Positieve beoordelingen kopen, een goed idee?

Reviews zetten aan tot kopen, vooral positieve beoordelingen. Dat is de reden waarom de meeste webshops een systeem hebben om reviews van hun klanten te verzamelen. Maar met name in het begin lijkt het verzamelen een moeilijke opgave. Het kopen van positieve beoordelingen lijkt aantrekkelijk, maar is het echt wel een goed idee?


Waarom is het (blijkbaar) zinvol om positieve reviews te kopen?

Bij het online winkelen staat vertrouwen centraal. Een groot deel van de mensen die bij webshops kopen, letten op de mening van andere klanten en uit meerdere onderzoeken is gebleken dat deze meningen zelfs bevorderend zijn voor de verkoop.

Dat is logisch, want een klant wil immers zeker weten dat de bestelling op tijd arriveert en dat het overeenkomt met de productbeschrijving. Als het niet aan bovenstaande voldoet, zal de koop snel worden afgebroken.

Online shoppers letten meer dan ooit op de mening van andere klanten. In plaats van het heel lang wachten op de eerste beoordelingen, kan het heel verleidelijk zijn om een sluiproute te nemen en de reviews te kopen.

Dit is ook niet heel moeilijk, heeft NOS op 3 aangetoond:

 

Je zoekt via Google op de term 'positieve reviews kopen' en voilà: er komen al meerdere (dubieuze) aanbieders naar voren die positieve reviews via verschillende platformen aanbieden.

Honderden beoordelingen voor een mooie plaats. Eventueel zelfs als een maandabonnement, zodat er maand na maand nieuwe klantbeoordelingen binnenstromen.

Klinkt als een goede deal, toch?

Niet echt, want het publiceren van gemanipuleerde reviews kan als misleidende reclame gezien worden.

De Autoriteit Consument & Markt treedt hard op tegen neppe beoordelingen, maar vanaf 28 mei 2022 geldt er zelfs een Europese richtlijn (2019/2161) om neppe reviews tegen te gaan.

Met name kan bij de consument zo'n vertekend en te positief beeld van het beoordeelde product of bedrijf worden geschetst dat niet strookt met de werkelijkheid.

Consumenten die ervan uitgaan dat de reviews echt zijn, worden dus bedrogen en misleid. Daarvoor dient die Europese richtlijn dus, om de consumenten te beschermen.

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

Het gevaar van een waarschuwing neemt enorm toe bij gekochte positieve reviews!

Klantbeoordelingen worden door zowel webshops als shoppers gewaardeerd, omdat ze voordelen bieden voor beide partijen. Althans, dat is de theorie.

Bij veel webshops waar je reviews voor producten kan geven, kan je sorteren op hoe positief de beoordeling is voor een product. Vaak is dit de default om die sortering eerst te tonen. Het idee: als geïnteresseerde kopers een product vinden dat bijna uitsluitend positief is beoordeeld, dan moet het aangeboden artikel ook goed zijn. Zo zou het moeten zijn.

Maar in een tijd waarin iedereen gemakkelijk productbeoordelingen kan kopen, kunnen klanten voor een onaangename verrassing komen te staan en kunnen verkopers boos reageren.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

Vooral grote marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon hebben met deze problematiek te maken. Dat komt ook omdat onderwerpen als sluikreclame en gekochte beoordelingen regelmatig in televisieprogramma’s wordt besproken of in krantenartikelen wordt beschreven. Dat heeft tot gevolg van gebruikers meer wantrouwen hebben en sterker letten op neppe reviews van klanten.

Enkele aanbieders van beoordelingssystemen hebben zich inmiddels beter beschermd tegen onechte beoordelingen en zullen zich hiertegen sterk blijven wapenen. Zo heeft bijvoorbeeld Amazon al vele verwijderd.

Lars Klatte, Teamleader Trust Assurance, bevestigt: "Ook Trusted Shops heeft strikte maatregelen getroffen om onechte beoordelingen te herkennen en is consequent in haar strijd tegen manipulatie. Inkomende reviews worden op hun authenticiteit gecontroleerd door zowel een automatisch systeem, als door echte mensen”.

Afgezien daarvan kan het enorme imagoschade tot gevolg hebben als duidelijk wordt dat meningen van klanten werden gemanipuleerd. Het vertrouwen dat klanten in de webwinkel en de winkelier zelf hebben is dan aanzienlijk verstoord. Met alle gevolgen voor de omzet.

Het is daarom lonend om beoordelingen van het product en de webwinkel op een legale manier te verzamelen. Het positieve hiervan? Met het juiste systeem kan het zelfs sneller en goedkoper zijn dan het manipuleren.

Leestip: Je online reputatie is erg belangrijk. Dus waarom zou je op één  platform reviews verzamelen als het ook op drie platformen tegelijk kan? Met de  Reputation Manager van Trusted Shops kan dat! Download dit e‑book gratis en  leer er meer over.

Het goede nieuws is dat je geen positieve reviews hoeft te kopen

Met het juiste systeem kan het zelfs sneller en goedkoper dan ermee te knoeien.

Een feit is: klanten schrijven zelden uit eigen beweging reviews voor een product of winkel, tenzij het om iets echt uitzonderlijks gaat of om een indrukwekkende dienstverlening.

Gebruik positieve reviews, waar je klanten op kunnen vertrouwen

Een van de hoekstenen van Trusted Shops is de mogelijkheid om reviews van echte klanten te verzamelen. We optimaliseren onze producten voortdurend om het je nog gemakkelijker te maken geverifieerde beoordelingen te verzamelen zonder ze te hoeven kopen.

Je kunt ook bestaande beoordelingen importeren in het systeem, zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Voor meer informatie, lees ons artikel 'Importeer je bestaande beoordelingen naar Trusted Shops'. 

Maar wat als je nog geen beoordelingen hebt?

Influencer-marketing is een goede manier om de verkoop te verhogen en tegelijk stemmen van klanten te genereren. Een nieuw product bekender maken met de hulp van een influencer kan de verkoop verhogen.

Je geeft een influencer een product, diegene deelt de ervaring met hun eigen volgers en, in het beste geval, bezoeken de volgers je winkel en kopen ook het product.

Als een paar volgers het product beoordelen, kun je genieten van je eerste, legaal gegenereerde, reviews van klanten.

 

 

 

Met het reviewssysteem van Trusted Shops vraag je jouw klanten actief om een beoordeling achter te laten, waardoor deze veel vaker wordt ingevuld. Hierdoor ontvang je dus veel meer positieve ervaringen, waardoor je score een realistische beoordeling weergeeft.

Maar niet alleen productbeoordelingen zijn belangrijk voor een succesvolle webshop. 91% van de online shoppers zegt dat gedetailleerde en goede productbeschrijvingen belangrijk zijn bij het kiezen van een webwinkel. Optimaliseer deze dus!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 23 augustus 2017
Geüpdate op: 26 april 2022

26-04-2022

Dan Heller

Dan Heller

Dan Heller is een SEO-specialist die Communicatie & Design heeft gestudeerd. Hij is een gepassioneerd content creator met ervaring in vele branches, waaronder e-commerce, vastgoed en mode.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen