Cost per click (CPC) - Definitie & uitleg

Bij online marketing worden allerlei begrippen gebruikt die bij sommigen in eerste instantie vooral vragende gezichten opleveren. Een daarvan is cost per click of CPC. We leggen je hier precies uit wat CPC is en waarom het belangrijk is.

blogTitle-Was-ist-CPC

Wat betekent cost per click (CPC)?

Cost per click is een rekenmodel dat vooral gebruikt wordt bij online marketing. Via CPC worden reclame-uitingen als advertenties, banners en links berekend. De kosten ontstaan pas zodra iemand op zo'n reclame-uiting heeft geklikt.

Zoals zoveel buzzwords uit de online marketing is ook cpc afkomstig uit het Engelse taalgebied. Het kan vertaald worden met “kosten per klik” of “klikprijs”.

“Pay per click” of PPC heeft dezelfde betekenis, maar wordt meer gebruikt bij affiliate-marketing. In plaats van te betalen per klik, worden de affiliate-partners betaald voor elke klik die ze genereren.

 

Wanneer wordt er met CPC gewerkt en waarom is het zo belangrijk?

Zodra online een advertentie geplaatst wordt op bijvoorbeeld Facebook of Google, wordt er een voorlopige klikprijs weergegeven. Op basis van deze voorlopige prijs kan er een raming gemaakt worden van de dagelijkse kosten.

blogTitle-cpc

CPC is het bedrag dat de exploitant ontvangt zodra er op een betaalde advertentie op zijn website geklikt wordt. Alles wordt steeds meer online afgewikkeld en de reclame volgt.

 

Eenvoudiger gezegd:

Bij een CPC van 10 cent zou een marketeer dus € 100 betalen voor 1000 kliks op de websiteadvertentie.

De prijs die een adverteerder betaalt per klik wordt meestal bepaald via een formule (bijv. bij Facebook) of een biedingssysteem (bijv. Google Ads) of rechtstreeks afgesproken met de administrator van de website of publisher.

 

Goed om te weten:

In 2015 werd er via online-reclame wereldwijd circa 170,5 miljard dollar gegenereerd. En de trend stijgt nog steeds. Publishers richten zich meestal op derden om die automatisch in contact te brengen met de adverteerder.

Er zijn veel advertentiebemiddelaars, bijv. Media.net, PropellerAds of Chitika, maar de grootste is en blijft Google Ads.

 

Google AdSense/Ads & de berekening van de CPC

Website-exploitanten kunnen Google opdracht geven om advertenties op hun website te plaatsen. Het kan daarbij gaan om combinaties van tekst, foto's en/of video's en de advertenties kunnen direct bij Google Ads (voorheen Google Adwords) geboekt worden.

Daar wordt ook de (maximale en gemiddelde) cost per click weergegeven.

AdWords-CPC

De adverteerders vermelden hier hoeveel ze voor een klik willen betalen en Google gebruikt complexe algoritmes om publishers en adverteerders bij elkaar te brengen.

De cpc kan sterk variëren per branche. De klikprijs voor het keyword “advocaat Amsterdam” kan bijvoorbeeld € 3,50 bedragen en “kapper Amsterdam” € circa 1,40. Vermenigvuldig dat eens met honderd en je ziet hoe sterk het verschil kan oplopen.

 

Daarom moet er altijd een maximum bod vermeld worden.

CPC

Maar ook binnen een groep keywords kunnen de prijzen sterk verschillen. Zie screenshot boven.

Meestal geldt hoe dichter de zoekterm bij de koop ligt, hoe duurder de klik.

Als je Google Ads gebruikt zal je cpc altijd lager zijn of gelijk aan je maximum. De Google Ads-veiling is zo opgezet dat je feitelijke kosten per klik sterk beïnvloed worden door jou en de AdRank, je maximum bod en de kwaliteitsscore van je concurrenten.

Dat is de Google Ads CPC-formule:

 

cost-per-click-formula

 

Conclusie

Het is belangrijk om de CPC in de gaten te houden. Zo weet je of je advertenties goed lopen en of je wellicht op een beter keyword kunt bieden in Google Ads.

 

Wil je meer weten over Analytics begrippen? Download dan onze gratis whitepaper over dit onderwerp:

Whitepaper download | Analytics Begrippen

0 Comments