Zijn meerdere domeinnamen goed voor je SEO?

Meerdere domeinen goed voor SEO?

Sommige webshops hebben meerdere domeinnamen, bijvoorbeeld één is hun lampenwinkel, de andere een schoenenwinkel en ga zo maar door. De gedachte hierachter is: de URL bevat de zoekterm, dus is dat beter te vinden in de zoekresultaten. Sommige webshops voegen tegenwoordig juist hun domeinen samen: welke gevolgen heeft dit op hun SEO? In dit artikel leggen we uit of het beter is om één domein te hebben of meerdere.

Coolblue is één van de grootste online winkels in Nederland, met voor elke productcategorie een eigen website. In totaal heeft Coolblue 360 verschillende domeinnamen. Vanaf juni 2018 hebben ze deze strategie echter omgegooid en hebben ze alle websites verzameld onder één domeinnaam: Coolblue.nl. Maar wat heeft dit voor gevolgen voor hun SEO-resultaten?

In een interview uit 2016 met CEO en medeoprichter van Coolblue, Pieter Zwart, zegt hij dat ze toen al bezig waren met het verhuizen van alle websites naar één domein. Hij hoopte dat het een jaar later gerealiseerd zou zijn. Na twee jaar is het dan toch gelukt. Dit laat wel zien hoeveel tijd (en geld) het kost om al die verschillende domeinen te veranderen. Om te begrijpen waarom Coolblue al die tijd daarin heeft gestoken, moeten we kijken naar hun resultaten op SEO-gebied en hoe je het hoogst komt bij zoekmachines.

 

 
📚 Lees meer over het onderwerp: SEO/SEA.

3 pijlers van Search Engine Optimization (SEO)

Om hoog te eindigen bij de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines, zijn er 3 onderdelen waar naar gekeken wordt:

  1. Techniek

  2. Content

  3. Autoriteit

De website die het beste scoort op deze 3 punten op het gezochte trefwoord, eindigt als hoogst bij de zoekresultaten.

Techniek

Bij techniek wordt er gekeken naar hoe gebruikers de website ervaren en hoe soepel je systeem werkt. Een website die snel laadt en goed is geprogrammeerd met een schone code, heeft meer kans om hoger bij Google terecht te komen. Systemen als Wordpress, Joomla of Magento zijn daarom zo populair. Naast dat ze eenvoudig zijn in gebruik, zijn ze ook goed geprogrammeerd en laadt de website over het algemeen snel. De snelheid van de website werkt ook mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website, dit is iets waar Google veel waarde aan hecht en dus belangrijk is voor je SEO-resultaten.

Ook moet je webshop dus snel laden, waardoor je hoger in de resultaten eindigt.

Leestip: Laad­snel­heid is erg belang­rijk voor je web­shop, omdat niemand  wilt wachten tot je pagina geladen is. Zowel Google als je klant zijn het  daar­mee eens! Verbeter je laad­snel­heid met deze tips.

Content

Waardevolle content wordt beloond. En dit wordt steeds belangrijker voor Google, want de gebruiker staat voorop. Dus content waar bezoekers echt wat aan hebben en waarmee hun vragen worden beantwoord. Het gaat in dit geval om kwaliteit en niet per se om kwantiteit. Het is dus niet zo dat hoe langer je artikel is, hoe beter het scoort in de zoekmachines. Waar Google wel van houdt, is dat je meerdere problemen oplost voor de lezer of meerdere vragen beantwoord. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld een blog hebt op je website met verschillende artikelen, die niet te lang zijn, maar ook niet te kort. Met ongeveer 1200 woorden zit je meestal goed.

Wees er zeker van dat je ook multimediale content toevoegt aan je artikelen. Zoals afbeeldingen, een video of misschien een luisterfragment. Alleen platte tekst leest vaak niet prettig, de multimedia zorgt voor wat afwisseling.

Autoriteit

De autoriteit van een artikel laat zien hoe anderen de pagina beoordelen. Hier wordt gekeken naar door wie er gelinkt wordt naar je artikel (backlinking). Het is dus niet zo dat hoe meer backlinks je hebt hoe beter, maar Google kijkt naar de relevantie van de backlink, en ziet dit als een aanbeveling. Een tweede punt dat hier onder valt is de Author Rank. Als de auteur veel over het onderwerp heeft geschreven, dan is dit ook iets wat meegenomen wordt in de autoriteit deel van de ranking.

 

 

SEO-resultaten Coolblue

Om een goed beeld te krijgen van wat het verschil is tussen de SEO met één domeinnaam of met meerdere, bekijken we eerst de SEO-resultaten van de oude strategie van Coolblue.

Met de oude strategie had Coolblue dus zo’n 360 verschillende webshops, voor elke categorie één. Webshops zoals laptopshop.nl, koelkaststore.nl of robotstofzuigerstore.nl vielen allemaal onder Coolblue.

In onderstaande tabel is te zien hoe de SEO-resultaten waren voor koelkaststore.nl en coolblue.nl op 12 juni 2018.

Top 10 zoekwoorden en Google posities coolblue.nl en koelkaststore.nl op 12 juni 2018
Google-posities van coolblue.nl en koelkaststore.nl op 12 juni 2018. Bron: Emerce

Hier is te zien dat over het algemeen koelkastenstore.nl beter scoort dan Coolblue.nl op de verschillende keywords die zijn gebruikt. Coolblue kwam soms helemaal niet boven in de top 10 van de Google. De hoge score van koelkaststore.nl wordt verklaard door de relevantie van content op de website. Zoals eerder besproken is relevante content heel erg belangrijk voor SEO-resultaten. Op koelkastenstore.nl is de content geoptimaliseerd voor koelkast gerelateerde woorden, Coolblue.nl daarentegen niet. De woorden die gerelateerd zijn aan Coolblue.nl linken aan alle verschillende webshops die ze hadden. Dus niet een specifiek onderwerp als koelkasten.

 

Top 10 zoekwoorden en Google-posities coolblue.nl op 24 juni 2018.
Top 10 zoekwoorden en Google-posities coolblue.nl op 24 juni 2018. Bron: Emerce

 

In de volgende grafiek zijn de cijfers van 24 juli 2018, dus na Coolblue is live gegaan met hun één domein strategie.

Zoals te zien is, presteert Coolblue heel erg goed met hun ene domein met verschillende pagina. Zelfs beter dan met de verschillende domeinnamen. Doordat op coolblue.nl nu de relevante content staat voor het keyword, ziet Google het als waardevolle content en wordt de rank hoger in de zoekresultaten.

Waarom van meerdere domeinen naar één domeinnaam?

Nu we hebben gezien dat de SEO-resultaten bijna net zo goed zijn als meerdere domeinnamen, is de vraag waarom je überhaupt van die meerdere domeinen af zou willen.

Coolblue is opgericht in 1999 als klein studentenbedrijf. Als je nieuw bent op de markt, is het moeilijk om naamsbekendheid te creëren. Daarom hebben zij gekozen om voor elke categorie een nieuwe webshop te maken, die gelinkt was aan coolblue.nl. Op deze manier konden ze sneller hoger komen in Google en ook naamsbekendheid voor Coolblue opbouwen. Die naamsbekendheid is zo hard gegroeid dat het niet meer nodig was om de verschillende domeinnamen te hebben. Ook is het hebben van verschillende domeinen over het algemeen duurder dan 1 domein met verschillende pagina’s.

Op een gegeven moment ontgroeit het bedrijf en het merk de losse webshops en zal moeten verder gaan onder één naam om te blijven ontwikkelen.

Leestip: Je wordt steeds beter in SEO en je krijgt steeds meer bezoekers op je  site... maar niemand koopt iets! Als je je conversieratio wilt verbeteren, is  het slim om te kijken naar de verlaten winkelwagentjes. Wij geven tips!

Samengevat

Het hebben van meerdere domeinnamen is heel erg slim als je net begint op de e-commercemarkt. Je SEO-resultaten zullen snel omhoog gaan over de tijd met de juiste content en keywords.

Als je naamsbekendheid gegroeid is en het de moeite waard is om de tijd erin te steken, zou je alle verschillende domeinnamen samen kunnen voegen. Op die manier kan je eenvoudiger door blijven groeien, zonder de hogere kosten van de verschillende domeinen.

 

 

Gepubliceerd op: 26 juli 2018
Geüpdatet op: 6 december 2022

06-12-2022
Select Country: