Bij online marketing worden allerlei begrippen gebruikt die bij sommigen in eerste instantie vooral vragende gezichten opleveren. Een daarvan is cost per click of CPC. We leggen je hier precies uit wat CPC is en waarom het belangrijk is.
In dit artikel...
Cost per click is een rekenmodel dat vooral gebruikt wordt bij online marketing. Via CPC worden reclame-uitingen als advertenties, banners en links berekend. De kosten ontstaan pas zodra iemand op zo'n reclame-uiting heeft geklikt.
Zoals zoveel buzzwords uit de online marketing is ook CPC afkomstig uit het Engelse taalgebied. Het kan vertaald worden met 'kosten per klik' of 'klikprijs'.
'Pay per click' of PPC heeft dezelfde betekenis, maar wordt meer gebruikt bij affiliate-marketing. In plaats van te betalen per klik, worden de affiliate-partners betaald voor elke klik die ze genereren.
Zodra online een advertentie geplaatst wordt op bijvoorbeeld Facebook of Google, wordt er een voorlopige klikprijs weergegeven. Op basis van deze voorlopige prijs kan er een raming gemaakt worden van de dagelijkse kosten.
CPC is het bedrag dat de exploitant ontvangt zodra er op een betaalde advertentie op zijn website geklikt wordt. Alles wordt steeds meer online afgewikkeld en de reclame volgt.
Eenvoudiger gezegd:
Bij een CPC van 10 cent zou een marketeer dus € 100 betalen voor 1.000 kliks op de websiteadvertentie.
De prijs die een adverteerder betaalt per klik wordt meestal bepaald via een formule (bijv. bij Facebook) of een biedingssysteem (bijv. Google Ads) of rechtstreeks afgesproken met de administrator van de website of publisher.
Goed om te weten:
In 2015 werd er via online reclame wereldwijd circa 170,5 miljard dollar gegenereerd. En de trend stijgt nog steeds. Publishers richten zich meestal op derden om die automatisch in contact te brengen met de adverteerder.
Er zijn veel advertentiebemiddelaars, bijv. Media.net, PropellerAds of Chitika, maar de grootste is en blijft Google Ads.
Leestip: Natuurlijk wil je de perfecte advertentie creëren, maar niemand heeft de magische formule hiervoor. Toch hebben wij tips verzameld die bewezen jouw Google-advertentie verbeteren.
Download deze gratis checklist via de knop:
Website-exploitanten kunnen Google opdracht geven om advertenties op hun website te plaatsen. Het kan daarbij gaan om combinaties van tekst, foto's en/of video's en de advertenties kunnen direct bij Google Ads (voorheen Google Adwords) geboekt worden.
Daar wordt ook de (maximale en gemiddelde) cost per click weergegeven.
De adverteerders vermelden hier hoeveel ze voor een klik willen betalen en Google gebruikt complexe algoritmes om publishers en adverteerders bij elkaar te brengen.
De CPC kan sterk variëren per branche. De klikprijs voor het keyword “advocaat Amsterdam” kan bijvoorbeeld € 3,50 bedragen en “kapper Amsterdam” circa € 1,40. Vermenigvuldig dat eens met honderd en je ziet hoe sterk het verschil kan oplopen.
Daarom moet er altijd een maximum bod vermeld worden.
Maar ook binnen een groep keywords kunnen de prijzen sterk verschillen. Zie screenshot boven.
Meestal geldt hoe dichter de zoekterm bij de koop ligt, hoe duurder de klik.
Als je Google Ads gebruikt zal je CPC altijd lager zijn of gelijk aan je maximum. De Google Ads-veiling is zo opgezet dat je feitelijke kosten per klik sterk beĂŻnvloed worden door jou en de AdRank, je maximum bod en de kwaliteitsscore van je concurrenten.
Dat is de Google Ads CPC-formule:
AdRank van concurrent / Jouw kwaliteitsscore + 0.01 = Echte CPC
Het is belangrijk om de CPC in de gaten te houden. Zo weet je of je advertenties goed lopen en of je wellicht op een beter keyword kunt bieden in Google Ads.
Gepubliceerd op: 24 september 2019
GeĂĽpdate op: 14 oktober 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.