Wat is een conversieratio en hoe bereken je het?

De conversie­ratio is de betrouwbaarste indicator voor het succes van een webshop. Hiermee kun je specifieke elementen op je website verbeteren en bezoekers de gewenste actie laten ondernemen, waardoor je winst stijgt.

Lees verder om erachter te komen wat een conversie­ratio (conversion rate) is, hoe je deze berekent en wat de waarde ervan beïnvloedt.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Viktoria Kurpas

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

In dit artikel lees je meer over:

Wat is een conversie­ratio?

De conversie­ratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie heeft ondernomen op een website. Met deze waarde kun je beslissingen van klanten nauwkeurig meten en laten zien hoe vaak je erin slaagt bezoekers te overtuigen om bijvoorbeeld een aankoop te doen.

De conversie­ratio hoeft echter niet alleen gerelateerd te zijn aan het voltooien van een transactie. Er zijn verschillende soorten conversie­ratio's, waarvan de definitie en berekening afhangen van het doel van de pagina, advertentie of content.

Berekening van de conversie­ratio

Er zijn een aantal conversie­ratio's die inzicht kunnen geven in de acties van je bezoekers op je webshop. Het komt er echt op aan welke specifieke actie je probeert te meten en uit te zoeken welk percentage van alle gebruikers deze actie daadwerkelijk uitvoert.

Hier zijn de belangrijkste formules:

Conversie­ratio / conversion rate

Dit is de belangrijkste formule voor conversies. Zie het als de basis voor alle andere formules voor conversie­ratio. Deze formule kan worden aangepast afhankelijk van de gebruikersactie die je wilt meten.

Conversie­ratio (%) = (aantal bezoekers dat een bepaalde actie uitvoert / aantal bezoekers van alle websites) × 100

Conversie­ratio voor sales

Door de 'uitvoering van een gedefinieerde actie' te definiëren als 'het aantal gebruikers dat een verkoop heeft afgerond', krijg je de verkoop­conversie­ratio (sales conversion rate).

Verkoop­conversie­ratio (%) = (aantal verkopen / totaal aantal bezoekers) × 100

Conversie­ratio voor leads

Als je niet bekend bent met de term lead: het is een manier om contact­gegevens van klanten te krijgen die mogelijk een klant kunnen worden.

Als iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor je nieuwsbrief, maar nog niets bij je heeft gekocht, is de kans groot dat deze persoon in de toekomst een klant wordt en moet er op een bepaald moment contact met hem worden opgenomen om hem te converteren.  Door naar deze getallen te kijken, krijg je het lead­conversie­ratio.

Lead­conversie­ratio (%) = (aantal leads / totaal aantal bezoekers) × 100

Door­klik­ratio / Click-through rate

De door­klik­ratio is een ander conversie­ratio dat enige flexibiliteit biedt. Deze formule kan worden gebruikt om het succes te meten van je call-to-action (CTA) knoppen (bijv. Koop nu, Ontdek meer!, etc.), e‑mail­campagnes en andere marketing­activiteiten.

Als je inzichten hier inderdaad aantonen dat je activiteiten niet de resultaten opleveren waar je op hoopte, kan dit erop wijzen dat je bepaalde ontwerpelementen van je pagina's en campagnes moet veranderen (bijvoorbeeld andere teksten of afbeeldingen gebruiken). Het kan ook de moeite waard zijn om deze wijzigingen te A/B-testen om te bewijzen of ze wel of niet helpen.

Zo bereken je de door­klik­ratio (Click-through rate, CTR):

Door­klik­ratio (%) = (aantal bezoekers dat heeft geklikt / pagina-impressies) × 100

Download­ratio

Biedt je website gratis content of andere bestanden aan die je kunt downloaden? Meet de download­ratio van gebruikers die die pagina hebben bezocht.

Download­ratio (%) = (aantal downloads / totaal aantal bezoekers) × 100

Micro­conversie­ratio's

Als je een micro­conversie­ratio (micro-conversion rate) wilt berekenen, moet je eerst een proces en de bijbehorende stappen definiëren. Een eenvoudig voorbeeld van een verkoopproces zou zijn:

Klik op product > Toevoegen aan winkel­wagentje > Winkel­mandje om te kopen > Bestelling afronden

Door de conversie­ratio te berekenen van gebruikers die van het winkel­mandje naar de bestelling zijn gegaan, krijg je de conversie bij het afrekenen (checkout conversion rate). Met dat getal kun je ook het percentage afgebroken bestellingen berekenen.

Checkout conversion rate (%) = (aantal verkopen (voltooide bestellingen) / aantal bezoekers die de kassa bezochten) × 100

Als je meerdere stappen in je afreken­proces hebt, kun je voor elke stap een micro­conversie­ratio berekenen. Zo kun je erachter komen waar in het afreken­proces je bezoekers hun bestelling afbreken.

Voorbeeld van berekening van de verkoop­conversie­ratio (Sales Conversion Rate SCR):

  • aantal verkopen = 100
  • totaal aantal bezoekers = 5.000
  • Verkoop­conversie­ratio = 100/5.000 = 0,02 × 100 = 2,00% SCR

Dit betekent dat 2% van al je bezoekers een verkoop in je winkel genereert. Deze berekening zou ook interessant zijn voor speciale groepen bezoekers. Bijvoorbeeld bezoekers die van zoek­machines komen (misschien via een speciaal zoekwoord). Dit kan je helpen om erachter te komen welke marketing­acties goed werkten en welke verbeterd kunnen worden.

Leestip: Je wordt steeds beter in SEO en je krijgt steeds meer bezoekers op je  site... maar niemand koopt iets! Als je je conversieratio wilt verbeteren, is  het slim om te kijken naar de verlaten winkelwagentjes. Wij geven tips!

Wat beïnvloedt de conversie­ratio?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig omdat, zoals we al eerder zeiden, de conversie­ratio en de definitie ervan afhankelijk zijn van het eerder gedefinieerde doel. Als we echter de meest algemene versie aannemen en ervan uitgaan dat het uiteindelijke doel van een webshop het verhogen van de verkoop is, dan helpt elk element van de website om dit doel te bereiken - van de eerste indruk en het ontwerp tot de product­pagina's en het bestelproces.

Daarom is het zo belangrijk om de verschillende elementen van je webshop te controleren, te testen en te optimaliseren.

We zullen in het volgende gedeelte een aantal tips bekijken, maar we vatten hier een aantal factoren samen die van invloed zijn op je conversie­ratio:

  • Advertentie­kanaal: Het gebruik van verschillende marketing­strategieën (Google-advertenties, advertenties in social media, SEO) trekt gebruikers aan met verschillende mate van interesse in specifieke producten of services en de juiste targeting en presentatie van het aanbod zal de conversie­ratio verhogen.

  • Apparaten: Steeds meer gebruikers gebruiken mobiele apparaten om online te shoppen, maar veel klanten doen het nog steeds liever met behulp van een computer. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een mobiele responsiveness van de website, handige navigatie en laad­snelheid op alle apparaten.

  • Branche en concurrentie: In concurrerende sectoren waar klanten de keuze hebben uit meerdere web­winkels die vergelijkbare producten aanbieden, kan de conversie­ratio lager zijn door het grotere aantal beschikbare opties. Merk­bekendheid en reputatie zijn ook belangrijk.

  • Regio: De economische situatie van een land of regio kan de bereidheid om online te shoppen beïnvloeden. Dit aspect is vooral belangrijk voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in buitenlandse expansie.

  • Seizoen, markt­trends: Grote verkoop­dagen, zoals Black Friday of kerst, kunnen gebruikers vaak aanmoedigen om meer online aankopen te doen. Verschillende tijden van het jaar kunnen invloed hebben op welke producten op een bepaald moment gewild zijn.

Tips om de conversie van website­verkeer verhogen

Aan de slag gaan met je eigen website kan een van de spannendste dingen zijn die je in je professionele leven doet. Het is enorm frustrerend om bloed, zweet en tranen in een website te stoppen, veel verkeer te zien binnenkomen en geen conversies te zien.

Er moet duidelijk iets mis zijn met je site als mensen je bezoeken maar niets kopen. Dus wat kun je doen om de conversies met je bestaande verkeer te verhogen?

Inzichten krijgen

Als je een 'doe-het-zelver' bent, zijn er twee belangrijke manieren om inzicht te krijgen in je probleem: analytics en echte feedback. Google Analytics zal echt je beste vriend zijn als het op optimalisatie aankomt (waarover later meer), maar je beste vrienden in het echte leven zouden ook nuttig moeten zijn.

Feedback krijgen van echte mensen

Laten we het eens hebben over hoe je vrienden (en zelfs een paar vreemden) je kunnen helpen om meer te verkopen. Het idee is vrij eenvoudig: stuur je vrienden naar je website en laat ze je echte, eerlijke feedback geven over je site.

Laat ze je vertellen wat hun allereerste indruk was toen ze op de site belandden. Vraag vervolgens hun mening over zoveel mogelijk andere dingen. Vraag bijvoorbeeld naar de afbeeldingen, de tekst, de producten, de hoeveelheid informatie, het afreken­proces, enz.

Als je vrienden hebt met een zakelijke of marketing­achtergrond, is dat nog beter. Maar een eerlijk standpunt van een klant kan ook altijd nuttig zijn.

Als je geen vrienden hebt die nuttige feedback kunnen geven, probeer dan wat forums. Ga naar een site als Reddit (de zelfbenoemde voorpagina van het internet) en ga naar subreddits (onderwerpen) zoals r/Startups of r/Entrepreneur en vraag gewoon of iemand je website wil beoordelen. Veel van de actieve leden van die communities hebben veel ervaring met e‑commerce en velen geven je graag hun mening.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het geven van te veel informatie over je bedrijf aan vreemden, maar de feedback die ze geven kan echt nuttig zijn. Soms is het zelfs beter om vreemden te vragen dan vrienden, omdat ze niet bang zijn om je gevoelens te kwetsen en eerlijke, objectieve feedback zullen geven.

Feedback van Google krijgen

Google biedt Google Analytics aan als gratis tool voor eigenlijk iedereen die een website heeft. Het biedt zoveel informatie over de interactie tussen gebruikers en je website dat het gewoon een must is voor elke ondernemer. Google biedt zelfs gratis online cursussen aan om te leren hoe je het meeste uit deze gratis tool kunt halen.

Zonder al te veel in detail te treden, zal ik je vertellen dat er een aantal statistieken zijn die erg nuttig zijn om de pijnpunten van je site te achterhalen. Hier is een lijst van de belangrijkste:

  • Conversie van nieuwe of unieke bezoekers: Het scheiden van conversies van terugkerende bezoekers en conversies van eerste bezoekers kan zeer nuttig zijn bij het optimaliseren van je site voor nieuwe bezoekers.

  • Bronnen van inkomend verkeer (verkeers­acquisitie): Komen je bezoekers binnen via zoek­opdrachten van zoek­machines, verwijzende sites of door het adres van je website rechtstreeks in hun browser in te typen?

  • Bounce­percentage (bounce rate in het Engels): Hoe vaak verlaten nieuwe bezoekers je website zonder ook maar één actie te ondernemen?

  • Exit­pagina's (uitstap­punten): Vanaf welke pagina's verlaten mensen je site?

  • Gemiddelde sessie­duur: Hoe lang blijven bezoekers eigenlijk op je site? Een paar seconden? Een paar minuten? Een paar uur?

Natuurlijk zijn er nog veel meer nuttige statistieken, maar dit zijn er een paar om je op weg te helpen en om je een idee te geven van hoe nuttig Google Analytics kan zijn. Alle bovengenoemde statistieken kunnen je een goed inzicht geven in hoe het klant­traject (en de klant­ervaring) op je website eruit ziet (en waartoe dit leidt).

Zoek de pagina's, knoppen en afbeeldingen op de pagina's waar mensen je site verlaten zonder iets te kopen en optimaliseer deze.

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

Waar je je aandacht op moet richten

Zoals ik hierboven al zei, zijn er veel verschillende factoren die kunnen leiden tot het gebrek aan conversies op je website. Als je echter online adverteert bij Google of Facebook (of waar dan ook) en veel verkeer krijgt met weinig conversies, is de kans groot dat je zowel je landings­pagina's als je advertenties goed in de gaten moet houden.

Landings­pagina's

Als je advertenties je verkeer opleveren, maar je merkt dat mensen heel snel weg­klikken van je site, dan is de kans groot dat je landings­pagina (LP) de oorzaak is.

Als je bounce­percentage hoger is dan 80%, dan is het tijd om je landings­pagina eens goed onder de loep te nemen. Er zijn veel dingen die je in de gaten moet houden. Hier is een lijst met de meest voorkomende punten om te optimaliseren:

  • Hoe ziet je pagina eruit 'above-the-fold' (het bovenste deel van de pagina dat voor het eerst op het scherm van een gebruiker verschijnt)? Wat is de eerste indruk van je site?

  • Is de afbeeldings­kwaliteit goed genoeg - zien product­afbeeldingen er professioneel uit?

  • Wekt de pagina vertrouwen?

  • Ziet de LP er professioneel uit?

  • Komt het product op de LP overeen met het product in de advertentie?

  • Is de prijs van het product een onmiddellijke afknapper?

  • Staat er genoeg product­informatie op de pagina?

  • Is de tekst boeiend?

  • Is de call-to-action duidelijk?

  • Zijn er te veel calls-to-action?

  • Laadt de LP snel genoeg?

  • Is de LP geschikt voor mobiele apparaten?

  • Verschijnt een spammy pop-up te snel? (Overweeg in plaats daarvan een pop-up met exit-intentie)

Met zoveel professioneel ogende websites die er tegen­woordig zijn, is het zakelijk geen goed idee als je er geen hebt. Kijk naar wat je meest succesvolle concurrenten doen en gebruik dat als inspiratie. Wees niet bang om een beetje geld uit te geven aan een website sjabloon. De meeste aanbieders van winkelsoftware zoals Shopify en Magento hebben een aantal gratis thema's en sjablonen beschikbaar en er zijn er ook veel beschikbaar voor een redelijke prijs.

Afbeeldingen moeten scherp zijn, niet korrelig. Het lastige is dat de afbeeldingen ook niet te hoogwaardig mogen zijn. Anders duurt het laden van je pagina te lang - nog zo'n conversiekiller.

Je tekst moet je doelgroep aanspreken. Wees spannend met je tekst. Verkoop een levens­stijl. Zorg ervoor dat je genoeg product­informatie geeft, maar verkoop ook de voordelen van het product.

Wekt je website 'vertrouwen op het eerste gezicht'?

Beoordelingen van klanten kunnen voor veel gebruikers een enorme indicator van vertrouwen zijn. Het zien van social proof kan de twijfelende shopper die je merk nog niet kent geruststellen.

Overweeg sterk om een bekend keurmerk (kwaliteits­label) te nemen van een vertrouwde certificeerder. Het Trusted Shops Keurmerk omvat ook een kopers­bescherming, wat geruststellend kan zijn voor bezoekers van een onbekende winkel.

Al met al is het de moeite waard om elk klein dingetje op de pagina te bekijken. Bekijk het eens vanuit het oogpunt van een klant. Zou je eerlijk bij deze winkel kopen als je er even rondkijkt? Vergeet niet om een paar meningen te vragen en noteer alle feedback die je krijgt.

Je advertenties

Als je echt het gevoel hebt dat je landings­pagina niet het probleem is, is het tijd om nog eens naar je advertenties te kijken. Er zijn zeker een paar dingen om in gedachten te houden. Laten we eens kijken naar een aantal van de meest voorkomende optimaliseerbare elementen voor je advertenties.

  • Is je advertentie misleidend?

  • Klopt het product in je advertentie met de landings­pagina?

  • Richt je je op te veel mensen en krijg je (dure) klikken die geen waarde hebben?

  • Bied je te hoog voor die klikken en krijg je een lage ROAS (Return On Ad Spend)?

  • Werken je advertenties op optimale tijden? Controleer je analytics voor de meest succesvolle tijden en beperk je advertenties tot de uren/dagen die het beste werken.

  • Worden je advertenties in de juiste plekken geplaatst? (Bij Facebook kun je kiezen tussen nieuwsfeeds voor mobiel/desktop, Instagram, rechterkolom, enz.

  • Zijn je advertenties oud? Wissel je advertenties af met nieuwe afbeeldingen en koppen.

  • Heb je A/B-tests geprobeerd om te zien welke advertenties het beste presteren?

  • Zijn de zoekwoorden waarop je je richt de beste?

Met Google Analytics, Google Ads en Facebook Power Editor (Ads Manager) kun je veel goede inzichten krijgen in de effectiviteit van je advertenties om ze te optimaliseren. Zoals hier­boven vermeld, zijn er veel gratis cursussen en tutorials om te leren hoe je je advertenties kunt analyseren en verbeteren.

Kortom

Door je verschillende conversie­ratio's te analyseren, kun je een goed inzicht krijgen in wat er werkt met je ontwerp en hoe effectief je marketingcampagnes zijn. Zodra je deze problemen hebt geïdentificeerd, is het tijd om actie te ondernemen en te optimaliseren. Door feedback te krijgen, aanpassingen te maken en je resultaten te vergelijken, zul je die conversie­ratio's in een mum van tijd een boost geven.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

26-03-2024

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen