Facebook Messenger app nu ook voor zakelijk gebruik

Social media is al lang een belangrijk communicatiekanaal met potentiële maar ook huidige klanten.

Facebook is zich hiervan bewust en introduceert nieuwe mogelijkheden. Dankzij hen kan je de relatie met je klanten versterken.

In dit artikel leer je:

  • 🔍 wat klanten verwachten (onderzoeksresultaten)
  • ⚙️ welke functie introduceert Facebook
  • 📈 hoe de nieuwe functie je zal helpen om aan je verwachtingen te voldoen
  • 🔜 hoe kun je jezelf voorbereiden

🔍 Wat verwachten klanten?

Klanten zijn duidelijk: de mogelijkheid om berichten naar het bedrijf te sturen bouwt het vertrouwen in het merk op.

90% van de klanten zegt een onmiddellijke reactie te verwachten.

En vandaag de dag gebruiken 1,3 miljard mensen Messenger wereldwijd. Dat is ongeveer 1 op de 7/8 personen!

Geen wonder dat veel klanten verwachten dat ze via dit communicatiemiddel contact met hen kunnen opnemen.

De mogelijkheid van direct contact met het merk is in het tijdperk van de pandemie van groot belang gebleken. Klanten begonnen vragen te stellen:

  • of een winkel of een afhaalpunt al open is

  • of je nog steeds online kunt bestellen en persoonlijk kunt afhalen

  • wanneer het pakket wordt verzonden (met welke vertraging)

Gezien we nog niet uit de crisis zijn, wil je misschien tips om deze tijd te doorstaan. Lees daarom ook voor inspiratie: 'Zo doorstonden bedrijven financieel zware tijden'.

De merken die beschikbaar zijn op Messenger hebben veel gewonnen. Zij namen de klanten over die niet tijdig antwoord kregen van hun concurrenten.

De mogelijkheid van snel contact maakt dat klanten een bericht achterlaten. Als ze goed worden bediend door de afdeling klantenservice, worden ze trouw. Vergeet overigens niet: Vlaamse klanten zijn sneller merk-trouw dan Nederlandse!

⚙️ Welke functie introduceert Facebook?

De Messenger zal een nieuwe, zeer belangrijke functie hebben:

Zakelijke eigenaren met een Facebook-account kunnen hun klanten rechtstreeks helpen in de Messenger-applicatie. Dezelfde die ze privé gebruiken.

De privé-app Messenger krijgt dus een zakelijke functie.

Messenger nu ook zakelijk te gebruiken

Zoals je kunt zien in de screenshots hierboven, zal Messenger je in staat stellen om gemakkelijk te schakelen tussen je privé- en zakelijk-profiel. Als je meerdere bedrijfsprofielen beheert, staan ze natuurlijk allemaal op een rijtje.

Deze manier om de gesprekken te scheiden maakt het mogelijk om fouten te vermijden bij het helpen van klanten.

📈 Hoe zit het met de oude inbox?

Facebook zegt dat jouw inbox in Page Manager op zijn plaats blijft.

Het gebruik van Messenger voor zaken zal niet nodig zijn. Als je liever achter je computer werkt en op vaste tijden, kun je Page Manager blijven gebruiken.

Natuurlijk kan je ook het gebruik van beide toepassingen combineren als dat nodig is.

🔜 Moet je je voorbereiden?

De nieuwe functie in Messenger verschijnt automatisch. Dus technisch gezien hoef je je op geen enkele manier voor te bereiden. Maar...

Het is de moeite waard om je strategie voor het gebruik van deze nieuwe functie in je bedrijf te heroverwegen. Het is eenvoudig: als je 24 uur per dag bereikbaar bent via je privé-telefoon, ben je snel uitgebrand.

Bovendien zal het voor jou moeilijk zijn om je te concentreren op je dagelijkse werk. Je ontvangt immers steeds nieuwe meldingen.

 

notificaties kunnen je overspoelen
Een groot aantal meldingen en berichten van klanten kunnen ons nu op vakantie bereiken

 

Denk dus goed na over hoe je beschikbaar wilt zijn voor je klanten op Messenger.

Dat is niet alles:

De nieuwe Messenger-functie is niet het enige wat Facebook belooft.

Dankzij de lekken weten we dat Facebook werkt aan een tool voor e-mailmarketingcommunicatie:

Facebook heeft deze berichten officieel bevestigd.

De tool ondergaat momenteel een testfase op een klein aantal kleine en middelgrote bedrijven die zich hebben gekwalificeerd voor bètatesters.

 

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort nieuws? Daar kunnen wij voor zorgen! Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit in de inbox van je e-mail. Tweewekelijks kun je een update verwachten.


Origineel in het Pools: 'Facebook: te nowe narzędzia pomogą Ci w biznesie'

30-07-2020
Szymon Barczak

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

Select Country: