Zo analyseer je jouw concurrentie voor inspiratie

Marktobservatie maakt deel uit van de bedrijfsvoering van elke succesvolle onderneming. Ook voor onlinehandelaren kan het de moeite waard zijn om te zien wat hun concurrenten doen. Als winkelier begeef je je niet in een vacuüm en e-commerce is een markt die voortdurend aan verandering onderhevig is.

Natuurlijk is het goed om je eerst te richten op de basiselementen van je bedrijf om een solide basis te leggen. Maar als je wilt weten of de prijzen van je goederen marktconform zijn, of de structuur van je website zinvol is en of je marketing doeltreffend is, is het raadzaam om links en rechts te kijken.

De volgende punten zijn nuttig bij het analyseren van concurrenten:

Website bezoeken

Je hebt deze stap waarschijnlijk al genomen om de concurrentie in de gaten te houden. Kom gerust af en toe eens kijken om te zien of er veranderingen zijn qua lay-out, menunavigatie of prijzen. Vergelijk ook eventuele extra kosten zoals levering of montage met je eigen offertes.

 

 

Blog lezen

Ook een maatregel die je weinig moeite kost en zeer verhelderend kan zijn. Natuurlijk krijg je in de blog geen interne bedrijfsinformatie te lezen, maar aan de hand van de selectie van onderwerpen kun je wel zien welke producten specifiek op de markt worden gebracht, hoe de klantbenadering eruit ziet en wie de doelgroep is, of welke nieuwe aanbiedingen er zijn.

Je eigen producten Googlen

Als je je populairste producten intikt in Google, kom je al snel concurrenten tegen die ze ook aanbieden. Dit geeft je een directe kijk op de prijzen van de concurrentie. In Google Shopping geeft de link 'Prijzen vergelijken van x winkels' in de productweergave je meteen een overzicht van wie het product hoeveel kost. Je krijgt ook een idee van hoe individueel je koopwaar is. Voor een wasmachine zal je zeker meer hits in de lijst krijgen dan voor onderdelen voor een oldtimer. Je kunt met deze factor rekening houden bij het bepalen van de prijs.

Leestip: Om jouw zichtbaar­heid te vergroten, is het verstandig om je  producten op Google Shopping te zetten. Het mooiste: dit hoeft niks te kosten!  In onze gids leer je hoe je gratis een account aanmaakt en hoe je deze het  beste inzet om op de zoek­machine te verschijnen.

Social media-kanalen volgen

Je bent er misschien huiverig voor om je concurrenten een plezier te doen door je te abonneren op Twitter, Facebook of Instagram, maar het kan heel inzichtelijk voor je zijn. De trend is duidelijk om producten via deze kanalen onder de aandacht te brengen, en je hebt de kans om veel inspiratie op te doen voor je eigen contentmarketing. Natuurlijk, als je niet als concurrent wilt overkomen, kun je je ook abonneren op kanalen met je privé-accounts.

 

 

Vakliteratuur lezen

Of het nu gaat om blogs of papieren tijdschriften, vakliteratuur zowel over online retail zelf als over jouw producten zal je een idee geven van wat er bij de concurrenten gebeurt en welke trends er op de markt zijn. Vooral grotere bedrijven zullen er met naam en toenaam verschijnen, maar ook kleine startende ondernemingen met bijzondere ideeën.

Testbestelling uitvoeren

Het hoeft niet de motorboot van 160.000 euro te zijn, maar een proefbestelling bij de concurrentie kan je goede ideeën geven om je eigen bestelproces te optimaliseren. Hoe wordt je naar de winkelwagen geleid? Welke informatie is nodig om een bestelling te plaatsen? Hoe ziet de orderbevestiging eruit? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf waarschijnlijk hebt gesteld voor je eigen bedrijf, en de oplossingen zijn goed te vergelijken.

 

 

Met vrienden en kennissen bespreken

Vraag wat vrienden en bekenden over jouw product zeggen. Waar hebben ze het tot nu toe gekocht en waarom? Wat was doorslaggevend voor de aankoopbeslissing? Als je neutrale meningen wilt horen, is het raadzaam om met andere verkopers te praten. Je kunt hen ontmoeten op handelsbeurzen, opleidingen of op themagerelateerde bijeenkomsten. En momenteel kan dat allemaal ook digitaal!

 

 

Inspiratie in plaats van guerrillaoorlog

Laat je inspireren door de analyse van je concurrenten, maar kopieer niet en onthoud je van oneerlijke middelen zoals neppe negatieve recensies of misleidende opmerkingen in sociale netwerken. Afgezien van het feit dat je dit als succesvol ondernemer niet zou hoeven te doen, zou de schade aan je imago enorm zijn als je ontdekt zou worden. Verzamel liever goede ideeën voor je eigen bedrijf en positioneer jezelf slim op de markt.

 

 

09-02-2021
Johannes Lemm

Johannes Lemm

Johannes Lemm is Content Manager in B2B-marketing bij Trusted Shops. Hij is gepassioneerd over het schrijven van boeiende teksten over de wereld van online retail.

Select Country: