Is er veel vraag naar jouw product?

Een online shop exploiteren, kan heel veel werk tot gevolg hebben. Eén van de moeilijkste taken is het bedenken welke nieuwe producten aangeboden zouden moeten worden. De grootste vraag die je jezelf hierbij zult stellen, is uiteraard "Zal dit product verkopen?" Met andere woorden, je vraagt je af of er voldoende vraag naar dit product is, zodat het investeren in, het op voorraad hebben van en de marketing voor dit product gerechtvaardigd zal zijn. In dit artikel besprekenwe een aantal methodes voor het testen van de vraag naar een product beschrijven, zodat je besluitvormingsproces eenvoudiger kan worden.

Google is niet alleen je vriend, maar ook een adviseur

Verrassing, verrassing: Google zal je eerste halte zijn bij het testen van de vraag naar een product. Er zijn een aantal zaken die je met behulp van Google kunt doen om te testen welk product hoog kan scoren en welk product waarschijnlijk een fiasco zal zijn.

Keyword Planner van Google

Laten we beginnen met de Keyword Planner van Google. Als je al een AdWords-account hebt, ben je waarschijnlijk ook gewend aan deze tool. Met de Keyword Planner kun je het zoekvolume van de trefwoorden controleren waarvan je denkt dat deze een nauwe relatie hebben met het product dat je overweegt te gaan verkopen. Bovendien kun je zelfs voorstellen voor andere tref- en zoekwoorden krijgen die gerelateerd zijn aan het type product dat je wilt gaan verkopen.

 

Google Ads keyword planner

Keyword Planner biedt je de mogelijkheid om naar nieuwe trefwoorden te zoeken, biedt je gegevens over het zoekvolume en nog veel meer

Sinds Google het beleid heeft gewijzigd dat iedereen deze tool gratis (en vervolgens beperkt tot gebruikers van AdWords) mag gebruiken, zijn er andere opties beschikbaar. Zo is bijvoorbeeld kwfinder een goede tool voor het bekijken van zoekvolumes, maar het zal je ook laten zien hoe moeilijk het is om een plaatsing voor deze zoekterm te bepalen.

Ook al heeft deze tool geen schitterende interface en zou waarschijnlijk (zeer zeker), meer aan hun naam gedaan kunnen worden, is Keyword Shitter een geweldige tool voor het vinden van soortgelijke zoektermen, evenals voor het traceren van maandelijkse zoekvolumes en voor het krijgen van een voorstel voor de bandbreedte waarbinnen je voor je advertenties kunt bieden. 

Google Ads Find keywords

Bekijk de jaarlijkse periodes waarin deze zoektermen het beste presteren, het zoekvolume en het voorstel voor een advertentie op basis van dit trefwoord.

Google Trends

Google Trends is een andere tool van Google waarmee je inzicht kunt krijgen in het zoeken naar zoekwoorden. Gelukkig kan deze tool door iedereen gratis worden gebruikt. Met deze tool kun je inzicht krijgen in de zoekgeschiedenis van bepaalde trefwoorden en zoektermen.

Dit kan heel praktisch zijn voor het vinden van nieuwe trends die in opkomst zijn. Een geleidelijke stijging kan een aanduiding zijn dat het een opkomende trend is, waarin het investeren de moeite waard zou kunnen zijn. Bovendien krijg je hiermee een goed inzicht in seizoensgebonden producten. Het toont je wanneer mensen gaan zoeken naar bepaalde producten, die gerelateerd zijn aan seizoensgebonden gebeurtenissen.

Google Ads Interest over time

Het zoeken naar 'NFL jersey' in het Verenigd Koninkrijk bereikt een hoogtepunt aan het begin en aan het einde van het seizoen. (klik op de afbeelding om deze groter te maken)

Wie verkoopt dit product ook?

Een andere goede manier om de interesse in een bepaald product te meten, is het bekijken of iemand anders hetzelfde product of een soortgelijke product verkoopt. Bezoek hun sites. Lees hun blogs. Bekijk of ze beoordelingen voor het product hebben. Als ze beoordelingen hebben, wil dat in het algemeen zeggen dat ze klanten hebben (tenzij het vervalste beoordelingen betreft).

Testen zonder verkoop

Een andere strategie voor het testen van de vraag naar een product is het opzetten van een advertentiecampagne voor het product. Als je advertenties van Google of Facebook gebruikt, zul je een landingspagina of productpagina voor het betreffende product moeten maken.

Als een klant probeert om het product aan zijn/haar winkelmandje toe te voegen, kun je hen informeren dat het product momenteel niet op voorraad is.

Nu heb je wat statistische gegevens over de vraag naar dit product. Als je ervaring hebt met het online adverteren, zul je relatief snel in staat zijn om te bepalen of de advertenties wat opleveren en of er daadwerkelijk een vraag naar het product is.

Als je besluit om het product te gaan verkopen, kun je deze bezoekers opnieuw benaderen.

Dropshipping

Als je de bovenstaande methode ervaart als een vorm van misleiding, kun je ook proberen om tijdelijk dropshipping voor dit product te gebruiken. Dropshippers kunnen vanuit hun magazijn de producten uit jouw naam verzenden, waarbij ze het pakket voorzien van je naam en je logo.

Omdat dropshipping vaak tot gevolg heeft dat de levertijd van de producten veel meer tijd in beslag neemt, dien je goed aan te geven dat voor dit product een lange levertijd van toepassing is. Zo voorkomt je dat je klanten teleurgesteld zijn en het risico op negatieve beoordelingen ontstaat.

Je kunt echter ook zelf een kleine aantal producten bij deze dropshipping groothandel bestellen. Je kunt deze producten plaatselijk opslaan, zodat je voorkomt dat je klanten te lang op je nieuwe product moeten wachten. Als je je producten bij een groothandel gaat bestellen, zorg er dan voor dat je informatie over de prijs voor het bestellen van grote hoeveelheden krijgt, zodat je je winstmarge kunt berekenen voor het geval je de beslissing neemt om dit product concreet in je assortiment op te nemen.

Vergeet e-mail echter niet!

Ook e-mail kan je hierbij ongelofelijk goed helpen. Als je een lijst met e-mailadressen hebt, probeer dan om een korte vragenlijst op te stellen die je aan voormalige of terugkerende klanten stuurt. Vraag hen of ze interesse in een dergelijk product zouden hebben. Als je ervaart dat je te weinig reacties ontvangt, overweeg dan om hen als tegenprestatie voor hun mening, een kortingsbon aan te bieden.

Laat je klanten de daad bij het woord voegen

Een aantal mensen stellen dat het gebruik van crowdfunding de ultieme test voor de vraag naar een product is. Als je nooit eerder van bedrijven als Kickstarter hebt gehoord, zou je die bedrijven eens moeten onderzoeken. Daar zijn enkele hele interessante ideeën over.

In principe is Kickstarter een platform om ideeën van de grond te krijgen. Mensen met een 'geweldig' idee kunnen een video maken waarin zij hun prototype presenteren en hun idee beschrijven, zodat zij de aandacht trekken van mensen die hun productie- en ontwikkelingskosten willen financieren. Als tegenprestatie voor de verschillende 'donatieniveau's', ontvangen de donateurs of een eerste editie van het uiteindelijke product of andere prijzen/beloningen.

Omdat vele van deze projecten succesvol zijn in het krijgen van grote financieringen om hun idee te bekostigen, bewijzen consumenten in principe dat er een vraag is naar jouw idee. Immers, zij betalen voor een product dat nog niet eens werd geproduceerd.  

Conclusie

Het is altijd een grote uitdaging om te beslissen of je nieuwe producten aan je online shop wilt toevoegen. Vergeet niet dat vanuit het perspectief van upselling, het vinden van producten die bij je huidige assortiment aansluiten meestal een goed idee is. Maar als puntje bij paaltje komt, zou je niet het risico van het bestellen van grote hoeveelheden moeten nemen, voordat je weet of er daadwerkelijk vraag naar een dergelijke product bestaat. Als je de vraag naar het product eerst test, zul je veel minder risico lopen dat je later spijt krijgt van het feit dat je een dergelijke beslissing hebt genomen.

15-02-2018
Select Country: