Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Het bestellen van geneesmiddelen en medicijnen via internet is de laatste jaren sterk toegenomen. Het is daarom slim om als ondernemer op deze markt actief te worden. Maar voordat je je eigen online apotheek gaat beginnen, is het goed om te weten wat de wet hier precies over zegt. Wat heb je precies nodig om als officiële apotheek erkent te worden en hoe val je op tussen de illegale apotheken die namaakgeneesmiddelen verkopen? Je leest het hier.
Er bestaat een kans dat de geneesmiddelen die online worden aangeboden, namaakgeneesmiddelen zijn. De meeste illegale apotheken leveren alle soorten geneesmiddelen (ook die waarvoor recepten nodig zijn), zonder enige vorm van controle.
In Nederland inspecteert de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugdzaken (de IGJ) websites die (illegale) geneesmiddelen aanbieden en hier reclame voor maken.
Als je wilt opvallen tussen de illegale online apotheken, dan moet je natuurlijk de wet naleven. Om legaal online geneesmiddelen te verkopen, is het nodig om een certificeringsproces door te lopen van de IGJ.
Wanneer je het certificeringsproces met succes hebt afgerond, ontvangt je het EU-logo voor de onlineverkoop van geneesmiddelen, dat op je website geplaatst moet worden.
Het EU-logo voor de online verkoop van geneesmiddelen
Met dit logo kun je legaal geneesmiddelen verkopen in heel Europa. Dit is handig omdat je dus niet in elk Europees land waar je geneesmiddelen verkoopt het certificeringsproces hoeft te doorlopen.
Zoals eerder genoemd, moeten webshops die geneesmiddelen aanbieden aan Nederlandse klanten het EU-logo hebben voor de onlineverkoop van geneesmiddelen.
Om dit logo te krijgen moet de shop zich registreren bij het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Na verificatie ontvangt de winkel het EU-logo dat hij op zijn website moet plaatsen.
Het logo is auteursrechtelijk beschermd en interactief. Wanneer de consument op het logo klikt, wordt hij doorverwezen naar de website van de regering: www.aanbiedersmedicijnen.nl. Hier kunnen de details van de winkel bekeken worden en welke categorie producten de online shop mag verkopen.
Maar daar houdt het niet op. Als webshopeigenaar moet je blijven voldoen aan de nationale wetgeving. Zo zijn de regels omtrent de verkoop van geneesmiddelen in Nederland opgenomen in de Geneesmiddelenwet.
De IGJ houdt toezicht op de naleving van de wettelijke regels voor de verkoop van geneesmiddelen en zal onmiddellijk een boete opleggen als een webwinkel zich niet houdt aan de regels van het EU-logo of de geneesmiddelenwet.
Je hebt het certificeringsproces met succes doorlopen, het EU-logo ontvangen en op je website geplaatst. Kun je nu ongestoord reclame maken voor de geneesmiddelen om de verkoop te verhogen?
In Nederland moet je je houden aan de regels van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR).
In deze wet wordt onderscheid gemaakt tussen reclame voor receptgeneesmiddelen en reclame voor zelfzorggeneesmiddelen.
Het is verboden om reclame te maken voor geneesmiddelen op recept bij het grote publiek. Onder bepaalde voorwaarden is reclame echter toegestaan in een B2B-setting.
Dit geldt ook voor reclame bij artsen, tandartsen, verloskundigen, apothekers en apothekersassistenten.
Reclame voor zelfzorgmedicijnen is onder bepaalde voorwaarden toegestaan:
Het moet duidelijk zijn dat dit een geneesmiddel is en de belangrijkste gebruiksvoorwaarden moeten worden vermeld.
De reclame mag niet gericht zijn op kinderen.
De reclame mag niet suggereren dat het geneesmiddel beter is dan andere geneesmiddelen.
Gebruik onderstaande checklist om er zeker van te zijn dat je legaal als online apotheek in NL opereert:
Registreer de webwinkel bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Wacht de beoordeling af en (indien succesvol) ontvang je het Europese logo
Plaats het logo op de website
Houd je aan de nationale wetgeving
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.