Oktober is de maand van de geschiedenis en daarom kijken we in dit artikel naar de geschiedenis van SEO en e‑commerce. Hoe zijn ze ontstaan? En wat is er gebeurd in de jaren?
In dit artikel ontdek je...
🌐 | Een korte geschiedenis van het internet; |
---|---|
🛒 | Hoe online shoppen zich heeft ontwikkeld; |
🔎 | Waarom Google is ontstaan; |
📜 | De geschiedenis van SEO; |
🖼️ | Hoe het idee voor Google Afbeeldingen is ontstaan. |
Laten we beginnen bij het begin: een korte geschiedenis van het internet. Raad eens, hoe lang is dat geleden? Het antwoord: terug naar het jaar van de maanwandeling van Neil Armstrong, terug naar 1969. Althans, het internet zoals wij het kennen.
Op 29 oktober 1969 werd het eerste bericht via APRANET (later dus internet) verstuurd. Het bericht was niet heel spannend, namelijk het woord: login. Toch was dit een enorme doorbraak en kort daarna waren er zelfs vier computers verbonden aan dit netwerk.
Verschillende ontwikkelingen verder en we belanden in oktober 1990. Dit is het moment dat de server en browser World Wide Web wordt geschreven. Dit is dus niet het internet zelf! In december van dat jaar gaat de eerste website hierop online, namelijk de website van CERN (nu niet meer via deze URL beschikbaar): nxoc01.cern.ch
Voordat het internet geboren was, was het bedrijf IBM al bezig met het creëren van een protocol om financiële transacties in real-time te kunnen verwerken. Dit vond al in de begin jaren 1960 plaats. Eén van de toepassingen hiervan was een systeem om vliegtickets te reserveren voor American Airlines.
In 1982 was het mogelijk om producten online aan te schaffen, zoals treinkaartjes etc. Dit ging via het online netwerk genaamd Minitel, in Frankrijk.
In mei 1984 werd de eerste supermarkt-bestelling geplaatst bij de Britse supermarktketen Tesco. Een 72-jarige oma genaamd Jane Snowball plaatste deze.
In de zomer van 1994 vond nog een bijzondere transactie plaats: de aankoop van een grote pizza met pepperoni, champignon en extra kaas van Pizza Hut! Dit is mogelijk de eerste keer dat eten online besteld werd, om direct thuis bezorgd te worden.
Daarna volgden al snel verschillende andere branches en winkels. Sommige wetenschappers stellen zelfs dat e‑commerce heeft veel heeft bijgedragen aan het succes van het internet.
In 1995 werden ook grote stappen gezet voor e‑commerce. Het bedrijf Intershop Communications AG (een Duits bedrijf) kwam met standaard software voor toepassingen voor online verkopen. Ook openden eBay en Amazon hun digitale deuren.
De digitale betaalmethode Paypal werd in 1998 opgericht, wat uitgroeide tot een belangrijk betaalmiddel.
Jean-Marc Noël en Ulrich Hafenbradl zagen ook hoe e‑commerce een belangrijke rol ging spelen en richtten daarom in 1999 het bedrijf Trusted Shops op. Dit bedrijf begon met een keurmerk en kopersbescherming, maar vandaag de dag zijn er vele producten meer om online vertrouwen te creëren.
Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten om erachter te komen hoe de producten van Trusted Shops jouw webshop kan helpen om meer vertrouwen te creëren.
Klik op de onderstaande knop.
E‑commerce is sinds het ontstaan hard gegroeid. Ook de afgelopen jaren zien we nog steeds een sterke groei, wat te zien is in de cijfers van het CBS. In 2012 deed 64% (ouder dan 12) van de Nederlandse bevolking online aankopen voor privé. In 2019 was dat al 79,4%! Naar verwachting zal dit getal alleen maar groeien.
In 1996 lanceerde Nokia de Nokia 9000. Dit was de eerste mobiele telefoon met een webbrowser. Internet via mobiele apparaten was echter lang alleen voor werkgerelateerde doeleinden, zoals je e-mail checken.
Sinds 2006 ongeveer kwam Nokia met smartphones die op de consument gericht waren. Rond die tijd volgden vele bedrijven.
In 2016, dus helemaal niet zo lang geleden, introduceerde Google de Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP zorgt ervoor dat pagina’s snel op mobiele apparaten geladen worden. Hierdoor is het surfen via smartphones nóg gebruiksvriendelijker geworden.
Voor iedereen die het internet gebruikt, is Google niet weg te denken. Al helemaal niet als je een bedrijf hebt. Vooral voor webshops is Google een belangrijk instrument om verkeer te genereren.
Voor de geschiedenis van Google moeten we terug naar de jaren ‘90. De eerdere zoekmachines werkten nog met het systeem dat hoe vaker het gezochte keyword op jouw website stond, hoe hoger je in de zoekresultaten kwam. Studenten Larry Page en Sergey Brin vonden dat dit beter kon en kwamen met een ingewikkelder algoritme.
Dit algoritme heet PageRank en één van de belangrijke innovaties hierin was dat links een grote rol spelen. Als er veel websites naar jouw website linken, moet jouw website wel belangrijk zijn en zal dus hoger scoren. Dat is nog steeds zo, al is het veel verder uitgebreid! Ook het aantal pagina’s per website was belangrijk.
In 1998 werd het bedrijf officieel opgericht. Oorspronkelijk heette de zoekmachine BackRub (vanwege de backlinks), maar uiteindelijk heette het Google. Over de naam schreven ze het volgende op de website:
Het design van de zoekmachine was altijd vrij eenvoudig. Opvallend, want knipperende plaatjes enzovoort waren juist heel populair! De reden hiervoor was simpel:
Het simpele design van de zoekmachine zorgt ervoor dat het erg overzichtelijk is voor de gebruiker, welke bij elke update van het algoritme centraal staat.
In 2001 kwam Google met Google Afbeeldingen. In een ander hoofdstuk praten we over het ontstaan hiervan.
Een jaar later, in 2002, kwam Google met Google Shopping. Het heette toen nog niet zo, want het heeft verschillende namen gehad, zoals Google Product Search, Google Products en Froogle. Als je hierop wilt verschijnen, raden we je aan om onze gratis e‑book te downloaden.
De eerste zoekmachines ontstonden in de begin jaren ‘90, omdat de websites als paddestoelen uit de grond schoten en er een behoefte was om deze makkelijk te vinden. Zoals je in de geschiedenis van Google kan lezen, was zoekmachine optimalisatie (of ook SEO) eerst heel eenvoudig. Gebruik de juiste zoektermen zo veel mogelijk op je pagina en je scoorde hoog. SEO was absoluut geen kunst zoals nu! De komst van Google maakte dit ingewikkelder: je had opeens links nodig en meerdere webpagina’s. Dit kun je dus zien als het begin van SEO.
Toch was het eind jaren ‘90 heel eenvoudig nog steeds en was er niks waarop je afgerekend werd. Er werden dus websites opgericht speciaal voor link-spamming, om maar zo hoog mogelijk te scoren. Deze trend werd al snel gespot door Google en het bedrijf voerde algoritmes in die kwalitatieve en relevante inhoud voorrang gaven.
In 2005 ontstond de nofollow-tag. Dit was om spam tegen te gaan, maar werd ook onderdeel van SEO.
In 2010 maakte Google bekend dat ook de snelheid van je webpagina belangrijk werd.
Het jaar 1998 was niet alleen belangrijk omdat Google opgericht werd, maar ook omdat Goto.com de allereerste Search Engine Advertising (SEA) begon. Het bedrijf lanceerde in dat jaar namelijk gesponsorde links en betaalde zoekopdrachten.
In 2000 volgde ook Google deze trend en AdWords was geboren. Rond 2004 begonnen alle zoekmachines meer gebruik te maken van user data, zoals zoekgeschiedenis en interesses. Advertenties werden dus opeens gepersonaliseerd.
Omdat Google AdWords meer werd dan alleen gesponsorde termen, heeft het bedrijf dit product een nieuwe naam gegeven. Sinds 2018 kennen we dit als Google Ads. Wil je de perfecte Google Ad maken? Download onze gratis checklist!
De eerste SEO-tool die Google uitbracht was de Google Toolbar. Deze kon je via Internet Explorer gebruiken om te zien wat jouw PageRank-score was. Dit was een score tussen de 0 en 10.
In 2006 werden Google Analytics en Google Webmaster Tools gelanceerd. Analytics was gelijk zo populair, dat de tool overbelast was in het begin. Google Webmaster Tools werd later Google Search Console genoemd en gaf inzicht in de crawling-fouten.
In datzelfde jaar werden XML Sitemaps ondersteund door zoekmachines. Een XML Sitemap heeft niet alleen een lijst van de beschikbare links voor zoekmachines, maar geven meer informatie waardoor crawling makkelijker is.
In 2008 zei Eric Schmidt, de CEO van Google in die tijd, dat het internet een beerput was geworden. De oplossing:
Je ruimt de beerput op via merken.
Eric Schmidt
Nog geen half jaar later kwam Google met een update waardoor grote merken hoog in de resultaten scoorden. Na eigen zeggen was dit niet om merken een boost te geven, maar had dit alles te maken met online vertrouwen.
In 2011 voegde het bedrijf eraan toe dat content dat letterlijk van andere websites is gekopieerd ook slechter scoort.
Omdat er veel te schrijven is over de geschiedenis van social media, gaan we niet heel diep op dit onderwerp in.
In de jaren 2000-2010 kwamen de sociale netwerken in beeld. Sociale netwerken zijn een indirecte manier van SEO. Google blijft namelijk volhouden dat social media geen invloed hebben op je Google-ranking, maar het zorgt wel voor meer merkbekendheid. Ook is het natuurlijk zo: als iemand jouw bedrijf op social media voorbij ziet komen, is de kans groter dat ze de naam van jouw bedrijf op Google zoeken. Wij noemen dit omdat het voor online vindbaarheid wel een belangrijk punt is.
Wij hebben een raadsel voor je: Wat hebben Jennifer Lopez en Google met elkaar te maken? Het antwoord: Google Afbeeldingen. Wij leggen het uit.
We gaan terug naar het jaar 2000, twintig jaar terug. Het is 23 februari 2000 wanneer de Annual Grammy Awards plaatsvinden. Jennifer Lopez was genomineerd voor een award, maar dat is niet waarvoor we haar herinneren tijdens dit evenement. De zangeres liep (misschien herinner je het zelf wel?) over de rode loper in een spraakmakende groene jurk van Versace. Deze was namelijk helemaal uitgesneden tot onder haar navel.
Jaren later kwam ik erachter dat vanwege die avond en vanwege die jurk, dat Google Afbeeldingen gecreëerd was.
Jennifer Lopez
Het nieuws verspreidde zich al snel over de hele wereld en Google zag opeens dat iedereen zocht naar termen zoals Jennifer Lopez Grammy Dress. De aantallen waren recordbrekend voor de zoekmachine toentertijd!
Het probleem: iedereen moest elke link bekijken of daar misschien de foto van JLo in die spraakmakende jurk te zien was. Dit zette de CEO van Google, Eric Schmidt, aan het denken.
Hieruit ontstonden dus ideeën om ook op afbeeldingen te kunnen zoeken. Google was echter nog een klein bedrijf, amper 2 jaar oud. Daarom duurde het tot juli 2001 (in het Nederlands zelfs pas in december 2001) tot de zoekfunctie geïntroduceerd werd.
We hebben lang niet alles kunnen benoemen. Het internet heeft een rijke geschiedenis en daardoor e‑commerce en SEO ook. Echter is het goed om eraan te denken dat beide continu zullen blijven veranderen en het is daarom belangrijk om alle ontwikkelingen op de voet te volgen. Bij elke update van Google kan het algoritme jouw SEO-ranking volledig aanpassen.
Houd ook in je achterhoofd dat vanwege corona de e‑commerce veranderd is. Van een luxe werd het opeens voor meer mensen een belangrijke koopmethode. Omdat nu meer mensen het gemak inzien van online shoppen, is de verwachting dat e‑commerce alleen maar zal stijgen.
01-10-2020Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.