Duurzame webshops: het belang van verpakking

Het valt niet te ontkennen dat er nu veel aandacht wordt besteed aan het milieu. Consumenten zoeken graag naar webshops die rekening houdt met het milieu-effect van hun verpakking en geven de voorkeur aan gerecycleerde en recycleerbare materialen, en zijn zelfs bereid meer uit te geven.

In dit artikel bespreken we wat je kunt doen om aan deze behoeften van een groeiend publiek te voldoen en hoe aandacht voor de verpakking tot kostenbesparingen kan leiden.

In e‑commerce heeft de verpakking één hoofdfunctie: het product naar de klant vervoeren.

Maar in werkelijkheid is verpakking veel meer dan alleen een leveringsmiddel. Het is het eerste contact dat de klant heeft met het product dat hij online heeft gekocht en is daarom het element dat het imago van een merk overbrengt en dat, als het goed gedaan wordt, klantenbinding mogelijk maakt.

Op dit punt rijst een vraag: hoe krijg je het product zonder beschadiging bij de klant, maar kies je wel duurzame materialen voor de verpakking?

In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet, wat de voordelen zijn en hoe je er een wapen voor je marketing van kunt maken.

 

1. Het beeld dat de kopers van de verpakking hebben

Een steeds belangrijker aspect van het overbrengen van een positief imago op je klanten is duurzaamheid, dat wil zeggen dat je verpakkingen kiest van gerecycleerd en recycleerbaar materiaal, die het juiste formaat hebben en zo weinig mogelijk vulmiddel bevatten.

Vooral sinds het uitbreken van de pandemie hebben we een grote groei in de online verkoop gezien; een trend die zich in de toekomst zal voortzetten. Maar terwijl dit heeft geleid tot een stijging van de verkoop, is het neveneffect een toename van het verpakkingsafval geweest.

Consumenten zijn zich zeer bewust van duurzaamheid en e-commerce beïnvloedt hun keuze voor een aankoop (of niet). Met name een studie van Two Sides over verpakkingen bracht de volgende punten aan het licht:

  • 48% van de consumenten koopt liever niet bij detailhandelaars die zich er niet toe verbinden het gebruik van niet-recycleerbare plastic verpakkingen te verminderen.
  • 58% van de consumenten vindt dat het eerlijk zou zijn om het gebruik van niet-recycleerbare verpakkingen te ontmoedigen door een specifieke belasting.
  • 66% van de consumenten verkiest online bestelde producten die in papieren in plaats van plastic verpakkingen geleverd worden.

Uit een onderzoek van Trusted Shops uit 2019 bleek dat 68% van de ondervraagden meende dat webshops minder gebruik moeten maken van plastic.

Lees meer in het artikel: 'Is de consument bereid om meer te betalen voor duurzaamheid?'

2. De voordelen van duurzame verpakking

Kiezen voor duurzamer verpakkingsmateriaal leidt tot een aantal voordelen. De voornaamste zijn:

Kostenbesparing

Groen gaan betekent in zekere zin goedkoop gaan: door de juiste maat verpakking te kiezen bespaar je op beschermend opvulmateriaal en dus op de kosten. Bovendien neemt een kleinere doos minder ruimte in in het bestelvoertuig en soms kan dit verzendkosten schelen.

Uitbreiding van het klantenbestand, vooral Millennials en Generatie Z

Zoals we al zeiden, letten consumenten er steeds meer op dat ze alleen kopen bij merken die voor duurzame verpakkingen kiezen.

Uit een studie van Coleman Parkes Research bleek dat 52% van de Europeanen van gedachten veranderde over het merk of product dat ze wilden kopen als ze twijfels hadden over de gebruikte soort verpakking. In Spanje zelfs 66%!

 

 

Je merkimago verbeteren

Als je erop let duurzame materialen voor je verpakking te gebruiken (bijvoorbeeld door helemaal geen plastic meer te gebruiken), geef je een positief signaal aan je klanten.

Verpakkingen zijn een krachtig marketing- en merkinstrument, en vergeet niet dat ze het eerste element zijn waarmee je online kopers in contact komen met je producten. Zet je in om het waardig te maken het gezicht van je merk te zijn!

Kijktip: Je hebt vast wel een paar reviews waarvan je niet weet hoe je erop  moet reageren. Rody (Logistiek­concurrent) en Vincent (Trusted Shops) bekeken  in deze webinar reviews en hoe erop te reageren om je merk­imago een boost te  geven! Kijk deze webinar nu terug!

Klantenbinding

In principe is de verpakking in de e-commerce een medium dat in afval verandert zodra de klant het ontvangt. Dus waarom zou je er niet voor zorgen dat iets wat afval zou zijn geworden in plaats daarvan door je klanten wordt hergebruikt? Zo zullen je klanten je telkens herinneren als ze je verpakking weer zien.

Denk bijvoorbeeld aan Coolblue: De pakketten van deze grote webshop zijn een soort bouwpakketten. Er staan tips wat je met de doos kan maken, maar de webshop moedigt met een wedstrijd ook aan om zelf er iets mee te maken, onder de naam pakketpret.

Omdat mensen hun knutselwerken ook delen, zorgt dit ook voor extra promotie.

Het mileu helpen

Last but not least, is de enorme bijdrage die je kunt leveren aan het milieu. Het is belangrijk dat iedereen (verkopers en consumenten) zich inzet om de hoeveelheid afval tot het absolute minimum te beperken en wat overblijft goed te beheren.

3. Wat maakt een verpakking duurzaam

Op dit punt vraag je je misschien af: Wat zijn de kenmerken van duurzame verpakkingen? Laten we die vraag beantwoorden:

  • Het materiaal moet gerecycleerd en recycleerbaar, biologisch afbreekbaar of herbruikbaar zijn;
  • Als enig verpakkingsmateriaal (ook als stootvulling) wordt de voorkeur gegeven aan papier of karton, omdat dit beter is voor het milieu en gemakkelijker te recycleren is;
  • Het papier moet uit FSC-bossen komen;
  • De verpakkingsgrootte moet aangepast zijn aan het product;
  • Vulmateriaal (en algemeen) moet tot een minimum beperkt blijven;

💡 Gebruik meer vulmateriaal voor lange-afstandzendingen, alleen als je bang bent dat het product beschadigd kan raken.

  • Als de verpakking uit verschillende materialen bestaat (bijvoorbeeld plastic en papier), moeten deze gemakkelijk te scheiden zijn om ze goed te kunnen verwerken.

Om recycling te vergemakkelijken, bied je je klanten duidelijke instructies over de juiste manier van weggooien. Als je ernaar streeft je verpakkingen 100% recycleerbaar te maken, maar je klanten horen er niets van, dan zijn je inspanningen vergeefs geweest!

 

 

4. Drie stappen om duurzame verpakkingen aan te bieden

Naast het volgen van de maatregelen die we zojuist geschetst hebben, kun je als webwinkelier nog meer doen:

1. Stimuleer om het verbruik van goede verpakkingen te optimaliseren

Om elke levering zo duurzaam mogelijk te maken, kun je, als de producten die een klant in zijn mandje gelegd heeft niet perfect in de verpakking passen, hem daar bij het afrekenen op wijzen. Zo kan de klant kiezen om het ideale aantal producten voor de verpakkingsgrootte te bestellen (bijvoorbeeld 6 dozen pasta in plaats van 5).

Een andere stimulans is het aanbieden van gratis verzending vanaf een minimum besteldrempel. Zo kun je voorkomen dat je 'belachelijke' zendingen krijgt voor een aankoop van weinig waarde.

Tenslotte kun je, als je webshop daarin voorziet, ervoor kiezen je klanten een groene optie aan te bieden (zoals het compenseren van CO2-uitstoot) in ruil voor hun financiële bijdrage.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

2. Kies herbruikbare retourverpakkingen

Als je klanten hun bestelling willen terugsturen, is het belangrijk dat ze de verpakking waarin ze die ontvingen opnieuw kunnen gebruiken. Dit optimaliseert de functionaliteit van de verpakking en vermindert materiaalverspilling.

Zorg er dus voor dat de verpakking gemakkelijk te openen is, zodat ze niet zo beschadigd raakt dat ze niet meer voor de terugzending gebruikt kan worden.

💡 Maak vooringevulde etiketten klaar voor retourzendingen. Zo kun je handmatige invulfouten van klanten vermijden en, bijgevolg, logistieke complicaties.

Sommige verkopers kiezen ervoor deze etiketten bij elke bestelling te leveren. Hoewel dit praktisch is, is het ook een bron van onnodig afval. Bied hen in plaats daarvan de mogelijkheid om op verzoek een pdf per e-mail te sturen. Sommige verzendmaatschappijen bieden ook een QR-code aan, zodat je helemaal geen papier meer hoeft te gebruiken.

3. Luister naar de feedback van je klanten

Misschien is het grootste geheim achter het succes van elke webwinkel dat je weet hoe je je klanten tevreden kunt stellen. Om te weten te komen wat ze willen, is het belangrijk naar hun feedback te luisteren!

Om te weten te komen of je klanten tevreden zijn over de service die je op het gebied van duurzaamheid biedt, of als je inspiratie zoekt om je aanbod verder te verbeteren, kun je ervoor kiezen om enquêtes te houden op je social media-kanalen (bijvoorbeeld via stories op Instagram) of beginnen met het verzamelen van beoordelingen van je klanten, als je dat nog niet doet.

Belangrijk: Voordat je veranderingen aan je verpakking aanbrengt, moet je je ervan vergewissen dat de verpakkingsvoorschriften van het land (de landen) waar je webshop actief is, worden nageleefd. Hier is de link naar Richtlijn 94/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 1994 betreffende verpakking en verpakkingsafval.

 

 

5. Kortom

De aandacht van de consument voor duurzaamheid neemt toe en webshops die op lange termijn succesvol willen zijn, moeten aan hun eisen voldoen.

In dit artikel heb je de economische en ecologische voordelen ontdekt van het aanbieden van duurzame verpakkingen.

 

 

 

15-02-2022
Select Country: