Je hebt wellicht al eens nagedacht over het concept van pop-up stores, maar misschien weet je niet zeker of het wel het juiste is voor jou en je online shop. Misschien een leuk idee voor de feestdagen?
Als je het concept van dichterbij bekijkt, zal je merken dat het erg nuttig kan zijn voor je bedrijf! Vakanties, seizoensartikelen, capsulecollecties of beperkte oplages - er zijn veel redenen om je pop-up winkel te openen. In het volgende artikel geven we je alle essentiële informatie die je nodig hebt om je eigen pop-up winkel te openen.
Samenvatting:
Zoals de naam al doet vermoeden, is een pop-up store een fysieke winkel die doelbewust slechts enkele dagen, weken of zelfs maanden bestaat. Je vindt dit soort winkels vaak in winkelcentra, rondom de zee of in de stad.
Om een locatie te vinden voor je pop-up winkel kun je eenvoudig zoeken op Google: pop-up winkel + de naam van de stad waar je er een wilt openen. Er zijn een groot aantal websites die gespecialiseerd zijn in het weergeven van ruimtes voor winkels.
Over het algemeen is de huur veel lager voor dit soort kortstondige zaken. Het kan tot 50% goedkoper zijn dan vaste winkels.
Er zijn verschillende redenen waarom je zou moeten overwegen om het pop-up winkelavontuur te proberen.
De consumptiegewoonten veranderen elke dag en door de concurrentie zijn we genoodzaakt om andere manieren te bedenken om onze producten en ons bedrijf te promoten.
Het concept van de pop-up store kan aangepast worden aan elk type bedrijf. Of het nu gaat om een groot of klein bedrijf, een groot of klein aanbod van producten of een klein assortiment, het kan zeer voordelig zijn.
Hier is een lijst met de belangrijkste redenen waarom een pop-up winkel een goed idee kan zijn:
Hoewel het internet een revolutie heeft teweeggebracht in de detailhandelswereld, willen veel mensen het artikel of product nog steeds graag in het echt zien voordat ze het kopen. Mensen genieten ook van het menselijke contact tijdens een winkelervaring die uniek is voor fysieke winkels.
Pop-up winkels zijn erg populair geworden, vooral bij consumenten onder de 35 jaar.
Gezien de algemene belangstelling voor dit soort winkels en de aantrekkingskracht van het nieuwe product dat er wordt verkocht, trekken pop-up winkels massaal aandacht.
Het is een feit dat de aanwezigheid van een winkel die net geopend is altijd beduidend hoger is dan een winkel die al geruime tijd open is.
Op het internet worden marketingmethoden en andere technieken gebruikt om zich te onderscheiden en in de schijnwerpers te blijven staan. Dit kan door middel van een social media-aanwezigheid/campagnes, goede productbeschrijvingen, of het gebruik van de nieuwste SEO-tools of -uitbreidingen.
En zelfs als al deze methoden essentieel blijven voor uw overleving op het internet, bieden pop-up stores een extra niveau van zichtbaarheid, wat ons naar ons tweede punt leidt.
Het openen van een pop-up store is een ideale manier om je merk, en dus ook je online shop te promoten. Je profiteert van een grotere zichtbaarheid en verbetering van je naamsbekendheid.
Door de offline factor te combineren met de online factor, kom je ook tot een vermenigvuldiging van de distributiekanalen.
Een studie van het Harvard Business Review van 2017 geeft ook aan dat online en offline verkopen bijdragen aan een klantenbindingspercentage van meer dan 73%. Klanten die bij meer dan vier kanalen met hetzelfde merk betrokken zijn, besteden gemiddeld 9% meer.
Je kunt je afvragen waarom een klant die jouw bedrijf en jouw producten via een fysieke winkel kent, de neiging heeft om meer online te kopen en een trouwe klant te blijven?
Het antwoord is eenvoudig: als je een pop-up store opent, ga je van de virtuele kant van je winkel naar de echte kant. Zo krijgt je meteen een meer menselijke kant en leren jouw klanten je beter kennen. Klanten zullen je op die manier ook beter kunnen vertrouwen en snel genoeg val je dan ook onder de ‘’coole merken om te volgen’’, aangezien veel nieuwe brands pop-up stores openen.
Daarom zijn pop-up winkels een goede manier om nieuwe klanten te winnen, maar ook om hun loyaliteit te vergroten.
Creëer een hype rond je pop-up winkel!
Dit is wat bedrijven voortdurend doen. Het is geen nieuw concept en toch horen we er dagelijks over. Sociale netwerken hebben een grote invloed op dit concept.
Om deze hype op te bouwen en van je winkel een "must-visit" winkel te maken, heb je een solide strategie rond je winkel nodig. Maak dit de belangrijkste onderdeel van je communicatiestrategie.
Hier zijn enkele voorbeelden van wat je kunt implementeren op die social media platforms:
Vergeet niet de pers uit te nodigen of in ieder geval op de hoogte te stellen van de opening van uw winkel. De lokale pers zal er hoogstwaarschijnlijk verslag van doen en dit zal zeker veel nieuwsgierige mensen aantrekken.
Kortom, maak van je pop-up een echt evenement!
Aangezien we het hebben over de reclame van je winkel, vergeet dan niet dat dit het moment is om creatief te zijn en je merk op een manier te benadrukken die in de gedachten van de mensen zal blijven.
Pas je winkel aan.
Een van de meest economische manieren om je winkel aan te passen is het gebruik van stickers. Druk je logo, je motto of je naam erop en pas de voorkant of de binnenkant van je winkel aan.
Stickers zijn een eenvoudige en economische oplossing die toch een kwalitatief resultaat biedt. Het andere uitstekende voordeel is dat de stickers eraf pellen zonder de gehuurde ruimte te beschadigen.
Zorg ervoor dat je gebruik maakt van decoraties
Eenvoudige details kunnen een groot verschil maken. Of het nu gaat om een mooie plant die in een hoek staat of een mooie poster op de muur.
Elk detail van je decoratie zal bijdragen aan de algemene sfeer van je pop-up winkel en moet het imago van je merk vertegenwoordigen.
Zorg goed voor je merchandise
Kies de producten die je in de winkel wilt presenteren zeer zorgvuldig uit en weet hoe je ze wilt presenteren.
De kans is groot dat de vrije ruimte in je pop-up winkel beperkt zal zijn, dus het is essentieel dat je je producten zorgvuldig selecteert. Vaak is het beter om een kleiner maar goed gekozen assortiment te hebben.
Denk aan de compatibiliteit van je producten. Houd er ook rekening mee dat de meubels die je kiest ook een grote impact zullen hebben op de sfeer van je winkel. Kies dus voor meubels die je merkimago weerspiegelen.
Meubilair kun je ook instellen om een aankooptraject te bepalen binnen je winkel. Je kunt bijvoorbeeld een pad naar de kassa opzetten.
Krijg feedback op je producten en verdiep je kennis van de behoeften of verwachtingen van je klanten.
Informele gesprekken met klanten kunnen leiden tot echte zakelijke kansen.
Je kunt nagaan of er verbeteringen aan je producten moeten worden aangebracht of dat er gewoonweg producten ontbreken in je assortiment, enz.
Bovendien kun je, als je al met een aanbieder van klantenbeoordelingen zoals Trusted Shops werkt, ook productbeoordelingen voor je pop-up store aanvragen. Dit is een geweldige manier om je klantenbeoordelingen te vergroten.
Afhankelijk van je aanbod kan een pop-up store echt zinvol zijn.
Stel je voor dat je seizoensartikelen verkoopt, zoals zwemkleding en strandaccessoires. Je kunt het hele jaar door een online winkel hebben, maar je kunt ook het hele jaar door een pop-up winkel openen tijdens het seizoen aan de kust om te profiteren van de instroom van toeristen. De sterke vraag naar dit product tijdens het zomerseizoen zal helpen om het voetverkeer naar je fysieke winkel te stimuleren.
Hetzelfde geldt voor andere seizoenen van het jaar. Waarom niet overwegen om in december een pop-up winkel te openen en te profiteren van het kerstinkopenseizoen?
Dit idee moet je definitief implementeren als je nicheproducten met een seizoensgebonden trend aanbiedt!
Een pop-up store kan ook gebruikt worden om een product te testen, een bepaald product te promoten bij de lancering, of bepaalde beperkte edities van je producten aan te bieden.
Een samenwerking met een influencer en het uitbrengen van een capsulecollectie kan de opening van een pop-up store al rechtvaardigen.
De reclame rond je pop-up winkel is een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden. Influencers kunnen hier een grote invloed op hebben wanneer ze aan hun community aankondigen dat je een winkel opent in een stad in hun buurt.
Zelfs als je er niet voor kiest om een influencer te gebruiken, post het dan op je social media platforms of op de pagina van je online shop dat je een pop-up winkel opent. Gebruik de naam van de stad in je hashtags.
Overweeg je het opzetten van een fysieke winkel, maar weet je nog niet echt waar je deze moet openen? De pop-up store is ideaal om een idee te krijgen van het potentieel van je winkel.
Natuurlijk moet je nadenken over de ruimte en plaats waar je er een gaat openen. Het hebben van de winkel op een zeer drukke weg, bijvoorbeeld, kan van invloed zijn op de statistieken of het ‘nieuwe’ aspect van de winkel.
Houd rekening met deze aspecten bij het beoordelen van de locatie van uw winkel. De pop-up store is een effectieve manier om de reactie van het publiek op je producten, merk en concept te testen.
Of je nu je zichtbaarheid wilt vergroten, je producten en doelgroep wilt testen of je omzet wilt verhogen, een pop-up store kan een goede oplossing zijn voor al deze onderwerpen.
Neem de tijd om de verschillende redenen die we hierboven hebben genoemd in overweging te nemen voordat je beslist om al dan niet een pop-up winkel te openen. Houd er ook rekening mee dat het succes van de winkel zal afhangen van goede (digitale) communicatie.
Als je de winkel gaat organiseren, denk dan goed na over elk detail!
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
Het Chinese Nieuwjaar (Maanjaar) wordt in verschillende culturen groots gevierd. Welke impact heeft dit op jouw webshop?