Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Technologie is voortdurend aan het veranderen en probeert ons leven gemakkelijker en comfortabeler te maken. Als je luistert, hoor je dat de grote spelers (zoals Google, Apple, Amazon en Microsoft) volledig inzetten op Voice Search oftewel gesproken zoekopdrachten en Voice Assistants.
Je hebt ongetwijfeld wel eens mensen tegen hun apparaat horen praten en dat het apparaat ook een antwoord gaf. Of ze het apparaat nu aanspreken met Alexa, Google of Siri, het is onmiskenbaar dat de stemherkenningstechnologie gedurende de afgelopen decennia aanzienlijk is verbeterd en dat het aantal gebruikers hiervan in de afgelopen jaren sterk is gestegen.
Vandaag gaan we de Voice Search meer in detail bespreken, informeren we je hoe het van invloed is op SEO en geven we je wat meer tips over hoe je je website op gesproken zoekopdrachten kunt voorbereiden.
Gesproken zoekopdrachten oftewel Voice Search is een technologie die gebaseerd is op het gebruik van je stem om op het internet te zoeken (of om opdrachten aan je computer te geven), in plaats van het via je toetsenbord invoeren. Consumenten kunnen relatief eenvoudig een antwoord op hun vragen krijgen, dat zelfs aardig nauwkeurig is en de antwoorden kunnen zelfs hardop aan de consumenten worden voorgelezen. Deze software kun je aantreffen op computers, smartphones en zelfs op specifieke spraakapparatuur.
Veel van deze apparatuur kan gekoppeld worden aan de systemen in huis en kan worden gebruikt om bepaalde functies in huis uit te voeren, zoals het licht of muziek aanzetten.
In de afgelopen jaren zijn de smart speakers uiterst populair geworden. Van deze spraakassistenten werden miljoenen producten verkocht. Echo van Amazon en Google Home waren de voorlopers hiervan en de omzet liet in 2017 een stijging van maar liefst 103% zien. Maar dat is nog niet alles, volgens voicebot.ai worden de spraakassistenten van smart speakers dagelijks gemiddeld 2,88 keer gebruikt, terwijl dat voor smartphones slechts 0,33 keer is.
Zoals ik al eerder beschreef, gebruiken de grote technische bedrijven gesproken zoekopdrachten en velen van hen hebben zelfs op zichzelf staande producten die specifiek voor het gebruik van gesproken zoekopdrachten werden ontwikkeld.
De allereerste hiervan is Siri, de spraakassistent van Apple. Zoals altijd is Apple de trendsetter. Deze functie hebben ze al in 2011 geïntroduceerd. Na de missers van (soms uiterst grappige) onjuiste interpretaties, heeft Siri sinds de begindagen gigantische verbeteringen ondergaan. Het is beschikbaar op alle producten van Apple (bijv. iPhones, iPads, MacBooks, enz.)
Ook al heeft het niet een net zo aantrekkelijke naam als die van de tegenhanger Apple, is Google Assistant toch heel populair. Het is beschikbaar op alle nieuwe Android smartphones. Maar Google heeft bovendien Google Home geïntroduceerd. Dat is hun slimme speaker die in staat is om te integreren in huis, dat wil zeggen dat het elektronisch kan communiceren met allerlei elektrische toepassingen in en om het huis.
Alexa is het antwoord van Amazon op Siri en Google Assistant. Ook al maakt Amazon zelf geen smartphones, zijn zij er met Echo wel in geslaagd om de trend te zetten op het gebied van smart speakers. Zij hebben hier in de eerste negen maanden van 2016 meer dan 2 miljoen eenheden van verkocht. In 2017 hadden zij zelfs meer dan de helft van de markt van de slimme speakers veroverd.
Sinds wanneer wil Bill Gates achterblijven?
Microsoft heeft de spraakassistent Cortana aan haar besturingssysteem toegevoegd. Cortana maakt deel uit van elke Windows 10-versie. Met de groei van de populariteit van spraakassistenten heeft Cortana nu maandelijks meer dan 133 miljoen gebruikers. Het is misschien nog indrukwekkender als je weet dat 25% van de zoekopdrachten via de taakbalk van Windows 10, gesproken zoekopdrachten zijn. Dat maakt echt indruk, helemaal als je bedenkt dat het een functie voor een desktop is, terwijl alle overige spraakassistenten in eerste instantie zijn bedoeld voor gebruik op mobiele apparaten.
