Hoe long tail keywords zowel organisch als betaald verkeer kunnen verhogen

Iedereen die ooit Google heeft gebruikt, weet wat keywords zijn. Als je een webwinkel hebt, dan weet je hoe belangrijk keywords zijn om meer verkeer naar je website te krijgen. Maar het kan zijn dat je nooit hebt gehoord van 'long tail keywords'. Als deze term nog niet kent, lees dan vooral verder, want deze long tail keywords zijn 'bepalend' voor kleinere bedrijven om de concurrentie met de grote jongens aan te gaan en meer verkeer naar je site te krijgen.

twee apen met lange staarten

Het is algemeen bekend dat keywords het meest essentiële deel van elke SEO-strategie vertegenwoordigen. Het verdelen van de juiste keywords over al je productpagina's, je blog en je hele website, kan je helpen om een hogere plaatsing bij Google te krijgen. Dat is zeer waardevol.

Wat is een long tail keyword?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een long tail keyword precies? Als je Google ook privé gebruikt, dan heb je vast en zeker al gebruikt gemaakt van long tail keywords. Het gaat hier over meerdere zoektermen (drie woorden of langer). Omdat het meerdere woorden betreft, worden deze minder vaak gezocht dan korte woorden (deze worden meestal belangrijkste keywords of 'head keywords' genoemd).

Zoekresultaten voor long tail keywords zijn aanzienlijk lager dan de resultaten voor head keywords. Dat klinkt misschien wat negatief, maar wat het eigenlijk wil zeggen is dat deze keywords echt veel doelgerichter zijn en daardoor veel relevanter zijn voor de gebruiker.

Waarom zijn long tail keywords zo belangrijk?

De onderstaande grafiek van de website van Neil Patel licht op een heldere manier toe wat long tail keywords zijn en hoe de naam van deze keywords is ontstaan. In de 'bovenkant' van de grafiek zie je de meest populaire zoektermen (de top 10.000 keywords). De 'meest populaire' wil zeggen dat er feitelijk elke maand miljoenen keren op deze keywords wordt gezocht.

The search Demand Curve

Het zal heel moeilijk zijn om met deze head keywords te kunnen concurreren, of het nu organisch of betaald is.

Voor wat betreft organisch bereik, zijn er duizenden websites waarmee je de concurrentie moet aangaan. Een eenvoudige zoekterm zoals 'smartphone' zal overal op het internet worden gebruikt en dus worden weergegeven. Hoe kan je dan verwachten om daarbij hoger geplaatst te worden? Als eigenaar van een klein bedrijf is dat bijna onmogelijk.

Vanuit het perspectief van betaalde advertenties kan het richten op de head keywords nogal tot hoge kosten leiden. Ook zal het waarschijnlijk niet echt effectief zijn. Als je kosten maakt om je advertentie bij AdWords te positioneren voor de zoekterm 'smartphone', weet je dan zeker wat de bedoeling is van de bezoeker die hierop klikt? Wil de bezoeker een smartphone kopen? Of is de bezoeker op zoek naar informatie over de nieuwe, binnenkort beschikbare smartphones? Of zoekt de bezoeker naar accessoires?

In dit geval is de zoekterm zo algemeen en vaag dat aangenomen kan worden dat heel veel mensen die op je advertentie klikken, niet relevant voor je zullen zijn. Je moet dus voor een dure klik betalen die niet tot een conversie zal leiden.

Als je in de grafiek echter omlaag bladert, zul je de long tail keywords zien (aan het einde oftewel de 'tail' van de grafiek). Deze zijn verantwoordelijk voor 70% van het online zoekverkeer. Maar dat is nog niet alles! Omdat er veel minder concurrentie is, zal het veel gemakkelijker zijn om organisch hoger geplaatst te worden, dat is veel goedkoper dan het bieden op AdWords. Maar het allerbeste is dat het voor de bezoekers veel relevanter is.

Dus als je webwinkel hoesjes voor mobiele telefoons verkoopt, is het dan financieel gezien niet veel slimmer om te richten op termen als 'hoesje voor Samsung Galaxy S9 smartphone' in plaats van op 'smartphone'? Zeker weten!

Hier onder zie je een soortgelijke grafiek van neilpatel.com met daarin voorbeelden van deze zoektermen. Bovendien geeft de grafiek aan wat de kosten zijn voor minder competitieve zoekwoorden en de waarschijnlijkheid dat de conversie zal verhogen als je langs de X-as omlaag gaat.

Search Demand

Hoe verder je langs de X-as omlaag gaat, hoe specifieker de zoekterm is, en hoe goedkoper/eenvoudiger het is om deze termen zowel organisch als voor betaalde advertenties te gebruiken. Dit is bij uitstek de perfecte strategie voor alle bedrijven die zich op een zeer specifieke nichemarkt richten.

Maar hoe vind je de juiste long tail keywords?

De eerste stap voor het vinden van het juiste long tail keyword is om je te richten op het gemiddelde van je doelgroep. Of je nu een blog schrijft of een landingspagina, je dient te denken als je ideale klant. Als je al wat langer een bedrijf hebt, dan heb je waarschijnlijk een beeld van wie je ideale klant is.

Door je verkopen te onderzoeken, kan je waarschijnlijk een beschrijving maken van de kenmerkende eigenschappen van jouw ideale klant. Dat is in feite binnen marketing een veelvuldig toegepaste tactiek.

Dat wordt ook wel het creëren van een persona genoemd (ook wel bekend als marketing persona of avatar). Het kan bijzonder behulpzaam zijn om een klant persona te maken en om deze persona in gedachte te houden als je iets voor je website schrijft. De beschrijving omvat in het algemeen informatie over het geslacht, de leeftijd, het beroep, de financiële status, hobby's en interesses van deze persona.

Als je bekend bent met je doelgroep, weet wie ze zijn, hoe ze denken en hoe ze zoeken, dan zal je beter inzicht hebben in de zoekwoorden en termen die ze zullen gebruiken als ze op zoek zijn naar een product dat je hen kunt verkopen.

Nadat je de klant persona hebt gecreëerd, zal je op een aantal zoekwoorden moeten zoeken. Als je al eerder advertenties via Google AdWords hebt aangemaakt, dan hebt je toegang tot de Zoekwoordplanner van Google.

Google AdWords - Keyword planner - Search for new keywords using a phrase, website or category

Via de Zoekwoordplanner heb je de mogelijkheid om een aantal voorstellen te krijgen van soortgelijke keywords als die waarop je richt.

keyword_planner_2.jpg

Als je op die pagina komt, kan je een aantal andere voorstellen voor soortgelijke trefwoorden krijgen. Wat deze tool zo geweldig maakt, is dat je de gemiddelde kosten-per-klik (CPC = cost-per-click) voor elke zoekterm kunt zien en ook een idee krijgt over de concurrentie. Zelfs als je bij Google geen advertentie maakt, kan dit je helpen om een idee te krijgen over hoe moeilijk is het om een specifieke zoekterm in de organische zoekresultaten te laten weergeven.

Google AdWords find keywords

De lijst geeft ontzettend veel voorstellen voor soortgelijke trefwoorden, dus neem de tijd en maak aantekeningen.

Er zijn talloze geweldige tools beschikbaar om je met je zoekwoorden te helpen. KWFinder is een van onze favorieten. Net als de tool van Google, geeft KWFinder je vele voorstellen voor soortgelijke zoekwoorden, maar het geeft je voor de meeste termen ook een 'moeilijkheidsgraad van het zoekwoord'. Dit is een indicatie over hoe moeilijk het is om deze term organisch geplaatst te krijgen. De PCC-score geeft aan hoeveel concurrentie je zult hebben om deze bieding bij AdWords te kunnen winnen.

KWfinder

Klik op de afbeelding om deze groter te maken.

Je kunt zien dat er in het Verenigd Koninkrijk 9000 zoekopdrachten per maand zijn voor de term 'smartphones' en dit een moeilijkheidsfactor van 53 heeft, waarbij de kosten-per-klik $1,76 zijn. Na het snel zoeken en filteren op resultaten, werd een vergelijkbare, meer specifieke zoekterm gevonden. Ondanks het feit dat beide uiterst competitief zijn voor AdWords (PPC-score van 100), heeft 'Goedkope mobiele telefoons' een zoekvolume van 22.200, een moeilijkheidsfactor van 39 (waardoor het eenvoudiger is om geplaatst te worden) en zijn de kosten-per klik goedkoper ($1,65). Het is dus slimmer om op deze zoekterm te richten, dan op het meer algemene keyword 'smartphones'.

Hiervoor zijn slechts weinig andere tools beschikbaar. Neil Patel heeft op zijn website een gratis tool ter beschikking gesteld, met de naam ubersuggest. Het werkt soortgelijk als KWFinder en de Zoekwoordplanner van Google.

Answerthepublic is een geweldige tool om te achterhalen welke vragen mensen stellen als het specifieke zoektermen betreft. Dit kan behulpzaam zijn bij het bedenken van titels voor een blog of voor kopteksten binnen uw blog.

Je kunt echter ook andere eenvoudige strategieën overwegen, zoals de optie 'Automatsich aanvullen' van Google, die de woorden aanvult zodra een aantal letters in het zoekveld werden ingevoerd. Op eenzelfde manier kun je zoeken naar een sleutelwoord en vervolgens op de resultatenpagina kijken naar 'gerelateerde zoektermen'.

Related search terms

Ook kan je de branchegerelateerde fora bezoeken, Quora of reddit om te zien over welke onderwerpen mensen schrijven, welke vragen ze stellen, welke trends opkomen en om te bezien wat het specifieke woordgebruik is.

Soovle is nog een geweldige tool voor het vinden van alternatieve long tail keywords die aan je zoekopdracht zijn gerelateerd.

Als je winkelbeoordelingen verzamelt (of als je concurrent dat doet) dan kan je daar meer inzicht krijgen in wat je klant denkt. Het spreekt voor zich dat er ook andere voordelen zijn om een beoordelingssysteem op je website te hebben (ja, ze werken ook mee aan uw SEO-strategie!).

Hoe zou je long tail keywords moeten gebruiken?

Je weet inmiddels dat deze long tail keywords bedoeld zijn om meer traffic naar je website te krijgen. Je zult deze keywords in je blog en op je productpagina's en landingspagina's gebruiken, zodat je website meer organische zoekresultaten zal opleveren.

Bij het maken van content dien je niet te vergeten dat je deze woorden op een natuurlijke manier moet gebruiken. Zorg ervoor dat je artikelen niet bol staan van deze keywords, want Google heeft dat direct door! Google zal je website bestraffen met de vermelding 'overmatig gebruik van sleutelwoorden', een tactiek die in de begindagen van Google vaak door 'schimmige' websites werd gebruikt.

Nadat je een lijst met een aantal zinsdelen hebt geselecteerd die voor je website en je doelgroep relevant zijn, probeer je deze zo vroeg mogelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier in j ceontent in te passen. Probeer de belangrijkste in de eerste alinea op te nemen. Nogmaals, wees voorzichtig dat je niet in de valkuil van de strategie van het overmatig gebruiken van trefwoorden valt.

Het gebruiken van sleutelwoorden is belangrijk, maar omdat Google voortdurend met verbeteringen van hun algoritmes bezig is en 'slimmer' wordt, moet je niet vergeten dat je content aan de gebruiker een echte toegevoegde waarde moet bieden. Google leert content op relevantie in relatie tot zoektermen te beoordelen. Zelfs als deze woorden of zinsdelen niet exact zijn opgenomen in de metabeschrijving van een pagina. Het is dus belangrijk dat je content van hoge kwaliteit is en waardevol voor je lezers.    

Conclusie

Als het goed wordt gebruikt, kan het toepassen van long tail keywords een zeer effectieve SEO-strategie zijn. Door op meerdere zoekwoorden te richten die minder kostbaar zijn, hogere conversieratio's hebben en meer doelgericht zijn, weet je zeker dat je meer uit je marketingbudget haalt. Bovendien zorg je daarmee voor een betere SEO-strategie om met je bedrijf op de eerste pagina van de zoekresultaten bij Google te komen!

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

 

12-06-2018

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen