Hoe webshops kunnen profiteren van unboxing

Een onvergetelijke unboxing-ervaring voor je producten kan je merk naar een hoger niveau tillen. Of je er nu marketingcontent omheen maakt of niet, klanten een goede unboxingervaring geven zal iets over je merk communiceren. Laten we eens kijken hoe webshops kunnen profiteren van een goede unboxing-ervaring.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Koldunov Alexey

Leestip: Klant Berg­zeit mocht de Smart Re­view As­sis­tant tes­ten. Het  re­sul­taat? Ze be­spa­ren de helft van de tijd waar­in ze op klan­ten  re­a­ge­ren! In dit klant­ver­haal ver­telt Ute Le­hner (Shop Re­puta­ti­on  Ma­na­ger bij Berg­zeit) over haar er­va­ring.  Lees verder

Het belang van een unboxing-ervaring

Als je het woord 'unboxing' hoort, denk je waarschijnlijk aan een YouTube-video. Hoewel we het zullen hebben over het maken van content, is het belangrijk om unboxing te zien als een ervaring die elke klant heeft als deze je producten koopt. Met andere woorden, de unboxing-ervaring is niet alleen de opgenomen versies die we op social media vinden, het is elke afzonderlijke klant die je pakketten opent.

De populaire YouTube-video's helpen zeker bij het creëren van social proof en brengen (hopelijk) positieve aandacht voor je merk, maar de gebruikerservaring moet centraal staan in dit onderwerp.

Een goede unboxing-ervaring past bij je merkwaarden. Het moet je doelgroep aanspreken op een manier die je toewijding aan je producten en je begrip van de niche overbrengt.

De technologiesector is een voorbeeld van een industrie die het unboxingproces onderdeel wil maken van het klanttraject. Als we specifiek kijken naar smartphones, dan zijn dat producten die voorop lopen als het gaat om technologie. Omdat dit product voor de massa wordt gemaakt, zijn er veel factoren die bijdragen aan het imago van een smartphonemerk. Ga naar een willekeurig technologieforum en mensen praten over zoveel dingen:

  • De stijl van de telefoon
  • Camerakwaliteit en specificaties
  • Grootte
  • Schermverversingssnelheid
  • Mogelijkheid tot gamen
  • ...en nog veel meer

Het punt is dat er elke paar maanden een nieuwe functie is die binnenkort door hun concurrenten zal worden geïmplementeerd. Met de hoge prijzen die consumenten betalen voor smartphones, is het belangrijk dat hun eerste interactie met het product hen een positief gevoel geeft.

Een aantal zinnen die bij consumenten op zouden moeten komen als ze het pakket uitpakken:

  • Nette verpakking
  • Goed design
  • Premium product

Door deze gevoelens te versterken, creëer je een positieve eerste indruk van je merk en je producten. Als het op klantenbinding aankomt, kunnen deze gevoelens niet worden onderschat.

De unboxing-ervaring optimaliseren

Er zijn een paar dingen die je in gedachten moet houden als je je unboxing-strategie heroverweegt.

Buitenverpakking

Denk om te beginnen aan de verpakking aan de buitenkant. Is er iets dat je hier wilt communiceren? Het kan iets simpels zijn als je merkkleuren en je logo (dat geldt ook voor de verpakkingstape!).

Als je een abonnementsdienst hebt, zorgt een aantal visuele aanwijzingen op de buitenkant van je pakket voor spanning over wat erin zit. Het kan spanning creëren voor mensen die misschien moeten wachten voordat ze hun pakket openen (ze hebben hun pakket bijvoorbeeld op het werk ontvangen, maar wachten tot ze thuis zijn om het te openen). Het creëert een gevoel dat vergelijkbaar is met het zien van kerstcadeautjes onder de boom, wachtend om uitgepakt te worden.

In het onderstaande voorbeeld wordt Stitch Fix beoordeeld door de YouTuber. Antonio Sanson. Je kunt zien dat de doos er opvallend uitziet. De gebruiker weet meteen van wie het pakket is, wat geweldig is voor een abonnementenbedrijf. Maandpakketten moeten op het eerste gezicht herkenbaar zijn voor de consument. Je kunt dit idee echter in elk bedrijf implementeren. Een unieke buitenverpakking creëert een emotionele band met je merk en helpt zo de merkloyaliteit te verbeteren.

Screenshot van YouTube-video van Antonio Sanson
Klik op de afbeelding om de video te bekijken. 📷 YouTube/Antonio Sanson

De doos openen

Vervolgens moet je nadenken over het allereerste wat de gebruiker ziet als die de doos opent. Natuurlijk kun je, afhankelijk van je product, een paar kanten op.

Voor veel bedrijven is een vel papier met het logo van het bedrijf voldoende.

Als je echter een complexer aanbod hebt (of gewoon creatiever wilt zijn), kun je iets meer doen. Als je eten verkoopt, voeg dan een receptenblad of algemene instructies toe (dit kan zelfs aan de binnenkant van de doos worden afgedrukt). Op de bovenste flap kunnen ze instructies vinden om hun ervaring te delen (bijv. 'Vergeet geen foto's te maken - deel het op onze social media-kanalen door deze QR-code te scannen').

Soms kan iets simpels als een handgeschreven bedankkaartje bovenop de artikelen staan. Niet alles hoeft een fleurige display te zijn.

De binnenkant van de doos

Nu komen we bij het echte werk. Net als in de culinaire wereld telt ook bij unboxing de presentatie.

Probeer je product zo neer te zetten dat het een lust voor het oog is. Afhankelijk van wat er in het product zit (en hoeveel er in het product zit), probeer alles op het eerste gezicht zichtbaar te maken. Als je je klant t-shirts hebt gestuurd, overweeg dan om ze op te rollen zodat ze allemaal zichtbaar zijn in plaats van ze zo te vouwen dat alleen de bovenste zichtbaar is.

Wees in het algemeen netjes. Een strakke lay-out zegt ook iets over je bedrijf. Het toont bedachtzaamheid en structuur.

Overweeg ook een klein cadeautje zoals een snoepje of een gratis monster. Deze kleine details kunnen een grote impact hebben op je merkimago.

Met dat in gedachten zijn er een paar dingen die je moet vermijden...

Valkuilen van unboxing

Dus wat is een misstap als het gaat om dozen en verpakkingen?

Te grote doos

Duurzaam zijn is de laatste jaren een belangrijk onderwerp. Nu de regelgeving voortdurend verandert, is het belangrijk om te weten dat klanten een hekel hebben aan onnodig grote dozen.

We hebben het al eerder gehad over smartphones. Het is de moeite waard om op te merken dat er trends zijn in de richting van het minimaliseren van verpakkingen. Veel smartphoneleveranciers leveren geen opladers of oplaadkabels meer om kleinere verpakkingen te kunnen aanbieden, waarbij ze duurzaamheid als een van de redenen aanvoeren. Dit heeft gemengde reacties van consumenten opgeleverd.

Amazon lijkt hun werkwijze te hebben verbeterd, maar ze inspireerden een paar jaar geleden wel een negatieve trend op social media: Mensen deelden foto's van Amazon-bestellingen die aankwamen in gigantische dozen terwijl de inhoud heel klein was. Het is niet omdat je op een marktplaats verkoopt dat je geen betere gebruikerservaring kunt bieden dan je concurrenten.

Het aanbieden van een gedenkwaardige unboxing-ervaring zou deze klant wel eens kunnen inspireren om de volgende keer direct je website te bezoeken in plaats van naar je marktplaatswinkel te gaan.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

Schuimpinda's

Over duurzaamheid gesproken, schuimproducten zijn zo 20e eeuws. In alle ernst, vermijd dit waar mogelijk. Zelfs fastfoodrestaurants verpakken hun eten niet meer in bakjes van schuim, maar in karton tegenwoordig.

Het punt is dat het ongelooflijk ouderwets aanvoelt (en is). Als je echt wat opvulling nodig hebt, probeer dan gerecycled, verfrommeld papier te gebruiken.

Over-the-top dozen

Probeer niet te hard als het op unboxing aankomt. Toen het onderwerp vrij nieuw en trending was, probeerden veel bedrijven een zo cool mogelijke doos te maken. Sommige dozen bevatten bewegende onderdelen als klanten ze openen. Ze deden meer denken aan een pop-up-boek dan aan een verpakking. Dit is niet alleen duur, maar het komt tegenwoordig ook over als over-the-top en onnodig.

Hoe je unboxing video's kunt gebruiken om je marketing een boost te geven

Nu we weten hoe de unboxing-ervaring voor de klant moet aanvoelen, laten we het eens over video's hebben. Tenslotte is unboxing bijna synoniem geworden met beoordelingen, tenminste wat betreft video-inhoud. En goede videocontent kan je marketinginspanningen zeker ten goede komen.

Online winkelen biedt consumenten veel voordelen. Naast winkelen vanuit huis kunnen gebruikers dankzij het internet veel onderzoek doen voordat ze een product kopen. Dit onderzoek kan bestaan uit het lezen van productpagina's, het lezen van beoordelingen van klanten en in veel gevallen het bekijken van video's op YouTube of andere platforms.

Daarom heb je een paar opties om je unboxing-ervaring naast je producten te promoten.

Maak je eigen video's

Allereerst kun je een unboxing video maken voor je bedrijf. Plaats deze op je website, vooral als je een bedrijf bent met een abonnement. Het zal gebruikers een idee geven van hoe de gebruikerservaring is, wat handig is voor de klant als ze regelmatig pakketten van je zullen krijgen. Als je website een enkel artikel verkoopt, plaats de video dan op je homepage. Anders kan het zinvoller zijn om de video direct op de productpagina te plaatsen.

Als je een unieke unboxing-ervaring creëert, push deze dan op social media. Zoals gewoonlijk kun je zowel organische als betaalde posts doen. Mensen houden van dingen uitpakken. Er is iets vreemd bevredigends aan, dus het kan de moeite waard zijn om het te testen als advertentie op een platform zoals Instagram, Facebook of TikTok.

Als je je video's op YouTube publiceert, zorg er dan voor dat je YouTube SEO-strategieën gebruikt.

Content Creators

Wanneer content creators (bijv. YouTubers) product-gebaseerde unboxing content creëren, kan dit een goede zaak zijn voor het bedrijf dat beoordeeld wordt.

Er zijn in principe twee manieren waarop dit gebeurt: organische (gratis) content of betaalde content.

Als het op gratis content aankomt, zijn sommige influencers graag bereid om je product van een beoordeling te voorzien. Content creators zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën voor video's om te produceren, dus je zou ze eigenlijk een plezier kunnen doen. Hun beslissing om het gratis te doen, hangt echter vaak af van een aantal dingen:

  • de persoonlijkheid van de influencer;
  • de niche waarin ze werken;
  • het aantal volgers dat ze hebben;
  • de kwaliteit en relevantie van je product(en).

Micro-influencers (accounts met meer dan 1.000 volgers) zijn geweldige makers om contact mee op te nemen, vooral degenen die binnen jouw niche werken. Je kunt proberen ze gewoon een gratis pakket te sturen met een briefje erbij waarin je uitlegt wat je graag zou willen dat ze doen.

Bedenk dat als ze het gratis doen, ze waarschijnlijk heel eerlijk zullen zijn over je product.

Als het gaat om betaalde content, kan dit op een paar manieren. Kort gezegd moet je contact opnemen met de maker van de inhoud en een soort deal sluiten. Als ze lange content maken (bijvoorbeeld een podcast), kunnen ze een heel segment aan je producten wijden. Ze kunnen een aantal dingen doen, maar een snelle unboxing staat zeker op die lijst. Voor korte content kunnen ze een snelle post maken of je gewoon een snelle 'shoutout' geven. Er zijn veel mogelijkheden!

Natuurlijk kunnen ze ook een speciale video maken voor je unboxing. In dergelijke gevallen kunnen influencers nog steeds voorwaarden hebben met betrekking tot de beoordeling, dus zorg ervoor dat deze dingen worden opgehelderd voordat er contracten worden ondertekend. Er kunnen ook wettelijke vereisten zijn (bijvoorbeeld het labelen van de video als video met betaalde promoties) waar je je bewust van moet zijn.

Kortom

De unboxing-ervaring die je je klanten geeft, kan een geweldig hulpmiddel zijn om je merkimago te verbeteren. Door ervoor te zorgen dat hun eerste ervaring met je fysieke producten gedenkwaardig is, kun je de klantenbinding verhogen en nieuwe klanten naar je winkel lokken.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

29-04-2024

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen