E‑mailmarketing staat nog steeds op de voorgrond en zal naar verwachting niet ophouden te bestaan, laat staan verdwijnen. Het is onomstotelijk bewezen dat er geen communicatiekanaal bestaat dat zo krachtig, doeltreffend en direct is om leads aan te trekken en ze om te zetten in klanten.
Om effectieve nieuwsbriefcampagnes te creëren, kan je uiteraard het beste een e‑mailmarketingplatform kiezen dat bij je past en aan al je behoeften voldoet.
Daarom willen we de e‑mailmarketing-trends met je delen die dit jaar zullen markeren en die de sleutel zullen zijn om je conversies te verhogen en dat je klanten zich niet uitschrijven van je nieuwsbrief.
Houd rekening met elk van de toekomstige trends, want dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat je de beste e‑mailmarketing voor je webshop maakt.
In tijden van onzekerheid, een wereld die zo concurrerend is en met zoveel mondiale problemen, kiezen klanten steeds vaker voor merken die op één lijn liggen met hun levensfilosofie, hun waarden of op zijn minst belang hebben bij maatschappelijke verandering.
In 2021 moet het bestaande en opkomende merken duidelijk zijn dat het niet langer alleen om commercieel opportunisme gaat. Je nieuwsbrieven of e‑mails moeten een positieve impact hebben, meer inclusieve gesprekken bevatten en gericht zijn op verantwoordelijkheid om de wereld een betere plek te maken.
Bedenk dat de consument het vandaag voor het zeggen heeft en als jouw sociaal geweten niet echt oprecht is, zullen zij dat merken en zul je alle loyaliteit verliezen.
Kunstmatige intelligentie (ook wel Artificial Intelligence of AI) heeft al deze taken vergemakkelijkt, geautomatiseerd en geoptimaliseerd om de gebruikerservaring maximaal te segmenteren en te personaliseren. Daarom is AI niet meer weg te denken en zal het de efficiëntie en productiviteit in alle processen verbeteren.
De functies die gebruik maken van AI worden steeds geavanceerder en hun doel is de resultaten van mailingcampagnes te maximaliseren door middel van eye tracking om de oogbewegingen van de persoon te volgen en te weten wanneer zij je nieuwsbrieven zien. Zo weet je precies welk moment van de dag of het uur van de week het ideale moment is om je informatie te versturen.
Een andere soort hulpmiddelen die AI ten voordele van je gebruikers toepassen is predictive delivery om je nieuwsbrieven met winstgevende aanbiedingen te sturen op basis van hun gedrag en surfgewoonten.
Ben je trouwens ook geïnteresseerd in WhatsApp Automation? Onze partner Bob van Sprints&Sneakers hield onlangs een webinar (in het Engels) over dit onderwerp.
Kijk de opname gratis terug via de knop:
Het is bewezen dat er geen betere techniek is om een klant te grijpen dan door middel van een verhaal, iedereen houdt van een goed verhaal.
Een van de voordelen van het opnemen van storytelling in je nieuwsbrieven met een goede personalisatie en segmentatie is dat je recht in het hart van je klanten raakt en dat het verhaal lang in hun geheugen zal blijven hangen.
Met een goed verteld en boeiend verhaal kan je een echte, diepgaande benadering hebben en emotioneel contact maken met je doelpubliek. Op die manier zullen jouw producten of diensten een grotere impact hebben.
Hoewel het een van de basisregels in e‑mailmarketing is, zijn er nog steeds merken die personalisering niet toepassen omdat ze denken dat alle gebruikers hetzelfde zijn en alle e‑mails in bulk versturen.
Daarom zullen we het zo vaak herhalen als nodig is: niet al je klanten willen en zijn op zoek naar hetzelfde. Ze zijn niet langer tevreden met alleen maar bij naam genoemd te worden in je e‑mailmarketingstrategie.
Wat willen ze? Ontvang exclusieve content die speciaal voor hen op maat is gemaakt en met automatisering kan je direct reageren op hun gedrag, waardoor je gemakkelijk de beste resultaten behaalt.
Het is van essentieel belang dat je nieuwsbrieven of e‑mails voldoen aan alle voorschriften inzake gegevensbescherming (AVG). Je klanten worden zich steeds meer bewust van de informatie die bedrijven verzamelen om zich veiliger en meer conform te voelen.
Eén van de prioriteiten van de wet is dat de toestemming van je gebruikers om welk soort communicatie dan ook te ontvangen, zeer duidelijk en expliciet moet zijn. Het spreekt vanzelf dat indien een persoon besluit zich uit te schrijven, hij om de definitieve schorsing van zijn gegevens kan verzoeken.
Om geen risico op boetes te lopen, kan je een tool gebruiken dat de toestemming goed beheert, je gebruikers cookies geeft en zo de beste privacy garandeert.
2021 wordt het jaar om je e-mails op te fleuren met GIF's, video's, Call To Actions, enquêtes, foto's en alles wat je maar kunt bedenken om de interactie met je klanten via die e-mails te vergroten.
Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen en nieuwe formaten in je sociale netwerken op te nemen. Er zijn platforms die veel impact hebben en geweldige bondgenoten voor je campagnes kunnen worden, bijvoorbeeld: TikTok en Reels (van Instagram).
Last but not least wil ik je eraan herinneren dat het gebruik van mobiele telefoons één van de trends is en zal blijven die nooit uit de mode zullen raken. Mensen brengen er steeds meer tijd mee door en daarom is het essentieel dat je 100% responsive templates gebruikt in je content en je klanten een gemakkelijke, aantrekkelijke en toegankelijke ervaring biedt.
Een tip: je kunt je e-mails ook combineren met sms om een multichannelstrategie op te zetten voor een specifieke campagne, bijvoorbeeld voor grote verkoopmomenten zoals Black Friday.
De gewoonten van de consument zijn volledig veranderd, maar dat betekent niet dat je moet vergeten te innoveren en je huidige en toekomstige klanten te verrassen.
Houd rekening met elk van de trends omdat ze van vitaal belang zijn om op te vallen tussen de inhoud die je gaat aanbieden. Je authenticiteit zal door je publiek worden toegejuicht.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.