Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

YouTube Shorts en shoppen op de site al in 2021 mogelijk

02.03.2021, 5m

Het implementeren van YouTube Shorts en het introduceren van de mogelijkheid om direct op het platform te winkelen - dit zijn de belangrijkste punten van YouTube's onlangs aangekondigde strategie voor de komende maanden vanuit het oogpunt van e‑commerce. De tool, ontworpen om te concurreren met TikTok en Instagram Reels, zal in maart beschikbaar zijn - tot nu toe alleen in de Verenigde Staten maar mogelijk snel ook in andere landen.

teaserNL-webinar-YouTube_voor_webwinkels-LMisschien ben je ook wel geïnteresseerd in het volgende: hoe kun je de oude vertrouwde YouTube gebruiken om promotie te maken voor jouw webshop?

Wij hebben tips gebundeld!

Meer over de gratis whitepaper

Wat is YouTube Shorts?

Met de nieuwe functie van YouTube kun je korte video's van maximaal 60 seconden maken, opgenomen met je mobiele telefoon in portret-formaat (dus een staande video zoals je op je telefoon kijkt). Klinkt dat bekend? Hetzelfde principe wordt gebruikt door het onlangs populaire TikTok en onlangs gelanceerd door Instagram Reels. Shorts mogen echter niet worden verward met Stories, die ook beschikbaar zijn op de dienst - deze kunnen tot 15 seconden lang zijn en om ze te maken moet je ten minste 10.000 abonnees hebben.

 

 

 

Zoals Neal Mohan, Chief Product Officer van YouTube, in een recente blogpost op de site verantwoordt, is de introductie van het nieuwe formaat bedoeld om kleinere makers te helpen met het van de grond komen op het platform.

"Elk jaar gebruiken meer en meer mensen YouTube om hun eigen kanaal te lanceren. Maar we weten dat er nog steeds een enorm aantal mensen is voor wie de creativiteitslat te hoog ligt. Daarom werken we aan Shorts, onze nieuwe tool waarmee makers en artiesten meeslepende video's kunnen opnemen met alleen hun mobiele telefoon", schrijft Mohan.

Shorts in India en de Verenigde Staten

Hoewel het nieuwe formaat is gemaakt voor nieuwe makers met beperkte middelen, kan Shorts worden gebruikt door iedereen met een YouTube-account. Het instrument is in India al in bèta beschikbaar. Volgens YouTube genereert de Shorts-speler momenteel wereldwijd 3,5 miljard views per dag. De site ziet het enorme potentieel achter korte inhoud en is van plan deze in maart voor meer gebruikers beschikbaar te maken - voor nu alleen in de Verenigde Staten.

YouTube_Shorts 2Bron: Blog.youtube

Het is momenteel onbekend wanneer YouTube Shorts naar Europa komt. Maar als ze in de Verenigde Staten net zo'n groot succes blijken te zijn als in India, kan men ervan uitgaan dat het platform ze ook in onder meer Nederland beschikbaar zal stellen.

 

 

Welke mogelijkheden biedt YouTube Shorts voor e‑commerce-eigenaars?

De grote populariteit van TikTok heeft ertoe geleid dat steeds meer publiek korte, eenvoudige formulieren gaat gebruiken. YouTube Shorts kan, net als zijn concurrenten, een geweldig marketinginstrument zijn voor e‑commerce. Hun kracht ligt in het feit dat je geen gespecialiseerde apparatuur of geavanceerd gereedschap nodig hebt om ze te maken - alles wat je nodig hebt is een smartphone.

Dit zijn de voordelen van YouTube Shorts:

  • Vergroot de naamsbekendheid en bereik nieuwe doelgroepen - korte videovormen zijn het populairst bij jonge kijkers. Door een creatieve boodschap te brengen, kan je nieuwe klanten werven;

  • Vergroot het aantal klanten - Video's van 60 seconden houden de aandacht van een potentiële klant langer vast dan berichten van enkele minuten. Maak hier gebruik van door een video te maken waarin je specifieke, interessante informatie voor de gebruiker opneemt;

  • Opbouwen van je merkimago - gebruik je kennis door veelgestelde vragen van je klanten te beantwoorden of door statistieken over jouw sector te presenteren. Op die manier versterkt je je positie als expert in je vakgebied;

  • Laat de menselijke kant van je bedrijf zien - laat gebruikers weten dat je gevoel voor humor hebt of dat er echte mensen achter je webshop staan door bijvoorbeeld beelden van achter de schermen te publiceren;

  • Mogelijkheid om producten op een ongebruikelijke manier te presenteren - 60 seconden is echt niet veel - maar deze beperking geeft je de kans om creatiever te zijn in het tonen van je producten aan potentiële klanten. Het vergelijken van producten, het tonen van hoe deze te gebruiken of een 'voor' en 'na'-video brengt veel informatie in een korte tijd.

 

teaserNL-sbb-instagram_ads-LOok Instagram heeft verschillende opties om je doelgroep te bereiken. Maar hoe begin je hiermee?

Wij hebben dé ultieme gids samengesteld om je op weg te helpen!

Naar het handboek

Binnenkort: YouTube Shopping

Vorig jaar meldden we al dat Google was begonnen met het testen van YouTube als winkelplatform. Deze informatie wordt bevestigd door Neal Mohan in een YouTube blog post:

- "Aangezien consumenten er steeds vaker voor kiezen om online te winkelen, hebben wij de kans om aan de groeiende vraag naar e‑commerce te voldoen. We testen in bèta een nieuwe geïntegreerde shopping-functie waarmee kijkers de geloofwaardigheid en expertise van betrouwbare makers kunnen gebruiken om rechtstreeks op YouTube weloverwogen aankopen te doen".

 

 

 

De functie zal al in 2021 in werking treden, zo verzekert hij, maar het is niet duidelijk in welke landen dit in de beginfase beschikbaar zal zijn.

Pixel_Shopping_1Bron: Blog.youtube

Hoe zal de winkelervaring in de praktijk werken? Bij het bekijken van een video op YouTube, waarin producten voorkomen, ziet de gebruiker op het scherm de optie 'Producten bekijken'. Na selectie wordt de kijker overgebracht naar de winkel, die zich onder de video zal uitbreiden. Hierdoor hoeft de gebruiker het platform niet te verlaten of zelf op zoek te gaan naar de gepresenteerde producten - alles staat op één plek.

Als je bedenkt dat YouTube vorig jaar wereldwijd door bijna 2 miljard kijkers werd gebruikt, kun je er gerust van uitgaan dat het creëren van een winkelplatform binnen de site een geweldige zet zal zijn voor de internetgigant en een kans om te concurreren met de grootste spelers in de e‑commerce-markt.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte! 📬

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️