Sinds 19 februari 2019, is de PSD2 officieel van kracht in Nederland. Toch blijft dit een lastig onderwerp en daarom kan dit artikel helpen om beter te begrijpen wat er nou precies veranderd is (sinds de PSD1) en wat dit voor jou als webshop eigenaar betekent.
Online fraude veroorzaakt momenteel meer dan een miljard euro aan schade, in de Europese Unie en dat bedrag zal waarschijnlijk blijven toenemen naarmate de e-commerce sector zich ontwikkelt.
Je hebt ongetwijfeld gehoord van de nieuwe regels voor online betalen. Sinds 19 februari 2019, zijn de bepalingen van de Europese Richtlijn Betalingsdiensten, bekend als "PSD2" (Payment Service Directive 2), toegepast om de Europese consument beter te beschermen tegen online shopping fraude.
Deze nieuwe Europese richtlijn heeft betrekking tot verschillende aspecten van de actualisering van het wettelijke kader voor online betalingen, die gevolgen zullen hebben voor zowel consumenten als webshop eigenaren en financiële instellingen. Kortom, de richtlijn verwijst naar een verbeterde klantenauthenticatie (tweestapsverificatie) of SCA (Strong Customer Authentication).
Maar wat houdt deze verbeterde authenticatie in en wat is verandert voor jou als webshop eigenaar en voor jouw klanten?
Ontdek het in dit artikel!
Inhoudsopgave
Wanneer een klant een online betalingstransactie doet, is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze persoon ook echt geautoriseerd is om dit te doen. Dit wordt bereikt door middel van een verbeterde authenticatie, oftewel, de tweestapsverificatie.
De tweestapsverificatie houdt in dat de klant een tweede identificatiefactor ontvangt voordat hij de bestelling plaatst. Denk hierbij aan een pincode die de klant op zijn mobiele telefoon ontvangt en die hij op jouw site moet invoeren om zijn aankoop te valideren.
Volgens de PSD2-richtlijn is er sprake van een verbeterde authenticatie wanneer ten minste twee van de drie elementen worden gebruikt voor de verificatie:
Deze elementen staan los van elkaar. Dat wil zeggen dat de schending van een van deze elementen niet gelijk staat aan geen betrouwbaarheid van andere elementen, en is zo ontworpen dat het vertrouwen van identificatiegegevens niet wordt geschaad.
Je kent dit proces van online bankieren waarschijnlijk al. Als je een overschrijving wilt uitvoeren, heb je je pincode nodig om in te loggen (iets wat je weet) en een code die naar je mobiele apparaat wordt verstuurd (iets wat je bezit).
Op deze manier zal het misbruiken van gebruikersgegevens veel moeilijker worden voor onbevoegden, omdat zij geen gebruik kunnen maken van de mobiele telefoon en zo ook niet kunnen betalen.
Met behulp van een tweestapsverificatie, of SCA, is de koper beter beschermd tegen eventuele fraude, dankzij de verplichte aanwezigheid van de twee factoren.
Volgens de EU-betalingsdiensten richtlijn 2015/2366 PSD2, zal vanaf 14 september 2019 een tweestapsverificatie verplicht zijn voor webshops. Het doel hiervan is de Europese consumenten beter te beschermen tegen fraude in de elektronische handel.
Echter, niet alle betalingsmethoden worden in gelijke mate door de richtlijn (BDR2) beïnvloed. Denk hierbij aan:
Betalingsdienst aanbieders moeten ervoor zorgen dat er aan deze eisen wordt voldaan en niet webshop eigenaren zelf. Met andere woorden, aanbieders zoals Paypal, Amazon Pay en creditcard maatschappijen moeten hun betalingsprocedures aanpassen door de tweestapsverificatie toe te voegen.
Webshop eigenaren zijn echter verplicht om te controleren of betalingsdienst aanbieders aan deze eisen voldoen.
Op dit moment zijn enkele betalingsproviders nog bezig met de implementatie, dus is het nog niet mogelijk om te weten hoe de SCA er precies zal uitzien voor verschillende aanbieders.
Ik raad je daarom ook aan om op de hoogte te blijven van de veranderingen die jouw betalingsproviders wellicht wel of niet ondergaan, zodat je op tijd alle nodige wijzigingen kan aanbrengen en juridische teksten kan aanpassen.
Het kan zo zijn, dat er in het begin een aantal winkelwagentjes zullen worden achtergelaten, omdat men simpelweg niet op de hoogte is van het nieuwe betalingsproces. Echter, zullen er dankzij de nieuwe regelgeving minder gevallen zijn van internetfraude. Dit brengt op lange termijn toch meer klanten, omdat ze veiliger online kunnen winkelen.
Als iemand anders zich voordoet als jouw klant om een aankoop te doen in jouw webshop, zal de betaling worden geaccepteerd, omdat er geen sprake is van een tweestapsverificatie. De bank zal vervolgens het geld terugstorten aan de persoon van wie de rekening eigenlijk is. Daarnaast zal de bank de betalingsdienst aanbieder eisen het geld terug te betalen, die zij in eerste instantie hebben terugbetaald aan de klant die slachtoffer is geworden van identificatiediefstal.
zoals met vele andere regelgevingen, zijn ook hier enkele uitzonderingen te vinden op de SCA. Dit zijn de volgende uitzonderingen:
Er is geen twijfel dat de nieuwe wetgeving de e-commerce voor zowel kopers als verkopers zal versterken, waardoor uiteindelijk ook het veiligheidsniveau en de online betalingen zullen toenemen.
Hoewel het aan de betalingsdienst aanbieders is om de tweestapsverificatie of SCA te implementeren, is het aan jou als webshop eigenaar om te controleren of deze aan de eisen voldoen. Vervolgens zou je de juridische teksten van jouw webwinkel moeten bijwerken om klanten te laten weten welke stappen ze moeten volgen om een aankoop te doen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.