De sprong in het diepe wagen en een eigen bedrijf starten, kan een enge (en spannende) stap zijn! Als je dit bedrijf vanuit huis gaat leiden, kan dat geweldig zijn! Wie wil er niet in de pyjama werken? Dat is iets wat buitenshuis niet kan (in de meeste gevallen dan). Er zijn echter een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je succesvol wilt zijn en je bedrijf vlekkeloos vanuit je eigen huis wilt leiden!
In dit artikel...
Richt je energie op een of twee producten waar je echt in gelooft. Dat zal je helpen, in ieder geval in het begin, om aan het werkritme te wennen en om je niet te bedolven onder het werk als je de enige persoon op kantoor bent. Later kan je meer producten aan je assortiment toevoegen.
Als je echter de vleugels gaat uitslaan, probeer dan producten te vinden of maken die een aanvulling zijn op je eerste producten. Als je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt, voeg dan een trui aan je kledinglijn toe. Als je koffiebonen verkoopt, dan kan je ook een koffiemolen aanbieden.
Controleer of de producten goed bij elkaar passen, dan heb je de mogelijkheid om de producten als combinatie te verkopen en/of een terugkerende klant binnen te halen.
Dit zou met gemak als nummer 1 op deze lijst kunnen staan. “… maar websites zijn niet voor alle bedrijven van toepassing!” zeg je. Een aantal kleinere bedrijfseigenaren richten zich volledig op hun fysieke winkel, of op de buitenmarkten waar ze wekelijks aanwezig zijn.
Dat is allemaal goed en wel, maar het volgende is een feit: als je graag verkoopt, kan je altijd een website gebruiken. Zelfs als je niet direct via je website verkoopt, kan het een referentiepunt zijn voor mensen die over je producten hebben gehoord en hier meer over willen weten. Je kunt kopers laten weten waar ze je producten kunnen vinden.
Ondanks dat, is het advies toch om online te verkopen. Mensen zijn steeds meer geneigd om online te kopen. Waarom zou je jezelf beperken tot de regio of stad waar je momenteel werkt? Het mooie van het internet is dat de hele wereld nu jouw potentiële klant is. Er is veel software voor shops beschikbaar die het proces gemakkelijk maken.
Het opzetten van een website om je bedrijf onder de aandacht te brengen, is een goede manier om door je klanten gevonden te worden. Maar om echt gevonden te worden, zul je reclame moeten maken voor je website. Google en Facebook zijn de krachtpatsers van online marketing. Als je niet over een groot budget beschikt, bepaal dan waar je prioriteiten liggen. De vuistregel is dat Google Ads je klanten helpt om jezelf vindbaar te maken en Facebook-ads je helpt om je klanten te vinden.
Naast betaalde advertenties kan je ook accounts op social media aanmaken om een relatie met je klanten aan te gaan. Creëer een Facebook-pagina en een Instagram-account en werk deze zo regelmatig mogelijk bij. Slechts enkele minuten per dag kan je helpen om een publiek op te bouwen en conversies te verhogen.
Er zijn vele wettelijke aspecten waar je rekening mee moet houden als je een bedrijf start. Allereerst moet je controleren of je wettelijk gezien een bedrijf vanuit je huis mag leiden. Een aantal gemeenten of wijken staan dit niet toe, dat is de reden waarom je dit wettelijke aspect als eerste moet controleren. Als tweede punt moet je controleren of je verzekering voor huiseigenaren hiervoor ook een dekking biedt.
Andere wettelijke aspecten waar je over na moet denken, betreft de Algemene Voorwaarden van je bedrijf. Als je internationaal verkoopt, moet je zich realiseren dat kopers worden beschermd door het consumentenrecht van het land waar ze wonen.
Deze landen kunnen speciale wetten hebben waar u de details van wilt weten (zoals het Abmahnung-systeem in Duitsland) voordat je deze markt gaat betreden. Het inhuren van juridische specialisten (zoals die van Trusted Shops) is een optie, maar zorg vooral dat je marktonderzoek uitvoert voordat je aan international klanten gaat verkopen.
Het is waar, dit zal waarschijnlijk de meest saaie tip van allemaal zijn, maar het moet gezegd worden. Als je vanuit huis werkt en eigen baas bent, zorg dan dat je overal schriftelijke bewijzen van hebt. Je boekhouder zal je hiervoor dankbaar zijn en hopelijk hoef je niet met de fiscus om de tafel te zitten, maar voor het geval dat wel moet, dien je voorbereid te zijn.
Over het algemeen kan je deze tip als een organisatorische tip beschouwen. Zet een gemakkelijk toegankelijk en te onderhouden systeem op om je documenten, e-mailberichten en belangrijke informatie te archiveren.
Vanuit huis werken heeft voordelen. Het in pyjama werken kan leuk zijn, maar het creëert niet de juiste sfeer om efficiënt te werken. Zorg voor een routine, zoals in de ochtend het bed opmaken, aankleden, enz. en zorg dat vrienden en familie weten dat je tijdens je werktijd niet gestoord kunt worden. Ook wil je een werkomgeving voor jezelf hebben (bijv. van de logeerkamer een kantoor maken). Als je een eigen 'kantoor' hebt, kan dat helpen om doelgericht te werken.
Het vanuit huis werken vereist echte discipline. en vergeet niet dat je de baas bent en dus zelf de regels opstelt.
Je aanwezigheid online groeit. Je hebt een website en je maakt reclame. Je krijgt veel bezoekers, maar misschien verkoop je minder dan je zou willen. Dat kan gebaseerd zijn op vertrouwen. Omdat je website nieuw is en relatief onbekend, wil je graag een reputatie opbouwen.
Online reviews zijn de hedendaagse variant van mond-tot-mondreclame. Kopers zijn op elkaar gaan vertrouwen voor wat betreft advies en meningen over producten en diensten en het schrijven van reviews is hoe het vandaag allemaal functioneert.
Het hebben van een reviewssysteem dat je kopers helpt bij het herinneren om een review te schrijven en deze vervolgens doorstuurt naar Google om je sterren als vorm van beoordeling weer te geven, is een geweldige manier om de leemte te vullen die ontstaat als kopers een onbekende site bezoeken.
Ook kun je overwegen om een keurmerk met meerwaarde te plaatsen, dat is een certificatie van derden dat aan je klanten aantoont dat je shop de beste praktijken toepast en betrouwbaar is.
Gepubliceerd op: 20 november 2017
Geüpdate op: 27 april 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.