Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

9 tips om je online reputatie te verbeteren

17.08.2021, 7m

Online reputatie bestaat uit verschillende elementen die bepalen hoe mensen jouw merk zien. Deze indruk is gebaseerd op content die klanten over jouw bedrijf zeggen, maar ook op de doelen die je als bedrijf steunt, je organisatiecultuur, etc.

Dankzij het internet zijn er tegenwoordig veel platforms waar gebruikers hun mening kunnen achterlaten of waar ze de filosofie van je bedrijf kunnen vinden. De gewoonte om merken te onderzoeken voordat men een aankoop doet, is aanzienlijk toegenomen tijdens de coronacrisis, waardoor je online reputatie een belangrijk aspect is geworden om rekening mee te houden.

email-teaser-survive_financial_crisis-w400h300Leestip: De coronacrisis zorgde bij sommige bedrijven extra klanten, terwijl andere hun inkomsten zagen dalen. 

Het is altijd verstandig je voor te bereiden op een crisis. Lees daarom onze tips om jouw bedrijf door een crisis heen te helpen.

Meer over de gratis whitepaper

Het is belangrijk om een goede ranking bij bijv. Google te hebben, aangezien de bedrijven die bovenin verschijnen het overgrote deel van de kliks krijgen. Een sterke online aanwezigheid vergroot daarmee de traffic naar je website, waardoor mensen meer vertrouwen krijgen en de kans op een verkoop dus toeneemt.

In dit artikel geven we je 9 tips om je online reputatie te verbeteren en te onderhouden.

In dit artikel...

  1. Kom erachter wat jouw online reputatie is op dit moment
  2. Goed reageren op negatieve reviews
  3. Reageer snel op negatieve reviews
  4. Plaats succesverhalen van klanten en casestudy's van experts
  5. Ga de dialoog aan met andere merken
  6. Geef internetgebruikers overal volledige informatie
  7. Zorg ervoor dat je bedrijfswaarden overeenkomen met wat je zegt
  8. Gesprekken voeren met volgers en potentiële klanten
  9. Beheer je online reputatie op verschillende platforms

1. Kom erachter wat jouw online reputatie is op dit moment

Begin met jezelf de volgende vraag te stellen: wat zijn de meningen van je klanten over je merk op dit moment?

Om dit te beantwoorden moet je een keyword-analyse doen bij zoekmachines als Google. Zo’n onderzoek moet de volgende keywords bevatten:

  • De naam van je bedrijf of merk
  • De naam van het product dat je aanbiedt
  • Keywords van jouw sector

Enkele tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn de KeyWordplanner. Hiermee kun je in je Search Console nagaan met welke trefwoorden je de meeste traffic naar je website krijgt. Google Alerts is ook heel handig om meldingen te ontvangen over het keyword dat je analyseert.

Bekijk vervolgens welke zoekwoorden de meeste negatieve feedback hebben om een verbeterplan te maken. Het is erg belangrijk de strategieën die je toepast en de veranderingen die ze teweegbrengen te monitoren, zodat je op basis van de resultaten kunt bijsturen.

 

 
📚 Lees meer over het onderwerp: Google.

2. Goed reageren op negatieve reviews

Het is belangrijk om te weten dat negatieve feedback in je voordeel gebruikt kan worden. Het geeft je niet alleen ruimte voor verbetering, maar je krijgt ook de kans om je online reputatie te beïnvloeden.

Het is namelijk zo dat andere (potentiële) klanten zien hoe jij op de negatieve review hebt gereageerd. Een beleefde en professionele reactie zal dus goed zijn voor je online reputatie.

Verplaats je in de situatie van de klant en maak duidelijk dat je open staat voor het vinden van een oplossing.

3. Reageer snel op negatieve reviews

Naast op de juiste manier reageren op negatieve feedback, is de timing ook een belangrijk aspect. Vooral de meest negatieve beoordelingen vereisen een snelle reactie.

Om snel te kunnen reageren is het daarom belangrijk een duidelijke overview te hebben van wat mensen over jouw bedrijf schrijven en dit regelmatig te monitoren. Alleen op de deze manier kun je zo snel mogelijk een oplossing vinden voor het probleem van de klant en wellicht de negatieve review omzetten naar een positieve.

email-teaser-reviews_negative_positive_thumbs-w400h300Leestip: Als je een negatieve review ontvangen hebt, wil je die zo snel mogelijk omzetten in iets positiefs. Het is daarbij belangrijk dat je op de juiste manier reageert dus.

Lees onze gratis tips hoe je met negatieve reviews omgaat.

Naar gratis e‑book

4. Plaats succesverhalen van klanten en casestudy's van experts

Positieve meningen van experts uit de sector wekken vertrouwen bij nieuwe klanten. Ze ondersteunen namelijk de prestaties en professionaliteit van je merk.

Zorg daarom dat je succesverhalen van goede klanten deelt op je website, beschrijf hierbij welke weg je samen met hen hebt afgelegd en waar je uiteindelijk terecht bent gekomen op een succesvolle manier. Dit heeft een grote toegevoegde waarde voor je online reputatie, want je kunt zo meer in detail ingaan op wat jouw producten kunnen betekenen voor de klant.

 

 

5. Ga de dialoog aan met andere merken

Vooral tijdens de Corona-periode hebben gesprekken van deskundigen via bijvoorbeeld webinars de online zichtbaarheid van merken vergroot. Tijdens webinars kun je ingaan op jouw product, maar ook direct een experts uit jouw sector of een positieve klant hun verhaal laten doen dat direct past bij jouw bedrijf. Dit maakt merken veel menselijker, omdat de potentiële klanten direct kunnen zien wie er achter het bedrijf schuilt.

Bedenk met welke merken je kunt samenwerken om een gesprek op gang te brengen dat nieuwe perspectieven biedt en belangrijke vragen oplost. Dit helpt je als bedrijf ook om je kennis te vergroten, je netwerk van contacten uit te breiden en ook je online zichtbaarheid te verbeteren. 

6. Geef internetgebruikers overal volledige informatie

Je bent online waarschijnlijk zichtbaar op verschillende kanalen (Facebook, Instagram, website, etc.). Het is belangrijk dat je overal duidelijke en volledige informatie deelt met je volgers, op die manier zorg je namelijk voor meer transparantie en dus vertrouwen.

Als je je producten en diensten daarnaast onderbouwd met statistieken, klantbeoordelingen en succesverhalen, dan krijgen je klanten een duidelijker beeld van hoe jouw bedrijf hen kan helpen waarde te creëren.

 

 

7. Zorg ervoor dat je bedrijfswaarden overeenkomen met wat je zegt

SalesForce benadrukt in het laatste State of the Connected Customer-rapport dat 71% van de consumenten meer aandacht besteedt aan de waarden van een bedrijf dan een jaar geleden. 61% zegt niet meer bij een bedrijf te kopen, omdat de waarden van dat bedrijf niet overeenkomen met die van henzelf.

Online reputatie gaat veel verder dan het hebben van een goed product of dienst. Het hangt ook af van hoe je je klanten behandelt, je bedrijfscultuur en je standpunt over onderwerpen als milieuzorg, diversiteit op de werkvloer, etc. 

Dit betekent niet dat je merk perfect moet zijn, maar het maakt wel duidelijk hoe belangrijk het is om duidelijk te zijn in je bedrijfswaarden.

8. Gesprekken voeren met volgers en potentiële klanten

Dit geldt niet alleen voor klantbeoordelingen van je bedrijf, maar ook voor gesprekken die je voert via andere kanalen. Denk bijvoorbeeld aan social media, klantenservice en andere digitale formats, zoals webinars.

Via deze kanalen kunnen mensen persoonlijkere gesprekken met je voeren, wat de betrokkenheid bij je merk vergroot en daarmee dus ook de kans om je klantenbestand uit te breiden.

 

 

9. Beheer je online reputatie op verschillende platforms

Door de verschillende beschikbare reviewsystemen (bijv. Google, Trustpilot en Trusted Shops), kan het gebeuren dat je op het ene platform een groot aantal positieve beoordelingen en een hoge rating hebt, terwijl het op het andere platform het tegenovergestelde kan zijn. Dit kan leiden tot verwarring en twijfels bij mensen die deze reviews lezen.

Dus hoe beheer je je imago op meerdere platforms om je online reputatie te onderhouden? Hiervoor is het handig om gebruik te maken van tools, zoals de Reputation Manager. Met deze tool kun je zelf bepalen hoeveel reviews je voor welk platform wilt verzamelen en deze verdeling op elk gewenst moment aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld 60% van de beoordelingsverzoeken voor het Trusted Shops-profiel, 30% voor Trustpilot en 10% voor Google worden verzonden.

Als je bijvoorbeeld een lagere score hebt op Google, zou het zinvol zijn om een hoger percentage recensies in te dienen, waardoor je je score op dat platform kunt verhogen.

Wil je meer weten over Reputation Manager? Download onze gratis whitepaper voor meer tips!

E‑book bekijken

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief