Verhoog je gemiddelde orderwaarde (AOV): 5 tips
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Reviews zetten aan tot kopen, vooral positieve beoordelingen. Dat is de reden waarom de meeste webshops een systeem hebben om reviews van hun klanten te verzamelen. Maar met name in het begin lijkt het verzamelen een moeilijke opgave. Het kopen van positieve beoordelingen lijkt aantrekkelijk, maar is het echt wel een goed idee?
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Ilija Erceg
Bij het online winkelen staat vertrouwen centraal. Een groot deel van de mensen die bij webshops kopen, letten op de mening van andere klanten en uit meerdere onderzoeken is gebleken dat deze meningen zelfs bevorderend zijn voor de verkoop.
Dat is logisch, want een klant wil immers zeker weten dat de bestelling op tijd arriveert en dat het overeenkomt met de productbeschrijving. Als het niet aan bovenstaande voldoet, zal de koop snel worden afgebroken.
Online shoppers letten meer dan ooit op de mening van andere klanten. In plaats van het heel lang wachten op de eerste beoordelingen, kan het heel verleidelijk zijn om een sluiproute te nemen en de reviews te kopen.
Dit is ook niet heel moeilijk, heeft NOS op 3 aangetoond:
Je zoekt via Google op de term 'positieve reviews kopen' en voilà: er komen al meerdere (dubieuze) aanbieders naar voren die positieve reviews via verschillende platformen aanbieden.
Honderden beoordelingen voor een mooie plaats. Eventueel zelfs als een maandabonnement, zodat er maand na maand nieuwe klantbeoordelingen binnenstromen.
Klinkt als een goede deal, toch?
Niet echt, want het publiceren van gemanipuleerde reviews kan als misleidende reclame gezien worden.
De Autoriteit Consument & Markt treedt hard op tegen neppe beoordelingen, maar sinds 28 mei 2022 geldt er zelfs een Europese richtlijn (2019/2161) om neppe reviews tegen te gaan.
Met name kan bij de consument zo'n vertekend en te positief beeld van het beoordeelde product of bedrijf worden geschetst dat niet strookt met de werkelijkheid.
Consumenten die ervan uitgaan dat de reviews echt zijn, worden dus bedrogen en misleid. Daarvoor dient die Europese richtlijn dus, om de consumenten te beschermen.
Klantbeoordelingen worden door zowel webshops als shoppers gewaardeerd, omdat ze voordelen bieden voor beide partijen. Althans, dat is de theorie.
Bij veel webshops waar je beoordelingen voor producten kan geven, kun je sorteren op hoe positief de beoordeling is voor een product. Vaak is dit de default om die sortering eerst te tonen. Het idee: als geïnteresseerde kopers een product vinden dat bijna uitsluitend positief is beoordeeld, dan moet het aangeboden artikel ook goed zijn. Zo zou het moeten zijn.
Maar in een tijd waarin iedereen gemakkelijk productbeoordelingen kan kopen, kunnen klanten voor een onaangename verrassing komen te staan en kunnen verkopers boos reageren.
Vooral grote marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon hebben met deze problematiek te maken. Dat komt ook omdat onderwerpen als sluikreclame en gekochte beoordelingen regelmatig in televisieprogramma’s wordt besproken of in krantenartikelen wordt beschreven. Dat heeft tot gevolg van gebruikers meer wantrouwen hebben en sterker letten op neppe reviews van klanten.
Enkele aanbieders van beoordelingssystemen hebben zich inmiddels beter beschermd tegen onechte beoordelingen en zullen zich hiertegen sterk blijven wapenen.
Afgezien daarvan kan het enorme imagoschade tot gevolg hebben als duidelijk wordt dat meningen van klanten werden gemanipuleerd. Het vertrouwen dat klanten in de webshop en de winkelier zelf hebben is dan aanzienlijk verstoord. Met alle gevolgen voor de omzet.
Het is daarom lonend om beoordelingen van het product en de webwinkel op een legale manier te verzamelen. Het positieve hiervan? Met het juiste systeem kan het zelfs sneller en goedkoper zijn dan het manipuleren.
Met het juiste systeem kan het zelfs sneller en goedkoper dan ermee te knoeien.
Een feit is: klanten schrijven zelden uit eigen beweging reviews voor een product of winkel, tenzij het om iets echt uitzonderlijks gaat of om een indrukwekkende dienstverlening.
Een van de hoekstenen van Trusted Shops is de mogelijkheid om reviews van echte klanten te verzamelen. We optimaliseren onze producten voortdurend om het je nog gemakkelijker te maken geverifieerde beoordelingen te verzamelen zonder ze te hoeven kopen.
Je kunt ook bestaande beoordelingen importeren in het systeem, zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen.
Influencer-marketing is een goede manier om de verkoop te verhogen en tegelijk stemmen van klanten te genereren. Een nieuw product bekender maken met de hulp van een influencer kan de verkoop verhogen.
Je geeft een influencer een product, diegene deelt de ervaring met hun eigen volgers en, in het beste geval, bezoeken de volgers je winkel en kopen ook het product.
Als een paar volgers het product beoordelen, kun je genieten van je eerste, legaal gegenereerde, reviews van klanten.
Met het beoordelingssysteem van Trusted Shops vraag je jouw klanten actief om een beoordeling achter te laten, waardoor deze veel vaker wordt ingevuld. Hierdoor ontvang je dus veel meer positieve ervaringen, waardoor je score een realistische beoordeling weergeeft.
Maar niet alleen productbeoordelingen zijn belangrijk voor een succesvolle webshop. 91% van de online shoppers zegt dat gedetailleerde en goede productbeschrijvingen belangrijk zijn bij het kiezen van een webshop. Optimaliseer deze dus!
Klanten willen niet alleen goede beoordelingen zien. Het is veel belangrijker dat je echte beoordelingen laat zien, zelfs de beoordelingen met feedback. Zo laat je aan klanten zien dat je webshop echt is (overal gaat wel een keer iets mis) en dat jij er alles aan doet om het goed te maken.
Originele publicatie: 23 augustus 2017
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Vrouwendag is een goed marketingmoment voor je webshop. Niet alleen voor shops met juwelen, chocolade en bloemen!