Data mining voor jouw webshop (met een klein budget)

Data mining kan een hele tijdrovende manier van analyseren zijn, maar het biedt ook kansen. Wat houdt data mining in? Hoe kun je dit voor jouw webshop gebruiken, ook als je maar een klein bedrijf hebt? Waar moet je voor uitkijken? Wij bespreken al deze punten in dit artikel.

In dit artikel leer je…

⛏️ Wat data mining is;
Wat de bedoeling van data mining is;
💡 Een voorbeeld van data mining;
🧰 Hoe je met data mining kunt beginnen;
🛠️ Data mining tools;
⚙️ Hoe je data mining kunt toepassen;
👎 Waar je voor moet uitkijken in data mining.

 

⛏️ Wat is data mining?

In het Nederlands wordt data mining ook wel gegevensontginning of gegevensmijnen genoemd. De betekenis hiervan is min of meer ‘blind’ gegevens doorspitten, met de hoop iets te vinden waarmee jij jouw bedrijf kan verbeteren. Bij data mining bekijk je bijvoorbeeld of er een correlatie is tussen de verschillende producten die jouw klanten kopen.

❓ Wat is de bedoeling van data mining?

Bij data mining ga je een onderzoek of analyse in zonder vooraf een probleemstelling op te stellen. Je weet niet wat je gaat aantreffen en óf je iets gaat aantreffen. Normaal met analyses wil je bijvoorbeeld weten waarom je op zaterdag minder bezoekers op je website hebt. Je gaat normaal met analyses specifiek op zoek naar informatie.

Bij datamining gaat het erom antwoorden te vinden op vragen waarvan je niet wist dat je ze had.

Het doel van datamining is dan ook niet het beantwoorden van een vraag, maar het ontdekken van patronen in uw gegevens.

💡 Een voorbeeld van data mining

In het boek Creating Value With Big Data Analytics (van Verhoef, Kooge en Walk) wordt het voorbeeld gegeven van de Britse supermarktketen Tesco. De keten keek naar aankopen met de Tesco Club Card en ontdekte dat wanneer een klant luiers kocht, hij vaak ook bier in zijn karretje had. De analisten stelden ook vast dat op vrijdagavond vooral bier en chips werden verkocht.

Opgelet: Het is ons niet duidelijk of dit daadwerkelijk Tesco was en of het een echt verhaal is, want dit voorbeeld is bij andere bronnen terug te vinden als een verhaal over de Amerikaanse keten Walmart. Dit voorbeeld is dus vooral een idee te geven wat je met data mining kunt doen.

🧰 Hoe kun jij met data mining beginnen?

Als je wilt beginnen aan data mining, wil je waarschijnlijk weten hoe je dit het meest efficiënt kunt doen. Het probleem is: data mining kost heel veel tijd, vooral als je het handmatig wilt doen.

Het handigst is om stap voor stap gegevens door te spitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar alle klanten die meer dan één product gekochten. Welk product is daarbij het meest populair? En in de winkelmandjes van klanten die meer dan vijf producten kochten? Of kijk naar specifieke categorieën: Als een klant in de categorie speelgoed iets heeft gekocht, wat is de meest voorkomende categorie van hun andere producten?

Vergeet ook niet te kijken naar tijdsvakken per dag. Welke producten zijn wanneer het meest populair? Dit kun je overigens niet alleen doen met aankopen, maar ook met webpagina’s: welke pagina’s van je site zijn wanneer het meest populair? Zet dat eens af tegen je verkopen. Is daar een verband?

Het is goed om te weten dat er tools ook zijn voor data mining. Dit is handig als je de tijd niet hebt om alles handmatig te doen. Let wel op: er zijn heel veel tools beschikbaar, maar veel daarvan zijn duur. Weeg dus heel goed af of je het geld uit wilt geven!

🛠️ Zijn er data mining tools?

Je kunt natuurlijk alle gegevens in een Excel-bestand zetten en zelf analyseren, maar er zijn ook tools die een handje helpen.

Let op: de meeste data mining tools zijn niet beschikbaar in het Nederlands.

Veel data mining tools kosten honderden euro’s per maand en dat is voor een klein of middelgroot bedrijf natuurlijk niet te betalen. Kijk daarom naar tools die niet heel uitgebreid zijn, maar goedkoop of zelfs gratis. Hierdoor kun je met weinig budget toch met data mining beginnen.

De meeste tools kun je sowieso gratis te testen.

Door gratis tools te testen, kun je kijken of het wel echt iets voor jou is.

⚙️ Wat kun je met informatie van data mining doen?

Het ligt heel erg aan welke informatie je vindt, om te bepalen wat je met data mining kunt doen. Een belangrijke is: promotie. We nemen het voorbeeld van de luiers en bier erbij: als je op jouw webshop beide artikelen zou verkopen, is het slim om op de pagina van luiers een aanbieding te doen voor bier bijvoorbeeld.

Denk daarnaast aan het volgende: momenteel zijn er veel mensen die in het weekend bestellen, waardoor de drukte van pakketverzending op één moment gefocust is. Als jij deze drukte wilt verspreiden, is het verstandig om te kijken welke producten heel goed in het weekend verkopen en hiervoor juist een actie te geven tijdens de week. Kondig deze ook alvast aan, zodat mensen misschien een paar dagen wachten, om hun aankoop te doen.

teaserNL-sbb-Social_media_budget-LVoordat je begint aan een marketingcampagne, is het belangrijk om een budget op te stellen. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Wij hebben een checklist opgesteld. Download deze gratis via de onderstaande knop.

Meer over de gratis checklist

👎 Wat zijn de nadelen of valkuilen van data mining?

De analyses van data mining zijn onvoorspelbaar, maar ook soms moeilijk te interpreteren. Daarnaast kan het heel veel tijd kosten tot je een patroon herkent.

Daarnaast moet je eraan denken: ook al zie je een overeenkomst in data, dat hoeft niet te betekenen dat het ene het andere beïnvloed. Soms is er geen of een andere verklaring voor het verband Dit klinkt heel ingewikkeld, dus geven we een voorbeeld.

De website TylerVigen.com heeft een hele lijst met data die dezelfde curve volgen, maar uiteindelijk geen verband hebben. Zie het grafiek hieronder maar eens.

Source-tylervigen.comKlik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: TylerVigen.com

We zien dus dat de mate van scheidingen in Maine een correlatie hebben tot de consumptie van margarine per hoofd van de bevolking. Kun je dan stellen dat alleen mensen in Maine die scheiden margarine eten? Of ga je uit van toeval? Of misschien zelfs: doordat ze margarine eten, scheiden ze.

Let dus op hoe je informatie interpreteert!

Als je de cijfers doorspit, houd rekening met welke kortingsacties jij hebt gehad, of je een betere prijs bood aan je klanten dan je concurrenten. Denk ook aan externe factoren zoals het coronavirus: als je opeens een stijging in bordspellen ziet, heeft dit te maken met jouw acties, of met het coronavirus? Of beiden natuurlijk?

teaserNL-sbb-user-generated-content-LKijk ook eens in je beoordelingen om een idee te krijgen waarom mensen een aankoop hebben gedaan. Wist je dat beoordelingen over user generated content vallen en daarmee kunnen bijdragen aan de sterkte van je site? Lees meer over user generated content in ons gratis e‑book:

Download gratis

🔄 Kortom

Data mining kan verrassende informatie opleveren, waar je als bedrijf zeker wat aan hebt. Ook als je een mkb/kmo bedrijf hebt! Het belangrijkste is dat je de meest efficiënte manier voor jou vindt, om je gegevens te analyseren. Het kan namelijk zijn dat je niet hét gouden idee krijgt uit data mining, of dat het alleen je vermoedens bevestigt. Let er daarnaast op dat je de antwoorden op te juiste manier verwerkt en niet overhaaste conclusies trekt.

Het mooiste van data mining is: je hebt geen specifiek probleem dat je wilt oplossen, dus als je er niks uithaalt, is er nog geen man overboord.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte! 📬

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

19-01-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen