Webshop design: een converterend design voor je webshop (3 tips)

Het maakt niet uit wat voor soort webshop je hebt, het doel van je webshop is altijd dat je wilt dat dat klanten gaan kopen. Het design van je webshop hangt samen met het conversieratio. Hoe beter je website is vormgegeven hoe sneller iemand een aankoop zal doen. We geven je hier 3 tips voor optimaliseren van je webshop design.Technisch en creatief deel van het brein

Design gaat over veel meer dan alleen datgene wat de bezoekers van je website zien. Het gaat ook over wat ze voelen, en die gevoelens kunnen hen stimuleren om te kopen.

Door te begrijpen hoe design en psychologie met elkaar verbonden zijn, kan je jouw doelgroep op basis van je design op een subtiele wijze beïnvloeden - en tegelijkertijd je omzet verhogen.

Er zijn grote stappen gemaakt wat betreft het begrijpen van de psychologie van het design.

Eerder was de trend om zo veel mogelijk informatie op één pagin te plaatsen (ALLES DELEN!).

Kijk maar eens naar het design van de startpagina van 99designs van 2010, dat is slechts een paar jaar geleden. Daar staat zo veel op dat het moeilijk is om te begrijpen waar je nu moeten kijken:

Web and Logo Design

Tegenwoordig weten we dat simpeler, gewoonweg beter is.

We weten dat het veel beter is om voor wat betreft design te richten op de ervaring van de gebruiker, in plaats van het plaatsen van heel veel informatie.

Gebruik een focus op basis van subtiele psychologische prikkels en data afkomstig uit de neurologie om je doelgroep te beïnvloeden, zodat je de resultaten krijgt die je wilt hebben.

Maar hoe ziet dat er nu precies uit?

Hoe kan je psychologie gebruiken om te begrijpen wat je klanten willen, voordat ze dat zelf weten - en hoe kun je op basis daarvan talloze conversies genereren?

 

Inhoud:

 

Zorg voor een gemakkelijke keuze

Reformation webshop

Als het over design gaat, zou je kunnen denken 'hoe meer keuzes, hoe beter'.

Maar dat is absoluut niet het geval.

Te veel keuzes kan je doelgroep als het ware 'verlammen', zodat personen niet meer in staat zijn om een keuze te maken.

Dit is de wet van Hick, het psychologische principe dat bewijst dat hoe meer keuzes een persoon heeft, hoe langer het duurt voordat een beslissing wordt genomen.

Dit kan voor een webwinkel serieuze gevolgen hebben. Als je klant een keuze kan maken uit 10.000 pagina's, die allemaal op je startpagina worden weergegeven, kan dat overweldigend zijn. Dat gevoel kan ervoor zorgen dat ze geen keuzen kunnen maken en je website verlaten.

Als het gaat over het design van je winkel, is eenvoudiger altijd beter. Het design van je logo zou eenduidig moeten zijn en niet te veel strijdige elementen moeten bevatten: kleur, samenstelling, verschillende afmetingen, grafieken, verschillende lettertypes.

Je producten zouden op een eenvoudige, gemakkelijk te navigeren stijl opgemaakt moeten zijn, als een kader. Beperk ook de verschillende categorieën tot een minimum.

 

Hoe eenvoudiger je design is, hoe eenvoudiger het voor je doelgroep zal zijn om te navigeren, en hoe waarschijnlijker het is dat ze zullen kopen.

 

Gebruik de juiste kleur op je website

Capital One website

Capital One gebruikt kleurpsychologie in hun voordeel, omdat ze heel veel blauw in hun design opnemen - blauw is de kleur die de meeste mensen koppelen aan vertrouwen.

Kleur omvat veel meer dan in eerste instantie wordt gedacht.

Als je de psychologie van kleur begrijpt, kan je deze kennis in het design van je winkel opnemen om je doelgroep te beïnvloeden. Op deze manier kun je specifieke sentimenten, gevoelens en gedrag stimuleren en daardoor meer verkopen genereren.

De kleuren die je voor je webshop kiest, geven hele specifieke aspecten over jou en je bedrijf weer en hebben een aanzienlijke invloed op de manier waarop je doelgroep je website ervaart.

Als je webshop bijvoorbeeld de kleuren knalgeel en roze veel gebruikt, zal dat een volledig andere boodschap geven dan een design met alleen ingetogen, neutrale kleuren.

Als je niet begrijpt hoe mensen kleuren ervaren, loop je het risico de verkeerde boodschap aan je doelgroep te geven.

Mensen ervaren bepaalde kleuren op hele verschillende en specifieke manieren, gebaseerd op de meest uiteenlopende redenen. De beleving van een aantal kleuren is een direct resultaat van de aanpassingen die tijdens de evolutie hebben plaatsgevonden.

Anderen zijn gekoppeld aan culturele aspecten, zoals het koppelen van de kleur roze aan meisjes en de kleur blauw aan jongens. Weer anderen hebben misschien een meer persoonlijke oorsprong: als mijn lievelingskleur paars is, voel ik mij meer aangetrokken door winkels die paars in hun design gebruiken.

Als je goed begrijpt op welke manier, onafhankelijk van de reden, mensen kleuren ervaren en interpreteren, dan kun je het in je voordeel gebruiken en dat van je winkel.

Maar wat zijn nu precies de meest gangbare associaties die mensen maken met kleuren?

