Hoe gebruik je vertrouwen in marketingstrategie?

Afbeelding van mensen die over beoordelingen praten, een vorm van vertrouwen in marketing

Hoewel online winkelen een enorme keuze en voortdurende beschikbaarheid biedt, kan het veel twijfels van potentiële klanten met zich meebrengen. Om deze weg te nemen, is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen in de webshop en te laten zien dat je bedrijf geloofwaardig is. In dit artikel stellen we voor hoe je het vertrouwenseffect in je marketing kunt gebruiken.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/eamesBot

In dit artikel lees je meer over vertrouwen in:

Social proof in marketing

Volgens het Digital Trust Report van Trusted Shops bevestigt maar liefst 90% van de Europeanen dat betrouwbare beoordelingen het vertrouwen in een bedrijf vergroten. Juist feedback van andere klanten is de belangrijkste leidraad bij het kiezen van een nieuwe webshop: het is authentieker dan alle marketing slogans.

Dit idee wordt social proof genoemd. Het idee is dat tevreden klanten je diensten zullen aanbevelen aan anderen en zo merkambassadeurs worden. Beoordelingen en opmerkingen van kopers kunnen daarom niet alleen een bron van waardevolle informatie voor je zijn, maar kunnen ook je marketinginspanningen helpen: haal er dus het beste uit!

SEO en reputatie opbouwen

De meeste internetgebruikers beginnen hun zoektocht naar een product met een Google-zoekopdracht. Het is nauwelijks nodig om iemand ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om te streven naar de toppositie in de zoekresultaten. Het zal je misschien verbazen, maar vertrouwen kan je SEO-inspanningen ondersteunen!

Het verzamelen van authentieke productbeoordelingen kun je pagina's hoger laten scoren in de zoekresultaten door de aanwezigheid van relevante zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw webshop.

SEO gaat echter niet alleen over trefwoorden. Een rankingfactor is ook de mate van vertrouwen in de site. Als de beoordelingen van de webshop aangeven dat deze authentiek is, beloont Google dit met een hogere ranking; zelfs nog meer als ze zijn verzameld via een betrouwbaar platform.

Een element dat vertrouwen schept in de ogen van zoekmachines is ook een consistent beeld op alle sites op het web. Een gemiddelde beoordeling van 2,0 op het ene platform en 5,0 op het andere wekt de waakzaamheid van zowel gebruikers als Google. De Reputation Manager van Trusted Shops helpt je om een uitstekende reputatie op te bouwen op de verschillende beoordelingsplatforms.

Een uitstekende marketingtool op het gebied van SEO zijn rich snippets. Dit is extra informatie die zichtbaar is in de zoekresultaten en die de CTR en het organische verkeer kan verhogen.

Er zijn inderdaad veel soorten rich snippets, maar bijzonder nuttig vanuit het perspectief van een winkeleigenaar die vertrouwen in het bedrijf wil wekken, zijn sterrenbeoordelingen. Ze presenteren een gemiddelde beoordeling in de vorm van sterren, trekken de aandacht van gebruikers en geven hen in één oogopslag informatie over de kwaliteit van het product.

SEA

Over sterren gesproken, deze kunnen ook worden weergegeven in betaalde advertenties. Het is de moeite waard om dit te doen omdat de gesponsorde resultaten helemaal bovenaan de zoekresultaten zichtbaar zijn. Sterren weergeven in Google-advertenties is een geweldige manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

Volgens het Trusted Shops-onderzoek zijn positieve beoordelingen voor 66% van de Europese consumenten de grootste drijfveer om een aankoopbeslissing te nemen. Ze zijn een belangrijkere factor dan de prijs. Dus als je in het stadium van de zoekresultaten laat zien dat je winkel betrouwbaar is en dat de aangeboden producten hoog gewaardeerd worden, zul je meer gebruikers overtuigen om gebruik te maken van je aanbod.

De weergave van beoordelingssterren in advertenties wordt mogelijk gemaakt door de Google-integratie van Trusted Shops.

Social media

Social media bieden een uitstekende gelegenheid voor merk-klantinteractie. Door te reageren op opmerkingen van gebruikers, door contact met hen op te nemen via privéberichten of door discussies aan te gaan met volgers, creëer je het beeld van een retailer die altijd tijd heeft voor shoppers en hen ondersteunt in elke fase van het aankoopproces.

Social media is ook een plek waar je kunt pronken met feedback van klanten. Door positieve feedback over een product te delen in de vorm van een post, testimonial of carrousel, creëer je marketingmateriaal dat meer overtuigingskracht heeft dan traditionele reclame.

Met de Social Media Creator kun je de feedback die je ontvangt snel omzetten in aantrekkelijke afbeeldingen van hoge kwaliteit voor gebruik in social media, zowel als organische posts als betaalde advertenties. Ontdek meer over hoe deze tool werkt:

Conclusie

Door vertrouwen in marketing te gebruiken, word je gezien als een geloofwaardige verkoper. Door de woorden en beoordelingen van je klanten te gebruiken, kun je meer klanten overtuigen om op je aanbod in te gaan.

 

09-10-2024
Select Country: