Heb je zelf wel eens een website proberen te openen die enorm langzaam laadde? In dit decennium is het niet meer gebruikelijk en wanneer je webshop niet snel laadt, heeft dit consequenties voor je omzet en positie in de zoekresultaten. Voor een webshop-bezoeker kan dit het verschil betekenen tussen wel of geen aankoop doen! Daarom kijken we vandaag naar waarom laadsnelheid zo belangrijk is en wat je hieraan kan doen.
Dit artikel is deels in samenwerking met Savvii geschreven.
In dit artikel…
Een webshop die langzaam laadt is niet alleen irritant, maar kan je ook klanten kosten. Het kan namelijk het gevoel geven dat de webshop niet goed werkt, of de bezoeker heeft gewoon geen geduld om hierop te wachten. Je klant gaat dus liever naar je concurrent als diens webshop wél snel is!
Denk verder ook aan de onderstaande situaties waarin de laadsnelheid belangrijk is.
Als je actief bezig bent met de SEO van je webshop te verbeteren, weet je het al: laadsnelheid is belangrijk voor jouw page ranking in Google. Google stelt namelijk de gebruiker voorop en dat betekent dat alle pagina’s die niet zo gebruiksvriendelijk zijn, automatisch minpunten krijgen.
Zoals je weet betekent een lagere SEO-score dat de zoekende klant jouw webshop minder snel zal vinden, dan je concurrent.
Je bezoeker gaat door jouw catalogus en ziet een interessant product. Degene klikt om naar de productpagina te gaan en ziet… helemaal niks. In ieder geval, de komende seconden niet. Al snel is de bezoeker afgeleid, sluit het tabblad en gaat weer verder online surfen.
Dit is een veel voorkomend probleem! Als klant heb ik het meegemaakt dat de pagina zó traag was, dat die mooie aanbieding het niet meer waard was. Dan maar een paar euro extra betalen, maar dan kan ik wel weer verder met mijn social media te bekijken.
Wanneer je eindelijk alles in je winkelmandje hebt gezet, wil je de bestelling afronden. Dit moet niet te veel tijd kosten, want nu je de beslissing genomen hebt, wil je er verder geen tijd meer aan besteden. Daarom is het belangrijk dat je snel naar het winkelmandje kan gaan en de informatie direct kan invullen.
Wanneer de betaling is gedaan, is het ook belangrijk dat de klant snel terugkeert naar een pagina met de informatie over de bestelling, zodat de klant weet dat alles goed gegaan is. Als het lang duurt tot dit verschijnt, wordt je klant toch zenuwachtig en vraagt zich af of de bestelling wel gelukt is. Een zenuwachtige klant vindt het toch eng om later weer een bestelling te plaatsen, zelfs als het allemaal goed is verlopen.
Een ander probleem is wanneer de webpagina niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Google rekent vooral de mobiele sites af op het gebied van laadsnelheid. Het is daarom verstandig om ervoor te zorgen dat jouw site ook op mobiel optimaal werkt. Vooral omdat veel mensen tegenwoordig via hun telefoon of tablet een bestelling plaatsen, natuurlijk!
Als je al een webshop hebt, is het verstandig om eerst te kijken wat de huidige status van je site is en waar je verbeterpunten zitten. Een goed begin is een gratis tool van Google genaamd PageSpeed Insights.
Deze tool helpt je de laadsnelheid van je site te analyseren en problemen op te sporen die de site vertragen.
Met dit hulpmiddel kun je uitzoeken welke acties je moet ondernemen om je pagina's enkele milliseconden of zelfs seconden sneller te laten laden.
Een veel voorkomend probleem bij webshops is de laadsnelheid van afbeeldingen. Het probleem is namelijk dat afbeeldingen relatief zwaar in kb’s zijn en daardoor langzamer laden. Dit is makkelijk op te lossen door ze te comprimeren via een programma zoals TinyPNG (voor zowel PNG als JPG). Hierdoor kun je de afbeeldingen wel 75% lichter maken, zonder kwaliteitsverlies.
Websites bestaan uit verschillende codes, denk bijvoorbeeld aan HTML en CSS. Soms worden er codes geschreven om iets te repareren (of een speciale actie te laten zien) welke later niet meer nodig is. Zorg ervoor dat je codes en scripts die niet meer gebruikt worden, verwijderd worden.
De browser cache is het geheugen van elke browser dat verantwoordelijk is voor het opslaan van de bestanden die het langst statisch blijven op een bepaalde website (b.v. logo, productafbeeldingen, CSS bestanden, enz.)
Door de bestanden echter rechtstreeks op de computer van de gebruiker op te slaan, kunnen we de laadsnelheid van onze site verhogen, omdat de gebruiker deze bestanden niet steeds opnieuw hoeft te downloaden. Dit verbetert dan weer de gebruikerservaring in je online winkel.
Het kiezen van een goede webhost is een andere belangrijke factor bij het verhogen van de laadsnelheid van een site. De server moet goed geconfigureerd zijn en zich bevinden op de plaats waar je je website wilt plaatsen, zodat hij je een goede service en een optimale laadsnelheid kan bieden.
Als je je producten internationaal aanbiedt, moet je werken met een Content Delivery Network (CDN). Hier kunnen belangrijke gegevens, zoals productafbeeldingen, decentraal worden opgeslagen. Bij een verzoek aan de server wordt de dichtstbijzijnde server gebruikt en wordt de laadsnelheid aanzienlijk verminderd.
Omleiding (of ook wel redirects) worden vaak gebruikt om te voorkomen dat de gebruiker op een pagina terecht komt die niet bestaat. Hoewel dit de gebruikerservaring verbetert, overbelasten te veel omleidingen de server en dat vertraagt de laadtijden.
Mijn advies is dus om gebruik te maken van hulpmiddelen als SEO Redirection, in dit geval een plugin, om onnodige omleidingen op te sporen en te verwijderen.
Heb je de Trustbadge al of ben je benieuwd wat het effect hiervan is op jouw pagina? Deze vraag krijgen we vaker. De Trustbadge is zo gemaakt, dat het jouw score niet naar beneden haalt. Voor ons is het namelijk net zo belangrijk dat klanten via jouw webshop kopen!
Goed om te weten: veel van onze klanten mét geïntegreerde Trustbadge hebben hun score in het groen staan.
Het kan allemaal erg overweldigend en ingewikkeld zijn. Daarnaast zitten veel problemen verstopt in de manier waarop je webshop is gebouwd of waarop de server is geconfigureerd, waardoor je het mogelijk niet zelf kan oplossen. Gelukkig zijn er bedrijven gespecialiseerd in het hosten van websites en kunnen jou helpen je laadsnelheid te verbeteren.
We hebben een partner die hierbij kan helpen. Savvii (voorheen Skyberate) is een webhosting-partij en expert in het optimaliseren van de snelheid van websites en webshops. Ze bieden verschillende tools aan om de snelheid van je webshop naar een hoger niveau te pushen.
Wanneer jouw webshop niet snel laadt, kost dat klanten. Het is een gemiste kans, terwijl het vaak makkelijk op te lossen is.
Probeer zelf dingen aan te passen, maar wees niet bang om professionele hulp te vragen wanneer je nog steeds in het oranje blijft. Als de oven van de bakker kapot gaat, vraagt hij meestal ook een extern bedrijf om deze te repareren in plaats van zelf eraan te sleutelen. Zo gaat dat ook met jouw webshop!
Gepubliceerd op: 3 juni 2021
Geüpdatet op: 15 februari 2023
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom