Verhoog je traffic met visuele contentmarketing!

blogTitle-Content_Marketing-759612-edited

Visuele content marketing verwijst naar het gebruik van beelden om waardevolle informatie in een aantrekkelijk visueel formaat over te brengen. Je vraagt je misschien af wat het doel van deze strategie is.

Goede visuele content marketing moet binnen enkele seconden de aandacht van de gebruikers trekken. Ontdek in dit artikel waarom visuele contentmarketing een krachtig en effectief communicatiemiddel is en waarom je het voor jouw bedrijf zou moeten gebruiken.

Kortom: visuele content marketing dient om belangrijke of complexe content in korte tijd begrijpelijk te maken.

Populariteit van contentmarketing

De reden voor de populariteit van visuele contentmarketing is simpel: je moet de aandacht van de bezoeker binnen enkele seconden kunnen trekken.

Tegenwoordig zijn we gewend om in een fractie van een seconde een antwoord te vinden op onze vragen via zoekmachines. Als je niet tevreden bent met een zoekresultaat, kun je het sluiten en de volgende openen, toch?

Visuele contentmarketing is de perfecte combinatie van geschreven en visuele informatie. Het maakt het begrip van een concept duidelijker.

Goede inhoud dient om te informeren. Goede content dient om emoties op te roepen. Je doel moet zijn om iets in het hoofd van de lezer te triggeren terwijl je hem of haar informeert.

ideaRockets

Visuele contentmarketing is meer

Er is echter een "maar". Visuele contentmarketing is veel meer dan alleen het plaatsen van een afbeelding, video of GIF op je pagina.

Visuele contentmarketing betekent dat iets op een creatievere manier wordt uitgelegd. Daarnaast is het ook belangrijk om unieke beelden te produceren. Gebruik Shutterstock of soortgelijke pagina's niet als enige bron voor je afbeeldingen!

Hier zijn de onderwerpen die we in de blog gaan bespreken. Voel je vrij om door te gaan naar de sectie die voor jou het meest interessant is:

 

Wat is visuele content?

Er zijn verschillende soorten visuele content als het gaat om visuele contentmarketing:

Infographics

Infographics hebben een groot potentieel als het gaat om marketing. Ze geven veel informatie en zijn tegelijkertijd duidelijk, direct en gemakkelijk te maken. Er is niet noodzakelijkerwijs behoefte aan een ontwerpteam of een hoog budget voor hun creatie.

Foto's

Wanneer je foto's kiest, probeer er dan voor te zorgen dat ze uniek zijn en jouw merkimago vertegenwoordigen. Vermijd het downloaden van een platform met gratis afbeeldingen. Het doel van je foto's moet zijn om je te onderscheiden van je concurrenten en niet om je te mengen met de massa.

Je zou zelf foto's van je product kunnen maken. Smartphones bieden je vandaag de dag de mogelijkheid om foto's van hoge kwaliteit te maken met een laag budget.

fotos de producto

Als je bovendien relatief vaak nieuwe producten uitprobeert of je productassortiment uitbreidt, kan het zinvol zijn om te investeren in een degelijke camera en enkele accessoires zoals een lichtbak.

 

checklist_product_200x150📖 Leestip: Wil je de perfecte productafbeelding maken? Dan kun je vast wel wat tips gebruiken.

Download de checklist via de onderstaande knop of door op de afbeelding te klikken!

Meer over de gratis checklist

 

Afbeeldingen met tekst

Dit soort beelden zijn relatief eenvoudig te produceren tegen lage kosten. Ze zijn er om de aandacht van de gebruiker te trekken. In dit geval kunt u uw creativiteit de vrije loop laten en uitzoeken of u dit soort visuele content voor uw doelgroep kunt gebruiken.

Video's

Video's zijn waarschijnlijk het meest gebruikte en groeiende medium in visuele contentmarketing. Een goed voorbeeld is YouTube, waar steeds meer gebruikers content uploaden en concurreren om views te vangen.

Video's zijn vooral nuttig wanneer je langere en meer gecompliceerde oplossingen of uitleg moet geven. Een voorbeeld hiervan is een video die uitlegt hoe een meubelstuk in elkaar gezet moet worden of hoe een bepaald product werkt.

Het budget zal in dit geval waarschijnlijk hoger zijn dan bij een fotografieproject. Het kan echter zeker de moeite waard zijn en het is ook mogelijk om met een klein budget YouTube-video's te maken.

 

GIF's

Je weet nu waarschijnlijk al wat een GIF is. Dit content idee is een korte video lus die zeer nuttig kan zijn wanneer je een boodschap visueel aantrekkelijk wilt maken.

Je moet bepalen of GIF's nuttig voor jou kunnen zijn of niet, op basis van de doelgroep en de boodschap die je probeert over te brengen.

 blogTitle-Content-Like-Website-SocialMedia

3 redenen waarom visuele content marketing effectief is

1. Visuele inhoud is zeer gemakkelijk te onthouden

Vanaf het moment dat we 's morgens wakker worden tot we 's avonds in slaap vallen, worden we omringd door informatie. We horen en zien de hele dag door teksten.

Beelden worden verwerkt door een deel van onze hersenen dat moeilijker te overwinnen is, wat de visuele cortex wordt genoemd.

Wat betekent dit? Het betekent dat beelden makkelijker te onthouden zijn (volgens studies duurt het ongeveer tien milliseconden) op de lange termijn dan woorden. Ze zijn over het algemeen ook aantrekkelijker.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het menselijk brein 60.000 keer sneller visuele inhoud waarneemt dan tekstuele elementen. Bovendien hebben ze ontdekt dat 90% van de informatie die door de hersenen wordt verwerkt, visueel is.

Het uiteindelijke doel van visuele contentmarketing is om snel een boodschap af te leveren en informatie aan te bieden op een manier die gemakkelijk te onthouden is.

2. Visuele content roept emoties op

Je hebt waarschijnlijk al het gezegde gehoord "een foto is duizend woorden waard". Dit betekent dat visuele inhoud de kijkers kan bereiken op een manier die woorden niet kunnen bereiken.

Vooral als het gaat om het vastleggen van de aandacht van een gebruiker in seconden, is visuele inhoud essentieel. Het kan hen in een kwestie van seconden overtuigen om tijd te besteden aan jouw pagina, op jouw aanbod te klikken of jouw service te accepteren.

Zie het volgende voorbeeld:

 kelloggs

 In plaats van een bedankboodschap op de doos te schrijven, besloot Kellogg's een eerbetoon te brengen aan zijn Australische leveranciers door zich te richten op een visuele en emotionele boodschap.

De keuze van deze visuele strategie (het trieste gezicht van de kip) heeft er zeker toe geleid dat meer mensen daadwerkelijk de boodschap lezen waarin Kellogg's uitlegt hoe de iconische graanvlokken niet hetzelfde zouden zijn zonder haar Australische leveranciers.

3. Visuele inhoud voegt waarde toe aan je inhoud

Content marketing gaat over het creëren van iets dat waarde geeft aan je lezers. Content die alleen gebaseerd is op tekst kan goed werken in een niche-industrie - het zal alleen worden gelezen door gebruikers die geïnteresseerd zijn in het lezen van lange artikelen over bepaalde onderwerpen die ze zoeken.

 Hoe interessant je content ook is, het is onwaarschijnlijk dat gebruikers je pagina van boven naar beneden lezen zonder dat er enkele visuele elementen in zijn verwerkt.

Kijkend naar de voorbeelden hieronder, op welke van de twee pagina's zou jij blijven?

Voorbeeld 1:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean mass. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nothing follows mass here enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus.

Voorbeeld 2:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean mass.

Cum sociis natoque penatibus et magnis di parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo.

blogTitle-phoneNullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus.

 

Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus.

Visuele content houdt je bezoekers langer op je pagina, wat ook een positief effect heeft op SEO. Dit betekent dat jouw pagina-ranking verbetert, je meer verkeer krijgt en, in het beste geval, je omzet stijgt.

Wat zijn de succesfactoren van visuele contentmarketing?

Verschillende soorten visuele content hebben gemeenschappelijke elementen die nuttig zijn voor het daadwerkelijke succes van deze marketingstrategie: 

  • Beelden zijn een universele taal
  • Ze zorgen voor instant messaging: de hersenen verwerken beelden veel sneller dan woorden.
  • Ze worden veel gemakkelijker onthouden
  • Een tekst samenvatten
  • Gebruikers vinden ze leuk
  • Maak teksten leesbaarder
  • Houd gebruikers langer op uw pagina
  • Beelden kunnen de merkbekendheid versterken
  • Ze kunnen opwinden: als uw gebruikers een emotionele band met uw merk hebben, hebben ze meer kans om loyale klanten te worden.

    email-hero-webinar-Remarketing

Advies

  1. Neem altijd (ten minste) één afbeelding mee in je bericht om de lezer te betrekken.
  2. Schrijf geen lange teksten zonder enkele afbeeldingen. Breek de post op door infographics, beelden of video's, om de aandacht van de lezer vast te houden.
  3. Gebruik je kleuren of logo in je visuele inhoud om gebruikers te helpen je merk meteen te herkennen.
  4. Denk na over je doelgroep bij het kiezen van je visuele content.
  5. Gebruik visuele content om je te onderscheiden van je concurrenten - vertel een uniek verhaal.
  6. Vermijd slechte kwaliteit in je design. Als je geen ontwerpteam hebt, vraag dan hulp van externe experts. Het is erg belangrijk om te investeren in een goed ontwerp. Verlies geen potentiële klanten om te besparen op design!

Conclusie

Hoewel visuele contentmarketing een eenvoudige strategie lijkt, vormt het een grote uitdaging voor bedrijven.

Het is geen taak die direct kan worden uitgevoerd, omdat het creëren van relevante visuele content een goede kennis van de doelgroep (d.w.z. je koperspersonen) en hun gedrag op het web vereist.

Vraag jezelf altijd af of jouw keus de waarden van het merkimago dat je wilt communiceren weerspiegelt en of het relevant is voor je gebruikers.

 

23-12-2019
Select Country: