Hoe de AIDA-formule voor omzetstijging zorgt

In de wereld van de marketing zijn er heel veel strategieën, modellen, principes en theorieën. Eén daarvan is de AIDA-formule. We leggen hier uit wat de AIDA-formule is en hoe je er meer omzet mee kan genereren.

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Naast relatief nieuwe marketingstrategieën zoals influencer-marketing, is het AIDA-principe al zo oud als de weg naar Rome. De formule is al in 1898 door de Amerikaanse marketingexpert Elmo Lewis ontwikkeld en bestaat uit vier fasen.

Hoewel dit een oud principe is, wordt het nu nog steeds gebruikt en is het bovendien een van de belangrijkste fundamenten voor de moderne marketing.

 

 

Wat is de AIDA-formule?

De naam is opgebouwd uit de eerste letters van de afzonderlijke fasen:

  1. Attention (Aandacht)
  2. Interest (Interesse)
  3. Desire (Behoefte/Wens)
  4. Action (Actie)

 

Fase 1: Attention

De eerste fase is de belangrijkste (en moeilijkste), omdat je moet opvallen met jouw marketing strategie. Je concurrenten proberen hetzelfde te doen, dus dit kan een lastig punt zijn. 

Probeer zo de aandacht van je potentiële klant te krijgen. Dit is voor online het geval, maar ook offline.

Fase 2: Interest

Zodra aandacht getrokken is, dient bij de betreffende persoon interesse in het product gewekt te worden.

Fase 3: Desire

Nadat de beide eerste fasen door de potentiële klant zijn doorlopen, kan de adverteerder op basis van diverse maatregelen ervoor zorgen dat bij de betreffende persoon een behoefte/wens ontstaat om het product zelf te hebben.

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

 

Fase 4: Action

In de vierde fase zal de aangesproken persoon gestimuleerd zijn om aan de behoefte van diegene te voldoen en de gewenste actie uit te voeren, bijv. het kopen.

Mensen die om zich heen kijken, zullen zien dat dit principe ook vandaag de dag in vele reclamecampagnes wordt gebruikt. Om een eenvoudige reden: het komt overeen met de aard van de mens!

Advertenties die de potentiële klanten direct naar een standaard productpagina leiden, zijn slechts zelden zo succesvol als de marketingmaatregelen waarop de AIDA-formule is gebaseerd. Niemand wil een miskoop doen.

Voorbeeld AIDA-model

Maar weinig mensen zullen direct gaan trouwen. Het begint bij het eerste oogcontact (aandacht), dan leren de twee mensen elkaar beter kennen (interesse), waaruit vaak het idee ontstaat om zich te gaan verloven (behoefte). En dan uit eindelijk stappen ze in het huwelijksbootje (actie).

Het optimaliseren van je product pagina is een belangrijk onderdeel van de AIDA-formule. We hebben een checklist voor je samengesteld om jouw productpagina zo goed mogelijk te maken op SEO-gebied.

 

 

 

Zoals eerder gezegd, is de eerste fase het belangrijkste, want zonder aandacht volgt er geen actie. Het gaat er echter niet om dat zoveel mogelijk mensen het zien, maar het gaat juist om het concentreren op potentiële klanten.

Dat is de reden waarom je in fase 1 goed moet filteren, zodat het marketingbudget niet wordt weggegooid. Wie pizza's verkoopt, stelt de vraag: "Wil je een heerlijke pizza?“ En niet: "Heb je trek?“

Er zijn veel mensen die trek hebben, maar niet iedereen heeft zin in pizza. Nadat je de aandacht van pizza-fans hebt gekregen, kan je interesse voor je aanbieding uit de steenoven creëren.

De behoefte aan een pizza of aan elk willekeurig ander product kan bij online marketing op een landingspagina worden gewekt, waar met behulp van positieve of negatieve emoties en factoren wordt gewerkt.

Als de potentiële klant een voldoende grote behoefte aan het product heeft en het daadwerkelijk wil kopen, dien je de mogelijkheid van het nemen van actie aan te bieden.

 

 

 

Als je de volgende keer een reclamecampagne gaat plannen, zou je de volgende punten moeten kunnen afvinken:

  • Kunnen potentiële klanten iets met deze advertentie en garandeert deze advertentie echte aandacht?

  • Kan ik daarmee de interesse van potentiële klanten wekken?

  • Zorg ik ervoor dat er een behoefte aan mijn product of dienst ontstaat?

  • Worden genoeg redenen gegeven die ervoor zorgen dat de betreffende persoon de wens heeft om mijn product te kopen?

  • Geef ik aan de geïnteresseerden de mogelijkheid om de juiste actie uit te voeren?

Elk van deze punten kan natuurlijk steeds verder geoptimaliseerd worden. Maar voor een eerste start is het voldoende als deze kleine checklist wordt afgewerkt. Het maakt niet uit of je de AIDA-formule offline toepast door middel van advertenties op posters of online via Facebook Ads.

De Buyer's Journey is een vergelijkbare formule om voor een omzetstijging te zorgen. Deze wordt meer gebruikt bij content management en e‑mailmarketing.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 2 mei 2018
Geüpdate op: 16 augustus 2022

16-08-2022

Dan Heller

Dan Heller is een SEO-specialist die Communicatie & Design heeft gestudeerd. Hij is een gepassioneerd content creator met ervaring in vele branches, waaronder e-commerce, vastgoed en mode.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen