Als je een goedlopende webshop in Nederland of België hebt, wil je wellicht uitbreiden. Je kunt meerdere artikelen verkopen, maar wat je ook kan doen is internationaal gaan. Eén van de interessante markten voor ons is de Franse markt.
In dit artikel leer je…
Dankzij de corona-pandemie is het aantal webshops overal in Europa gegroeid, maar in Frankrijk was deze trend al langer aan de gang. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van online shoppen. Het is dus niet gek om ook in Frankrijk te gaan verkopen! Vooral ook omdat het land vrij dichtbij is en veel inwoners telt.
Wist je dat Frankrijk meer dan 67 miljoen inwoners heeft? Het is dus geen kleine markt! Vooral niet als je bedenkt dat het percentage van het totale retailinkomen dat van e-commerce afkomstig is, relatief hoog is. Derde van de wereld! (Nummer 1 is het Verenigd Koninkrijk en nummer 2 is Duitsland).
Het is belangrijk om zo Frans mogelijk over te komen, om het vertrouwen van je klant te winnen. Dit doe je door een Frans domein aan te schaffen, je website volledig in het Frans te hebben (vergeet niet om de spelling te laten checken, zelfs als Frans je moedertaal is!) en je klantenservice dient ook Frans te spreken. Fransen spreken liever hun eigen taal, namelijk.
Doe ook je best om in alles wat je doet het Franse imago te versterken. Dus wanneer je een marketinguiting verstuurt, laat iemand die in Frankrijk woont of heeft gewoond er eens naar kijken. Zo kan een slogan misschien heel veel lijken op iets uit de reclame van een concurrent. Dat wil je voorkomen!
Vertrouwen bouw je verder ook op via een keurmerk, klantbeoordelingen en een kopersbescherming. Trusted Shops biedt al deze producten bijvoorbeeld en onze adviseurs kunnen adviseren wat voor jouw webshop belangrijk is.
Daarnaast is het goed om te weten dat je al jouw domeinen door Trusted Shops kan laten certificeren. Of wil je liever alleen reviews? Dat kan natuurlijk ook. Neem vrijblijvend contact op met onze experts om erachter te komen wat wij voor je kunnen doen.
De Franse markt kent heel veel concurrenten, vooral in de vorm van grote webshops. Interessant genoeg bevat dit ook internationale webshops, zoals Amazon en Wish. Echter staan er ook veel echte Franse webshops in de top 15, waaraan je toch kan zien hoeveel de klanten vertrouwen op Franse winkels.
Mocht je de top 15 concurrenten willen zien, download onze gratis Marktanalyse Frankrijk.
Overal zie je de trend dat mobiele apparaten (en dan vooral de smartphone) steeds belangrijker worden als middel om een bestelling te doen. Deze trend is Frankrijk absoluut niet voorbij gegaan!
Zelfs als je op jouw website deze trend nog niet ziet, is het raadzaam om je er alvast op voor te bereiden. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele bezoekers.
Als je een Franse website bent begonnen, is het een goed idee om deze ook open te stellen voor België. Dit land heeft namelijk ook een grote Franstalige bevolkingsgroep en deze zullen liever van een Franse website bestellen, dan een Nederlandse of Vlaamse. Let daarmee wel op dat wetgeving van land tot land kan verschillen!
Het is altijd belangrijk om je te verdiepen in de lokale wetgeving. Wetgeving kan van land tot land verschillen, maar de Europese Unie doet z’n best om deze zo veel mogelijk gelijk te trekken. Zo zijn er betreft het internet al internationale regels, genaamd de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of in het Engels de General Data Protection Regulation (GDPR). Dit is een minimumeis voor het beschermen van gegevens.
Als je de Franse markt wilt betreden is één ding heel belangrijk om te weten: Fransen betalen heel anders dan Nederlanders. De creditcard is daar zelfs veel populairder dan in België nog. Meer dan 80% van je klanten zullen een aankoop doen met hun creditcard.
Verkopen in Frankrijk is zowel een kans als een uitdaging. De markt is een stuk groter, wat zorgt voor meer potentiële klanten, maar ook gelijk logistiek uitdagender. Daarnaast is het verstandig om Franse werknemers in dienst te nemen. Dit is om je te helpen met vertalen en het te woord staan van klanten. Zelfs als je goed in Frans bent, is het raadzaam om ten minste advies te krijgen van een (voormalig) Franse inwoner!
Het belangrijkste is om je goed voor te bereiden en goed in kaart te brengen wat jouw kansen én bedreigingen zijn.
22-09-2020
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.