat goed voor je reputatie, vooral voor je klantenservice. Het probleem is dat als je veel beoordelingen verzamelt, het beantwoorden van elke beoordeling enorm tijdrovend kan zijn.
Een van de nieuwste tools van Trusted Shops maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om doordachte, unieke en relevante antwoorden te maken met een klik op een knop. Je kunt de reactie direct publiceren of eerst aanpassen. Je bespaart hiermee veel tijd met het verbeteren van je reputatie en merkimago.
Ook kan de tool je beoordeling samenvatten. Dit is vooral handig als je lange beoordelingsteksten ontvangt.
Onze klant Bergzeit heeft deze tool getest en gaf aan dat reageren op reacties nog maar de helft van de tijd in beslag neemt dankzij de Smart Review Assistant. Klik hier om het klantverhaal hierover te lezen.
Elke doorgewinterde winkeleigenaar beseft dat een aanzienlijk aantal bezoekers via Google naar je webshop komt. Wat je misschien over het hoofd ziet, is dat je webshop vaak een eerste indruk achterlaat in zoekmachines.
Wanneer een potentiële klant besluit om je bedrijf te onderzoeken, zoekt deze vaak op "winkelnaam + reviews" in Google. In de eerste resultaten verschijnen meestal beoordelingen van externe partijen, zoals Trusted Shops of Trustpilot.
Wanneer beoordelingen tegenstrijdig lijken, kan dit verwarring veroorzaken bij shoppers en hen doen twijfelen om bij jou te kopen.
Met de Reputation Manager van Trusted Shops kun je automatisch beoordelingsverzoeken versturen naar diverse andere populaire platforms, zoals Google Bedrijfsprofiel en Trustpilot, zelfs als je daar geen betalend lid bent.
Door je beoordelingsverzoeken te verspreiden, kun je bezoekers gemakkelijk naar deze andere platforms sturen om je beoordelingen op Google een boost te geven en te harmoniseren en zo meer vertrouwen op te bouwen bij shoppers.
De tool Sentimentanalyse is een van de nieuwste producten van Trusted Shops.
Sentimentanalyse is ontworpen om webshops te helpen die veel beoordelingen verzamelen en helpt bedrijven om hun waardevolle feedback beter te begrijpen.
Met behulp van kunstmatige intelligentie scant Sentimentanalyse alle beoordelingen van je klanten en geeft je inzicht in wat werkt in je winkel en op welke gebieden verbetering nodig is.
Met deze gegevens kun je beslissingen nemen die je nog dichter bij een 5-sterren webshop brengen.
Trusted Shops werkt hard aan het creëren van vertrouwensoplossingen voor webshops. Met toegewijde customer success- en accountmanagers helpen we je om onze oplossingen op de beste manier voor jouw unieke webshop te implementeren.
In de loop der jaren hebben we samengewerkt met trouwe klanten... en we wilden graag een aantal van hun verhalen delen.
Ga naar onze klantverhalen-pagina om meer te lezen over de verschillende klantverhalen met de verschillende vertrouwensoplossingen die we in dit artikel hebben genoemd.
Het is absoluut mogelijk om vertrouwen op je webshop op te bouwen. Met de hulp van Trusted Shops hebben meer dan 32.000 webshops het vertrouwen van nieuwe klanten verdiend en tegelijkertijd hun online reputatie verbeterd (of gecreëerd).
Dit was echter slechts een korte samenvatting van wat Trusted Shops voor een webshop kan betekenen.
Wil je een van onze experts spreken die je door onze producten kan leiden? Neem contact met ons op zodat onze experts je persoonlijk en vrijblijvend kunnen adviseren.
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Juni is Pride-maand en vele bedrijven gebruiken dit als een marketingmoment. Maar waar moet je rekening mee houden?