Je wist waarschijnlijk al dat dit verhaal hierop zou uitdraaien. Als nieuwe technologieën immers op onze zoekmachines inwerken, kan het niet anders dan dat dit van invloed zal zijn op SEO.
Gesproken zoekopdrachten worden steeds vaker gebruikt en het type zoekopdracht is anders dan de traditioneel via het toetsenbord ingevoerde zoekopdrachten. Ten eerste is het zo dat gesproken zoekopdrachten veel vaker volledige vragen zullen zijn. Met andere woorden, ook al zou je op je smartphone 'weer vandaag in Amsterdam' intypen, zul je waarschijnlijk aan een spraakassistent vragen "Wat is de weersverwachting voor Amsterdam vandaag?".
Als je aan A.I. een vraag stelt, zal het meer op een normaal gesprek lijken. Daarom zul je daar in de toekomst, bij het creëren van nieuwe content rekening mee moeten houden.
Het is zelfs nog belangrijker om te weten dat de resultaten van gesproken zoekopdrachten eigenlijk de toppositie voor een bepaalde zoekopdracht alleen maar delen.
Omdat het resultaat meestal hardop wordt voorgelezen, hebben gebruikers geen mogelijkheid om op de pagina met de zoekresultaten omlaag te bladeren, om het meest 'geschikt uitziende' antwoord te vinden.
Als gesproken zoekopdrachten qua populariteit blijven groeien, zal dat voor de makers van content een heel belangrijk iets opleveren: er zal een immens hoge druk ontstaan om op de eerste positie bij de zoekresultaten te komen.
Nog een belangrijk aspect waarmee rekening moet worden gehouden, zijn de soorten zoekopdrachten dat door mensen aan de spraakassistenten wordt gegeven. Het spreekt voor zich dat deze gesproken zoekopdrachten 'korter' zullen zijn. Het lijkt erop dat mensen de spraakassistenten voor 'snelle antwoorden' gebruiken.
Onderzoeken tonen aan dat veel zoekopdrachten lokaal gerelateerd zijn. Met andere woorden, mensen willen informatie vinden die betrekking heeft op de locatie waar zij zich bevinden. Bijvoorbeeld als mensen vragen waar de meest dichtstbijzijnde pizzeria is, of waar een goede kapper kan worden gevonden. Dat is de reden waarom bij een hogere populariteit van gesproken zoekopdrachten, lokale zoekopdrachten voor de algoritmes van Google belangrijker zullen worden.
Vragen over het weer, verkeer en lokale bedrijven zijn aanzienlijk populair bij gesproken zoekopdrachten
(Bron: Searchengineland)
Brian Dean van Backlinko heeft meer dan 10.000 zoekresultaten van Google Home geanalyseerd en deze getest op potentiële factoren voor de positionering. Op basis hiervan werd een lijst opgesteld, die je kunt gebruiken als richtlijn om aan je website die echte impuls van spraak te geven.
Paginasnelheid lijkt een belangrijke rol te spelen bij gesproken zoekopdrachten in relatie tot SEO. De gemiddelde laadtijd van een webpagina voor het krijgen van zoekresultaten is 4,6 seconde. Dat is 52% sneller dan de gemiddelde webpagina.
Het is al lang en breed bekend dat de snelheid van een webpagina een belangrijke rol speelt. Vooral binnen e-commerce kan een snel ladende pagina de beslissende factor spelen bij de keuze of een klant al dan niet op jouw pagina gaat shoppen, dus zorg ervoor dat de website van je webwinkel snel laadt.
Je kunt dit realiseren door een CDN zoals CloudFlare te gebruiken, waarmee de grootte van je afbeeldingen kleiner zal worden. Maar ook door in goede hosting te investeren en zeker te weten dat de code van je website niet onnodig in omvang toeneemt.
Met name HTTPS websites nemen bij Google een prominente plaats in bij de resultaten van gesproken zoekopdrachten. Feitelijk wordt maar liefst 70,4% van de webpagina's op de startpagina van Google beveiligd met HTTPS.
Als je je website nog niet op professionele wijze hebt beveiligd met HTTPS, dan zou je dat zo snel mogelijk moeten doen. Het geeft niet alleen een positief signaal aan Google, maar ook aan de bezoekers van je website. Het groene slotje genereert vertrouwen, het signaal 'niet veilig' geeft in principe het tegenovergesteld weer.
Stel jezelf eens de vraag: zou jij shoppen op een website of daar je gegevens achterlaten, als je een banner met 'niet veilig' ziet verschijnen?
Google heeft een voorkeur voor korte antwoorden op gesproken zoekopdrachten. De meest voortkomende zoekresultaten hebben een lengte van 29 woorden.
Als je je content wilt optimaliseren zodat het als resultaat bij Google Home of andere spraakassistenten wordt weergeven, zou je moeten proberen om de antwoorden zo kort en nauwkeurig mogelijk te laten zijn.
Het is verbazingwekkend dat schema markups mogelijk niet een echt belangrijke rol spelen bij de positionering van de resultaten van gesproken zoekopdrachten. Slechts 36,4% van de resultaten van gesproken zoekopdrachten zijn afkomstig van websites die een schema markup gebruiken, dat is slechts iets boven het gemiddelde van het internet dat 31,3% betreft.
Ook al hebben de resultaten van gesproken zoekopdrachten de neiging om webpagina's met schema markup iets vaker dan gemiddeld weer te geven, is het verschil erg klein. Een totaal van 63,6% van de resultaten van gesproken zoekopdrachten maken helemaal geen gebruik van schema markup. Het ligt daarom niet voor de hand dat de markups een direct invloed hebben op de positionering van de gesproken zoekopdrachten.
Ondanks dat, wordt het wel aanbevolen om deze markups te gebruiken! Waarom? Omdat deze schema markups kunnen garanderen dat de website voor wat betreft de normale zoekresultaten beter functioneert. Met behulp van een schema, kunnen gegevens als...
beoordelingen
openingstijden
adressen
auteurs
en nog veel meer
...direct in de zoekresultaten worden gezien. De additionele informatie maakt de zoekresultaten zelfs nog interessanter en informatiever, waardoor er vaker op wordt geklikt.
Toonaangevende domeinen (websites met veel sterke links) leveren over het algemeen aanzienlijk meer resultaten van gesproken zoekopdrachten op dan niet-toonaangevende domeinen. In feite is de algemene beoordeling van een positionering van een domein van 76,8 van de 100 als resultaat van Google Home niet echt een geweldig vooruitzicht voor mensen die een kleine website en/of webwinkel hebben.
Maar vanuit het standpunt van Google is het heel begrijpelijk. Omdat de zoekmachinegigant altijd al de claim heeft neergelegd dat zij de beste zoekresultaten bieden, en in tegenstelling tot de standaard SERP's de resultaten op basis van gesproken zoekopdrachten slechts één resultaat en geen 10 resultaten bieden, is het dus logisch dat de kwaliteit hiervan veel hoger moet zijn.
Om in de toekomst in de resultaten voor gesproken zoekopdrachten weergegeven te worden, zou je de klassieke SEO vaker moeten gebruiken. Dat wil zeggen dat je content moet creëren die interessant is voor je bezoekers en die backlinks zal genereren.
Content die gebaseerd is op een hoge mate van betrokkenheid van (social) media is in het algemeen heel erg geschikt voor voice search. Dat komt overeen met punt 5, omdat populaire content hoogstwaarschijnlijk interessante content is.
Het gemiddelde resultaat van gesproken zoekopdrachten werd 1199 keer gedeeld op Facebook en werd 44 keer getweet. Als je daarbij in gedachten houdt dat alle op het internet aanwezige content slechts twee keer of minder wordt gedeeld, dan is zo’n hoog aantal keren van het delen van content een echte uitblinker.
Google heeft echter al een aantal keren aangegeven dat 'social'-signalen niet door het algoritme voor de positionering worden gebruikt. Het ligt daarom niet voor de hand dat de algoritmes voor gesproken zoekopdrachten, de signalen afkomstig van Facebook en soortgelijke media zullen gebruiken.
Hoe dan ook, dit resultaat van de gesproken zoekopdracht toont heel duidelijk het volgende aan: aantrekkelijke content is voor elke SEO-strategie onmisbaar. Voice Search is geen uitzondering.
Focus op de publicatiewaarde, interessante content om je kansen te verbeteren om de hoogste positie bij het resultaat van een gesproken zoekopdracht te bereiken.
De analyses van Backlinko hebben aangetoond dat eenvoudige, goed leesbare content echt helpt voor wat betreft spraakgestuurde SEO. Het gemiddelde resultaat van de zoekresultaten van gesproken zoekopdrachten bij Google wordt bezien als een leesniveau gelijk aan die van vijftien jarigen.
De gegevens van Backlinko geven echter niet aan dat Google het leesniveau als een factor in het spraakgestuurde algoritme voor de positionering gebruikt. Ook al zou dat wel mogelijk zijn, het ligt immers voor de hand dat content moet worden aangeboden dat zo eenvoudig mogelijk leesbaar is.
Om de kans op het innemen van de eerste positie te vergroten, zou je simpele woorden moeten gebruiken, die het voor Google, Siri en anderen eenvoudig maken om uit te spreken (zelfs AI-bots maken zichzelf niet graag belachelijk).
Het moet ook mogelijk zijn om de informatie zonder visuele hulpmiddelen door te geven. Het is niet echt eenvoudig om bij een gesproken zoekopdracht, onbekende woorden of segmenten op te zoeken. Wees je dus bewust van het feit dat het handig is als je eenvoudige, gemakkelijk te begrijpen content publiceert.
Met de vraag "Wat is afasie?" zal de volgende vraag die direct voor de gebruiker wordt voorgeprogrammeerd de vraag "Wat is een laesie?" zijn. Dat zou voorkomen moeten worden.
Het publiceren van eenvoudige, gemakkelijk te begrijpen content kan echt helpen bij spraak gestuurde SEO. Als dat moeilijk voor je is, kun je jezelf altijd afvragen hoe je het betreffende onderwerp aan een kind zou uitleggen.
Ook is gebleken dat slechts heel weinig resultaten van gesproken zoekopdrachten de exacte term in de tag van de titel hadden. Het lijkt daarom dat het creëren van individuele pagina's voor elk gesproken trefwoord geen effectieve SEO-strategie is.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het maken van 100 individuele pagina's om elk apart trefwoord te optimaliseren. Schrijf in plaats daarvan gedetailleerde content op één enkele pagina, content dat antwoord kan geven op meerdere, verschillende gesproken zoekopdrachten.
Kortom, hanteer de aloude regel: kwalitatief gaat boven kwantiteit!
Het gemiddelde aantal woorden van een resultaat van een Voice Search is 2312, waarvan uiteindelijk slechts 1% hardop wordt voorgelezen. Ondanks dat kan worden aangenomen dat AI de hele tekst leest en vervolgens de juiste keuze maakt.
De conclusie volgend uit de gegevens genoemd in punt 8, is daarom ook hier van toepassing: kwaliteit gaat boven kwantiteit!
Content dat al een hoge prioriteit in desktop SERP's heeft, zal waarschijnlijk ook als een antwoord op het daarvoor geschikte gesproken trefwoord worden gegeven. De gegevens uit het onderzoek tonen aan dat ca. 75% van de resultaten van de gesproken zoekopdrachten een van de eerste 3 resultaten zullen zijn voor de betreffende zoekterm.
Zoals beschreven bij punt 5, hebben websites die al in SEO en goede content hebben geïnvesteerd, een geweldig voordeel voor wat betreft gesproken zoekopdrachten.
Als je bij de zoekresultaten al op positie 0 staat (de featured snippet), zul je waarschijnlijk ook nummer één zijn van de resultaten van gesproken zoekopdrachten.
Een totaal van 40,7% van alle antwoorden op gesproken zoekopdrachten was afkomstig van een featured snippet!
De featured snippet wordt nu al als resultaat bij vele zoekopdrachten getoond en is uiterst populair bij websitebeheerders, omdat het meer bezoekers naar de website trekt (dit in tegenstelling tot eerdere aannames).
Ga voor de hoogste positie bij standaard SERP's en je zult waarschijnlijk ook in de resultaten van de zoekopdrachten worden weergegeven.
Als overzicht van dit bericht vind je hier een infographic van seotribunal.
In tegenstelling tot de normale zoekresultaten is er nog geen echte 'richtlijn' voor het hoog positioneren bij de zoekresultaten van Voice Search. De factoren die bepalen wanneer een website (Google Home) of een product (Amazon Alexa) wordt gekozen, zijn nog relatief onbekend.
Maar als het op producten en online shopping aankomt, weten wij een ding zeker: het beste product per categorie zal winnen.
Google, Amazon, Apple & Microsoft zullen altijd het beste en meest geschikte product aan hun gebruikers willen tonen. Om echter te herkennen welk product de hoogste positie inneemt is één ding vereist: beoordelingen.
Degenen die weten hoe hun klanten hun producten waarderen, hebben een duidelijk voordeel. Niet alleen voor wat betreft 'spraakgestuurde commercie', maar ook als het op reguliere verkopen aankomt. Beoordelingen helpen eigenaren van een bedrijf om hun winkel te optimaliseren en hun beste producten aan hun doelgroep aan te bieden. Dat is reden waarom klantbeoordelingen meer omzet genereren!
23-08-2018Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.