Dit moet je weten over pakketbezorging

05.05.2020, 4m

De bezorging van pakketjes speelt een doorslaggevende rol in de online handel. Wat is belangrijk voor klanten en welke innovaties zijn er? De antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel.

blogTitle-versand_online-handel

Zowel bedrijven als consumenten bestellen steeds meer via internet. Dit zorgt niet alleen voor meer en meer werk voor online shops, maar ook voor pakketdiensten.

In 2014 werden slechts 280 miljoen pakketten per jaar van A naar B verstuurd in Nederland, in 2018 is het aantal al gestegen naar 504 miljoen. Dit is een stijging van 80% over 4 jaar! (Bron: Autoriteit Consument & Markt)

20200407-pakketbezorging-in-e-commerce-image1

Volume binnenlandse en grensoverschrijdende pakketten.

Het internet heeft veel veranderd. Waar je vroeger nog via de Wehkamp catalogus kocht, worden nu steeds meer bestellingen online geplaatst en elke dag met pakketdiensten geleverd.

Tegenwoordig is producten bestellen via het World Wide Web meer dan normaal geworden en niemand kijkt er nog van op. E-commerce is vanzelfsprekend en er worden steeds hogere eisen gesteld aan webshops.

Dit is vooral het geval als het gaat om de verzending van de bestelde producten. Grote maar ook kleine webshops moeten de nieuwe standaarden van internetgiganten als Amazon bijbenen.

teaser_NL_keine_angst_vor_amazon_200x150Wil je weten hoe je kunt concurreren tegen de giganten zoals Amazon? Wij hebben een artikel geschreven met de sterkte punten en kansen als kleinere webshop.

Klik hier om het artikel 'Jouw webshop vs. de giganten: zo win jij!' te lezen.

.   .   .

De verzendkosten moeten gratis zijn & ik wil weten waar mijn pakket nu is!

.   .   .

Een studie van Wunderman Thompson Commerce laat zien wat online shoppers belangrijk vinden: De productprijs en een gratis bezorging. 

  • 58% vindt de prijs zeer belangrijk

  • 48% vindt gratis bezorging heel belangrijk

  • 20% vindt het belangrijk dat het product een aanbieding is

De prijs van het product staat bovenaan het lijstje van de Nederlandse consument. Volgens Wunderman Thompson Commerce is hieruit op te maken dat Nederlanders vaak prijzen vergelijken met verschillende shops, voordat ze op aanschaf overgaan.

develop pricesAls je een eigen webshop hebt, kan het zijn dat je bij je producten moet zetten hoeveel iets per 100 gram kost. Wanneer moet je dit doen en wat is precies de manier waarop je dit moet doen?

Klik hier om ons artikel over basisprijzen te lezen.

Op de tweede plaats staat een kosteloze en snelle bezorging. Door shops zoals Bol.com is een kosteloze bezorging de standaard geworden, voor kleinere webshops is het dus belangrijk om hierin mee te gaan.

Een 'vandaag besteld, vandaag in huis'-levering (binnen 12 uur) wordt door veel consumenten nog niet verwacht, maar dat het pakket de volgende dag (binnen 13 tot 24 uur) bezorgd wordt, is wel waar veel consumenten waarde aan hechten.

Toch geeft een onderzoek van Statista aan dat een levering de volgende dag alleen voor een derde van de ondervraagden belangrijk is, de helft accepteert een maximale bezorgtijd van 3-5 dagen ook nog. Langer dan 5 dagen wordt als zeer lang gezien.

20200407-pakketbezorging-in-e-commerce-image2

Bron: Statista

Hoe zit het met innovatieve bezorgopties?

Pizza bezorgen met een robot en pakketjes ontvangen via een drone? Een paar jaar geleden waren dit nog vage toekomstvisies, maar nu zijn ze bijna klaar voor gebruik.

“Je pizza is er!” In plaats van een menselijke stem, zou je dit vrolijke bericht per SMS ontvangen. De pizzaketen Domino’s testte de levering door robots in Nederland en Duitsland al in 2017.

Maar ook de automatische levering per drone haalt de krantenkoppen. De consumenten zijn

echter nog niet overtuigd. Volgens Statista (2018) is 42% van de ondervraagden duidelijk: ze zijn niet geïnteresseerd in levering per drone. Ook heeft een groot deel nog niet nagedacht over deze bezorgoptie.

20200407-pakketbezorging-in-e-commerce-image3

Bron: Statista

De e-commercemarkt blijft zich echter ontwikkelen en verzekert zo een groeiend marktaandeel, waardoor ook de leveranciers niet kunnen ontkomen aan verandering.

Eén ding is zeker: met het toenemende aantal bestellingen en een grotere werkdruk voor bezorgers, moet er een innovatief concept worden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat online shoppers hun bestellingen ook in de toekomst nog snel ontvangen.

teaserNL-retouren_verringern-SOm de werkdruk van de bezorgers verder te verlagen, is het ook een goed idee om het aantal retouren te verlagen. Dit scheelt jou ook in de kosten! Daarom hebben wij een gratis whitepaper gemaakt met tips. 

Meer over de gratis whitepaper

Vergelijken van bezorgdiensten: Welke is het beste voor e-commerce?

PostNL, DHL, DPD of GLS? Helaas kunnen we je niet zeggen welke bezorgservice de beste is, aangezien elke webshop andere behoeften heeft.

Informeer naar de prijzen van de diensten en bied je klanten een keuze aan. Zo zorg je er voor dat er zo min mogelijk bestellingen geannuleerd worden.

Conclusie

Het maakt niet uit met welke dienst je jouw producten laat bezorgen bij de consument. Je hoogste prioriteit moet de tevredenheid van je klanten zijn. Als je merkt dat er problemen ontstaan bij de levering, is het de moeite waard om over te stappen op een andere bezorgdienst.

Een slechte ervaring met een levering wordt namelijk snel gekoppeld aan een slechte ervaring met de webshop, ook al kun jij als webwinkelier hier vaak weinig aan doen.

Om ook iets te kunnen leveren moeten je klanten overtuigd zijn van jouw product.

Met een geoptimaliseerde product beschrijving kun je je conversieratio aanzienlijk verhogen.

email-teaser-competitori-200x150Wil je op de hoogte blijven van nieuws en tips voor e-commerce? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Inschrijven voor nieuwsbrief >


Origineel in het Duits: "Darauf kommt es an: Versand im Online-Handel"