Op Instagram zoeken naar berichten op keywords

Een echte revolutie op Instagram is op komst. Op het sociale netwerk zal niet alleen naar inhoud kunnen worden gezocht aan de hand van hashtags of accountnamen, maar ook aan de hand van trefwoorden (of ook wel keywords genoemd), wat tot dusver niet mogelijk was. De nieuwe manier van zoeken is al beschikbaar voor Instagram-gebruikers in zes landen.

teaserNL-sbb-instagram_ads-LVoor we verder gaan hierover: wil je ook adverteren op Instagram, maar weet je niet precies hoe? Of ben je nieuw bij Instagram en kun je wel hulp gebruiken?

Download onze gratis handleiding via de onderstaande knop:

Naar het handboek

 

Zoals The Verge meldt, werkt het zoeken op keyword nu voor Engelstalige gebruikers uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Ierland, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië. Het is nog niet bekend wanneer een dergelijke mogelijkheid ook beschikbaar zal zijn voor gebruikers uit andere landen. In de Nederlandse versie van de app heb je al wel een paar voorgeselecteerde keywords, zoals Reizen, Architectuur, Decor en Eten (en nog veel meer). Wanneer je op alle keywords kunt zoeken, wordt dat echter nóg makkelijker, waardoor je zo sneller de gewenste inhoud kunt vinden. Vergeet dus niet om ook keywords te gebruiken in je tekst, niet alleen meer als hashtag!

Hashtags en keywords op Instagram - wat gaat er veranderen?

Hashtags zijn een integraal onderdeel van het gebruik van Instagram - zowel vanuit het publiek als vanuit de auteurs van de inhoud. Om het juiste publiek te bereiken, moest je je bericht taggen met de juiste hashtags, terwijl de beschrijving zelf naar de achtergrond werd verdrongen. Nu gaat dat veranderen. De Instagram-update verkleint de kans dat je in vaak laagwaardige content terechtkomt die niet gerelateerd was aan het zoekonderwerp, maar alleen de juiste hashtag had.

 

 

 

Zoeken op Instagram op keywords in de fotobeschrijving staat nog in de kinderschoenen. Zoals een vertegenwoordiger van het bedrijf uitlegde, houdt het nieuwe algoritme rekening met vele factoren, waaronder het type inhoud, de beschrijving of de publicatiedatum, om de resultaten zo goed mogelijk af te stemmen op de gebruiker.

instagram-keywords-exampleBron: Twitter, gebruiker @mosseri

Voorlopig zal het scala van keywords beperkt zijn. Dezelfde vertegenwoordiger van Instagram verklaarde - op een nogal vage manier - dat voorlopig in de resultaten posts over algemene onderwerpen beschikbaar zullen zijn, die onder de richtlijnen van het portaal vallen. Engelstalige gebruikers van het platform kunnen nu zoeken naar gezonde recepten met de juiste keywords, maar niet naar content over vaccins of de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Voorlopig bevatten de zoekresultaten alleen posts.

teaserNL-content_marketing-1v-w400h300Social media is eigenlijk ook een vorm van content. Wist je dat je met contentmarketing een sterker merk op de Duitse markt kan opbouwen? Bekijk gratis de opname van onze webinar om er meer over te leren.

Webinar bekijken

SEO op Instagram?

De nieuwe optie op het portaal is theoretisch een enorm potentieel voor bedrijfseigenaren en een kans om het organische bereik op Instagram te vergroten. Er zijn echter nog veel onbekenden: of alleen berichten die 100 procent overeenkomen met een trefwoord zullen worden weergegeven, of het algoritme synoniemen zal begrijpen of de inhoud van een foto zal herkennen. Dat laatste is overigens wel het geval met bepaalde posts als je de voorgeselecteerd zoektermen gebruikt die bovenin de zoek-tab te zien zijn.

Zeker is wel dat de update e-winkeliers zal dwingen om de fotobeschrijvingen beter te verfijnen, naast het selecteren van de juiste hashtags en het optimaliseren voor zoekmachines.

Zodra er meer informatie bekend is, zullen wij dit artikel updaten.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

28-01-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen