Wat is Agile en hoe kan dit jouw webshop helpen?

Agile-methodologie is een projectmanagementstijl die de laatste jaren ongelooflijk populair is geworden. Vooral softwarebedrijven zijn dol op deze methodiek. Deze aanpak moet echter niet beperkt blijven tot softwarebedrijven (en is dat ook niet). Het kan gebruikt worden voor vele soorten projecten. Laten we eens kijken naar hoe en waarom Agile goed past bij jouw webshop.


In dit artikel leer je...

Wat Agile is;
🔆 De 12 Agile principes;
🔑 De sleutelwoorden van Agile;
👍 De voordelen van Agile;
💡 Voorbeelden hoe je Agile voor je webshop kunt gebruiken;
📅 Tips om Agile te implementeren in jouw bedrijf.

 

 

nlTeaser-BrExit-Checklist-400x300Over 3 maanden ligt het Verenigd Koninkrijk volledige uit de Europese Unie. Dit betekent dat importeren en exporteren opeens een stuk ingewikkelder wordt. Wil je voorbereid zijn, zodat je alles op tijd hebt aangevraagd? Bekijk onze gratis checklist via de onderstaande knop.

Meer over de gratis checklist

❔ Wat is de Agile-methode?

De Agile-methode is een projectmanagementsysteem dat pleit voor zelforganisatie, adaptieve planning, flexibele ontwikkeling, continue veranderingen en vroegtijdige oplevering.

Het belangrijkste idee is om teams te laten werken met kortere (en meerdere) deadlines. Dit zorgt voor meer feedback van de eindgebruikers, terwijl ze ook sneller een werkend product krijgen, ook al is het niet noodzakelijkerwijs het eindproduct.

Denk er maar eens over na: een gebruiker wil dat je een huis voor hem of haar bouwt. In plaats van de gebruiker over een jaar een huis te geven, geef je hem na een maand een tuinhuisje voordat je verder gaat met het bouwen en verbeteren van het eindproduct: een huis. Gebruikers krijgen een product met waarde (een dak boven hun hoofd), terwijl ze ook in staat zijn om feedback te geven om het toekomstige huis nog beter te maken dan oorspronkelijk gepland.

Deze kortere termijnen en verhoogde feedbacklussen kunnen de volgende voordelen opleveren:

  • Teams kunnen flexibeler zijn als de behoeften van de gebruikers in de loop van de tijd veranderen.
  • Gebruikers krijgen sneller een werkend product.
  • Teams kunnen een beter eindproduct voor de eindgebruikers creëren.

Je kunt het zien alsof je één groot project in een heleboel kleinere projecten (de zogenaamde 'sprints') breekt. Nadat elke sprint 'voltooid' is, is er een tijd om na te denken over wat er al dan niet bereikt is, feedback te krijgen van de producteigenaar/consument, en dan wat aanpassingen te doen tijdens het plannen van de volgende sprint en productrelease.

cw-agile-map-720h405

Elk project (d.w.z. sprint) kent bepaalde stappen: plannen, ontwerpen, ontwikkelen, testen en uitrollen.
Bron: Shutterstock

Maak je geen zorgen als dit allemaal nieuw voor je lijkt. De kans is groot dat je waarschijnlijk zelfs enkele van de belangrijkste termen hebt gehoord die populair zijn in veel Agile-methodologieën. Ze bevatten woorden als 'sprints' en 'scrum master' (daar komen we later nog op terug).

Opmerking: er zijn enkele verschillende kaders voor de Agile-methode. We zullen ons richten op Scrum, de meest populaire van deze frameworks.

 

 

De Agile Manifest - een korte achtergrond

We zullen niet te diep ingaan op de geschiedenis van Agile, maar veel van de methoden die in Agile worden gebruikt zijn meer dan 50 jaar terug te vinden. Echter, in 2001 kwam een groep van 17 software ontwikkelaars samen om The Manifesto for Agile Software Development (de Manifest voor Agile Software Ontwikkeling) te maken.

Deze 17 ontwikkelaars stelden een lijst van kernwaarden samen die essentieel waren voor deze nieuwe methodologie:

  • Individuen en interacties over processen en hulpmiddelen.
  • Werkende software over uitgebreide documentatie.
  • Samenwerking met de klant over contractonderhandelingen.
  • Reageren op verandering volgens een plan.

Hoewel alle concepten hier waarde hebben, hebben de concepten aan de linkerkant (d.w.z. individuen en interacties) meer gewicht en waarde dan de concepten aan de rechterkant (d.w.z. processen en hulpmiddelen). Zoals je kunt zien, zijn veel van deze waarden gericht op het geven van enige flexibiliteit aan het proces en het verwachte eindproduct.

cw-flexible-man-w720h405Agile zijn betekent flexibel zijn
Bron: Shutterstock

🔆 De 12 Agile-principes

Naast de vier kernwaarden/thema's zijn er ook twaalf belangrijke Agile-principes:

  1. Klanttevredenheid door vroege en continue levering van waardevolle software.
  2. Sta open voor veranderende eisen, zelfs in de late fase van ontwikkeling.
  3. Regelmatig werkende software leveren (om de paar weken in plaats van maanden).
  4. Nauwe, dagelijkse samenwerking tussen zakenmensen en ontwikkelaars.
  5. Projecten zijn opgebouwd rond gemotiveerde personen, die vertrouwd moeten worden.
  6. Face-to-face-gesprek is de beste vorm van communicatie.
  7. Werkende software is de primaire maatstaf voor vooruitgang.
  8. Duurzame ontwikkeling, in staat om een constant tempo te handhaven.
  9. Voortdurende aandacht voor technische uitmuntendheid en een goed ontwerp.
  10. Eenvoud - de kunst van het maximaliseren van de hoeveelheid werk die niet wordt gedaan - is essentieel.
  11. De beste architecturen, eisen en ontwerpen komen voort uit zelforganiserende teams.
  12. Regelmatig denkt het team na over hoe het effectiever kan worden en past het zich hierop aan.

We gaan niet in op de details van elk principe, maar zoals je ziet zijn flexibiliteit en feedback twee van de grootste kernbegrippen in Agile. Door middel van feedback en aanpassingsvermogen wordt aangenomen dat Agile bedrijven kan helpen betere producten te maken in een sneller tempo.

Natuurlijk, veel van deze principes verwijzen naar 'software', dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het kan gewoon verwijzen naar een product, een website of vele andere dingen.

 

email-teaser-analytics_terms-w400h300Over begrippen gesproken. Weet je wat alle begrippen van Google Analytics betekenen? Zo niet, geen probleem! Wij hebben namelijk een gids geschreven over de begrippen.

Download deze gratis via de knop: 

Bekijk e-book

🔑 Sleutelwoorden van Agile

Er zijn veel sleutelbegrippen in Agile die verwarrend kunnen zijn. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende:

Minimum Viable Product (MVP)

Het Minimum Viable Product (MVP) is een belangrijk concept in Agile. Het is de eenvoudigste vorm van een werkend product dat wordt gecreëerd en uitgebracht, maar moet ook waarde bieden aan de gebruikers, zelfs in de basisvorm.

User stories

Bij het starten van een nieuw project worden 'user stories' (gebruikersverhalen) gedefinieerd als de belangrijkste kenmerken of vereisten die waarde opleveren voor de eindgebruiker. Alle verhalen krijgen een 'score' om te bepalen hoe moeilijk ze zijn om te voltooien.

 

 

Sprints

We hebben het hier al eerder over gehad. Een sprint is een vaste periode (meestal tussen 2-4 weken) waarin een bepaald aantal taken (bijv. user stories) moeten worden uitgevoerd. Elke sprint heeft een bepaald aantal user stories. Over het algemeen zal dit aantal ergens tussen 5 en 15 liggen.

Backlog

Een backlog is een lijst van functies en gebruikersverhalen die gepland zijn om te werken. Wanneer een nieuwe sprint begint, worden er meer stories toegevoegd aan de taken uit deze backlog.

cw-ticket-system-backlog-w720h405

Customer

De 'customer' (klant) in Agile wordt in dit geval gedefinieerd als de ontvanger of gebruiker van het product. Dat betekent dat de klant niet altijd een klant is. Klanten in Agile kunnen intern of extern aan het bedrijf zijn. Het kan één persoon zijn, een afdeling of de eindgebruikers.

Impediments

Impediments (belemmeringen) zijn de hindernissen die een team ervan weerhouden om hun doelen te bereiken.

Scrum master

Dit is een van die woorden die je misschien eerder hebt gehoord. Als je op mij lijkt, vraag je je waarschijnlijk af: "Wat is een scrum master?" Ik weet zeker dat ik me dat al een dozijn keer had afgevraagd voordat ik er naar keek.

Zie een scrum master als de projectleider. Zij zijn verantwoordelijk voor het onderhouden van de processen en de algehele gezondheid en prestaties van het team. Zij organiseren teambijeenkomsten en helpen wanneer eventuele belemmeringen of hindernissen het team in de weg staan.

Product owner

De Product Owner heeft een zeer belangrijke rol in Agile. Zij zijn verantwoordelijk voor het definiëren van user stories en het prioriteren van de backlog. Zij zijn het aanspreekpunt voor het ontwikkelingsteam als zij vragen hebben over het product of de functies ervan. Uiteindelijk vertegenwoordigt de product owner de "klant", of dat nu intern of extern van het bedrijf is.

Dagelijkse Stand-up

Dagelijkse stand-up meetings zijn essentieel voor de Agile-methode. Ook wel bekend als 'dailies', dit is een korte (ongeveer 10 minuten) dagelijkse vergadering (meestal in de ochtend) zodat de teamleden hun voortgang en belemmeringen kunnen bespreken. Het zijn in principe dagelijkse statusupdates.

cw-daily-stand-up-w720h405

Retrospectives

Retrospectives (of "Retro's") zijn ook een belangrijk onderdeel van Agile. Ze zijn de postsprint bijeenkomst om te analyseren hoe de sprint is verlopen. De leden zullen onderzoeken wat succesvol was en wat er verbeterd moet worden. Wat in de retros wordt besproken, moet worden overgedragen naar de volgende sprint.

👍 Wat zijn de voordelen van Agile

Nu je de concepten, principes en kernbegrippen achter Agile kent, laten we eens goed kijken naar wat de grootste voordelen zijn bij het gebruik van Agile voor je e‑commerce-projecten.

Snelheid

Een van de grootste voordelen van de Agile-methode is snelheid. Door korte sprints te maken, kunnen teams sneller producten creëren en op de markt brengen.

Flexibiliteit

Dankzij de snelheid van de sprints kunnen de teams de lessen van de vorige sprints en de feedback van de gebruikers overnemen en hun user stories (en de visie op het eindproduct) bijstellen naarmate het project vordert.

Terwijl de klassieke waterval-methode de teams maanden (of jaren) een onveranderlijk plan laat volgen, stelt Agile de teams in staat om op de hoogte te blijven van de eisen van de markt.

Betere samenwerking

Teams communiceren vaker en gemakkelijker. Met meerdere feedbackrondes kunnen teams aanpassingen maken en meer kansen in de markt signaleren.

email-teaser-marketplaces-w400h300Over markt gesproken: wil je je eigen webshop met eigen website, of werk je liever via een online marktplaats? Of misschien beide? 

Lees ons gratis e-boek om meer te weten hierover.

Meer over de gratis whitepaper

Minder risico's

Door voortdurend in contact te blijven met elkaar (en in veel gevallen ook met de consument) worden teams gedwongen om transparanter en flexibeler te zijn. Agile stimuleert optimalisatie en aanpassingen, dus een constante feedback loop betekent dat je veel meer kans hebt om het direct goed te doen.

Meer tests & betere productkwaliteit

Zoals je inmiddels weet, stimuleert Agile het testen aan het einde van elke sprint. Met een hoger niveau van testen en kwaliteitscontrole in combinatie met meer feedback van gebruikers, heb je meer kans om een kwalitatief hoogstaand resultaat te bereiken en heb je het bewijs om je te ondersteunen.

Tevredener klanten

Alle bovengenoemde voordelen, gekoppeld aan alle feedback die je verzamelt, zullen natuurlijk leiden tot betere producten. Dat leidt weer tot tevreden klanten, zeker als je ze in een aantal van je processen betrekt.

💡 Voorbeelden van het gebruik van Agile voor jouw webshop

De Agile-methode kan op veel verschillende manieren nuttig zijn voor jouw webshop. Hier zijn enkele voorbeelden van wat voor soort e‑commerce-projecten kunnen profiteren van de Agile-methodologie.

Een webshop starten

Als je relatief onbekend bent met e‑commerce en je bent nog maar net begonnen met je webshop, kun je Agile gebruiken om je winkel sneller te laten werken en online te krijgen. Het idee hier is dit: aangezien jouw website toch al fouten zal hebben wanneer hij wordt uitgebracht, waarom zou je die fouten dan niet eerder maken?

Met een project als dit wil je je richten op de gebruikersfeedback. Dit zal niet gemakkelijk zijn, maar met de juiste strategie kunt u dit zeker voor elkaar krijgen. Of het nu gaat om een e-mail aan je klant of het gebruik van focusgroepen, je zult die feedback willen krijgen en naar je team willen sturen zodat ze de juiste aanpassingen kunnen maken voor hun volgende sprint (en de volgende release).

 

email-teaser-starting_webshop-w400h300Als je begint met een webshop, wil je natuurlijk wel zeker weten dat je helemaal voorbereid bent. Download daarom onze gratis checklist en streep af wat je al gedaan hebt!

Klik op de onderstaande knop:

Naar de checklist

Betere prijzen vaststellen

We weten allemaal dat de concurrentie pittig kan zijn. Een manier om je te onderscheiden van de concurrentie is door je te richten op de prijsstelling. Met Agile kunt je meer brainstormen, testen en je strategieën aanpassen.

Zo kan je bijvoorbeeld relatief snel aanpassingen doen aan de algemene prijzen, de verkoop bevorderen en de leveringsopties vrij snel wijzigen. Je kunt ook manieren bedenken om de kosten te verlagen en die door te laten berekenen aan de consument. Het punt is dat je met snelle sprints in korte tijd veel ideeën kunt testen, optimaliseren en aanpassen.

 

 

📅 Agile implementeren in jouw bedrijf

Het implementeren van Agile in je bedrijfsstructuur is geen makkelijke opgave. Mensen hebben de neiging om een hekel te hebben aan verandering, vooral als ze al lang in het bedrijf zijn.

Als je echter net een nieuw bedrijf begint, zal het een stuk makkelijker zijn om de juiste mensen aan boord te krijgen en je systemen nu in te stellen.

Aan de andere kant, als je deel uitmaakt van een bedrijf dat al bestaat en je wilt je team helpen bij de overgang naar Agile, kan het zijn dat je een Agile-coach wilt inhuren.

Agile-coaches kunnen worden ingeschakeld om jou en je team de methoden en ideologieën in detail te leren. Ze kunnen ook een aantal tools aanraden die hun voorkeur hebben. Ze kunnen ook tools en strategieën aanbevelen op basis van de specifieke behoeften van jouw bedrijf.

Als je een voorproefje wilt van Agile, maar er niet helemaal van overtuigd bent dat dit de beste strategie is voor je team, overweeg dan een Agile-projectmanagementcursus te volgen. Beter nog, begin met een spoedcursus. Er zijn veel middelen beschikbaar, waaronder video's en blogartikelen. Ik zou echter aanraden om een speciale cursus te volgen. In deze tijd zijn er ook veel online cursussen.

🔄 Kortom

De Agile-methode kan een geweldige manier zijn om de interne processen in jouw bedrijf te verbeteren. Het kan effectieve communicatie binnen je bedrijf stimuleren en tegelijkertijd de snelheid en flexibiliteit van je team verbeteren. Al met al zal dit leiden tot betere producten en gelukkiger klanten.

 

nl-teaser-L-legal-newsletter📬 Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

 

 

06-10-2020

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen