Onlangs heeft de Franse nationale commissie voor informatietechnologie en burgerlijke vrijheden (CNIL) vraagtekens geplaatst bij het gebruik van Google Analytics wegens de ontoereikende bescherming van de persoonsgegevens van gebruikers. Daarom heeft de CNIL Google gevraagd zijn dienst in overeenstemming te brengen met de Europese wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Voor veel website-eigenaren betekent dit dat ze onder de huidige omstandigheden het beste kunnen stoppen met het gebruik van Google Analytics. In dit artikel stellen wij 4 alternatieven voor de Amerikaanse analyticsdienst voor, die de bescherming van de persoonsgegevens en de privacy van je klanten garanderen.
De CNIL heeft aanbevolen dat websites die Google Analytics gebruiken, werken met een ander instrument dat geen persoonsgegevens uit de EU doorgeeft aan derde landen zoals de VS. Niettemin heeft de CNIL Google nog een maand de tijd gegeven om zijn dienst in overeenstemming te brengen met de GDPR. Men was van mening dat de door Google Analytics aan de VS doorgegeven gegevens niet voldoende beschermd waren omdat de Amerikaanse inlichtingendiensten er toegang toe zouden hebben.
Als we raden je als webwinkelier aan een van de volgende AVG-conforme webanalyse-instrumenten te gebruiken.
In dit artikel:
Gebruikt door meer dan een miljoen websites (waaronder Red Bull, Amnesty International en Huawei), is Matomo (voorheen Piwik) het meest gebruikte analyse-instrument na Google Analytics. Het platform biedt een schat aan real-time-informatie en stelt webshopeigenaren in staat elk klanttraject te volgen.
Het is een opensource webanalyse-instrument dat door de CNIL wordt aanbevolen en in de officiële lijst van oplossingen voor publieksmeting (in Frankrijk) is opgenomen. De Europese dienst geeft geen gegevens door buiten de EU en respecteert de gegevens en privacy van de gebruikers. Matomo kan zo ingesteld worden dat alle verzamelde gegevens automatisch geanonimiseerd worden. Dit betekent dat je geen toestemming hoeft te vragen aan je sitebezoekers.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Matomo
Met Matomo is het mogelijk om heatmaps, A/B-tests, goal tracking en nog veel meer te doen.
Kosten: De basis is gratis, maar veel features zijn vanaf € 29 per jaar.
AT Internet is een Frans bedrijf dat wereldwijd meer dan 20.000 websites en toepassingen meet (o.a. Rakuten en BBC). Met het Analytics Suite 2-platform kun je het publiek en de prestaties van je website, toepassingen en sociale media-accounts meten.
Net als Matomo wordt AT Internet door de CNIL aanbevolen voor zijn goede beheer van persoonsgegevens. De gegevens van je websitebezoekers worden opgeslagen in een cloud op Europese servers en verwerkt binnen beveiligde infrastructuren die uitsluitend in de EU zijn gevestigd.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: AT Internet
Met AT Internet kun je navigatie en gebruikerservaring analyseren, je dashboard en rapport aanpassen, enz.
Kosten: Vanaf € 355 per maand.
Fathom Analytics is een eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken, maar effectief Canadees traffic-analyse-tool met servers in Duitsland. Het platform richt zich op eenvoud, prestaties en gegevensbescherming. Het hulpmiddel is vooral aan te bevelen voor kleine websites en MKBs die belang hechten aan een duidelijke en eenvoudige publieksanalyse.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Fathom
Als Canadese onderneming wordt Fathom niet getroffen door het Schrems II-arrest. Sinds eind 2021 verwerkt het bedrijf de gegevens van internetgebruikers volgens de AVG op Duitse servers. De tool plaatst geen cookies op je website en houdt geen gebruikersgegevens bij.
Kosten: Vanaf US$ 14 per maand (ong. € 12,50).
eTracker is een Duitse tool die meer dan 100.000 klanten bedient (waaronder o.a. Ritter Sport en Volkswagen). De tool staat ook op de aanbevelingslijst van de CNIL en werkt zonder cookies, zodat website-eigenaren het kunnen gebruiken zonder toestemming te hoeven vragen op hun sites.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: eTracker
Behalve de gratis versie voor kleine websites, biedt eTracker verschillende betaalde versies (Basic, Pro, Enterprise), afhankelijk van de behoeften van de bedrijven.
Met eTracker kun je e-commerce-analyses uitvoeren, je campagnes en evenementen volgen en nog veel meer.
Kosten: De basis is gratis, maar voor meer opties (en meer pageviews) is de prijs vanaf € 19 per maand.
Zolang Google Analytics niet in overeenstemming is met de AVG, wordt aanbevolen een alternatieve tool te gebruiken voor de analyse van het publiek van je website, waarbij de bescherming van persoonsgegevens en de privacy van de internetgebruikers gewaarborgd blijft. Er zijn veel traffic-analyse-tools van hetzelfde niveau. Matomo, AT Internet, Fathom en eTracker hebben veel interessante functies die je kunt gebruiken om je klanten beter te begrijpen en je processen te verbeteren. Probeer het maar eens! Je kan ze allemaal gratis testen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.