LOGISTIEKONLINE

De totaalleverancier voor transport en opslag

"De Trustbadge verbetert de uitstraling van de webshop"
Robbie de Groot, Manager E‑commerce

Shopsoftware
Lightspeed

Markt
B2B & B2C

Branche
Transport

Vestiging
Son

Lid sinds
2020

Voor dit klantverhaal hebben we Robbie de Groot, e‑commerce manager van LogistiekOnline gesproken. Klik op het onderwerp om naar de tekst te gaan! 

screenshot

LogistiekOnline – van startende shop naar internationale totaalleverancier

LogistiekOnline is gespecialiseerd in de verkoop van bijna alle logistieke middelen en behoort tot de Rotom Groep. Robbie de Groot is de e‑commerce-manager die zich bezig houdt met conversieoptimalisatie en customer succes. "Wij zijn de totaalleverancier voor transport en opslag", beschrijft hij het bedrijf.

Van kunststof bakken tot pallets, magazijnwagens en magazijninrichting; LogistiekOnline kan het leveren. De Rotom Groep is internationaal actief in 10 Europese landen, waarbij LogistiekOnline behoort tot de Nederlandse en Belgische markt. De shop is beschikbaar voor zowel particulieren als bedrijven, maar de focus ligt voornamelijk op B2B-verkoop. Opvallend aan LogistiekOnline is dat de shop open staat voor verschillende klantwensen zoals de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen per telefoon, e‑mail of via de webshop.

De verschillende initiatieven dragen bij aan de huidige groei in het binnen- en buitenland en het weerspiegelt de significante groei die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.

Reviews helpen bij conversieverhoging, maar hoe krijgen wij die?

Robbie weet hoeveel moeite het kan kosten om reviews te krijgen en om via deze wijze onzekerheden bij nieuwe kopers weg te nemen. Potentiële klanten vertrouwen immers op de ervaringen van klanten die hen voor zijn, voordat zij zelf een aankoop doen. "Wij moesten veel moeite doen om reviews te krijgen met ons eigen reviewsysteem. We hebben ook een periode met giveaways gewerkt, zodat klanten werden gestimuleerd om een review te schrijven", legt Robbie uit. 

Robbie vertelt dat de doelgroep van LogistiekOnline over het algemeen minder ervaring heeft met online shoppen. Zo vertelt hij: "Onze klanten zijn heel voorzichtig met de stappen die zij online zetten. De bestellingen die worden geplaatst hebben veelal ook een hoge orderwaarde. Het is om deze reden dan ook zeer belangrijk dat onze klanten de webshop kunnen vertrouwen".

Verkeerde focus kan conversie verlagen

Opvallend aan internationaliseren is dat een shop zich moet aanpassen zodra het actief is in het buitenland. "Je merkt de cultuurverschillen tussen de landen onderling", verklaart Robbie. Er is volgens Robbie een sterk contrast tussen landen in Noord- en Zuid-Europa. Het is cruciaal voor een webshop zich hierop aan te passen als het aantrekkelijk en vertrouwd wilt overkomen naar de klanten en om te groeien in deze markten.

Robbie heeft zelf ervaren hoe (inter)nationale groei kan worden geminimaliseerd of zelfs kan worden gestagneerd als een webshop op verkeerde elementen focust. "Sinds we een aantal jaar meer focus hebben op bepaalde elementen en meer personeel trainen merk je dat de groei enorm is", verklaart Robbie. Als een shop de touwen in handen neemt, leert van andere spelers in de markt en personeel continu traint, dan kan groei in een stroomversnelling raken. "Wij willen online blijven groeien, omdat wij weten dat online de toekomst is", vertelt Robbie.

"Wij vonden het in de overstap naar Trusted Shops belangrijk dat we onze verzamelde reviews konden meenemen".

Een kopersbescherming zorgt voor meer reviews

De doelgroep van LogistiekOnline is voorzichtig, dus doet de webshop er alles aan om de groep gerust te stellen dat zij vertrouwd online kunnen winkelen. Er is een kans dat zij nog niet zoveel ervaring hebben met online shoppen zoals andere generaties namelijk; denk aan de millennials en generatie-Z. Dit doet de webshop door goede service aan te bieden, maar ook de producten van Trusted Shops helpen daarbij. Robbie benadrukt: "Door het aanbieden van kopersbescherming geven wij de bevestiging af aan onze klanten dat ze bij ons veilig online kunnen kopen. Klanten zien dat er een kopersbescherming is en dat je daar veilig kunt winkelen; dat vond ik essentieel". Het geven van een aankoopbescherming kan zoals in de sociologie wordt beschreven, worden gezien als een stukje reciprociteit. Dit betekent dat de klant bereid is een dienst te verlenen in ruil voor de verzekering.

Waarbij Robbie in het verleden handmatig reviewverzoeken moest versturen, maakt hij nu gebruik van een geautomatiseerd reviewsysteem waarin hij zijn handen vrij heeft en waarmee hij meer reviews verzamelt dan voorheen. Zo verklaart Robbie: "Nu doe ik in principe niks meer zelf om reviews te krijgen. Ik merk dat sinds wij zijn overgestapt naar dit reviewplatform dat wij meer reviews binnenhalen dan op ons oude systeem".

Reviews verzenden en de kopersbeschermingen zijn allemaal geautomatiseerd. Dit geeft Robbie de tijd om het bedrijf nóg verder te groeien. 

"Wij zijn vooral tevreden over het goed werkend geautomatiseerde systeem die onze klanten ook waarderen".

 

Ben je benieuwd hoe Trusted Shops kan helpen jouw conversie te verbeteren?

Vul het formulier in en één van onze experts neemt contact op, om eens in gesprek te gaan hierover.

Ben je al lid? 
Vul het formulier voor leden in (klik hier).

Als consument kun je gebruik maken van ons contactformulier voor consumenten:
Contactpagina voor consumenten.

 Meer klantverhalen lezen

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen