Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Google I/O mei 2021: Shoppen met foto’s, betere zoekresultaten en AI

15.06.2021, 7m

Google Afbeeldingen is een functie die al enige tijd bekend is. De internetgigant wil echter nog een stap verder gaan. Het bedrijf heeft plannen om een functie te introduceren die het gebruikers makkelijker zal maken om specifieke producten in een foto te vinden om ze vervolgens te kunnen kopen. Dit is slechts een van de aankondigingen die gedaan werden tijdens de online ontwikkelaarsconferentie ‘Google I/O 2021’, die plaatsvond op 18 mei. Wat kunnen we nog meer verwachten?

Image-Blog-400x300px_Sales-Webinar-NL_MKT-5721-1Kijktip: Verkopen in het buitenland? Wij hebben een webinar gehouden over de Duitse, Spaanse en Britse e‑commerce-markt en geven daarin tips hoe je hier het meest succesvol wordt!

Daarnaast kun je gratis een marktanalyse van 13 Europese landen downloaden!

Opname bekijken

Google legt nóg meer nadruk op e‑commerce

De bloeiende e‑commerce-business van Google begon eerder dit jaar. Op dat moment werd gratis verkoop binnen de Shopping-sectie mogelijk gemaakt.

 

 

 

Tijdens de Google I/O 2021-conferentie werd er nog een stap genomen om online shopping makkelijker te maken: Shopping Graph werd gepresenteerd. Shopping Graph verzamelt informatie van websites, over prijzen, reviews, video’s, productinformatie en voorraad.

Google Shopping Graph werkt in real-time en is gebaseerd op een AI-model. Hierdoor zal de informatie die getoond wordt altijd up-to-date zijn en webshops dus nog beter en sneller informatie kunnen delen.

 

Google Shopping Graph
Bron: Google

 

"De Shopping Graph is een dynamisch, AI-geoptimaliseerd model dat een voortdurend veranderende reeks producten, verkopers, merken, reviews en vooral de productinformatie en voorraadgegevens die we rechtstreeks van merken en retailers ontvangen, begrijpt - en ook hoe die attributen zich tot elkaar verhouden".

- Bill Ready, Google Blog

Naast de nieuwe Shopping Graph gaat Google de samenwerking met Shopify verder uitbreiden. De 1,7 miljoen Shopify-gebruikers zullen de mogelijkheid krijgen om met slechts enkele kliks hun producten te tonen op de heel Google zoals bij Search, Shopping, Graph en YouTube.

email-teaser-google_shopping-w400h300Leestip: Google Shopping wordt steeds meer gebruikt door consumenten - daarom is het belangrijk om hierop zichtbaar te zijn!

Lees onze gratis gids hoe je jouw account instelt, zodat ook jij het meeste uit Google Shopping haalt.

Bekijk gratis e-book ️

Koop producten direct van een foto en shop sneller in Google Chrome

Je hebt vast wel eens een product op een foto of in een video gezien en gedacht dat je dat ook wel zou willen hebben. Of misschien nam je een screenshot, zodat je het item later kon vinden en kopen. Tot nu toe kon op deze manier online shoppen nogal omslachtig zijn en meer tijd kosten dan nodig, maar Google gaat ervoor zorgen dat dit in de toekomst makkelijker gaat.

 

 

 

Wanneer gebruikers een screenshot bekijken in Google Foto's, krijgen ze de optie om op Google te zoeken met Google Lens. Er zullen vergelijkbare producten laten zien worden met die op de foto, die gebruikers dan vervolgens kunnen kopen.

Google Lens
Bron: Google

Naast de verbeterde image search komt er nog iets nieuws voor online shoppers, Google komt namelijk met extra functies voor in de Chrome-browser.

De eerste is dat Chrome je volle winkelwagens gaat bijhouden. Als je een product toevoegt aan je winkelmand in een webshop en nog niet aftekent, zal Chrome je een overzicht van openstaande winkelmandjes laten zien bij het openen van een nieuw tabblad. Het kan namelijk gebeuren dat je afgeleid wordt tijdens het online shoppen of dat je toch nog even wilt wachten met je aankoop. Op deze manier wordt je regelmatig herinnerd aan de producten die je nog had willen bestellen.

Google winkelwagentje
Bron: Google

De tweede nieuwe functie in Chrome is de mogelijkheid om loyaliteitsprogramma’s (punten sparen, klantenkaarten, rewards verzamelen, etc.) direct in de Google-zoekresultaten te laten zien. Zo krijgt de klant direct de wellicht verlaagde prijs te zien, doordat zij bijvoorbeeld punten sparen bij die online shop.

 

 

Functie ‘About this Result’ in de zoekresultaten

E‑commerce is niet het enige gebied waar Google zich op richtte tijdens de I/O-conferentie van dit jaar. Er werd ook veel tijd besteed aan de zoekmachine zelf.

Al in mei (alleen voor Engelse zoekresultaten) is de functie About This Result (over dit resultaat) beschikbaar geworden. Dit geeft de gebruikers de optie om meer in te zien over de betrouwbaarheid van de website die ze gaan bezoeken voordat er op de link geklikt wordt.

Google About This Result
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google

Met About This Result krijg je een korte omschrijving te zien met een link naar Wikipedia. Ook wordt de datum waarop de site voor het eerst door Google is geïndexeerd weergegeven en informatie over de veiligheid van de website, bijvoorbeeld of er gebruik wordt gemaakt van HTTPS.

Deze functie zal binnenkort ook beschikbaar zijn in andere talen. Tegen het einde van het jaar zal er informatie toegevoegd worden over hoe de de website zichzelf omschrijft, wat anderen over de website zeggen en vergelijkbare artikelen om te bekijken.

nwl_teaser_wp_google_mijn_bedrijf_400x300Leestip: Google Mijn Bedrijf is je profiel die op Google verschijnt, waar je ook reviews terug kunt vinden. Omdat dit profiel heel zichtbaar (en gratis!) is, hebben wij tips opgesteld om deze te optimaliseren.

Bekijk gratis handleiding

Minder zoekopdrachten en gebruik van kunstmatige intelligentie

Ten slotte werd tijdens de conferentie laten zien waaraan gewerkt is op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) in de zoekmachine.

"Eén van de grootste problemen voor zoekmachines is het helpen bij complexe taken, zoals het plannen wat te doen tijdens een familie-uitje. Vaak zijn hiervoor meerdere zoekopdrachten nodig om de informatie te krijgen die nodig is", vertelt Prabhakar Raghavan (Senior Vice President van Google), "We hebben zelfs ontdekt dat mensen gemiddeld acht keer moeten zoeken om complexe taken te voltooien".

 

 

 

De nieuwe technologie om dit te vergemakkelijken, waar de internetgigant aan werkt is MUM (Multitask Unified Model). Het is de bedoeling om het aantal zoekacties dat nodig is om zo’n taak te doen, tot een minimum te beperken. MUM is getraind in 75 talen en kan zowel tekstuele als visuele informatie verwerken. In de toekomst zijn er plannen om de functionaliteit ook uit te breiden voor audio en video.

Het is nog niet duidelijk hoe de nieuwe technologie het zoekgedrag van de gebruiker zal beïnvloeden. Wat wel zeker is, is dat online ondernemers zich zullen moeten aanpassen als ze hun positie op Google willen behouden.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief