Top 6 Chrome-extensies voor iedere webshop

teaser_blog_browser_extensions_2

Als webwinkelier ben je waarschijnlijk vaak op zoek naar tools en tips om je drukke leven makkelijker te maken. Een slimme oplossing hiervoor is het gebruiken van de juiste browserextensies, deze heb je namelijk zo geïnstalleerd en zijn vaak makkelijk in gebruik. We bespreken hier de top 6 Chrome extensies die je dagelijks kunt gebruiken om je website te optimaliseren op het gebied van SEO, gebruikers ervaring en sociale media.

Extensies zijn programma’s met extra functies die je kunt toevoegen aan je webbrowser.

In dit artikel zullen we 6 extensies toelichten voor de browser Chrome die van pas kunnen komen bij je dagelijkse werk.

Chrome heeft een grote verzameling van extensies die je hier kunt vinden.

De extensies die je al geïnstalleerd hebt, kun je beheren op de volgende manier. Typ dit in de zoekbalk van chrome: chrome://extensions/

Inhoudsopgave

  1. SimilarWeb – Website ranking en analyse

  2. Google Lighthouse – SEO ranking

  3. Ghostery – Concurrentie analyse

  4. Buffer – Social Media manager

  5. User-agent switcher – responsive design helper

  6. Streak – CRM-tool in je mailbox

 

#1 SimilarWeb – Website ranking en analyse

SimilarWeb logo

Deze extensie kun je goed gebruiken voor een concurrentieanalyse, het geeft je namelijk een overzicht van de prestaties van een website.

 

Met één klik op de knop krijg je een overzicht van belangrijke Key Performance Indicators (KPI’s) zoals:

  • Het aantal bezoekers (traffic) per maand

  • Het aantal bezoekers via verschillende bronnen (social media, links op andere pagina’s, etc.)

  • Het aantal bezoekers per land

  • Welke trefwoorden (keywords) zijn gebruikt om op de website te komen

  • Het populairste sociale media kanaal

  • Vergelijkbare websites

 

SimilarWeb geeft je dus de mogelijkheid om je de positie van je concurrent te monitoren en die te vergelijken met jouw website. Je kunt het ook gebruiken om je eigen strategie te verbeteren op het gebied van SEO/SEA, online marketing en website optimalisatie.

#2 Google Lighthouse – Voor SEO ranking

Logo Google LighthouseGoogle Lighthouse is een tool om je SEO te verbeteren, we hebben hierover recentelijk een uitgebreid artikel geschreven: Wat is Google Lighthouse?

Je laat de extensie een audit uitvoeren op je website en dan geeft het je een inzicht in hoe je presteert en welke punten je nog moet verbeteren.

Dit is dus een erg handige SEO-tool voor ontwikkelaars en mensen die geïnteresseerd zijn in web performance en kwaliteit.

Als je de extensie gedownload hebt, ziet het er zo uit:

Google Lighthouse in Chrome

Ga naar de pagina die je wilt onderzoeken en klik op ‘Generate report’.

De extensie opent dan een nieuw scherm waarin de website wordt geladen in verschillende vormen en dus wordt getest op verschillende punten. Na het laden van de pagina opent Lighthouse een nieuw scherm met het rapport.

Er wordt getest op 5 verschillende punten:

  • Performance

  • Progressive Web App

  • Accessibility

  • Best Practices

  • SEO

De verschillende onderdelen worden in detail uitgelegd in deze blog.

 

#3 Ghostery - Concurrentie analyse

Ghostery logo

Ghostery is eigenlijk een privacy en Ad Blocker extensie, maar is ook heel handig om te kijken bij je concurrentie.

De app kan dus advertenties blokkeren, maar ook data tracking sites zoals Google Analytics. Het verwijderd cookies die je gegevens en gedrag zouden kunnen verzamelen.

Het lijkt op het eerste oog geen bruikbare extensie voor webwinkeliers, maar je kunt er meer uithalen dan je denkt.

Naast dat het dus advertenties en trackingopties blockt, geeft het ook aan wat de website precies gebruikt aan tracking en advertenties.

Je verkoopt bijvoorbeeld sportkleding en je ziet Nike als een van je concurrenten:

Ghostery resultaten Nike

Als je op de Ghosterie extensie klikt als je op de website van Nike bent, dan krijg je een overzicht te zien van wat zij gebruiken als retargeting opties en tracking methodes.

Door deze informatie in te zien, kun je uitvinden waar jouw concurrenten op focussen en hoe jij je kunt onderscheiden van hen (of hen juist kan volgen).

 

#4 Buffer – Social Media Manager

Buffer logo

Buffer is een soort platform als extensie waarmee je al je social media kanalen kunt onderhouden.

Nadat je een account hebt aangemaakt op Buffer kun je verschillende social media kanalen koppelen.

Met de gratis versie kun je tot 3 accounts toevoegen, de betaalde versie laat 25 accounts toe met toegang voor 5 personen.

Met buffer kun je posts op social media heel eenvoudig beheren. Je kunt een artikel zelfs direct (of op een later tijdstip) delen op een van je accounts via de extensie.

Buffer gif

Analyseer je resultaten

Naast het plaatsen van posts, heeft de extensie ook een analytics optie waarmee je kunt inzien hoe de interactie is met je posts en hoeveel mensen het hebben gezien.

Hoeveel likes, shares en reactie je hebt gehad wordt dus allemaal weergegeven in de extensie.

 

#5 User-agent switcher – responsive design helper

user agent switcher logoMet de User-agent switcher test je je website op verschillende browsers en apparaten (responsive design).

Je kunt snel het design van je website bekijken in verschillende browsers (Firefox, Chrome, Explorer, etc.) apparaten (Android telefoon/tablets, iOS telefoons/tablets, etc.) en besturingssystemen (Linux, OS, Windows).

Dit helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van hoe je website er uit ziet op de verschillende apparaten. Zo kun je de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk maken.

user agent switcher in Chrome

 

#6 Streak – CRM-tool in je mailbox

Streak logo

Je ontvangt waarschijnlijk elke dag een heleboel e-mails en dan kan het lastig zijn om deze te organiseren.

Streak is een extensie die het beheer van je klantrelaties makkelijk kan maken, helemaal als je een bedrijf bent dat (nog) geen CRM-systeem (Customer Relationship Management) heeft.

Een CRM-systeem wordt vaak gebruikt om het klantcontact mee te onderhouden, dit gaat dus buiten je privé inbox om.

Met Streak kun je je e-mails direct in je inbox sorteren, aanpassen en beheren.

  • Beheer je leads

De eerste handige optie die Streak heeft is het weergeven of iemand je email heeft geopend.

Dit geeft je inzicht in de tijd waarop je e-mails het meest gelezen worden, je kunt hier dan rekening mee houden om een zo hoog mogelijk percentage te krijgen van mensen die je e-mails openen.

Zo kun je bijvoorbeeld alleen die mensen bellen die ook daadwerkelijk je e-mails geopend hebben.

  • Projectmanagement

Met Streak kun je een ‘Pijplijn’ maken waarmee je verschillende projecten kunt beheren. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de extensie er uit ziet:

Streak in gebruik

In het voorbeeld wordt de app gebruikt voor Sales en support, maar je kunt het bijvoorbeeld ook heel goed gebruiken voor:

  • De organisatie van evenementen

  • De follow-up van (potentiële) klanten

  • Het werven van nieuwe medewerkers

  • Beheer van commerciële relaties

Je kunt verschillende kolommen toevoegen zoals Notities, toegewezen persoon, om welke klant het gaat, etc.

Je kunt ook herinneringen instellen om je projecten zo goed mogelijk bij te houden zonder dat je iets vergeet.

 

  • Plan en personaliseer e-mails

Met Streak kun je ook e-mails inplannen en aanpassen. Een e-mail die naar een groep mensen wordt verstuurt vanaf jouw persoonlijk e-mail ziet er beter uit dan een duidelijke e-mail die verstuurt is naar meerdere mensen.

 

Conclusie

Browser extensies zijn heel erg eenvoudig te installeren en in gebruik te nemen en kunnen je dagelijkse bezigheden daadwerkelijk vergemakkelijken.

We hebben 6 verschillende extensies aan je voorgesteld die je kunnen helpen op verschillende gebieden:

  1. SimilarWeb – Website ranking en analyse

  2. Google Lighthouse – SEO ranking

  3. Ghostery – Concurrentie analyse

  4. Buffer – Social Media manager

  5. User-agent switcher – responsive design helper

  6. Streak – CRM-tool in je mailbox

Naast deze opties zijn er natuurlijk nog veel meer handige tools die je kunt installeren in je browser. Dit zal je echter een eerste stap in de goede richting geven.

 

14-05-2019
Select Country: