Hoe ziet de winkelstraat er in de toekomst uit?

In tien jaar tijd zijn er maar liefst 11% minder fysieke winkels in Nederland, blijkt uit het onderzoek van CBS. Zo zijn voornamelijk de fotocamera’s, baby- en kinderkleding, DVD- en CD-winkels gesloten. Aan de andere kant is het aantal webwinkels maar liefst verdrievoudigd.

Hoe komt het dat al deze winkels sluiten? Kun je je webshop inzetten voor meer fysieke verkoop? En wat kunnen we in de toekomst verwachten? In het volgende artikel geven wij je antwoorden op al deze vragen!

  • Waarom sluiten fysieke winkels?

Nederland heeft de afgelopen tien jaar een sterke daling gezien ten opzichte van het aantal fysieke winkels die er nog staan. Zo was dit getal in 2010 maar liefst 97.000 terwijl dat in 2019 nog maar 86.000 winkels waren.

Deze forse afname is te koppelen aan de toename van webwinkels. In 2019 bleek dat maar liefst 79% van de Nederlanders (van 12 jaar of ouder) iets online gekocht hebben. Dit was in 2012 nog maar 64%.

Maar wat zorgt er dan voor dat winkels steeds meer verdwijnen? In het volgende stukje geven we je zeven redenen waarom deze fysieke winkels steeds meer verdwijnen.

  1. Te veel keus

Nederland telt vooralsnog heel veel winkels. Sterker nog, Nederland heeft meer aanbod dan vraag waardoor men simpelweg te veel keus heeft aan winkels. Toch blijft men winkelcentra bouwen, ondanks dat grote ketens filialen blijven sluiten.

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren

  1. Geen toegevoegde waarde

Het hele concept van waarom men winkelt is omgeslagen. Consumenten shoppen of kopen niet meer vanwege het aanbod, maar vanwege het verhaal erachter. Doordat webwinkels hier meer en beter gebruik van maken, neigen consumenten ook meer online te kopen. Op deze manier vallen de webwinkels namelijk op.

Wat onderscheidt jouw (web)winkel van de rest? Waarom zouden consumenten hun laarzen bij jou moeten kopen en niet bij je buren? Door het gebrek aan winkelbeleving en het verhaal achter het product of bedrijf, sluiten steeds meer fysieke winkels.

  1. Vele kortingen

blogTitle-sale

Naast het ruime aanbod zijn er ook steeds meer aanbiedingen, acties en sales waardoor consumenten verwend zijn geraakt. Winkels zoals Action en Primark maken het vrij onmogelijk om tegen te concurreren door hun vaste lage prijzen.

  1. Geen authenticiteit in de winkelstraten

Het shoppen begint overal hetzelfde te lijken. Winkelstraatjes lijken steeds meer op elkaar en we shoppen allemaal ongeveer hetzelfde. Iedereen lijkt koffie te kopen bij de Starbucks of hamburgers bij de McDonalds.

Hierdoor wordt het aantrekkelijker om online te winkelen in plaats van naar de stad te gaan. Uit de prognose van ABN Amro blijkt dat winkelen op een zaterdag in vijf jaar maar liefst 12% achteruit is gegaan. Dit terwijl online verkopen met 13% gestegen is.

In het boek van Ilja Leonard Pfeijffer heeft hij het over de zogenaamde ‘Disneylandisering’ (daarmee bedoelt hij dat alle winkelstraten op elkaar lijken) en dit idee dreigt ook de winkelstraten steeds meer te overspoelen. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de culturele eigenheid.

  1. Gebrek aan consumentenvertrouwen

Het gebrek aan consumentenvertrouwen is te wijten aan enkele aspecten. Dit varieert van het economisch klimaat tot de koopbereidheid tot hoge energiekosten. Een goed voorbeeld hiervan is de Brexit-chaos. Dit heeft zeker een impact gehad op het uitgeven en dus ook op de omzet van winkels.

  1. Het klimaat

blogTitle-5_tips_Summer_Slump

Zo legt de eigenaar van CoolCat de schuld bij het weer.  Doordat seizoenen niet meer zijn wat ze waren, is het niet alleen moeilijker om collecties goed te verkopen, maar lijkt er ook geen duidelijke lijn meer te zitten in de seizoenen.

  1. Doorstart wordt steeds lastiger

Waar men eerst de ruimte voor kreeg om een pand door te schuiven naar een geïnteresseerde doorstarter (bij faillissement), is hier een streep doorgetrokken. De curator moet nu toestemming krijgen van de vastgoedeigenaren, maar de eigenaren kunnen ook afwijzen.

Tip: Klik hier om het ebook over minder retouren, meer verkopen te downloaden.

  • Hoe zorg je voor het succes van fysieke winkels

Toch is er hoop voor de fysieke winkels. Deze kunnen namelijk beter ingezet worden om zowel offline en online omzet te genereren. Met deze 6 tips moet het goedkomen!

  1. Selfservice

Denk hierbij aan Albert Heijn die gebruik maakt van de zelfscan kassa’s. Ook aan telecom winkels zoals T-Mobile, waar je eigenlijk ook zelf alles kan regelen bij de selfservice-stations. Kun jij bij jou in de winkel ook een zelfscankassa invoeren? Doe dit dan vooral! Dit zorgt voor minder drukte en dus ook fijnere shopervaring.

  1. Pick-up point beschikbaar maken in winkels

Het rondbrengen van pakketjes kost veel tijd en geld. Daarnaast zijn klanten niet altijd thuis, maar bestellen ze graag online. Zorg ervoor dat jouw winkel ook een pick-up-point aanbiedt, zodat klanten het pakketje alsnog veilig kunnen ophalen in de winkel.

Dit zorgt naast veiligheid en vertrouwen, ook voor een extra touch point met de fysieke winkel. Dit kan ook gezien worden als een extra moment voor upselling! Daar komen we later in het artikel ook nog eens op terug.

Leestip: Lees ook ons artikel over Afhaalpunt: wel of niet aanbieden?

  1. Customer succes als prioriteit

Dit is een belangrijk punt. Zorg ervoor dat je een verhaal verkoopt en niet alleen een product. Denk hierbij aan de Apple Stores. Zij verkopen niet alleen telefoons, maar ook de belofte van het maken van mooiere foto’s, een mooi design, makkelijk en goed muziek luisteren en nog veel meer.

blogTitle-Repeat_Customers

Customer succes kun je implementeren door regelmatig trainingen te geven in het bedrijf. Zorg ervoor dat je medewerkers het product goed kennen en ook een band hebben met het bedrijf. Zo kunnen zij beter ‘’de belofte’’ achter het product verkopen.

  1. Winkelbeleving

Ook dit is een belangrijk aspect. Doordat er zo veel aanbod is, zowel online als offline, is het belangrijk om rekening te houden met de winkelbeleving. Denk aan het interieur, licht, muziek of een selfie-wall.

Je kunt hier zo creatief mee omgaan als dat je wilt. Fysieke winkels kunnen de toon leggen voor het merk, aangezien dit vaak een eerste touch point is, vooral als men het merk nog niet kent.

  1. Cross- en upselling

Denk bij deze salestechnieken niet aan ordinaire verkooptrucjes, maar probeer je klant goed te informeren en te kijken naar zijn wensen en behoeften. Misschien heeft de klant niet veel kennis over je product en wil je hem graag adviseren.

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een nieuwe telefoon. Als medewerker is het handig om te adviseren dat de klant een hoesje koopt of een verzekering neemt bij de telefoon, omdat de klant misschien al vaker zijn telefoon is verloren. Nogmaals, houd de behoeften van je klant op nummer 1.

Leestip: Klik hier om ons artikel over hoe cross- en upselling werkt te lezen! 

  1. Lage kosten

Veel winkels hebben tegenwoordig een webshop naast een fysieke winkels. Hoe kan je ervoor zorgen dat je toch niet te veel uitgeeft aan je fysieke winkel?

Denk hierbij aan het verhuizen naar een kleiner pand, slim omgaan met een kleinere ruimte, beperk je openingstijden, minder personeel op de vloer tijdens de rustige dagen, etc. 

Waar je ook op bespaart; denk eraan dat je geen kwaliteit inlevert!

  1. Duurzaamheid als onderscheidende factor

Je hebt het niet kunnen missen. Het belang van duurzaam ondernemen begint steeds meer op te komen. Bedrijven proberen minder plastic te gebruiken, dozen worden kleiner voor de pakketjes, gebruik afhaalpunten om dingen te retourneren, etc.

mgm-sustainable-1v-w1920h1200

Duurzaamheid is geen trend meer. Het is een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid geworden nu men steeds meer bewust is en steeds meer kennis heeft over het onderwerp. Je kunt het eigenlijk niet meer maken om het helemaal links te laten. Probeer daarom zo duurzaam mogelijk om te gaan met het hele proces. Van inpakken, tot aan bezorgen, tot aan winkelservice.

Leestip: is de consument bereid om meer te betalen voor duurzaamheid?

  • Wat is de volgende stap?

Het is natuurlijk dat retailers zich zorgen maken, aangezien winkels zoals Kijkshop, Intertoys en Hudson’s Bay allemaal verdwijnen. In 2018 was het recordomzet van webwinkels maar liefst 23,7 miljard euro.

Toch is er nog hoop voor de fysieke winkels. Zo gaat the Mall of the Netherlands dit jaar open en telt het mee als het grootste winkelcentrum in Nederland. Met maar liefst 117.000 m² en 280 restaurants en winkels, is het veilig om te concluderen dat we geen gedag gaan zeggen tegen het fysiek shoppen.

 Het is nu alleen een kwestie van inspelen op de huidige situatie en meegaan met de tijd. Dit betekent een paar dingen, namelijk:

  1. Winkelen zal vooral om de ervaring moeten gaan
  2. Winkelen komt eerst en dan kopen
  3. Denk aan een flexibele winkelinrichting die aangepast kan worden wanneer nodig is
  4. Digitalisering is key!

Markt Analyse Nederland - Gratis download

 

11-02-2020

Nejra Burzic

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen