Logistiek is een van de belangrijkste onderdelen als het gaat om het optimaliseren van je bedrijf, zeker als het een online shop is. Soms gaan we er van uit dat alles goed gaat, maar als je beter naar de cijfers en mogelijkheden gaat kijken zal je zien dat je waarschijnlijk nóg beter kunt presteren. Zoek dus altijd naar nieuwe mogelijkheden om te optimaliseren. We leggen je hier uit hoe je dit het beste doet voor je logistiek.
Waarom zou je überhaupt de logistieke processen in je webshop moeten optimaliseren? Als je een goed lopend proces hebt, zul je meer conversies genereren!
Bol.com heeft hiervoor het bewijs geleverd in een rapport dat ze recent hebben gedeeld. Er is een duidelijk verschil in conversies te zien bij een ‘next day delivery’ vergeleken met een levering van 2 of 3 dagen.
Bol.com heeft deze vorm van logistiek helemaal onder controle, maar hoe kun jij dat ook doen? We geven je 4 tips.
Een ERP-systeem (Enterprise Resolution Planning) is een manier om bedrijfsprocessen te automatiseren. De gegevens van de verschillende processen worden opgeslagen in één centrale database, waardoor je snel inzicht hebt op de cijfers en de samenhang tussen verschillende processen.
Het geeft je dus de mogelijkheid om gegevens uit verschillende bronnen te verzamelen en vervolgens te optimaliseren en monitoren.
Webshops met een klein assortiment maken vaak alleen gebruik van CRM (Customer Relationship Management) systemen. Zulke systemen worden gebruikt om relatie met de klant goed te kunnen beheren.
Voor andere zaken zoals de verzending van bestellingen, voorraadbeheer en betalingen gebruiken ze de shopsoftware waarop de webshop is gebouwd, hiervoor kun je ook extra plug-ins kopen.
Als je webshop snel groeit, kan je er op een gegeven moment achter komen dat bepaalde functionaliteiten en onderdelen nog missen. Misschien is je huidige systeem zelfs niet meer voldoende. Met behulp van een ERP-systeem kun je je huidige systeem uitbreiden.
Tegelijkertijd is het goed om te weten dat je niet alles in een keer hoeft te veranderen. Je kunt het ERP-systeem integreren met het platform waarop je webshop is gebouwd (als je deze mogelijkheid hebt).
Dit is een veel goedkopere een minder riskante optie dan het verhuizen van je hele webshop naar een nieuwe software. Natuurlijk hebben we het hier over een situatie waarin we tevreden zijn met de bestaande oplossing en de overdracht niet nodig is.
Het gebruik van een ERP-systeem in combinatie met de shopsoftware maakt het eenvoudiger om processen te automatiseren en te optimaliseren. Een ERP-systeem kan bijvoorbeeld:
Automatisch vrachtbrieven genereren, waardoor je de kans verkleint dat het pakket bij een verkeerd adres wordt bezorgd.
Het productbeheer vergemakkelijken.
Je voorraad up-to-date houden om problemen met bestellingen en te late leveringen te voorkomen.
Een groot voordeel van een ERP-systeem is dat je rapporten kunt maken en dat je toegang hebt tot analytische functies, zodat je kunt zien of de vraag naar een bepaald product in de nabije toekomst zal toenemen. Dan is het makkelijker om je leveringen in te plannen en eventuele problemen op te lossen.
Wist je dat het 7 tot 10x meer kost om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te houden? Met dit in gedachten, zou je er voor moeten zorgen dat de hoeveelheid producten in je online shop overeenkomt met je werkelijke voorraad.
Als je een langere bezorgtijd hebt, dan is de kans groter dat de klant het product terugstuurt. Ook wordt de kans kleiner dat de klant opnieuw bij jouw webshop gaat kopen. En vooral als je net begint, is het belangrijk om klanten te behouden. Verlies geen klanten aan je concurrenten, omdat je logistiek niet optimaal is!
Ook interessant: Meer omzet door upselling en cross selling - zo werkt dat!
Het is dus de moeite waard om te investeren in een goed ERP-systeem, zoals we bij tip 1 al hebben uitgelegd. Hoe meer tevreden klanten, hoe dikker je portemonnee zal zijn.
Er zijn verschillende logistieke modellen die je kunt gebruiken voor je webshop, denk bijvoorbeeld aan een eigen magazijn, dropshipping, de just-in-time methode of fulfillment.
Als je een groot product assortiment hebt, dan kan het goed zijn om een eigen magazijn te hebben. Zorg er dan wel voor dat het magazijn op een logische locatie staat, bijvoorbeeld dicht bij een stad of in ieder geval in de regio waar je veel bezorgd.
Dit zal je bezorgtijd drastisch verlagen. Het voordeel van een eigen magazijn is dat werkelijk alles via jou loopt en je het dus goed in de gaten kunt houden. Als je producten niet te veel ruimte nodig hebben en je voorraad niet te groot is, zou je dit ook vanuit huis kunnen doen.
Dropshipping is vooral voor kleinere webshops erg handig. Je hebt zo zelf geen opslag nodig en kan alles vanuit huis doen! Het voordeel is dus dat je niet hoeft te investeren in een (grote) opslag ruimte en de klant krijgt de producten direct toegestuurd vanuit de groothandel. Het verzendproces wordt dus verkort op die manier.
Een nadeel van dropshipping is echter dat je niet de volledige controle hebt over het proces. Je bent namelijk afhankelijk van de groothandel. Als er daar problemen ontstaan, dan kan jij daar niets aan doen maar heeft dat wel gevolgen voor de klant.
De just-in-time (JIT) manier van logistiek betekent dat de producten pas worden besteld als de klant het nodig heeft. Deze vorm van logistiek heeft meestal een langere levertijd, maar dit zorgt er wel weer voor dat je dus geen eigen magazijn nodig hebt.
Als je deze levermethode gebruikt moet je dus wel goed aangeven op je website dat de levering langer duurt. De JIT methode is ontworpen om de kosten zo laag mogelijk te houden, producten worden namelijk alleen maar gemaakt als het daadwerkelijk nodig is.
Fulfillment lijkt wel een beetje op dropshipping, ook hier worden de meeste logistieke dingen uitbesteed. Wat bij fulfillment echter anders is, is dat de producten echt van jou zijn. Bij dropshipping zijn de goederen vaak nog eigendom van de groothandel.
Deze logistieke strategie heeft als voordeel dat je dus alles zelf in handen hebt, maar de (investerings)kosten liggen wel erg hoog vergeleken met de andere logistieke modellen.
De prijs is voor jou als webwinkelier natuurlijk belangrijk als het gaat om het kiezen van een bezorgdienst. Maar om jezelf goed op de markt te zetten is het beter om verschillende leveringsopties aan te bieden.
Consumenten kunnen voor de concurrent kiezen als hun favoriete bezorgmogelijkheid niet beschikbaar is. Het kan namelijk zijn dat de consument jouw gekozen bezorgservice niet volledig vertrouwt, of misschien hebben ze er in het verleden een slechte ervaring mee gehad. Hier loop je dus het risico om je klanten te verliezen.
Logistiek kan ingewikkeld zijn bij het opzetten van je eigen online shop. Het is echter wel belangrijk dat dit goed geregeld aangezien je imago en conversie hierdoor beïnvloed worden.
Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen en zoek naar mogelijke opties voor jouw bedrijf.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.