Je webwinkel heeft geweldige producten en je staat met passie en vakkennis achter je aanbod? Van harte gefeliciteerd, daarmee heb je al goede voorwaarden gecreëerd om meer bezoekers op basis van SEO te winnen. Je weet echter nog niet hoe je pagina's bij Google worden weergegeven en hoe je het voor elkaar moet krijgen om helemaal bovenaan te staan? Lees dan onze SEO-tips.
In het algemeen adviseren we je om een account bij Google Search Console aan te maken om je webwinkel bij Google te laten weergeven.
Meestal kan Google je website sowieso wel vinden, maar met Search Console kun je waardevolle gegevens vinden die je ter optimalisatie van je website kunt gebruiken:
Zoektermen waarmee je website bij het zoeken met Google gevonden kan worden.
Crawling-fouten, dat wil zeggen dat URL's van je domein niet worden gevonden en dus niet gecorrigeerd kunnen worden.
Aantal van door Google geïndexeerde (d.w.z. bekende) pagina's.
Om er zeker van te zijn dat Google ook alle subpagina's kan vinden en indexeren, zou je een sitemap via Search Console moeten aanleveren. Een sitemap is een opsomming van alle pagina's die gevonden zouden moeten worden.
Om deze gegevens voor je website in te kunnen zien, moet je het eigendom overeenkomstig kunnen aantonen. Daarvoor moet in dit geval een code aan je broncode worden toegevoegd. Als je Google Analytics of Tag Manager Code al hebt geïntegreerd, kun je je website ook hiermee verifiëren.
Om te beginnen: de tijden zijn voorbij dat een heleboel afhangt van je keywords voor succes bij zoekmachines.
Ondanks dat moet je de woorden kennen waarmee je klanten naar je producten zoeken. Vaak gebruikt men als expert té technische of te specifieke woorden of begrippen.
Als je twijfelt, vraag dan aan vrienden of bekenden die niet uit jouw branche afkomstig zijn, hoe zij jouw producten zouden benoemen.
Gebruik een Keyword Tool om het zoekvolume voor deze termen te ervaren en ten opzichte van elkaar af te wegen.
Als je de belangrijkste keywords voor je webwinkel hebt verzameld, zou je deze ook in je teksten, beschrijvingen bij afbeeldingen, enz. moeten gebruiken. Je zou echter pure SEO-teksten voor je categorieën moeten vermijden.
Vaak kan men nog webwinkels vinden die op hun categoriepagina's informeren over de oorspronkelijke ontwikkeling van de betreffende producten, omdat men op deze manier een bepaald aantal bij het onderwerp passende termen kan gebruiken.
Maar online shoppers hebben maar weinig interesse in welke eeuw de eerste jeans werden gedragen, maar willen bijvoorbeeld wel weten welke pasvormen in de webwinkel worden aangeboden. Daarom zouden op productpagina's geen teksten van de fabrikant moeten worden gekopieerd. Met duplicate content wordt de kans niet groter dat je zult worden gevonden.
Google benadrukt al jaren dat websites niet voor de zoekmachines, maar voor de gebruiker geoptimaliseerd zouden moeten worden.
Een webwinkelier creëert immers geen meerwaarde als gevolg van alleen verkeer op basis van goede plaatsingen bij zoekmachines. Alleen als de gebruiker graag gebruik maakt van de website en bestellingen plaatst, zal omzet worden gegenereerd.
Op deze manier zullen signalen van de gebruikers, die Google via verschillende bronnen zoals de browser Google Chrome ontvangt, in het ranking-algoritme worden opgenomen.
Als wordt gedetecteerd dat je website na het aanklikken in de zoekresultaten al na enige seconden wordt verlaten, zal dit geen goed signaal naar de zoekgiganten sturen.
Positieve signalen – een lange verblijfsduur van de bezoeker en meerdere kliks – zorgen ervoor dat de ranking van je website voortdurend wordt verbeterd.
Actualiteit heeft een positief effect op de optimalisatie bij zoekmachines. Dat is de reden waarom je je webwinkel voortdurend zou moeten aanpassen en optimaliseren.
Bekijk welke websites voor welke termen op welke positie worden geplaatst.
Als je vaststelt dat een van je productpagina's op basis van een zinvolle term al op de eerste pagina van de zoekresultaten wordt getoond, zou je deze pagina verder op deze term moeten aanpassen.
Als je via een web analyse tool kunt vaststellen dat veel pagina's een verblijfsduur hebben die korter is dan de gemiddelde verblijfsduur, zou je content aan je website moeten toevoegen, waardoor de gebruikers langer op je website zullen blijven.
Begin met kleine aanpassingen en optimaliseer dan op steeds meer locaties. Zoekmachine optimalisatie is sowieso een taak die voortdurend moet worden uitgevoerd. Het belangrijkste: blijf op de hoogte. SEO blijft ontwikkelen, je zou dus geen tips moeten bekijken en implementeren die reeds enige jaren oud zijn.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.