Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Als je een webshop hebt leer je overal over het adverteren via online marketing. De deurmat van je klanten blijft nu dus leeg, terwijl je daar een kans hebt liggen voor promotie! Wij helpen je verder. Wij keken naar marketing via gedrukte media.
In dit artikel leer je meer over...
Overal leer je meer over online marketing, waardoor offline marketing langzaam vergeten raakt. De foldertjes die tegenwoordig nog worden geleverd, zijn vaak de reclamebladen van de lokale supermarkt die aangesloten is bij een grote keten.
Vroeger was het spannend om een e-mail te ontvangen, terwijl het nu juist uniek is wanneer er een brief op de mat valt (behalve rekeningen natuurlijk). We ontvangen zo veel e-mails dagelijks dat de meeste ongeopend in de prullenbak belanden. Zo kun je jouw publiek niet bereiken natuurlijk!
Deze trend is trouwens ook te zien in het onderzoek van de Autoriteit Markt en Consument, ‘Post- en Pakkettenmonitor 2019’. Ook in 2019 was weer een stijging van pakketten te zien, maar een daling van reguliere post. Hiermee wordt bedoeld de geadresseerde post, zoals gewone brieven, direct mail en tijdschriften. We gaan later nog in op direct mail.
Fysieke post wordt als een stuk persoonlijker gezien en soms ook serieuzer behandeld. Vooral als het geadresseerd is aan diegene! Mensen worden graag als een individu gezien en niet als een nummertje. Persoonlijke aandacht is erg belangrijk, zowel in klantenservice als in marketing.
Veel mensen geven aan dat als ze tekst op papier zien, dat het fijner leest dan via een scherm. Vooral de generaties die niet opgegroeid zijn met computers in elk huishouden (dus millennials en ouder) geven dit aan.
Nu we weten dat fysieke post inderdaad een optie is voor marketing, gaan we verder naar de verschillende mogelijkheden hierin.
Direct mail is het verzenden van geadresseerde post van een bedrijf naar de klant. Je moet hiervoor dus al wel adressen van klanten hebben verzameld, anders kun je ze nog niet bereiken. Vooral met de huidige wetgevingen betreft privacy is het belangrijk om goed te weten of je iemand post mag sturen.
Het voordeel van direct mail is overigens dat de klant persoonlijk aangesproken wordt, wat de kans verhoogt dat de klant de post ook daadwerkelijk leest.
PostNL heeft onderzoek gedaan naar jongeren en direct mail en concludeert dat de jongere generatie helemaal niet slechter reageert op direct mail van de oudere generatie. Dit is dus in tegenstellen met wat veel mensen denken. Het enige verschil is dat jongeren niet vaak herinneren dat ze direct mail hebben ontvangen (mogelijk zien ze het verschil niet tussen gewone reclame en direct mail?), maar ze zijn wel eerder geneigd om actie te ondernemen na het ontvangen hiervan.
Soms kun je bij direct mail een link toevoegen. Als de ontvangers dan een account bij de verzendmaatschappij hebben, krijgen zij een melding dat er post onderweg is en daarin staat dan ook jouw link. Dit kan dus voor traffic naar jouw webshop zorgen. Dit maakt het allemaal een stuk laagdrempeliger om naar jouw site te gaan.
Kijk ook deze video van PostNL over direct mail waarin dit ook gedaan wordt:
Uit het onderzoek dat we zojuist noemden, blijkt overigens wel dat maar 43% van de jongeren direct mail als (zeer) positief omschrijven. Dit kan misschien in vergelijking met andere doelgroepen wel een hoog percentage zijn, maar vergeet niet dat 57% dit dus niet als positief ervaart. Dat zegt niet dat ze het als negatief ervaren gelijk, maar dit is wel iets om in overweging te nemen.
Als je aan direct mail doet, is het een goed idee om het zo persoonlijk mogelijk te maken en je kunt eventueel een korting aanbieden. Bijvoorbeeld: “Beste XXX, omdat je mijn trouwe klant bent krijg jij 10% korting”.
Dit is de post die je waarschijnlijk nog regelmatig ontvangt: flyers en folders. Het verschil tussen een flyer en een folder is dat een folder meerdere pagina’s heeft, waar een flyer één blad is (wel eventueel beide kanten bedrukt).
Een folder is effectief als je veel verschillende artikelen in een kortingsactie hebt. Denk bij jezelf na: als je van de supermarkt zo’n folder krijgt, blader je graag door om te kijken wat er allemaal met korting te koop is. Grote kans dat je die artikelen koopt, zelfs als het maar een paar centen op de reguliere prijs scheelt.
Over prijzen gesproken, lees ook het artikel over basisprijzen van onze Legal Consultant Rhode: ‘Basisprijzen in de webshop - Zo moet het!’.
Flyers zijn vooral handig als je een algemene boodschap wilt verkondigen. Het is belangrijk om hierin kort en krachtig te zijn. Less is more gaat zeker op in dit geval! In één oogopslag moet er begrepen worden wat jouw bedrijf is en wat jij verkoopt. Is dit niet het geval, is de aandacht al snel weg. Je zou misschien denken dat mensen nieuwsgierig worden als ze het niet direct zien, maar het tegenovergestelde is waar. In marketing willen mensen direct weten waar ze aan toe zijn!
Marketing via flyers of folders is vooral effectief als het om een bepaalde regio gaat. Je moet namelijk een specifieke regio kiezen waar je de flyers of folders wilt verspreiden.
Je moet hierbij denken aan veel verschillende aspecten. Wil je glans of mat? Welke grootte? Gerecycled papier? Hoeveel gram moet het papier zijn? Moet er een scheurrandje zijn (voor bijvoorbeeld kortingsbonnen, of handig in de portemonnee mee te nemen)? En denk ook na of je zelf het ontwerp wilt doen, of laat je dit doen?
Het ontwerpen, drukken en verspreiden van alles varieert in prijs van een paar honderd euro tot een paar duizend euro. Een goede Google-term hiervoor is ‘flyers verspreiden’ of ‘folders verspreiden’.
Je weet nu waarschijnlijk al veel over online adverteren, zoals via Google Ads.
Daarom: download gratis onze checklist hierover!
Een ouderwetse manier van adverteren is het plaatsen van een advertentie in een krant of tijdschrift. Als je doelgroep zich in een bepaalde regio bevindt, is het uiteraard handig om te adverteren in de regionale of lokale pers. Vooral als je ook fysieke winkels hebt, is dit zeker een optie.
Verder is het soms juist verstandig om in tijdschriften of vakbladen te adverteren. Dit is handig wanneer je in een specifieke branche actief bent, of als je verkoopt aan specifieke bedrijven. Bijvoorbeeld, als jij hengels verkoopt, is het verstandig te adverteren in een tijdschrift over hengelsport.
Bij adverteren koop je een plek op een pagina van gedrukte media. Dit kan eenmalig, of meerdere keren. De prijzen verschillen per pagina, de locatie op de pagina en de grootte van de advertentie. Soms wordt er ook meer gerekend voor kleur in plaats van zwart/wit, al is dat tegenwoordig uniek. De totaalprijs kan variëren van een paar honderd euro tot een paar duizend euro.
Adverteren per post heeft natuurlijk ook een aantal nadelen. Dit willen we je ook graag meegeven.
Als je als bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan, is marketing per post natuurlijk niet de beste optie. In dat geval kun je beter voor andere offline methodes gaan, dan per post. Zelfs als je jouw reclame laat drukken op gerecycled of recyclebaar papier, is het nog minder ecologisch verantwoord dan de digitale varianten.
Gedrukte marketing kost altijd geld. Online marketing echter niet altijd. Je hebt bij online marketing bijvoorbeeld de mogelijkheid om gratis via social media jouw producten te promoten. Bij marketing per post moet je altijd ten eerste je reclame-uiting laten drukken en vervolgens ook verzenden/verspreiden.
Daarnaast moet je voor gedrukte marketing meestal hogere bedragen in één keer uitgeven, dan digitaal. Digitaal kun je voor enkele tientjes al een paar mensen bereiken, waar je offline gelijk in bulk mensen bereikt en dat betekent meer in één keer uitgeven.
Tegenwoordig zie je veel huizen met op de brievenbus een sticker waarop staat dat ze liever geen reclame willen ontvangen. Bij direct mail heb je hier niet mee te maken overigens, want deze zijn geadresseerd.
Een ander probleem is: klanten kunnen het als opdringerig en negatief ervaren als ze per post reclame ontvangen. Vooral in een tijdperk waarin het heel makkelijk is om andere aanbieders te vinden, is het misschien handig om hierover na te denken. Digitale marketing kan vaak heel specifiek gerichte worden. Denk bijvoorbeeld aan een leeftijdsgroep die je kiest, of bepaalde interesses die ze aangegeven hebben op hun social media-profiel. Hierdoor kan een advertentie beter aansluiten bij de behoeften van de klant.
Ook moet je eraan denken: wie wil je eigenlijk bereiken? Als je doelgroep algemeen is, is het lastiger (of beter gezegd: duurder) om iedereen te bereiken via gedrukte marketing.
Een laatste nadeel van post is dat de klant een extra stap moet nemen om in jouw webwinkel te komen. Bij een digitale uiting is het makkelijk: je klikt op de link en je bent er. Om vanaf een papieren medium naar een digitaal apparaat en dan vervolgens naar een webpagina te gaan, vergt een aantal stappen.
Kort maar krachtig: zorg voor een goede call-to-action. Zet je klant aan om actie te ondernemen en jouw webshop of fysieke winkel te bezoeken.
Waarschijnlijk was je al zelf tot de conclusie gekomen, maar het moet gezegd worden: wed niet op één paard. Als je een webshop hebt, ga dus niet alleen voor offline marketing, want dat is in deze tijd niet meer realistisch. Als je tegenwoordig aan offline marketing wilt doen, moet je dit zien als iets erbij én als je budget dit toelaat.
Wij raden je aan om je marketingstrategie altijd goed door te denken, voor je aan marketing begint. Dit kan je heel veel geld schelen, maar het is ook belangrijk voor je imago. Om je te helpen hebben we een artikel over de marketingmix geschreven: ‘Marketingmix: wat is het en hoe gebruik je het?’.
04-08-2020
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.