Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Is de consument bereid om meer te betalen voor duurzaamheid?

25.10.2019, 4m

Maar liefst 19% van de Nederlandse consumenten is bereid om meer te betalen voor een levering die op een duurzame manier is bezorgd.

We zien in Nederland dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp wordt en dat er veel meer wordt geïnvesteerd hierin. Zo heeft Nederland sinds kort ook het tweedehandskledingplatform Vinted en is Bol.com overgestapt naar minder opvulling in pakketjes die verstuurd worden.

blogTitle-Online-Shopping-Laptop-Kartons

In het volgende artikel zoomen we in op hoe je jouw webshop duurzamer kunt maken en hoe dit zou kunnen helpen met naamsbekendheid.

 

Inhoudsopgave

  1. Verpakking

  2. Tastbaarheid

  3. Duurzaamheid als onderscheidende factor

  4. Samenwerken met goede doelen

  5. Bezorgdiensten

Whitepaper download | Minder retouren

1. Verpakking

Een van de belangrijkste touchpoints zijn de verpakkingen, omdat dit het eerste moment is dat een klant in aanraking komt met jouw product. Hoe ervaart de consument dit touchpoint? 

Waarin verstuur jij jouw product? Is het onnodig veel kartongebruik? Wordt er gebruik gemaakt van gerecycled papier? Wordt er gebruik gemaakt van duurzame opvulmateriaal?

Dit zijn slechts enkele punten om aan te denken. Het pakketje is het eerste wat de klant ziet en vasthoudt, voordat hij tot het daadwerkelijke product komt. Allereerst moet het pakketje geopend worden en als dat al tegenvalt, is er ook kans dat de klant minder enthousiast wordt van het product zelf.

Enkele interessante inzichten kwamen naar voren uit het onderzoek van Trusted Shops. Zo bleek dat maar liefst 68% van de ondervraagden meende dat webshops minder gebruik moeten maken van plastic.

Als je verpakking niet overeenkomt met wat je als bedrijf wilt uitstralen, komt de boodschap van het bedrijf, of de hele brand, ook niet geloofwaardig of gemeend over. Gebruik daarom zo min mogelijk plastic of denk aan gerecycled papier voor enveloppen.

blogTitle-mystery_shopping_alternative

2. Tastbaarheid

Het is makkelijk om te vergeten dat een product of bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt als daar geen tastbaar bewijs voor is. De beleving van het ecologische aspect is daarom erg belangrijk. Als je dit niet fysiek en online naar buiten communiceert, weet niemand dat je daadwerkelijk duurzaam bent.

Dit kun je op diverse manieren presenteren. Denk hierbij aan de look and feel van je fysieke winkel, maar ook aan de webshop! Schrijf bijvoorbeeld een kopje ‘duurzaamheid’, die op de website terug te vinden is. Een goed voorbeeld hiervan is de HEMA.  Zo kunnen mensen lezen over de manier waarop jij duurzaamheid integreert in jouw webshop.

Zoals eerder besproken, is de verpakking een van de belangrijkste touchpoints voor duurzaamheid. Zo kan je bijvoorbeeld een extra brochure (dat uiteraard gedrukt is op eco-vriendelijke papier) toevoegen waarin de klant meer informatie ontvangt over de duurzame materialen die gebruikt worden bij het inpakproces. Een ander voorbeeld hiervan zijn de producten van Ben & Anna. Na lang zoeken voor een duurzame deodorant, besloot het koppel zelf de producten te produceren die wel duurzaam verpakt zijn, niet op dieren getest zijn en waarvan het product volledig vegan is.

Markt Analyse Nederland - Gratis download

3. Duurzaamheid als onderscheidende factor

Gebruik duurzaamheid als iets waarvan jij je onderscheidt van de concurrent. Het is moeilijk om te concurreren met grote bedrijven als Amazon, Bol.com, CoolBlue etc., maar daarom kan jij als webshop dingen anders aanpakken. Doordat men steeds meer bewust is van het klimaat en maatschappelijk verantwoord ondernemen, is dit de manier om jouw klanten in te pakken.

Duurzaamheid kan gecommuniceerd worden in de kleuren die jouw webshop gebruikt (groen), maar ook via social media. Maak consumenten bewust van het feit dat jouw webshop groen handelt.

26% van de ondervraagden is bereid om een bedrag van maar liefst €4,95 te betalen voor een duurzame verzending. En 15% is bereid om drie dagen langer te wachten voor het pakketje. Maak dit dus een beschikbare optie voor jouw webshop.

faq-Payment

4. Samenwerken met goede doelen

Een mooie manier om meer klanten te werven en iets goeds terug te doen voor de natuur, is door middel van samenwerkingen met goede doelen. Duurzaamheid is een sterke USP waar je klanten in de lange termijn aan kan binden.

Zo kan je bijvoorbeeld één of meer producten voor een bepaalde tijd koppelen aan een goed doel. Als klanten dat specifieke product kopen, zal er 5% van de omzet naar een goed doel gaan die zorgt voor de bescherming van het Amazonegebied.

Een ander simpel voorbeeld is het niet weggooien van geretourneerde producten. Op de vraag ‘’wat zouden webshops volgens u moeten verbeteren?’’ gaf maar liefst 40% aan dat geretourneerde producten niet weggegooid moeten worden.

Wees hier dan ook creatief in en doneer geretourneerde producten die je misschien zou weggooien of geef ze weg in een give away via social media.

blogBody-social_media_budget-2

5. Bezorgdiensten

Voor een beter imago omtrent duurzaamheid, kan je ook samenwerken met bezorgdiensten die op een ‘groene’ manier aan de slag gaan. Er zijn tegenwoordig genoeg milieuvriendelijke alternatieven.

Denk hierbij aan bezorgbedrijven die met een elektrisch voertuig bezorgen. Op lange termijn zorgt dit voor meer klantverbinding en helpt jouw bedrijf tegelijkertijd mee aan het verminderen van CO2-uitstoot.

Uit onderzoek van Trusted Shops, bleek dat 25% van de klanten bereid was om twee dagen langer te wachten op het pakketje als deze op een duurzame wijze wordt bezorgd.

Markt Analyse Nederland - Gratis download