Color Emotion Guide


  • Rood: opwindend, gepassioneerd, boos, sterk, modern

  • Oranje: speels, jeugdig, stimulerend

  • Geel: vriendelijk, toegankelijk, vrolijk, betaalbaar

  • Groen: milieuvriendelijk, financieel aantrekkelijk

  • Blauw: betrouwbaar, gedegen, stabiel, rustig

  • Paars: luxueus, koninklijk

  • Roze: vrouwelijk, speels, jeugdig

  • Bruin: mannelijk, krachtig, serieus

  • Zwart: modern, geraffineerd, luxueus

  • Wit: strak, neutraal

  • Grijs: neutraal, volwassen, klassiek, serieus

 

Als je begrijpt hoe mensen de neiging hebben om kleuren te ervaren, kan je die kennis gebruiken om de effectiviteit van je design te maximaliseren.

Verkoop je financiële producten in je winkel? Als dat zo is, dan wil je dat je doelgroep je als gedegen en betrouwbaar ervaart.

Dan is de kleur blauw een uitstekende keuze. Verkoop je producten voor kinderen? Als dat zo is, dan zal het gebruik van jeugdige kleuren zoals oranje, geel en roze je doelgroep zeker aanspreken.

Je wilt dat je producten van de (virtuele) plank vliegen? Neem de kleur rood op in de pop-up van je aanbieding, omdat deze passie en opwinding mensen kan stimuleren om hun portemonnee te openen.

Moraal van het verhaal: kleur is een zeer krachtig iets. Als je de psychologie van kleur begrijpt, is dat een krachtige tool om je doelgroep te beïnvloeden.

 

Plaats de belangrijke elementen van het design daar waar mensen sowieso al kijken

Er is een specifieke manier waarop je klanten naar je website kijken. Als je de manier begrijpt waarop ze kijken naar je content kun je meer interacties genereren (en uiteindelijk meer verkopen).

Het volgen van oogbewegingen oftewel 'eye tracking' is een wetenschap die al uit de 19e eeuw stamt, maar pas in de jaren 80 als onderzoeksgebied echt momentum kreeg. Onderzoekers wilden weten hoe mensen een pagina bekijken en waar ze waarschijnlijk hun aandacht op zouden richten.

Zij hebben achterhaald dat er twee hoofdpatronen worden gevolgd als mensen een pagina (of in jou geval, een website) bekijken: het F-patroon en het Z-patroon.

Oog volgen op scherm

Bij het F-patroon scannen de bezoekers eerst op een horizontale manier (vooral vanaf de bovenkant van de pagina) en vervolgens met een tweede, kortere horizontale beweging, de rest van de pagina en daarna in een verticale beweging de linkerkant van de pagina.

Dit patroon heeft de vorm van de letter 'F'. Mensen gebruiken het 'F'-patroon meestal als ze geconfronteerd worden met een pagina waarop veel tekst wordt gebruikt, of waarvoor veel informatie moet worden verwerkt.

Kijk volgorde op website

Het Z-patroon wordt veelal gebruikt als mensen die een pagina scannen die minder informatie en tekst bevat.

Bij het Z-patroon scannen mensen eerst horizontaal langs de bovenkant van de pagina (van links naar rechts); vervolgens diagonaal over de gehele pagina en daarna terug over de pagina waardoor de tweede diagonale lijn wordt gevormd. Dit patroon heeft de vorm van de letter 'Z'.

Als je de manier begrijpt waarop mensen je webshop bekijken, kun je de content op een dergelijke manier organiseren dat hun aandacht altijd wordt gericht op datgene waarop je wilt dat hun aandacht gericht is.

Als je bijvoorbeeld een pagina hebt met veel visuele aspecten en je weet dat mensen waarschijnlijk het 'Z'-patroon zullen volgen, kan je de CTA 'Nu kopen' rechtsonder op je pagina plaatsen.

Als je een informatieve pagina hebt en weet dat mensen waarschijnlijk het 'F'-patroon zullen volgen, wil je vast en zeker vet gedrukte subtitels gebruiken, die op de linkerkant van de pagina worden weergegeven. Op die manier weet je zeker dat je klanten geen belangrijke aspecten zullen missen.

Als je weet op welke manier je klanten je website zullen bekijken, kan je je website zo opmaken dat de door je gewenste resultaten gemaximaliseerd worden.

 

Conclusie

Als je de relatie tussen psychologie en design begrijpt, kun je de psychologische prikkels in je design gebruiken om je doelgroep op subtiele wijze te beïnvloeden en de resultaten te krijgen die je wilt hebben.

Als je naar de startpagina gaat van 99designs kijkt, zul je zien dat zij het 'F'-patroon voor de opmaak hebben gebruikt (en de CTA 'Starten' hebben geplaatst op een locatie waar het de meeste aandacht zal krijgen).

Ze houden het eenvoudig op onze categoriepagina, omdat ze hun doelgroep niet te veel opties willen aanbieden.

En kleur? Dat zijn geen toevallige keuzes. Kort gezegd, hebben ze de fundamentele aspecten van de psychologie van design toegepast, en nu heb jij ook alle middelen om dat te doen..

Blijf op de hoogte van alles rondom e-commerce en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

New call-to-action

Puntjes

Over 99designs

99designs is 's werelds grootste marktplaats voor grafisch ontwerp, waar een koppeling wordt gemaakt tussen een wereld vol getalenteerde freelance grafische designers met creatieve mensen, geniale entrepreneurs en ondernemingen met een gezond verstand, oftewel iedereen die een goed ontwerp kan gebruiken.

Opgezet door en voor designers is 99designs begonnen met een groepje ontwerpers die samen de strijd aangingen om de beste designs te creëren. In 2008 ontwikkelde deze vriendschappelijke wedstrijd zich tot een unieke marktplaats.

Nu is het wereldleider op het gebied van grafisch design. 99designs verandert het leven van designers over de hele wereld, door hen de mogelijkheid te bieden om toegang te hebben tot klanten op wereldniveau, om een inkomen te genereren en een portfolio op te bouwen. 99designs heeft vestigingen in de VS, Australië en Duitsland.

 

0 Comments