De Digital Markets Act: Eerlijke concurrentie online
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
De Olympische Spelen naderen snel. Dit eenmalige evenement is niet alleen een kans om te genieten van het succes van de nationale teams en de sportieve emoties, maar ook om de verkoop in je webshop te verhogen. Ontdek hoe je de Olympische Spelen in je marketing kunt gebruiken en waar je rekening mee moet houden.
Ter herinnering: de Olympische Zomerspelen 2024 vinden dit jaar plaats in Parijs en lopen van 26 juli tot 11 augustus. De Paralympische Spelen 2024 vinden plaats van 28 augustus tot 8 september. Het lijkt misschien nog lang, maar als je campagnes succesvol willen zijn, moet je je nu al beginnen voor te bereiden!
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Jacob Lund
Het belangrijkste punt waar je rekening mee moet houden als je je bedrijf wilt promoten tijdens de Olympische Spelen is de bescherming van intellectueel eigendom.
Deze regels betekenen dat als je in je marketing wilt verwijzen naar dit sportevenement, je dit op een creatieve manier moet doen, zonder verboden woorden of visuele elementen te gebruiken. Hoe doe je dat? Door te verwijzen naar sport in het algemeen, de wedstrijdgeest, het juichen of de trots op je nationale team. Ondanks de schijn is dit makkelijker dan het klinkt!
Wat kun je concreet doen om de verkoop tijdens de Olympische Spelen te stimuleren?
Niet alleen sportwinkels kunnen van de Olympische Spelen profiteren. Het evenement gaat ook over het steunen van de favoriete atleten en vertegenwoordigers van je land. Bied dus producten aan in de kleuren rood-wit-blauw en oranje voor Nederland, zwart-geel-rood voor België of die esthetisch aansluiten bij de nationale symbolen.
Dit hoeven niet per se producten te zijn die direct met sport te maken hebben. Vlaggen, patches, mokken, gadgets voor huisdieren of gewoon de verpakking van de 'gewone' artikelen in je winkel aanpassen aan de symbolen van het land - tijdens sportevenementen kunnen klanten veel bijzondere dingen kopen.
Een andere 'nationale' aanpak is het organiseren van een Franse week in je webshop. Aangezien de Spelen dit jaar in Parijs worden gehouden, kun je, als je assortiment producten bevat die in Frankrijk zijn gemaakt, deze sterker promoten tijdens de Olympische Spelen. Van Franse parfums tot snacks tot kleding, de mogelijkheden zijn inderdaad legio (zolang je maar niet de zin 'Parijs 2024' gebruikt).
Zoals ik al eerder zei, is het gebruik van logo's of symbolen van de Olympische Spelen niet toegestaan (tenzij je toestemming hebt van het IOC). Je kunt het ontwerp van je website echter wel verrijken met elementen die verwijzen naar sport of nationale kleuren. Als je de producten aanbiedt die in de vorige paragraaf zijn genoemd, zorg er dan voor dat je ze op je homepage laat zien.
Het ligt voor de hand om de content en de gebruikte symbolen af te stemmen op de markt waaraan je verkoopt. Als je in het buitenland verkoopt, zorg er dan voor dat je de juiste symboliek of het juiste kleurenschema gebruikt. Landen van over de hele wereld doen immers mee aan de Olympische Spelen.
Kortingen en andere aanbiedingen zijn een goed lokmiddel voor klanten en de Olympische Spelen zijn niet anders. Je kunt naar het evenement verwijzen door bijvoorbeeld 'nog snellere levering', 'kampioenschapsaanbiedingen' of 'recordlage prijzen' aan te bieden. Vergeet niet om de woorden 'Olympisch' of andere terminologie die naar dit evenement verwijst niet te gebruiken in slogans.
Als je assortiment artikelen bevat die passen in het sportthema of die de sfeer van gezamenlijk juichen benadrukken, dan zit je in een nog betere positie! Verkoop je zwemspullen? Organiseer een promotie voor dit soort artikelen op tijd voor de competitie in deze sport tijdens de Olympische Spelen. Heb je een levensmiddelenwinkel? Bied korting op snacks die je met vrienden kunt delen terwijl je de wedstrijd van de atleten volgt.
De Olympische Spelen gaan ook over competitie. Het is ook de moeite waard om dit thema te gebruiken als onderdeel van de promotie van je webshop door een wedstrijd te organiseren op social media.
Je kunt shoppers bijvoorbeeld aanmoedigen om te laten zien hoe ze de Nederlandse of Belgische atleten aanmoedigen tijdens de Olympische Spelen (al dan niet met behulp van jouw producten). Het publiceren van een foto met de juiste hashtag en het taggen van je bedrijf is een kans voor je om een groter bereik, nieuwe kijkers en dus meer klanten te krijgen.
Een ander idee is om bijvoorbeeld een rijmpje te maken dat onze sporters aanmoedigt om te vechten en dit te delen in een reactie onder het bericht. De vorm van de beloning is aan jou: het kan een tegoedbon zijn die je kunt gebruiken voor toekomstige aankopen, een korting op een assortiment of gewoon een set producten van een bepaalde waarde die beschikbaar zijn in je winkel. Op deze manier motiveer je je klanten om meer betrokken te zijn bij je bericht en meer interactie te hebben met je merk.
De Olympische Spelen van dit jaar duren 16 wedstrijddagen. In die tijd worden 329 wedstrijden in 32 disciplines gehouden. Kortom - er zal veel gebeuren en als fans kunnen we veel verrassingen verwachten.
De kern van realtime marketing is het onverwachte verwachten en voorbereid zijn op elke gebeurtenis. Het gaat om het gebruik van actuele, verrassende gebeurtenissen en huidige trends in marketingactiviteiten en verwijzingen naar het merk.
De basis voor een RTM-campagne kan letterlijk alles zijn waar mensen over praten: een nieuw wereldrecord, een spectaculaire of onverwachte overwinning of zelfs een misstap. Zulke content laat niet alleen zien dat je bij de tijd bent, maar verspreidt zich ook snel op internet. De basis is creativiteit en snel handelen.
Realtime marketing werkt vooral goed op social media.
Het gebruik van de Olympische Spelen in marketing is een creatieve manier om de verkoop te verhogen en nieuwe klanten te werven. Als je van plan bent om het evenement in je campagnes op te nemen, houd dan rekening met de kwesties rond de bescherming van intellectueel eigendom van het IOC en gebruik geen afbeeldingen of woorden die direct naar de Olympische Spelen verwijzen.
Toch zijn de Olympische Spelen een geweldige kans om je bedrijf vanuit een iets andere hoek te presenteren. Dus begin je nu voor te bereiden - de volgende kans is pas over twee jaar tijdens de Winterspelen!
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom