5 tools en 7 tips om je social media-posts te plannen

Een actieve rol handhaven op de social media van je webshop kan een lastige klus zijn. Om het gemakkelijker te maken hebben we hulpmiddelen tot onze beschikking om je te helpen bij het plannen van je berichten. In dit artikel hebben we 5 van zulke hulpmiddelen en enkele tips verzameld om je social media aanwezigheid te versterken.

De beste tools voor het plannen van berichten op social media

Hier zijn de handigste hulpmiddelen voor het plannen van berichten vanaf je computer.

1. Sprout Social

Prijs: het Standaard plan begint bij US$89 per maand met jaarlijkse facturering.

Sprout Social is een uitgebreide tool voor het publiceren en plannen van social media berichten. Je kunt dit over meerdere netwerken doen met deze tool.

Het pakket bevat een tool genaamd Optimal Send Times, die social media gegevens analyseert en automatisch publiceert wanneer je publiek het meest betrokken is. De ViralPost technologie helpt bij het bepalen van het beste moment om berichten te publiceren voor je publiek.

Een kalenderfunctie geeft het team een overzicht van wat er elke dag gepubliceerd en gepromoot wordt. Het pakket bevat ook een reeks social media analytics om te zien hoe verschillende inhoud presteert.

 

 

2. Hootsuite

Prijs: het Professional plan begint bij €49 per maand.

Hootsuite biedt een ingebouwde planningstool om je te helpen campagnes te maken en samen te werken met je content team. De belangrijkste functies zijn publiceren op social media, samenwerken en het goedkeuren van berichten.

Hootsuite is geïntegreerd met Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive. Als je deel uitmaakt van een groot team, ondersteunt de app publiceren en workflow op een handige en collaboratieve manier, omdat elk lid gemakkelijk toegang heeft tot bronnen.

3. Trello

Prijs: Gratis voor individueel gebruik. Het Standaard plan begint bij US$5 per maand per gebruiker.

Dit platform biedt een volledige kalenderweergave, zodat je gemakkelijk kunt zien welke inhoud je wanneer moet publiceren. Vooral social media managers kunnen aanpasbare tabbladen en lijsten gebruiken om to-do lijsten te maken, een inhoudskalender te beheren, campagnes te plannen en gebrainstormde ideeën te noteren.

4. Buffer

Prijs: Gratis voor individueel gebruik. Het Standaard plan begint bij USD$5 per maand per gebruiker.

Met Buffer is het mogelijk om gratis 10 publicaties op social netwerken in te plannen. Bij het betaalde plan is het aantal onbeperkt. Op deze manier kan een beginnende gebruiker begrijpen of social media automatisering nuttig zal zijn voor het bedrijf.

Met de tool kun je berichten voor elk sociaal netwerk aanpassen. De Buffer mobiele app en browser plug-in maken het gemakkelijk om snel websitelinks, titels en afbeeldingen toe te voegen.

5. Meta Business Suite

Prijs: gratis.

Meta Business Suite is een tool voor het beheer van je Facebook- en Instagram-publicaties, en het beste van alles is dat het helemaal gratis is! Je kunt er letterlijk alles mee doen, van het maken van inhoud en planning, tot het reageren op betrokkenheid, tot het maken van analyses. Je kunt ook campagnes plannen, advertenties beheren en middelen organiseren. Het is een volkomen betrouwbaar hulpmiddel omdat het behoort tot het Meta concern.

Omdat de Business Suite meer werkt als een typische social media management tool, kun je alle hierboven beschreven taken in één tabblad uitvoeren. Met de tool kun je ook schakelen tussen accounts, zodat je Facebook en Instagram op een nog eenvoudigere manier kunt beheren.

We raden je aan op je hoede te zijn voor onofficiële apps en programma's die automatische planning en publicatie naar social netwerken beloven. Deze programma's kunnen een twijfelachtig privacy beheer hebben en daardoor zou je de veiligheid van je account in gevaar kunnen brengen.

7 tips voor het plannen van posts

1. Stem je inhoud af op je doelgroep

Inhoud die de belangstelling van je publiek wekt, is de inhoud waar ze het meest geneigd zijn tot interactie. Om relevante inhoud te maken, begin je met het maken van een buyer persona om te begrijpen wie je klanten zijn.

Op deze manier identificeer je onderwerpen die je doelgroep interesseren, hen opleiden of vermaken.

2. Facebook Mobile Studio

Facebook Mobile Studio is een door Meta aangeboden tool die mobiele toepassingen voorstelt om social media marketing te vergemakkelijken.

Naast een overzicht van foto- en videobewerkingsprogramma's biedt Facebook Mobile Studio een reeks tutorials om je te leren hoe je ze moet gebruiken.

3. Deel foto's van je team

Door je volgers en potentiële klanten je teamleden en hun verhalen te laten zien, geef je je merk een menselijk gezicht en maak je het toegankelijker voor klanten.

Door de mensen achter het merk te zien voelen klanten zich meer op hun gemak, wetende dat ze in goede handen zijn.

4. Hergebruik van inhoud

Je hoeft niet altijd nieuwe inhoud te bedenken om te publiceren, de kunst is om die op een intelligente manier te hergebruiken. Als je webshop een blog heeft, kun je overwegen een zin uit een succesvol artikel te hergebruiken en er een bericht mee te maken. Als je geen blog hebt, kun je op dezelfde manier een bericht maken met positieve feedback die een klant heeft achtergelaten.

5. Excel

In Excel heb je niet alleen de mogelijkheid om gebeurtenissen en inhoud te organiseren voor publicatie, maar ook de vrijheid om een kalender of tabel op je eigen manier aan te passen. Met behulp van het programma kun je documenten delen, zodat je team de mogelijkheid heeft om wijzigingen aan te brengen en op de hoogte te blijven van gebeurtenissen en verschillende bedrijfsdoelen.

 

 

6. Brainstormen

Brainstormen is een geweldige manier om ideeën van alle teamleden te verzamelen. Vooral als je deel uitmaakt van een afdeling met vertegenwoordigers uit verschillende leeftijdsgroepen, is het heel belangrijk om naar ieders mening te luisteren, vooral naar jongere collega's die trends volgen.

Het is uiterst belangrijk om met verschillende culturen om te gaan, niet alleen om andere meningen en ideeën te verzamelen, maar ook om een goed imago op buitenlandse markten te behouden.

7. Maak een publicatiekalender

Het hebben van een publicatiekalender is als het hebben van een kompas om contentmarketing te oriënteren en te organiseren. Consistentie in het publiceren van inhoud is fundamenteel, en het hebben van zo'n kalender helpt daarbij.

Hubspot heeft een inhoudskalender sjabloon voor social media gemaakt om gratis te downloaden en te gebruiken in Excel. Je kunt dit sjabloon gebruiken om gemakkelijk afzonderlijke berichten op maand- of jaarbasis te plannen, terwijl je rekening houdt met belangrijke gebeurtenissen, feestdagen, publicaties en samenwerkingsverbanden.

 

 

18-10-2022
Anna Ossato

Anna Ossato

Select Country: