Zilveren generatie in e-commerce: marketingtips

Wie denkt dat 65-plussers niet online bestaan en niet online winkelen, heeft het mis. Aangezien we in een vergrijzende samenleving leven, zal bovendien het aandeel van de vertegenwoordigers van de zilveren generatie in de toekomst toenemen. Hoe bereik je de zilveren generatie, d.w.z. klanten van 65+, en hoe creëer je een effectieve marketingstrategie?

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

De zilveren generatie in Nederland

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt Nederland op 1 januari 2022 3.525.453 inwoners van 65 jaar of ouder. Dat is 20% van de bevolking. De vergrijzing in Nederland is opgelopen: in 1990 was nog 12,8% van de inwoners 65-plus.

Het lijdt daarom geen twijfel dat marketingprofessionals nog meer aandacht zullen moeten besteden aan vertegenwoordigers van de zogenaamde zilveren generatie, d.w.z. mensen boven de 65.

Deze activiteit is echter niet de moeite waard om uit te stellen tot de verre toekomst, want uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal mensen dat online winkelt al jaren toe neemt, net zoals de frequentie waarmee Nederlanders online winkelen. Opvallend is echter dat deze stijging voornamelijk lijkt plaats te vinden onder Nederlanders in de leeftijdscategorie 65- tot 75-jarigen en Nederlanders van 75 jaar of ouder. Zo winkelde in 2012 nog maar 10% van de 75-plussers online en is dat afgelopen jaar verdubbeld tot 22%. En in de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar nam het aantal online winkelaars toe van 40% procent in 2012 naar bijna 60% dit jaar.

Kansen in de marketing voor de zilveren generatie zijn er dus genoeg. Maar hoe kun je je marketingstrategie aanpassen om de verkoop onder deze klantengroep te verhogen?

Zorg voor de duidelijkheid van je website

Begin met het aanpassen van je website. Een eenvoudige, intuïtieve interface en menu's, duidelijke en nauwkeurige productbeschrijvingen of gemakkelijk te vinden contactinformatie zijn essentieel. Vanuit het oogpunt van de zilveren generatie zijn gebruikerservaring en het gemak van navigeren op de site erg belangrijk.

Zorgen over het levende uiterlijk van een product en mogelijke retourprocedures kunnen ouderen afschrikken om online te winkelen. Zorg dus voor duidelijke, inzoombare afbeeldingen, en plaats foto's die vanuit verschillende hoeken zijn genomen en die het gebruik van het product laten zien. Als je kunt, voeg dan een video toe van het product in actie - hoe meer informatie, hoe beter (en hoe kleiner de kans dat het wordt teruggestuurd en achtergelaten).

 

 

Zorg voor de juiste bezorg en betalingsmethoden

Wat 65-plussers het grootste voordeel vinden van online winkelen is het gemak ervan. Vertegenwoordigers van deze generatie zullen waarschijnlijk het meest kiezen voor de optie van thuisbezorging. En hoewel de populariteit van afhaalpunten of pakketautomaten gestaag toeneemt, zijn oudere mensen in dit opzicht traditionalisten en kiezen ze voor koeriersbezorging.

Het is dus de moeite waard om in te zetten op een breed scala aan betaalmethoden. Niet elke senior zal zich veilig voelen bij het invoeren van zijn betaalkaartgegevens op de website van een winkel die hij niet kent. Geef ze dus een keuze.

Zet in op kwaliteit

Wat de zilveren generatie onderscheidt van andere generaties is hun levenservaring. Dit manifesteert zich ook bij het online winkelen.

De 65-plussers zijn waarschijnlijk geen liefhebbers van snel winkelen en besteden veel tijd aan het zoeken naar dat "ene en enige" product. Het belangrijkste kenmerk voor hen is niet de lage prijs, maar de kwaliteit. Ze willen niet lastig gevallen worden met mogelijke retouren, dus de meeste aankopen worden voorafgegaan door dieper onderzoek.

Benadruk daarom de betrouwbaarheid en duurzaamheid van je producten en benadruk de toegevoegde waarde ervan in je marketingactiviteiten om de aankoop te vergemakkelijken.

 

 

Veiligheid eerst

Het is dezelfde levenservaring die mensen van 65+ doet nadenken over de veiligheid van online winkelen. Steeds meer leden van de zilveren generatie zijn zich bewust van online oplichting en zijn voorzichtig bij het kiezen van een webshop.

Laat dus zien dat je een veilig en betrouwbaar bedrijf bent. Toon kwaliteitszegels of een geld-terug-garantie op je pagina's - zoals die van Trusted Shops. En vergeet niet om contactinformatie op een gemakkelijk te vinden plaats op te nemen om je geloofwaardigheid verder te versterken.

Stap af van de stereotypen

Reclame met een oudere, verdrietige, eenzame, onhandige persoon in de hoofdrol? Dat kan niet meer! De ouderen van nu zijn actief, bereid initiatief te nemen en te integreren met jongere generaties en worden door hen geïnspireerd - bijvoorbeeld door de nieuwste technologie te gebruiken of nieuwe vaardigheden te leren.

Stap daarom in je reclame- en marketinguitingen af van het typische beeld van de zieke, arme oude man en presenteer jezelf van een positieve, creatieve kant. Laat zien dat het leven na 65 jaar positieve veranderingen kan brengen. Vooral omdat de doelgroep van dergelijke reclame niet alleen de zilveren generatie is, maar ook vertegenwoordigers van jongere generaties die steeds serieuzer met ouder worden bezig zijn.

 

 

Kies het juiste communicatiekanaal

Als je nadenkt over een marketingstrategie met de zilveren generatie in de schijnwerpers, moet je nadenken over de juiste kanalen om hen met succes te bereiken.

Als je uitsluitend vertrouwt op online reclame, zullen de sociale media je grootste bondgenoot zijn, met de grootste nadruk op Facebook. Het social media gebruik van ouderen in Nederland heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Vooral 65- tot 75-jarigen maken steeds meer gebruik van sociale media. In 2019 zei 76% van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media, vijf jaar eerder was dat nog 40%. Ook het social media gebruik onder 75-plussers is toegenomen.

Het belangrijkste medium voor de zilveren generatie is echter nog steeds de televisie. Dus als mensen in deze leeftijdsgroep de belangrijkste doelgroep zijn voor je winkel, moet je zeker een campagne lanceren in dit medium.

Een andere goede manier om senioren te bereiken is via SMS-marketing. Telefoontjes kunnen al een riskant middel zijn, des te meer in het licht van de steeds brutalere oplichtingspogingen waarvan ouderen zich steeds meer bewust worden. Bots of contactformulieren zullen ook een slecht idee zijn – de zilveren generatie hecht liever aan communicatie met een 'live persoon' die eventuele twijfels kan ophelderen.

Kortom

De levensstijl van de "zilveren generatie" is onlangs drastisch veranderd. Tegelijk moet ook je merkmarketingstrategie evolueren. Mensen boven de 65 zijn steeds zichtbaarder online, dus het loont niet de moeite hen te negeren en te weten hoe je je op hen kunt richten.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

29-11-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen