Facebook Ads - Collection: Een eenvoudig mobiel aankoopproces!

blogTitle_facebook_ads_fr_4

Een eenvoudig proces en een nog betere gebruikerservaring op de smartphone! dat is wat Facebook ons belooft met de functie 'Collectieadvertenties'. Probeer deze veelbelovende tool eens uit op jouw producten. Facebook biedt deze optie aan voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Het is al enige tijd algemeen bekend, en zeker voor de marketingexperts: we brengen steeds meer tijd door achter het scherm en dan in het bijzonder achter dat van onze smartphone. Een significant percentage is vooral bezig met Facebook en Instagram die een onderlinge concurrentiestrijd om de meeste gebruikers voeren.

In een wereld waar digitale en competitieve marketing centraal staat, is het voor de marketeers van levensbelang om altijd unieke middelen te vinden die bijzonder goed ogen en die er effectief in slagen om hun aanbiedingen op te laten vallen.

Vandaar dat Facebook nu 'Collectieadvertenties' op de markt brengt.

 

Collectieadvertenties op Facebook - Wat zijn dat nu precies?

Het concept van de collectieadvertenties

Het idee achter deze nieuwe advertentievorm is om een deel van je collectie te promoten op een betere en vernieuwde wijze, en vooral 'mobile friendly'.

 

Wat is het nut?

Dat is heel duidelijk!

Het koopproces van je potentiële klanten vereenvoudigen en je omzet de hoogte injagen!

Cartier, een zeer gekend luxueus juwelen- en horlogemerk dat geen nadere toelichting nodig heeft, heeft dit jaar naar aanleiding van Valentijn deze advertentievorm uitgeprobeerd en wat denk je?

cartier facebook collection

Collectieadvertentie van Cartier naar aanleiding van Valentijn 2019

Volgens Facebook heeft Cartier zijn ROI verdubbeld dankzij de collectieadvertenties in vergelijking met zijn vorige campagnes!

De collectieadvertenties van Facebook: van kennismaking met je producten tot een effectieve aankoop

Het gebeurt heel geleidelijk. De klant krijgt een ruime keuze te zien uit je productcatalogus zonder dat hij het platform hoeft te verlaten.

Hoe zien deze collectieadvertenties eruit?

Er zijn 4 verschillende sjablonen (dit is wat Facebook de verschillende advertentie opties noemt):

  1. Directe etalage

  2. Direct lookbook

  3. Directe klantenwerving

  4. Direct verhalen vertellen

Aan de hand van wat je wil bereiken en welke visuals je wil toepassen, kies je een geschikt sjabloon.

 

Directe etalage

Dit sjabloon doet heel veel denken aan een kledingwinkel.

Je hebt één afbeelding van het product en meerdere afbeeldingen van hetzelfde assortiment die je klant ook zouden kunnen interesseren (zoals bij up-selling en cross-selling). Als je je verkoop een boost wil geven, is de directe etalage het beste sjabloon.

facebook-collection-ads

Door op een van de afbeeldingen te klikken, gaat het scherm in 'full screen'-modus en ziet de klant alle producten die in deze campagne in de kijker worden gezet. Dit kan gaan vanaf 8 tot 50 producten.

Stap 1: De potentiële klant ziet je campagne op Facebook of Instagram.

Stap 2: Hij klikt op je advertentie. De campagne verschijnt nu op het volledige scherm (dankzij het formaat Instant Experiences, het voormalige Canvas) en het enige wat hij nog hoeft te doen, is naar beneden scrollen om de volledige catalogus te zien.

De afbeelding van je product, de productcategorie en de prijs worden weergegeven.

Stap 3: Hij klikt op een van de producten en komt nu terecht op de website... Als hij niets koopt, dan gaat hij terug naar stap 2 en kan hij verder surfen tussen alle geselecteerde artikelen.

 

Direct lookbook

Dit sjabloon is ideaal voor als je bijvoorbeeld een papieren catalogus hebt die je wil digitaliseren.

Hier kan je producten in gebruik laten zien en het imago van je merk uitspelen en tegelijkertijd je verkopen doen stijgen.

Het verschil met de directe etalage is dat dit sjabloon veel meer de nadruk legt op de details van de artikelen van de basisafbeelding.

Daarom is het belangrijk dat je met meerdere basisafbeeldingen werkt. Vergelijken met een traditionele catalogus is ideaal om inzicht te krijgen in de werking van dit advertentiesjabloon.

Stap 1: De advertentie verschijnt in de feed van Facebook of Instagram bij jouw doelgroep, net zoals bij directe etalage.

lookbook facebook 1

Stap 2: Nadat de internetgebruiker heeft geklikt op de advertentie, verschijnt deze op het volledige scherm. De basisafbeelding of -video verschijnt altijd als eerste, met de gelinkte artikelen eronder.

lookbook 2

Stap 3: Door naar beneden te scrollen, komen ook de andere afbeeldingen/video's één voor één tevoorschijn, telkens met vier afbeeldingen eronder om de artikelen van de basisafbeelding of -video te tonen. En zo gaat het maar door!

Elk artikel verschijnt samen met zijn productcategorie, de prijs en het is ook mogelijk om het direct online te kopen, gewoon door op het icoontje of de productafbeelding te klikken.

Interessant is ook dat Facebook de kijkers uitnodigt om het artikel te delen op sociale media.

 

Directe klantenwerving

Dit sjabloon is de ideale manier om het aankoopproces van je klanten nog meer te vereenvoudigen. Het is dus bij uitstek dé manier om je conversieratio op smartphone te verhogen.

Voorwaarde voor dit sjabloon is dat de content (afbeeldingen en video's) van zeer hoge kwaliteit is.

Stap 1: Net als bij de twee vorige sjablonen, verschijnt er één basisafbeelding of -video met daaronder vier extra afbeeldingen/video's.

Stap 2: Nadat de klant op een afbeelding heeft geklikt en zijn smartphone in de 'full screen'-modus staat, verschijnt de afbeelding of video van het product. Je kan ook meerdere afbeeldingen of video's laten zien door middel van een diavoorstelling.

Stap 3: De klant scrolt naar beneden en opent in één beweging de productpagina van het artikel in kwestie op je website. Een product kopen wordt zo echt héél eenvoudig.

acquisition facebook

Je hebt het misschien al door, dit sjabloon is perfect voor wanneer je over meerdere afbeeldingen van een product beschikt: bijvoorbeeld als je in verschillende stappen laat zien hoe het product werkt.

 

Direct verhalen vertellen

Met dit sjabloon kan je op een interessante en aantrekkelijke manier je bedrijf of concept voorstellen.

Via een diavoorstelling kan je meerdere basisafbeeldingen of -video's laten zien.

Als de klant naar beneden scrolt, krijgt hij andere afbeeldingen en video's te zien. Je hebt bij dit sjabloon ook de mogelijkheid om wat tekst tussen de afbeeldingen/video's toe te voegen, om het product kort te beschrijven.

Stap 1: De opzet is hetzelfde als bij het vorige sjablonen.

storytelling 1 Facebook

Stap 2: Je kan de bezoeker aanzetten tot actie en hem uitnodigen om met jou in interactie te gaan.

De CTA's hangen, net zoals altijd, af van de doelstellingen.

storytelling Facebook

Wat kun je met de collectieadvertenties van Facebook bereiken?

  • Verkeer

  • Conversie

  • Verkopen uit catalogus

  • Winkelverkeer


Leestip: Facebook-advertenties bereiken een brede doelgroep. Maar hoe kun je  ervoor zorgen dat de advertentie geoptimaliseerd wordt voor jouw doelgroep(en)?  Een oplossing is: De Facebook dynamische advertenties. Deze veranderen  automatisch en het kost weinig tijd om deze in te stellen. Wij leggen je uit  hoe.

Hoe maak ik een collectieadvertentie?

 

Wat zijn de voorwaarden om een collectieadvertentie te maken?

  • Je moet een facebookbedrijfspagina hebben

  • Je moet een account aanmaken in 'Advertentiebeheer' op Facebook

  • Je moet een facebookproductcatalogus hebben

  • Je moet een campagnedoelstelling kiezen die compatibel is met het sjabloon van de collectieadvertentie

 

De ontwerpaanbevelingen voor facebookcollectieadvertenties

Tekst

  • Kop: 25 karakters boven de productafbeeldingen

  • Tekst: 90 karakters boven de basisafbeelding

 

Video

  • Beeldverhouding: 16:9 of 1:1

  • Video: H.264-videocompressie, vierkante pixels, vaste framesnelheid, progressieve scanning

  • Audio: Stereo AAC-audiocompressie, 128 kbps

 

Afbeelding

  • Beeldverhouding: 1.9:1 (16:9 of 1:1 op Instagram)

  • Afbeeldingsgrootte: 1200 x 628 pixels

 

Diavoorstelling

  • Beeldverhouding: 16:9, 1:1, of 2:3 (automatisch aangepast naar 1:1 als alle afbeeldingen een ander formaat hebben)

  • Audio: Stereo AAC-audiocompressie, 128 kbps

  • Muziek: WAV, MP3, M4A, FLAC, OGG (Opmerking: je moet over alle benodigde rechten beschikken om een muzieknummer in jouw advertentie te mogen gebruiken)

 

Praktische tips om je Facebook Collection-campagne te optimaliseren

 

De producten en productafbeeldingen kiezen

Zorg er bij het kiezen van de afbeeldingen voor dat ze onderling compatibel zijn.

De basisafbeelding of -video moet met zorg worden gekozen.

Facebook geeft aan dat met dit nieuwe advertentieformaat video's een 20% hogere conversieratio geven dan afbeeldingen. Het is dus echt cruciaal om goede productvideo's te maken.

Zoals we hierboven al hebben besproken, kan je één basisafbeelding uploaden en vier extra afbeeldingen (eronder).

Interessant om te weten is dat jij zelf kan kiezen in welke volgorde de extra afbeeldingen verschijnen.

Uiteraard kun je dat ook Facebook overlaten.

In dat geval zullen de meest populaire afbeeldingen of die met een bijzonder hoog potentieel conversieratio worden geselecteerd.

Het is echter mogelijk dat zij geen directe link met de basisafbeelding hebben.

Dat is dus iets waar je bij het uitwerken van je campagne rekening moet mee houden.

 

Retargeting

Ook al scoor je met je nieuwe facebookcampagne bijzonder goed, er zijn altijd personen die niet tot het uiterste doorgaan, die met andere woorden niet op je website uitkomen.

Je hebt de mogelijkheid om hen er toch naar toe te leiden. En die kans mag je uiteraard niet laten liggen.

fazit-blogpost

Nu weet je alles over deze nieuwe advertentiemogelijkheid van Facebook! Nu is het aan jou om het ook echt uit te proberen en je productafbeeldingen en -video's te downloaden.

 

 

29-08-2019
Kies een land: