Agile-methodologie is een projectmanagementstijl die de laatste jaren ongelooflijk populair is geworden. Vooral softwarebedrijven zijn dol op deze methodiek. Deze aanpak moet echter niet beperkt blijven tot softwarebedrijven (en is dat ook niet). Het kan gebruikt worden voor vele soorten projecten. Laten we eens kijken naar hoe en waarom Agile goed past bij jouw webshop.
De Agile-methode is een projectmanagementsysteem dat pleit voor zelforganisatie, adaptieve planning, flexibele ontwikkeling, continue veranderingen en vroegtijdige oplevering.
Het belangrijkste idee is om teams te laten werken met kortere (en meerdere) deadlines. Dit zorgt voor meer feedback van de eindgebruikers, terwijl ze ook sneller een werkend product krijgen, ook al is het niet noodzakelijkerwijs het eindproduct.
Denk er maar eens over na: een gebruiker wil dat je een huis voor hem of haar bouwt. In plaats van de gebruiker over een jaar een huis te geven, geef je hem na een maand een tuinhuisje voordat je verder gaat met het bouwen en verbeteren van het eindproduct: een huis. Gebruikers krijgen een product met waarde (een dak boven hun hoofd), terwijl ze ook in staat zijn om feedback te geven om het toekomstige huis nog beter te maken dan oorspronkelijk gepland.
Deze kortere termijnen en verhoogde feedbacklussen kunnen de volgende voordelen opleveren:
Je kunt het zien alsof je één groot project in een heleboel kleinere projecten (de zogenaamde 'sprints') breekt. Nadat elke sprint 'voltooid' is, is er een tijd om na te denken over wat er al dan niet bereikt is, feedback te krijgen van de producteigenaar/consument, en dan wat aanpassingen te doen tijdens het plannen van de volgende sprint en productrelease.
Elk project (d.w.z. sprint) kent bepaalde stappen: plannen, ontwerpen, ontwikkelen, testen en uitrollen.
Bron: Shutterstock
Maak je geen zorgen als dit allemaal nieuw voor je lijkt. De kans is groot dat je waarschijnlijk zelfs enkele van de belangrijkste termen hebt gehoord die populair zijn in veel Agile-methodologieën. Ze bevatten woorden als 'sprints' en 'scrum master' (daar komen we later nog op terug).
Opmerking: er zijn enkele verschillende kaders voor de Agile-methode. We zullen ons richten op Scrum, de meest populaire van deze frameworks.
We zullen niet te diep ingaan op de geschiedenis van Agile, maar veel van de methoden die in Agile worden gebruikt zijn meer dan 50 jaar terug te vinden. Echter, in 2001 kwam een groep van 17 software ontwikkelaars samen om The Manifesto for Agile Software Development (de Manifest voor Agile Software Ontwikkeling) te maken.
Deze 17 ontwikkelaars stelden een lijst van kernwaarden samen die essentieel waren voor deze nieuwe methodologie:
Hoewel alle concepten hier waarde hebben, hebben de concepten aan de linkerkant (d.w.z. individuen en interacties) meer gewicht en waarde dan de concepten aan de rechterkant (d.w.z. processen en hulpmiddelen). Zoals je kunt zien, zijn veel van deze waarden gericht op het geven van enige flexibiliteit aan het proces en het verwachte eindproduct.
Agile zijn betekent flexibel zijn
Bron: Shutterstock
Naast de vier kernwaarden/thema's zijn er ook twaalf belangrijke Agile-principes:
We gaan niet in op de details van elk principe, maar zoals je ziet zijn flexibiliteit en feedback twee van de grootste kernbegrippen in Agile. Door middel van feedback en aanpassingsvermogen wordt aangenomen dat Agile bedrijven kan helpen betere producten te maken in een sneller tempo.
Natuurlijk, veel van deze principes verwijzen naar 'software', dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het kan gewoon verwijzen naar een product, een website of vele andere dingen.
Er zijn veel sleutelbegrippen in Agile die verwarrend kunnen zijn. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende:
Het Minimum Viable Product (MVP) is een belangrijk concept in Agile. Het is de eenvoudigste vorm van een werkend product dat wordt gecreëerd en uitgebracht, maar moet ook waarde bieden aan de gebruikers, zelfs in de basisvorm.
Bij het starten van een nieuw project worden 'user stories' (gebruikersverhalen) gedefinieerd als de belangrijkste kenmerken of vereisten die waarde opleveren voor de eindgebruiker. Alle verhalen krijgen een 'score' om te bepalen hoe moeilijk ze zijn om te voltooien.
We hebben het hier al eerder over gehad. Een sprint is een vaste periode (meestal tussen 2-4 weken) waarin een bepaald aantal taken (bijv. user stories) moeten worden uitgevoerd. Elke sprint heeft een bepaald aantal user stories. Over het algemeen zal dit aantal ergens tussen 5 en 15 liggen.
Een backlog is een lijst van functies en gebruikersverhalen die gepland zijn om te werken. Wanneer een nieuwe sprint begint, worden er meer stories toegevoegd aan de taken uit deze backlog.
De 'customer' (klant) in Agile wordt in dit geval gedefinieerd als de ontvanger of gebruiker van het product. Dat betekent dat de klant niet altijd een klant is. Klanten in Agile kunnen intern of extern aan het bedrijf zijn. Het kan één persoon zijn, een afdeling of de eindgebruikers.
Impediments (belemmeringen) zijn de hindernissen die een team ervan weerhouden om hun doelen te bereiken.
Dit is een van die woorden die je misschien eerder hebt gehoord. Als je op mij lijkt, vraag je je waarschijnlijk af: "Wat is een scrum master?" Ik weet zeker dat ik me dat al een dozijn keer had afgevraagd voordat ik er naar keek.
Zie een scrum master als de projectleider. Zij zijn verantwoordelijk voor het onderhouden van de processen en de algehele gezondheid en prestaties van het team. Zij organiseren teambijeenkomsten en helpen wanneer eventuele belemmeringen of hindernissen het team in de weg staan.
De Product Owner heeft een zeer belangrijke rol in Agile. Zij zijn verantwoordelijk voor het definiëren van user stories en het prioriteren van de backlog. Zij zijn het aanspreekpunt voor het ontwikkelingsteam als zij vragen hebben over het product of de functies ervan. Uiteindelijk vertegenwoordigt de product owner de "klant", of dat nu intern of extern van het bedrijf is.
Dagelijkse stand-up meetings zijn essentieel voor de Agile-methode. Ook wel bekend als 'dailies', dit is een korte (ongeveer 10 minuten) dagelijkse vergadering (meestal in de ochtend) zodat de teamleden hun voortgang en belemmeringen kunnen bespreken. Het zijn in principe dagelijkse statusupdates.
Retrospectives (of "Retro's") zijn ook een belangrijk onderdeel van Agile. Ze zijn de postsprint bijeenkomst om te analyseren hoe de sprint is verlopen. De leden zullen onderzoeken wat succesvol was en wat er verbeterd moet worden. Wat in de retros wordt besproken, moet worden overgedragen naar de volgende sprint.
Nu je de concepten, principes en kernbegrippen achter Agile kent, laten we eens goed kijken naar wat de grootste voordelen zijn bij het gebruik van Agile voor je e‑commerce-projecten.
Een van de grootste voordelen van de Agile-methode is snelheid. Door korte sprints te maken, kunnen teams sneller producten creëren en op de markt brengen.
Dankzij de snelheid van de sprints kunnen de teams de lessen van de vorige sprints en de feedback van de gebruikers overnemen en hun user stories (en de visie op het eindproduct) bijstellen naarmate het project vordert.
Terwijl de klassieke waterval-methode de teams maanden (of jaren) een onveranderlijk plan laat volgen, stelt Agile de teams in staat om op de hoogte te blijven van de eisen van de markt.
Teams communiceren vaker en gemakkelijker. Met meerdere feedbackrondes kunnen teams aanpassingen maken en meer kansen in de markt signaleren.
Door voortdurend in contact te blijven met elkaar (en in veel gevallen ook met de consument) worden teams gedwongen om transparanter en flexibeler te zijn. Agile stimuleert optimalisatie en aanpassingen, dus een constante feedback loop betekent dat je veel meer kans hebt om het direct goed te doen.
Zoals je inmiddels weet, stimuleert Agile het testen aan het einde van elke sprint. Met een hoger niveau van testen en kwaliteitscontrole in combinatie met meer feedback van gebruikers, heb je meer kans om een kwalitatief hoogstaand resultaat te bereiken en heb je het bewijs om je te ondersteunen.
Alle bovengenoemde voordelen, gekoppeld aan alle feedback die je verzamelt, zullen natuurlijk leiden tot betere producten. Dat leidt weer tot tevreden klanten, zeker als je ze in een aantal van je processen betrekt.
De Agile-methode kan op veel verschillende manieren nuttig zijn voor jouw webshop. Hier zijn enkele voorbeelden van wat voor soort e‑commerce-projecten kunnen profiteren van de Agile-methodologie.
Als je relatief onbekend bent met e‑commerce en je bent nog maar net begonnen met je webshop, kun je Agile gebruiken om je winkel sneller te laten werken en online te krijgen. Het idee hier is dit: aangezien jouw website toch al fouten zal hebben wanneer hij wordt uitgebracht, waarom zou je die fouten dan niet eerder maken?
Met een project als dit wil je je richten op de gebruikersfeedback. Dit zal niet gemakkelijk zijn, maar met de juiste strategie kunt u dit zeker voor elkaar krijgen. Of het nu gaat om een e-mail aan je klant of het gebruik van focusgroepen, je zult die feedback willen krijgen en naar je team willen sturen zodat ze de juiste aanpassingen kunnen maken voor hun volgende sprint (en de volgende release).
We weten allemaal dat de concurrentie pittig kan zijn. Een manier om je te onderscheiden van de concurrentie is door je te richten op de prijsstelling. Met Agile kunt je meer brainstormen, testen en je strategieën aanpassen.
Zo kan je bijvoorbeeld relatief snel aanpassingen doen aan de algemene prijzen, de verkoop bevorderen en de leveringsopties vrij snel wijzigen. Je kunt ook manieren bedenken om de kosten te verlagen en die door te laten berekenen aan de consument. Het punt is dat je met snelle sprints in korte tijd veel ideeën kunt testen, optimaliseren en aanpassen.
Het implementeren van Agile in je bedrijfsstructuur is geen makkelijke opgave. Mensen hebben de neiging om een hekel te hebben aan verandering, vooral als ze al lang in het bedrijf zijn.
Als je echter net een nieuw bedrijf begint, zal het een stuk makkelijker zijn om de juiste mensen aan boord te krijgen en je systemen nu in te stellen.
Aan de andere kant, als je deel uitmaakt van een bedrijf dat al bestaat en je wilt je team helpen bij de overgang naar Agile, kan het zijn dat je een Agile-coach wilt inhuren.
Agile-coaches kunnen worden ingeschakeld om jou en je team de methoden en ideologieën in detail te leren. Ze kunnen ook een aantal tools aanraden die hun voorkeur hebben. Ze kunnen ook tools en strategieën aanbevelen op basis van de specifieke behoeften van jouw bedrijf.
Als je een voorproefje wilt van Agile, maar er niet helemaal van overtuigd bent dat dit de beste strategie is voor je team, overweeg dan een Agile-projectmanagementcursus te volgen. Beter nog, begin met een spoedcursus. Er zijn veel middelen beschikbaar, waaronder video's en blogartikelen. Ik zou echter aanraden om een speciale cursus te volgen. In deze tijd zijn er ook veel online cursussen.
De Agile-methode kan een geweldige manier zijn om de interne processen in jouw bedrijf te verbeteren. Het kan effectieve communicatie binnen je bedrijf stimuleren en tegelijkertijd de snelheid en flexibiliteit van je team verbeteren. Al met al zal dit leiden tot betere producten en gelukkiger klanten.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.