Nieuwe inzichten, waardevolle contacten en ideeën voor nieuwe marketingstrategieën: Een beurs bezoeken is een geweldige manier om je eigen online shop naar een hoger niveau te tillen.
In dit artikel lees je wat je moet weten om van je volgende beursbezoek een compleet succes te maken!
📷 titelafbeelding: Shutterstock/r.classen
In dit artikel...
Beurzen, vooral beurzen rond de thema's retail, e‑commerce en marketing, bieden een geweldige kans voor iedereen die betrokken is bij online retail.
Ze kunnen je speciale inzichten geven in nieuwe trends, technologieën en oplossingen die de winstgevendheid van je webshop kunnen verbeteren.
Of het nu gaat om een geoptimaliseerd online shopontwerp, geavanceerde analytics, geweldige growth-hacking-tips of andere aanbiedingen en inspiraties.
Je krijgt ook de kans om persoonlijk ideeën uit te wisselen met andere professionals uit de sector.
Of je nu voor de eerste keer een e‑commerce-beurs bezoekt of regelmatig alle relevante beurzen bijwoont, één vraag blijft: hoe kun je je volgende beursbezoek optimaal voorbereiden om er het best mogelijke voordeel uit te halen voor jou en je webshop?
Tip: Wij gaan ook regelmatig naar beurzen en evenementen. Ontmoet ons daar!
Om ervoor te zorgen dat niets een 'ontspannen' bezoek aan de beurs in de weg staat, is een goede (voor)planning het allerbelangrijkste.
Als je een beurs bezoekt die erg in de belangstelling staat, moet je op tijd nadenken over de accommodatie.
Zorg dat je op tijd een hotel vindt. Op grote beurzen is accommodatie met goede vervoersverbindingen en in de directe omgeving van het beursterrein meestal al vroeg volgeboekt.
Als vroeg boeken niet mogelijk is, moet je er toch voor zorgen dat je gemakkelijk en snel naar de beurs kunt komen vanaf je accommodatie.
Over aansluitingen gesproken. Vervoer per trein, auto of vliegtuig moeten ook zo vroeg mogelijk worden gepland.
Als je 's avonds laat aankomt, moet je van tevoren controleren hoe je van het vliegveld naar je accommodatie komt en niet lukraak hoeven zoeken naar de juiste aansluiting.
Bekijk voordat je aankomt de mogelijkheden om van je accommodatie naar de beurs te komen. Bus, trein of taxi?
Natuurlijk gaat het bij beurzen en branche-evenementen in de eerste plaats om het leggen van nieuwe contacten, het uitwisselen van ideeën en het opdoen van nieuwe inzichten die je webshop zullen helpen.
Zorg er dus voor dat je visitekaartjes up-to-date zijn en dat je er genoeg hebt ingepakt!
Hetzelfde geldt natuurlijk voor je digitale visitekaartjes.
Je sociale media-accounts, vooral je LinkedIn-account, moeten up-to-date zijn en alle relevante informatie weergeven.
Een goede handelsbeurs biedt bedrijven verschillende mogelijkheden.
Kijk dus snel naar de workshops, keynote speeches en seminars die gepland staan.
Welke bedrijven geven lezingen?
Woon de voor jou relevante workshops en lezingen bij om op de hoogte te blijven van veelbelovende trends of marketingideeën.
Je kunt ook veel leren van de concurrentie of andere vertegenwoordigers uit de branche.
Je kunt verwachten dat je meer dan eens moet vertellen wat je verkoopt of aanbiedt.
Als je producten verkoopt, moet dit vrij eenvoudig uit te leggen zijn.
Als je echter een dienst aanbiedt, kan het al snel wat abstracter worden.
Bereid daarom een elevatorpitch voor: probeer in minder dan 30 seconden uit te leggen wat je bedrijf doet en wat je aanbiedt.
Sta er ook voor open om over de problemen van je bedrijf te praten.
Met andere woorden: Wat weerhoudt je bedrijf ervan om meer te verkopen?
Zou de conversieratio beter kunnen? Kan de verzending worden geoptimaliseerd? Moet de naamsbekendheid worden vergroot?
Op bijna elke beurs zijn er vaak extra evenementen op of in de buurt van het hoofdevenement, georganiseerd door de organisator, sponsors of andere exposanten.
Het is bijvoorbeeld niet ongewoon dat er verschillende feesten zijn voor deelnemers.
Dit kan een geweldige kans zijn om je netwerk op te bouwen en inzichten te krijgen van experts.
Deze 'netwerkfeestjes' vinden meestal 's avonds voor of tijdens het evenement plaats.
Na de organisatie komt het echte werk: de beurs bezoeken.
Wij geven je een aantal ideeën voor een geslaagde beursdag.
Een checklist is altijd een goed idee.
In het beste geval heb je al een checklist of schema van evenementen en vergaderingen die je wilt bijwonen.
Breid dit gewoon uit en voeg persoonlijke doelen toe.
Een van je persoonlijke doelen kan bijvoorbeeld zijn om inzicht te krijgen in een onderwerp waarover je hebt gehoord, maar waar je niet veel over weet.
Op dezelfde manier kan het een doel zijn om meer te weten te komen over wat je concurrenten op dit moment goed doen en welke tools zij gebruiken in hun marketing.
Deze tip lijkt misschien voor de hand liggend, maar onthoud dat elk contact in de toekomst nuttig kan zijn.
Wie je ook ontmoet, realiseer je dat het nieuwe klanten, een nieuwe leverancier of zelfs toekomstige werknemers kunnen zijn.
Zorg dat je op tijd bent.
Net als bij je webshop geldt hier hetzelfde: De eerste indruk telt.
Maar vergeet niet dat het ook een goed idee is om er vroeg bij te zijn, vooral als het gaat om seminars, workshops of andere sessies door professionals uit de branche.
Populaire onderwerpen zoals SEO, optimalisatie van winkelwagentjes en juridische onderwerpen zullen de interesse wekken van veel beursbezoekers en de beste plaatsen kunnen snel weg zijn.
Als je op zoek bent naar een onderwerp, schrijf je dan vroeg in en kom niet te laat maar vroeg opdagen om een goede plek te bemachtigen.
Zo'n dag op de beurs kan behoorlijk vermoeiend zijn.
Zorg dat je naast een goed ontbijt altijd wat water of fruit binnen handbereik hebt.
Zorg ook dat je genoeg tijd hebt om goed te lunchen.
Eten is natuurlijk belangrijk, maar zorg ervoor dat je je tas niet alleen volpropt met eten, maar dat je ook ruimte hebt voor de werkinstrumenten die je nodig hebt.
Je tablet of laptop moet je constante metgezel zijn, evenals visitekaartjes en ander materiaal waarvan je denkt dat het belangrijk kan zijn voor potentiële klanten of zakelijke samenwerking.
Vergeet niet om een notitieboekje en minstens één pen mee te nemen, want dit kan een goede manier zijn om aantekeningen te maken over alle mensen die je hebt gesproken.
Wanneer je op één dag met veel verschillende, onbekende mensen praat, kan het makkelijk zijn om een belangrijk contact te vergeten.
Zelfs als het eigenlijke beursbezoek voorbij is, moet je zeker een follow-up doen.
Als het evenement voorbij is, zul je je op weg naar huis realiseren dat je met (veel) verschillende mensen hebt gesproken.
Sommige zullen nuttige contacten zijn, andere niet.
Je moet echter niet te veel tijd nemen om contact op te nemen met de mensen met wie je in contact wilt blijven.
De aantekeningen die je hebt gemaakt moeten je helpen om je gedachten te ordenen en te zien welke contacten jou en je bedrijf kunnen helpen.
Als je weer thuis bent en de gebeurtenissen hebt verwerkt, is het tijd om het succes van je evenement te evalueren:
Trek een conclusie en evalueer of je bezoek aan de beurs de moeite waard was of dat het meer een stressvolle vakantie was. Je checklist kan je helpen bij de evaluatie.
Vakbeurzen en evenementen kunnen je bedrijf een boost geven en naar een hoger niveau tillen.
Je kunt er niet alleen nieuwe klanten ontmoeten, maar ook belangrijke industriële contacten leggen en belangrijke inzichten opdoen voor je dagelijkse werkzaamheden.
De sleutel tot succes is een uitgebreide voorbereiding door van tevoren uit te zoeken welke spannende dingen er op het evenement zullen plaatsvinden.
Een goede planning is hier allesbepalend.
Gepubliceerd op: 31 mei 2019
Geüpdatet op: 18 augustus 2023
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.