E-commerce beurs - Zo haal je het meeste uit je beursbezoek

Een vakbeurs is een grote kans om met je shop een grote stap naar voren te zetten. Je vindt er een geweldige hoeveelheid aan informatie over de nieuwste trends in jouw branche, technologieën en handige oplossingen voor je webshop. Tegelijkertijd is een beurs natuurlijk HET platform om te netwerken en zo voor de nodige relaties voor je shop te zorgen.

De hoeveelheid opties op zo’n beurs zijn wel snel overweldigend - als je door de bomen het bos niet meer ziet, mis je snel belangrijke kansen. Onze collega’s van het events team, zijn echte beurs-specialisten. Samen met hen hebben we 10 tips voor je samengesteld, waarmee je optimaal voorbereid bent om echt alles uit je beursbezoek te halen.


10E-commerce beurs - Zo haal je het meeste uit je beursbezoek

Voor de beurs

Accommodatie

Als je een populaire beurs bijwoont en je van plan bent te overnachten, is het aan te raden je accommodatie ruim van tevoren te boeken, anders zit je snel aan de andere kant van de stad of wordt overnachten erg duur. Is je verblijf op tijd geregeld, hoef je hier niet meer over na te denken en kan je je volop op de beursvoorbereiding concentreren.

Vervoer

FlugVooral als je verder weg wilt reizen, regel je vervoer dan ruim van tevoren. Niet alleen vluchten kosten minder als je ze op tijd boekt, ook als je met de trein naar het buitenland reist kunnen de tickets al snel meer dan 50% goedkoper zijn als je vroegtijdig boekt.

De meeste beurzen zijn verder goed te bereiken met openbaar vervoer en de receptie van het hotel kan altijd uitleggen hoe je de locatie met tram, bus of taxi eenvoudig bereikt.

Tickets

Voor de meeste beurzen heb je een ticket nodig. Boek dit op tijd om lange wachttijden bij de ingang te vermijden. Bij veel evenementen worden early-bird-tickets aangeboden met extra korting voor vroege boekers.

Update je social media accounts en visitekaartjes

email-teaser-nl-linkedin-appNetwerken is het belangrijkste op een beurs - je maakt de beste indruk, als je je zaakjes goed op een rijtje hebt. Zorg er daarom voor dat je je linkedin profiel geupdate hebt. Ben je in Duitsland onderweg, denk eens na over een Xing profiel. Heb je een Twitter-account?

Zet de urls naar je professionale social media accounts dan op je visitekaartjes.

Speaking of business cards - we zijn natuurlijk heel digitaal onderweg, maar onderschat niet de kracht van goede visitekaartjes. Zorg voor een kaart met modern uiterlijk. Heb je een professionele foto van jezelf? Zet hem er op. Dat helpt de ontvanger om zich later aan jou en het gesprek te herinneren.

Bepaal je doelen om te focussen

Je hebt een idee waarom je de beurs wilt bezoeken, maar een beurs is vaak groot en biedt veel afleiding. Definieer je concrete doelstellingen en houd ze tijdens de beurs bij de hand. Zo kun je steeds weer checken of je goed op weg bent om alles te bereiken wat je wilde zien of horen. Doelstellingen kunnen van alles zijn, zoals het verkrijgen van inzicht op een bepaald onderwerp, antwoorden op vragen die je voor je bedrijf hebt, of het sluiten van een deal met een relatie. Als je ze eenmaal hebt genoteerd is het makkelijker de focus te behouden.

Maak een time schedule met afspraken en beurs-events

email-teaser-nl-timemanagementJe wilt vanalles bereiken op de beurs - aan veel seminaren deelnemen, maar ook gewoon informatie over bedrijven opdoen en vooral netwerken. Dat kan allemaal - hoe meer je je beursbezoek van te voren organiseert, hoe beter.

Bekijk eerst de lijst met keynotes en seminaren en zet alle events, recepties en cocktail hours die je interessant lijken al in je beurs-tijdschema, zodat je deze slots alvast gereserveerd hebt.

Zorg dat je vooraf afspraken maakt voor de beurs. Ga de lijst met exposanten door en neem contact op met alle mensen, die potentieel interessant voor jouw webshop zijn. Vraag of ze tijd hebben voor een afspraak in hun stand. Geef direct een paar tijdslots, dan gaat het communiceren vaak wat soepeler. Het is handig om een paar paar weken van te voren alvast een mailtje te sturen. Mocht je hierop geen antwoord krijgen, doe twee weken van te voren een follow-up-call. Hierbij geldt heel eenvoudig, hoe vaker je het probeert hoe groter de respons.

Veel exposanten geven een eigen receptie op de beurs. Als je vroeg genoeg in de picture bent, is de kans groot dat je een uitnodiging krijgt voor een network-koffie of pilsje - en dat is ook weer een leuke kans om andere interessante relaties te leren kennen.

Is het gelukt met de afspraak, denk eraan ook jullie trefpunt in je time schedule te zetten, zodat je niet te lang loopt te zoeken op de beurs. Kon je geen afspraak maken, zet de interessante contacten en bedrijven op een lijstje incl. standnummer en loop deze tijdens de beurs af.

Ken je relaties

Targeting FacebookJe time schedule staat vol met afspraken of bedrijven die je wilt leren kennen? Je maakt een perfecte eerste indruk als je al weet, met wie je praat. Bookmark tenminste de About-Us-pagina’s of LinkedIn-profielen, zodat je 5 minuten voor je afspraak nog even kunt spieken. Misschien heb je ook al specifieke vragen voor je contacten?

Meld je aan op alle social media beurs-events

De meeste beurzen en zelfs veel exposanten op beurzen zullen op Facebook of LinkedIn etc. events plaatsen. Meld je bij deze events aan om je aanwezigheid en interesse vooraf te tonen en kijk ook hier, welke potentiële relaties ook zijn aangemeld. Op die manier kom je misschien nog meer contacten tegen die niet op de exposantenlijst staan, maar de beurs wel degelijk bezoeken en interessant maken.

Oefen je “Elevator Pitch” en bereid je voor op vragen

Je zult jezelf aan heel veel mensen voorstellen en uitleggen wat je bedrijf doet, dus zorg ervoor dat je een goede introductie klaar hebt. Als je producten verkoopt, is de uitleg meestal redelijk straight forward. Als je een service verkoopt, zal je introductie wat abstracter zijn. Stel je voor dat je iemand treft in de lift en je alleen maar tijd hebt van de ene naar de volgende etage, om jezelf en je bedrijf voor te stellen. Dat is het hele idee van de “elevator pitch”: een krachtige boodschap van rond de 30 seconden.

Koppel de nodige informatie aan een bestaand succes of veelbelovende getallen, om je gesprekspartner rechtstreeks te overtuigen. Wees er ook op voorbereid om te praten over de pijnpunten van je bedrijf, zoals waarom je bedrijf nog niet meer kon verkopen, of de kwaliteit van je producten die nog moet rijpen.

Beurs visitekaartjes

Tijdens de beurs:

Netwerken!

Zorg dat je je doelen, time schedule en recherche, die je voorbereid hebt, ook tastbaar hebt - digitaal op je tablet of als kopie, wat je zelf fijner vindt. Als je zo goed voorbereid bent, hoef je hierover tijdens de beurs niet meer na te denken en kun je volledig concentreren op netwerken. Doe dat dan ook en grijp elke kans die je kunt krijgen om met nieuwe relaties contact op te nemen. Per slot van rekening kan ieder contact, zelfs als je hem nu nog niet nodig acht, later een nuttige relatie worden - als klant, leverancier, business partner of zelfs toekomstige werknemer. Maak aantekeningen van ieder gesprek, om je achteraf beter te herinneren wat jullie hebben besproken.

Heel belangrijk: Geniet ervan! Gesprekken verlopen veel soepeler als je laat zien dat je het helemaal naar je zin hebt.

BeursbezoekNa de beurs

Follow up!

Iedere beurs contact zal zelf met vele andere mensen gesproken hebben. Verwacht daarom niet dat ze direct na de beurs bij je aan de deur kloppen. Zorg er zelf voor, dat je in de picture blijft. Neem binnen 1-2 weken na de beurs weer contact op met je gesprekspartners, ook al is het alleen maar om “hallo” te zeggen en dat je het gesprek geslaagd vond. Als je tijdens de beurs aantekeningen hebt gemaakt, kun je die prima verwerken in je follow-up email of call. Stuur dan ook meteen een LinkedIn-uitnodiging, dan blijft de nieuwe relatie in je netwerk.

Vier je succes

Weer thuis? Het is tijd om het succes van je beursbezoek te evalueren. Heb je alles bereikt wat je wilde? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Hoe implementeer je ze? Welke contacten heb je gemaakt? Welke diensten zijn interessant en welke voordelen brengen ze voor jouw bedrijf? Aan het eind van de dag wil je weten of de kosten van de reis de uitkomst van het evenement waard waren.

Download checklist

 

0 Comments