Onder andere Apple maakt het steeds moeilijker om cookies in te zetten. Dit schopt je analytics in de war, want dan weet je niet meer precies hoeveel unieke bezoekers je hebt en wat hun gedrag is. Niet alleen Apple is hier mee bezig, ook Google Chrome gaat ermee stoppen. Bereid je dus maar voor op een toekomst zonder cookies. Hoe? Wij helpen je verder.
In dit artikel leer je…
Even een quote van ons voorgaande artikel over cookies:
Cookies zijn kleine tekstbestanden die op de computer van de bezoeker worden geplaatst bij bezoek aan een website (bijvoorbeeld je webwinkel).
Trusted Shops
Deze cookies zijn kleine stukjes code die volgen naar welke pagina de gebruiker surft en wat diegene daar doet. Blijft diegene er lang? Gaat diegene naar een andere pagina op deze website?
Als marketeer gebruik je cookies om te weten wat jouw publiek doet op jouw website en wat de interesses zijn van je toekomstige klanten. Blijft iemand lang op een pagina, of klikt diegene al snel door? Welke stappen doorloopt je klant voor er een bestelling geplaatst wordt? Wanneer je een korting aanbiedt: welke artikelen bekijkt de klant daarna?
Dit is interessant, omdat jij je marketingstrategie hierop kan aanpassen. Zo weet je welke artikelen je eventueel ook in de aanbieding wilt doen - of niet. Of welke artikelen je extra moet inkopen.
Een ander probleem is ook dat het gericht advertenties laten zien zonder cookies lastig is. Als je bepaalde websites of webpagina’s hebt bekeken, onthouden de cookies dat en zo kunnen de advertenties (via Facebook bijvoorbeeld) speciaal op jouw interesses gericht worden.
Het voordeel als consument is dus dat je alleen advertenties krijgt die interessant voor jou kunnen zijn. Voor jou als verkoper is het belangrijk, omdat je advertenties dan een lagere cost-per-click hebben.
Het belangrijkste punt dat aangedragen wordt is: privacy. In 2018 is de nieuwe Europese privacywetgeving AVG (ook wel GDPR in het Engels genoemd) ingegaan en sindsdien is online privacy een stuk beter bewaakt in Europa.
In principe zijn cookies anoniem, want jouw naam en andere persoonsgegevens worden niet opgeslagen. Daarom zijn cookies nog wel toegestaan door de AVG. Echter, cookies zijn totaal niet transparant.
Denk bij jezelf na: weet jij wat cookies opslaan van jou? Waarschijnlijk niet. De eerste stap in transparantie is dat je tegenwoordig overal de cookies moet accepteren (en dan krijg je zo’n pop-up hierover) voordat je een website bezoekt. Maar lees je dan ook echt waarmee je akkoord gaat? Waarschijnlijk niet.
Let op: momenteel gaat het voornamelijk over de 3rd party-cookies en tracking cookies die weggaan. Echter kan betekent dit niet dat ook 1st party-cookies aangepakt gaan worden.
Dit is de grote vraag voor jou als webwinkelier waarschijnlijk: hoe kan marketing betaalbaar blijven in een toekomst zonder cookies? Wij helpen je met wat ideeën!
De eerste vraag die je jezelf moet stellen als je begint met marketing is altijd: wie is je doelgroep. De tweede vraag is: waar is je doelgroep? Als je doelgroep ouderen is, zul je niet zo snel op TikTok adverteren waarschijnlijk.
Maar denk niet alleen aan het medium als geheel, maar ook wáár in het medium. Zo ging dat vroeger, in de wereld zonder internet, ook namelijk. Als je artikelen voor de visserssport verkoopt, dan zocht je een tijdschrift over visserssport om daar te adverteren. In de digitale wereld vertaalt dat zich naar de online tijdschriften bijvoorbeeld.
Je kunt ook teruggaan naar het oude adverteren en adverteren via fysieke post! Dit sluit aan op de paragraaf hiervoor natuurlijk. Dit kan sowieso een kans voor je zijn, gezien de laatste jaren steeds minder fysieke post (behalve pakketten natuurlijk) gestuurd wordt. Hierdoor ben je niet één in vele, maar misschien wel de enige die op de mat valt bij je toekomstige klant.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat de jongere generatie het leuk vindt om post te ontvangen en ook reclame. Lees hierover meer in ons artikel over promotie per post.
Een andere goede manier om toch gericht te adverteren online, is via keywords. Zoekwoorden/sleutelwoorden zijn namelijk heel specifiek, waardoor je nog steeds direct je advertenties kan richten op je doelgroep.
Er worden steeds weer nieuwe manieren gevonden om analyses te maken natuurlijk. Wij geven hierbij ideeën voor de korte termijn.
Een goede manier om erachter te komen wat je doelgroep wilt, is het houden van een enquête. Zo kun je een enquête houden via een pop-up voor bezoekers, of een die je per e-mail stuurt na aankoop.
Nog een idee: bij aankoop kun je een extra aanvinkvakje maken met de vraag of de klant wilt helpen met een enquête. Zo voelt het minder als spam.
Wanneer je een enquête maakt: denk goed na over wat je vraagt en of de formulering duidelijk is. Houd ook de enquête zo kort mogelijk! Niemand wil een lange vragenlijst invullen.
Iets wat aansluit op de enquête, zijn natuurlijk de NPS en beoordelingen. De kans is zelfs erg groot dat beoordelingen een belangrijkere rol gaan spelen in een wereld na cookies. Het is daarom belangrijk om niet alleen negatieve beoordelingen te ontvangen, zodat je weet wat je kan verbeteren, maar ook positieve beoordelingen.
De Trusted Shops oplossingen helpen hier bijvoorbeeld. Zo kun je beoordelingen vragen voor je webshop als geheel, maar ook voor specifieke producten. Als je veel goede beoordelingen krijgt voor een bepaald product, is dat natuurlijk veelzeggend. En het kan zelfs de verkopen versterken: als een klant veel positieve beoordelingen voor een product ziet (of voor je webshop) zijn de klanten sneller geneigd om over te gaan tot aankoop. Als je ook fysieke winkels hebt, zullen lokale beoordelingen ook goed kunnen helpen.
Wil je ook de beoordelingen van Trusted Shops proberen voor jouw webshop? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij zoeken de geschikte oplossing voor je.
NPS (in het kort voor mensen die het niet weten) is een type beoordeling waarbij vooral de service wordt beoordeeld. De vraag hierbij is: In hoeverre raad je x aan bij familie, vrienden of kennissen?
Het nadeel met NPS is dus alleen dat je niet specifieke vragen kan stellen, slechts je kwaliteit kan meten.
Het kan zijn dat je bij het bestellen meer informatie wilt vragen van de klant. Dit kun je echter niet verplichten, omdat je de informatie niet nodig hebt om de bestelling te volbrengen.
Echter kan het analyseren van je klantenbestand veel informatie opleveren, zodat je weet na het kopen van welke artikelen iemand weer een bestelling plaatst. Ook kun je kijken naar de artikelen die geretourneerd zijn en de klant vragen om een reden op te geven voor het retourneren.
Dit artikel gaat specifiek over hoe je informatie kan verzamelen zonder cookies. Echter is het momenteel zo dat alleen de 3rd party-cookies een probleem zullen vormen en kunnen 1st party-cookies nog steeds gebruikt worden.
Echter, zelfs als je alleen 1st party-cookies hebt, moet je je marketingstrategie al aanpassen.
Toch moeten we niet vergeten dat het normaal is in de marketingwereld om aan de ene kant veranderingen te hebben en dat aan de andere kant mensen hun best doen om oplossingen te vinden voor de veranderingen. Het kan dus zijn dat er een technologie ontwikkelt wordt om dit probleem op te lossen, zonder privacy te schenden.
Het belangrijkste als (web)winkeliers is om ons best te blijven doen om klanten te werven en in als de toekomst ons iets leert is dat we altijd wel een weg vinden.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.