4 alternatieven voor Google Analytics conform AVG

Onlangs heeft de Franse nationale commissie voor informatietechnologie en burgerlijke vrijheden (CNIL) vraagtekens geplaatst bij het gebruik van Google Analytics wegens de ontoereikende bescherming van de persoonsgegevens van gebruikers. Daarom heeft de CNIL Google gevraagd zijn dienst in overeenstemming te brengen met de Europese wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Voor veel website-eigenaren betekent dit dat ze onder de huidige omstandigheden het beste kunnen stoppen met het gebruik van Google Analytics. In dit artikel stellen wij 4 alternatieven voor de Amerikaanse analyticsdienst voor, die de bescherming van de persoonsgegevens en de privacy van je klanten garanderen.

De CNIL heeft aanbevolen dat websites die Google Analytics gebruiken, werken met een ander instrument dat geen persoonsgegevens uit de EU doorgeeft aan derde landen zoals de VS. Niettemin heeft de CNIL Google nog een maand de tijd gegeven om zijn dienst in overeenstemming te brengen met de GDPR. Men was van mening dat de door Google Analytics aan de VS doorgegeven gegevens niet voldoende beschermd waren omdat de Amerikaanse inlichtingendiensten er toegang toe zouden hebben.

Als we raden je als webwinkelier aan een van de volgende AVG-conforme webanalyse-instrumenten te gebruiken.

 

In dit artikel:

  1. Matomo
  2. AT Internet
  3. Fathom
  4. eTracker

 

1. Matomo

Gebruikt door meer dan een miljoen websites (waaronder Red Bull, Amnesty International en Huawei), is Matomo (voorheen Piwik) het meest gebruikte analyse-instrument na Google Analytics. Het platform biedt een schat aan real-time-informatie en stelt webshop­eigenaren in staat elk klant­traject te volgen.

Het is een open­source web­analyse-instrument dat door de CNIL wordt aanbevolen en in de officiële lijst van oplossingen voor publieks­meting (in Frankrijk) is opgenomen. De Europese dienst geeft geen gegevens door buiten de EU en respecteert de gegevens en privacy van de gebruikers. Matomo kan zo ingesteld worden dat alle verzamelde gegevens automatisch geanonimiseerd worden. Dit betekent dat je geen toestemming hoeft te vragen aan je site­bezoekers.

Matomo
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Matomo

Met Matomo is het mogelijk om heatmaps, A/B-tests, goal tracking en nog veel meer te doen.

Kosten: De basis is gratis, maar veel features zijn vanaf € 29 per jaar.

Voordelen Matomo

  • Open­source­software
  • Veel functies
  • Mogelijkheid om Google Analytics-gegevens te importeren
  • Veel uitbreidingen en plugins mogelijk
  • Goede gegevens­bescherming: in over­een­stemming met de AVG en aanbevolen door de CNIL

Nadelen Matomo

  • Zeldzame en minder regelmatige updates
  • Soms erg lange laad­tijden
  • Complexe configuratie
  • Gratis versie is niet beschik­baar in de cloud (gegevens gehost op eigen server)

 

Leestip: Laad­snel­heid is erg belang­rijk voor je web­shop, omdat niemand  wilt wachten tot je pagina geladen is. Zowel Google als je klant zijn het  daar­mee eens! Verbeter je laad­snel­heid met deze tips.

2. AT Internet

AT Internet is een Frans bedrijf dat wereld­wijd meer dan 20.000 websites en toepassingen meet (o.a. Rakuten en BBC). Met het Analytics Suite 2-platform kun je het publiek en de prestaties van je website, toepassingen en sociale media-accounts meten.

Net als Matomo wordt AT Internet door de CNIL aanbevolen voor zijn goede beheer van persoons­gegevens. De gegevens van je website­bezoekers worden opgeslagen in een cloud op Europese servers en verwerkt binnen beveiligde infra­structuren die uitsluitend in de EU zijn gevestigd.

AT Internet
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: AT Internet

Met AT Internet kun je navigatie en gebruikers­ervaring analyseren, je dash­board en rapport aanpassen, enz.

Kosten: Vanaf € 355 per maand.

Voordelen AT Internet

  • Kan geïntegreerd worden met marketing­platforms zoals Presta­Shop of Word­Press
  • Rapportage over meerdere apparaten, delen van inzichten en team-gebaseerde KPI-tracking
  • Toegewijde e-commerce-functies (Sales Insights)
  • Goede gegevens­bescherming: voldoet aan de AVG en wordt aanbevolen door de CNIL

Nadelen AT Internet

  • Geen gratis versie
  • Te duur voor kleinere bedrijven

 

 

3. Fathom

Fathom Analytics is een eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken, maar effectief Canadees traffic-analyse-tool met servers in Duitsland. Het platform richt zich op eenvoud, prestaties en gegevens­bescherming. Het hulp­middel is vooral aan te bevelen voor kleine web­sites en MKBs die belang hechten aan een duidelijke en eenvoudige publieks­analyse.

Fathom
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Fathom

Als Canadese onder­neming wordt Fathom niet getroffen door het Schrems II-arrest. Sinds eind 2021 verwerkt het bedrijf de gegevens van internet­gebruikers volgens de AVG op Duitse servers. De tool plaatst geen cookies op je website en houdt geen gebruikers­gegevens bij.

Kosten: Vanaf US$ 14 per maand (ong. € 12,50).

Voordelen Fathom

  • Een eenvoudig dashboard met alle belangrijke informatie in één oogopslag
  • Gemakkelijk op te zetten
  • Als je meerdere websites beheert, hoef je niet voor elke site een account aan te maken
  • Voldoet aan de AVG

Nadelen Fathom

  • Te weinig gegevens, metrics en functionaliteit voor marketeers
  • Slechts 1 admin
  • Geen gratis versie

4. eTracker

eTracker is een Duitse tool die meer dan 100.000 klanten bedient (waaronder o.a. Ritter Sport en Volkswagen). De tool staat ook op de aanbevelings­lijst van de CNIL en werkt zonder cookies, zodat website-eigenaren het kunnen gebruiken zonder toestemming te hoeven vragen op hun sites.

eTracker
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: eTracker

Behalve de gratis versie voor kleine websites, biedt eTracker verschillende betaalde versies (Basic, Pro, Enterprise), afhankelijk van de behoeften van de bedrijven.

Met eTracker kun je e-commerce-analyses uitvoeren, je campagnes en evenementen volgen en nog veel meer.

Kosten: De basis is gratis, maar voor meer opties (en meer page­views) is de prijs vanaf € 19 per maand.

Voordelen eTracker

  • Transparante prijzen
  • Kan integreren met marketing­platforms zoals PrestaShop, Magento en Shopify
  • Mogelijkheid om Google Analytics-gegevens te importeren
  • Speciale e-commerce-functies
  • In Duitsland gevestigde onderneming die uitsluitend in de EU gegevens verwerkt
  • Goede gegevens­bescherming: AVG-conform en aanbevolen door de CNIL

Nadelen eTracker

  • Geen mogelijkheid om afzonderlijke segmenten te maken
  • Alleen in de Pro- en Enterprise-versies zijn alle functies beschikbaar

 

 

Kortom

Zolang Google Analytics niet in overeen­stemming is met de AVG, wordt aanbevolen een alternatieve tool te gebruiken voor de analyse van het publiek van je website, waarbij de bescherming van persoons­gegevens en de privacy van de internet­gebruikers gewaarborgd blijft. Er zijn veel traffic-analyse-tools van hetzelfde niveau. Matomo, AT Internet, Fathom en eTracker hebben veel interessante functies die je kunt gebruiken om je klanten beter te begrijpen en je processen te verbeteren. Probeer het maar eens! Je kan ze allemaal gratis testen.

 

 

 

05-04-2022
Mia Tamm

Mia Tamm

Mia holds a Bachelor's degree in European Legal Linguistics from the University of Cologne and has already gained experience in the field of e-commerce.

Select Country: