Waarom nu het perfecte moment is voor direct-to-consumer-bedrijven (D2C)

Direct-to-consumer-bedrijven (D2C) zijn de laatste jaren sterk gegroeid. Als je erover nadenkt om je eigen onderneming te beginnen, is dit het moment om dat op een D2C manier te doen. We kijken naar wat grote D2C-merken hebben gedaan om hun branches te verstoren en wat je in gedachten moet houden als je een succesvolle D2C-business wilt opbouwen.

 

email-teaser-google_shopping-w400h300👀Leestip: Tegen­­woordig beginnen veel shop­ping-avonturen op Google. Via Google Shop­ping vinden je klanten heel snel jouw producten... mits je op Google Shop­ping zit natuurlijk! Wij hebben een koste­loze gids voor je gemaakt waarin je leert hoe je jouw gratis Google Shop­ping-account instelt.

Bekijk gratis e-book ️

1. Wat is een direct-to-consumer-bedrijf?

Een direct-to-consumer-bedrijf is een fabrikant die zijn producten direct aan consumenten verkoopt, de retailer wordt dus uit het proces gehaald. Bij de boer aardappelen kopen is hier een voorbeeld van. Het idee hierachter is dat D2C-bedrijven zo een betere prijs kunnen bieden aan de consument, aangezien er geen tussenpersoon meer is.

Er zijn nog veel andere voordelen hieraan, waarover we in dit artikel verder praten.

I. Het digitale tijdperk en e-commerce

Naast het feit dat je door de komst van het internet online kunt shoppen, heeft het digitale tijdperk ook veel andere nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor bedrijven. Natuurlijk spreken sommige van deze mogelijkheden voor zich, bijvoorbeeld het kunnen beginnen van een onderneming zonder een fysieke winkel nodig te hebben.

Maar nu zijn ook andere onderdelen binnen het bedrijfsproces toe aan verandering, zoals de supply-chains, het gebruik van nieuwe marketingmethoden en het optimaliseren van de klantervaring.

Er zijn een paar pioniers voor dit nieuwe businessmodel met betrekking tot de e‑commerce-wereld. Warby Parker is een van hen.

D2C-bedrijven
Bron: Warby Parker

II. Een probleem vinden en een kans grijpen

Warby Parker is een online retailer die brillen verkoopt. De oorsprong van het bedrijf is een klassiek verhaal, namelijk: Na het verlies van een bril als student en het zich niet kunnen veroorloven van een nieuwe, realiseerden de oprichters zich dat dit een enorm gat in de markt is.

Omdat de brillenindustrie volledig werd gedomineerd door één bedrijf dat de prijzen kunstmatig hoog hield, besloten ze dat het tijd was om dit te veranderen - en dus was Warby Parker geboren.

Natuurlijk is niet alles perfect verlopen, maar uiteindelijk zijn ze uitgegroeid tot een uitgebreid brillen merk. Warby Parker bespaarde geld door zelf brillen te ontwerpen en rechtstreeks aan de consument te verkopen.

Op basis van wat sceptische feedback van vrienden en familie kwamen ze op het idee om tot vijf brillen per paar te sturen om te proberen, zonder de klant ertoe te verplichten ze te kopen.

III. Maatschappelijk bewust zijn

Warby Parker wilde ook graag een sociaal bewuste onderneming zijn. Het bedrijf maakte bekend dat klanten voor elke bril die ze van hen kochten, een bril zouden schenken aan een persoon in nood.

Bedrijven die milieuvriendelijke bedrijfspraktijken omarmen, kunnen hun imago een goede boost geven.

 

 

 

VI. Marketing in het digitale tijdperk

Een andere belangrijke factor waardoor D2C-bedrijven kunnen uitbreiden is het succes van digitale marketing. Het verkopen van eenvoudige producten kan een grote indruk achterlaten als er een goede marketing strategie wordt ingezet. Social media zorgt er namelijk voor dat bedrijven hun eigen doelgroep direct aan kunnen spreken.

 

 

 

De Dollar Shave Club is hier een goed voorbeeld van. Dit is een bedrijf op basis van een abonnement dat elke maand per post (voor 1 dollar) nieuwe, kwalitatief hoogstaande scheermesjes naar hun klanten stuurt. Dankzij een ‘edgy’ virale video konden ze veel naambekendheid creëren en de scheermesindustrie op z’n kop zetten.

 

 

2. Zou jij het D2C-model moeten overwegen?

Met bovenstaande voorbeelden zie je hoe recente bedrijven succesvol zijn geworden in de huidige digitale tijd. Door je bedrijf met de tijd mee te laten gaan zul je hier voordeel uit kunnen halen, je kunt bijvoorbeeld een ‘oud’ probleem oplossen met nieuwe technologieën en strategieën.

Zou jij ook moeten nadenken over een D2C-model voor jouw bedrijf? Zijn er nog andere voordelen? Wat zou je in gedachten moeten houden als je een D2C-onderneming wilt beginnen?

I. Controle over de klantervaring

Een groot voordeel van een D2C-bedrijf is dat je de klantervaring veel meer kan controleren. De hele customer journey kan nu door het bedrijf zelf worden gemonitord, geoptimaliseerd en beheerd. Je hebt alles zelf in de hand van de presentatie van het product op je website tot de prijs, het afrekenproces, de retourzendingen en de klantenservice.

Naast dat je veel meer controle hebt over deze punten, heb je ook veel beter inzicht in de frustraties van de klant en de feedback die zij geven over deze punten.

teaserNL-retouren_verringern-L👀Leestip: Wil je het aantal retouren verminderen en het aantal verkopen verhogen? Retorische vraag, want wie wil dat nou niet?

Wij hebben tips gebundeld in een gratis e‑book. Lees deze ook!

Naar gratis e-book

II. Versterken van klantrelaties

Social media zorgt ervoor dat bedrijven een relatie kunnen opbouwen met hun doelgroep. Of het nu gaat om het delen van content op Facebook of het laten zien van coole foto's op Instagram, social media helpt klanten met je merk te communiceren.

Dit versterkt niet alleen de emotionele banden, maar het stelt merken ook in staat om directe feedback van hun klanten te krijgen.

III. Branding

Branding is een ander punt dat bij D2C helemaal onder controle staat van het bedrijf zelf. Hoe wil jij je graag positioneren op de markt? Als je de verhalen hierboven hebt gelezen, dan weet je dat het richten op een jonger publiek betekent dat je niet zo traditioneel bent.

 

 

 

Het sturen van een bril naar iemands huis zonder de druk om te kopen, wekt vertrouwen op. Het geeft de klant ook een ‘niets-te-verliezen-houding' als ze overwegen om een nieuw merk al dan niet een kans te geven.

D2C-bedrijven
Bron: Warby Parker

Storytelling is tegenwoordig een belangrijk element. Als de geschiedenis van je bedrijf uniek is, kijk dan of er een manier is om dit verhaal te integreren in de website.

Als je begint met maar één product in je shop, is dit niet iets negatiefs. Je kunt namelijk duidelijk maken dat je helemaal gefocust bent op dit product en het dus constant optimaliseert. Casper beds heeft één type matras. Door slimme storytelling zijn ze nu een innovatieve partij op de martrasindustrie.

D2C-bedrijven
Bron: Casper.com

Social media kan je helpen je klanten te bereiken, relaties op te bouwen, je merkimago te verbeteren en ook je klanten productinzichten te geven. Misschien denk je er aan om een unboxing video te maken, bijvoorbeeld om potentiële klanten een kijkje te geven achter de schermen.

VI. Distributie

Hoewel het idee van een D2C-bedrijf over het algemeen gaat om de verkoop van producten rechtstreeks aan de consument zonder tussenpersoon, kan het nuttig zijn om te verkopen op populaire online marktplaatsen zoals Bol.com en Marktplaats.nl. Dit is een hele goede manier om naamsbekendheid op te bouwen in een vroeg stadium.

 

Je houdt hier wel minder aan over natuurlijk, omdat de marktplaats ook een deel van de omzet vraagt. Het is daarom vooral voor op de korte termijn een goede eerste start, helemaal als je het product kunt versturen met het logo van je bedrijf op de doos.

email-teaser-marketplaces-w400h300👀 Leestip: Wil je ook via een marktplaats verkopen? Wij hebben tips gebundeld om je hiermee op weg te helpen.

Download de e‑book gratis via de onderstaande knop!

Meer over de gratis whitepaper

V. Reputatiemanagement

Een uitdaging voor elk nieuw bedrijf is het winnen van het vertrouwen van het winkelend publiek. Niet elk merk kan ervoor zorgen dat een groot magazine een stuk over hen schrijft zoals Warby Parker dat deed.

Zoals al eerder gezegd, heeft internet consumenten een manier geboden om producten te onderzoeken en te ontdekken op hun eigen manier. Het verzamelen en plaatsen van productreviews (of reviews in het algemeen) kan net dat ene ding zijn dat je nog mist om meer klanten te winnen.

Ook het op de juiste manier aanpakken van negatieve reviews kan een enorm verschil maken in de klantenondersteuning.

Daarnaast kunnen kwaliteitszegels en certificeringen van derden (zoals het keurmerk, dat een 30-dagen geld-terug-garantie biedt) je winkel direct geloofwaardigheid geven.

teaserNL-reputation_manager-1v-w400h300👀 Lees­tip: Wil je ook je online reputatie ver­beteren? Wij hebben nu een product waar­mee je beoordelings­verzoeken kan ver­sturen voor de review­platformen van Trusted Shops, Trust­pilot én Google Mijn Bedrijf. Lees over dit project en over online reputatie­management in onze gratis e‑book.

E‑book bekijken

3. Kortom

In het digitale tijdperk kunnen kleine bedrijven uitgroeien tot grote merken met de juiste producten, strategieën en natuurlijk mensen. Door gebruik te maken van de kracht van digitale marketing en social media en deze te combineren met positieve klantervaringen, sterke branding, reputatiemanagement en wat creativiteit, kan je winkel ook veel succes boeken.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 26 maart 2019
Geüpdate op: 29 juni 2021

29-06-2021

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen