Voorkom dat jouw webshop offline gehaald wordt (10 tips!)

Het SIDN heeft bekend gemaakt dat in 2019 bijna 4.500 nepwinkels offline gehaald zijn, met .nl als domein. Dit heeft het bedrijf gedaan met behulp van speciale tools die de websites scant. Het probeert vroegtijdig de nepwinkels neer te halen, dus vooral nieuwe registraties worden onder de loep genomen. Hoe kan jij voorkomen dat jouw webshop offline gehaald wordt? Wij geven je 10 tips!

blogTitle-online_vs_offline_marketing

Ten eerste is het goed om te weten hoe het proces gaat. SIDN laat weten dat het gebruik maakt van zelflerende tools (ontwikkelt door het SIDN lab) die de .nl-websites scannen, op kenmerken die duiden op een neppe webwinkel. Elke website die door de tool gevlagd wordt als “nep”, wordt handmatig gecontroleerd. Tussen september en december 2019 waren 79,3% van de gevlagde websites daadwerkelijk nep. De tools leren zelf, dus zullen steeds verder ontwikkelen om slimme scammers tegen te gaan.

Maar jij hebt een echte, betrouwbare webshop. Hoe kun je dat bewijzen?

1. Keurmerk

Trusted Shops keurmerkEén van de belangrijkste dingen waarop SIDN controleert is: een keurmerk. Zo heeft Trusted Shops een officieel keurmerk (of in België ook kwaliteitslabel genoemd), waarbij websites kunnen aantonen een echte, veilige webshop te zijn. Zo weten je klanten ook dat ze met een gerust hart bij jou kunnen shoppen en dit zorgt er dus voor dat de tool van SIDN jouw website niet per ongeluk vlagt als een nepwinkel. Klik hier om meer te lezen over het keurmerk van Trusted Shops.

2. Paginatitels

Een ander punt waarop gecheckt wordt, is welke paginatitels je gebruikt. Thymen Wabeke (research engeineer bij SIDN labs) zegt in het nieuwsbericht dat vooral lange paginatitels met allerlei luxemerken erin vermeld, gevlagd worden door de detectietool. Natuurlijk wil je dat SEO je oppikt, maar zorg daarvoor dat je productbeschrijving vooral goed is en niet je paginatitel vol staat met dit soort termen.

Leestip: Download ook onze gratis whitepaper hoe je een winstgevende productbeschrijving maakt:

Gratis whitepaper download productbeschrijving

3. Moment van registratie

Veel nepwebwinkels registreren hun domein tijdens Chinese kantooruren. Dit is van maandag tot en met vrijdag, tussen 8:00 en 18:00 uur. Dat is in Nederland dus tussen en 1:00 uur en 11:00 uur. Dus bij ons in de nacht en ochtend. Dit is misschien niet het moment waarop je sowieso zou registreren, maar denk erbij na.

4. Welk domeinnaam?

Nadat een domein offline is gehaald, kan deze na 40 dagen weer geregistreerd worden (door iemand anders eventueel). Dit gebeurt volgens SIDN vaak bij neppe webshops. Als je een domein wilt registreren en je komt erachter dat hij nog geblokkeerd is voor de komende maand, denk er dus over na of je precies dat domein wilt. De kans is groot dat iemand deze direct weer registreert en dat je de kans niet krijgt om hem te registreren.

Zorg er ook voor dat jouw domeinnaam bij de inhoud van je website past. 

Leestip: Bekijk ook ons artikel over wat beter voor je SEO is: één of meerdere domeinnamen.

5. Gebruik echte gegevens

Soms willen we zo anoniem mogelijk blijven, dus vullen we geen echte contactgegevens in. Doe dit niet bij het registreren van je domein, want dit is ten eerste verdacht en ten tweede: mocht er iets zijn, dan kan SIDN jou niet contacteren. Stel het bedrijf ziet jouw website écht als frauduleus en je reageert niet binnen vijf dagen, dan mag SIDN jouw website onbereikbaar maken.

Ook een KvK-registratie helpt ervoor dat je niet zomaar gevlagd wordt. Zo kan SIDN zien dat je een echte winkel bent. Dit geldt ook voor je btw-nummer uiteraard. Wees bekend bij de instanties!

6. SSL-certificaat

Eerst in het kort: wat is een SSL-certificaat? Dit is een extra beveiliging van gegevens tussen de server van jouw website en de internetbrowser (Firefox, Internet Explorer, Chrome etc.). Dit is terug te vinden in de adresbalk met het slotje en daardoor is de link “https” en niet slechts “http”. 

De tip hier is dus om een SSL-certificaat aan te vragen. Hierdoor weet de klant dat je login- en betalingsgegevens zo veilig mogelijk bewaart voor de klant.

7. Klantenservice

Zorg ervoor dat je klantenservice bereikbaar is. Zelfs als je een eenmanszaak bent en alleen jij alles afhandelt, is dit belangrijk. Zorg er dus voor dat de klant jou kan bellen, e-mailen en/of met jou kan chatten en dat je hierop tijdig reageert. Een (werkend) telefoonnummer op je website zetten helpt sowieso hierbij. 

Extra tip: zet erbij wanneer de klant een reactie kan verwachten. 

8. Taalgebruik

Zorg ervoor dat je website in normaal Nederlands geschreven is. Een schrijffoutje kan natuurlijk gebeuren, maar over het algemeen moet de taal juist zijn. Als Nederlands niet je eerste taal is, raden we je dus niet aan om een vertaalmachine te gebruiken, maar de tekst echt door iemand na te laten kijken.

9. Prijzen

Zorg ervoor dat je prijzen niet zomaar “te mooi om waar te zijn” zijn. Stel je hebt een mooie actie, zorg ervoor dat het duidelijk gaat om een actie. Een abnormaal lage prijs is namelijk verdacht… en je snijdt jezelf ermee in je vingers, want je hoeft echt niet 50% onder je concurrent te zitten om te verkopen.

Zorg er ook voor dat je niet altijd uitverkoop erop zet. Uiteindelijk zullen terugkerende klanten dit niet meer geloven (dus dit is qua marketing misschien ook niet zo interessant), maar het geeft je website ook een onbetrouwbaar gevoel.

10. Design

Zorg ervoor dat je website er professioneel en strak uitziet. Een website die er nep uitziet, is het meestal ook. Bijvoorbeeld als je nog steeds de lay-out hebt uit 1997, is het misschien een goed idee om het uiterlijk van je webshop een update te geven.

Wat als je website gevlagd wordt?

Maak je geen zorgen: je wordt niet direct offline gezet. Eerst controleert customer support of de tool je terecht gevlagd heeft. Pas als dat zo is, laat SIDN weten wat er aan de hand is, aan degene die het domein geregistreerd heeft en zal eerst vragen of diegene de website uit de lucht wilt halen. Zoals eerder gezegd, als de domeinnaamhouder niet bekend is of de gegevens zijn onjuist en de identiteit van de houder kan niet binnen vijf dagen worden aangetoond, dan mag SIDN actie ondernemen en de website onbereikbaar maken.

Waar vind ik de malafide websites?

De Nederlandse politie heeft een online pagina met URL’s en rekeningnummers van handelspartijen die als malafide bekend staan bij de politie. Dit is uiteraard geen volledige lijst, maar kan jou wel helpen: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/bekende-malafide-handelspartijen.html

Ook heeft de politie een tool waarbij je kunt kijken of een verkoper bekend. Let op: als de verkoper niet bekend is bij de politie, betekent dat nog niet dat het geen oplichter is! De tool is vooral te gebruiken om te bevestigen of diegene als oplichter bekend is bij de politie. Zie de link: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Dus, in het kort...

Door actief te zoeken naar frauduleuze webshops, zorgt SIDN ervoor dat online shoppen een stuk veiliger is. Klanten zullen hierdoor meer vertrouwen hebben in het winkelen via internet, omdat de neppe shops eruit gehaald worden. 

Toch helpt het jou als je een keurmerk hebt, zodat je zelf kunt laten zien: ik heb een veilige website. Met de oplossingen van Trusted Shops heb je niet alleen een keurmerk, maar ook de kopersbescherming én echte klantbeoordelingen. 

Benieuwd hoe Trusted Shops jou kan helpen om zowel SIDN als je klant te laten weten dat jij betrouwbaar bent? Neem vrijblijvend contact met ons op: New call-to-action

19-02-2020

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen