Webshop optimalisatie: Optimale webshop conversies (5 tips)

Je krijgt zweethandjes, je hart gaat sneller kloppen en je voelt die speciale band. Of je nu op zoek bent naar Mr. Right, een pup adopteert of naar de nieuwe sneakers van Nike kijkt - we worden maar al te graag plotsklaps verliefd. Hoe je bezoekers van je webwinkel hetzelfde gevoel geeft? Lees het in dit artikel!

webshop optimalisatie

Je kunt geloven in liefde op het eerste gezicht of niet. Het feit is dat de eerste indruk telt. Dat geldt online des te meer, omdat je concurrenten op slechts één klik afstand zitten. Hier zijn vijf technieken die het hart van je webshop-bezoekers sneller doet kloppen:

  1. Minder complexiteit

  2. Communiceer menselijk

  3. Transparantie

  4. Bied directe ondersteuning

  5. Schep vertrouwen

 

1. Minder complexiteit

Wat gebeurt er op websites die volgepropt zijn met tekst? Je moet jezelf oriënteren, zin voor zin doorlezen wat er staat en dan de pagina verder doorspitten om het gewenste product te vinden.

Met andere woorden: je wordt gedwongen om na te denken.

Als je de klantervaring wilt verbeteren, moet je precies dit voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een goede les op school. De beste docenten zijn in staat zelfs van de ingewikkeldste inhoud met enkele woorden de essentie uit te leggen.

Uit eye-tracking onderzoek blijkt dat onze ogen afwisselend van boven naar beneden springen als we naar een website kijken. Ontwerp je website eenvoudig en overzichtelijk, zodat de essentie op het eerste gezicht al herkenbaar is.

 

Hoe doe je dat?

  • Verminder de hoeveelheid tekst. Verwijder onnodige details en vakjargon. Minder is in dit geval beter.

Dropbox webshop optimalisatie

Dropbox begrijpt hoe gebruikers denken: hoe korter de tekst, hoe waarschijnlijker het is dat hij wordt gelezen.

  • Gebruik eenvoudige taal. Blaas je tekst niet op met ingewikkelde woorden.

  • Trefwoorden zijn gemakkelijker te lezen dan hele tekstblokken.

  • Druk inhoud uit in grafieken, cijfers of afbeeldingen.

  • Gebruik kopjes om afzonderlijke alinea's in langere teksten samen te vatten.

  • Plaats een CTA-knop om je websitebezoekers aan te zetten een handeling uit te voeren. Gebruik hiervoor een andere, opvallende kleur.

webshop optimalisatie

De groene CTA-knop contrasteert met het eenvoudige ontwerp van ASOS.

  • Het is vervelend om voor elke webwinkel een apart account aan te maken. Maak het bestelproces gemakkelijker en sneller voor je klanten door aan te bieden als gast te winkelen of in te loggen via social logins, bijvoorbeeld met Facebook of Google.

webshop optimalisatie

Social logins verlagen de drempel voor je klanten om te registeren bij je winkel.

 

2. Communiceer menselijk

Je website is je directe verbinding met je klanten. Naast de lengte en visuele presentatie van de inhoud is de juiste toon doorslaggevend. Die moet in lijn zijn met je bedrijfscultuur en op alle kanalen consistent zijn.

Ook in de beeldtaal speelt authenticiteit een beslissende rol. No-go's zijn onnatuurlijke stockfoto's die overduidelijk in scène zijn gezet. In 2016 liet het smoothiemerk Innocent op Twitter zien hoe absurd stockfoto's kunnen zijn.

webshop optimalisatie

Een echte situatie bij de waterkoeler op het kantoor ziet er anders uit.

In de schriftelijke communicatie helpen emoji's om de juiste toon over te brengen. Als je een zin afmaakt met een smiley, ziet die er meteen vriendelijker uit. Zorg er wel voor dat emoji's bij je stijl passen en overdrijf het niet. Je wilt er op je website niet uitzien als een emoji-verslaafde tiener.

Hoe doe je dat?

  • Stijlgids: Hoe spreek je je klanten direct aan (met ‘jij’ of ‘u’)? Mag je emoji's gebruiken in een e-mail en gebruik je na een dubbele punt een hoofdletter of een kleine letter? Creëer een interne stijlgids waarin alle belangrijke vragen over tonaliteit, spelling en grammatica worden verduidelijkt.

  • "Over ons"-pagina: E-commerce heeft van nature een minder persoonlijke omgeving dan bijvoorbeeld de schoenmakerswinkel om de hoek die al jaren door een bevriende familie wordt gerund. Maar ook online willen klanten weten met wie ze te maken hebben. Maak een teampagina om de mensen voor te stellen die achter je product staan.

webshop optimalisatie

De teampagina van RJMetrics en het bewijs dat je ook software een gezicht kunt geven.

  • Sociale media: Wat deden jullie op het laatste personeelsuitje? Hoe ziet je kantoor eruit? Hoe functioneert je magazijnsysteem? Laat je klanten een kijkje achter de schermen geven via sociale media. Plaats in je shop via social-media-knoppen links naar je profielen op Facebook, Twitter, Instagram enz.

  • Storytelling: Verveel je klanten niet met het ene getal na het andere en saaie opsommingen van functies. Informatie die we zien als verhaal activeert meer gebieden in de hersenen, wordt beter onthouden en heeft een grotere invloed.

  • De zoektocht naar stockfoto's lijkt vaak op een rondje door het spookhuis. Maar niet iedereen met een webwinkel heeft het geld voor een eigen ontwerpafdeling. Dustin Senos heeft de beste sites voor authentieke stockfoto's opgesomd in zijn Medium-artikel. Zeker opslaan!

 

3. Transparantie

Open communicatie vermindert vragen en zorgen - mentale blokkades op de reis van je klant. Volg die reis zelf eens op je pagina: welke vragen ontstaan er onderweg, waar zijn er onduidelijkheden?

Als je bijvoorbeeld een software-oplossing aanbiedt, moet het onmiddellijk duidelijk zijn hoe de prijzen zijn gestructureerd zonder dat de klant eerst door je website hoeft te bladeren. De contactgegevens moeten ook gemakkelijk te vinden zijn.

Ook moet je website een pagina bevatten met onderwerpen als gebruiksrechten, gegevensbescherming en andere juridische kwesties die relevant zijn voor je klanten. Transparante communicatie bevordert het vertrouwen, vooral op het gebied van e-commerce.

 

Hoe gaat dat?

  • Voorraad: Geef met een real-time weergave aan of het product beschikbaar is. Op deze manier voorkom je twijfel, moeite en ergernis bij je klanten als ze hebben besloten een product te kopen, maar dat vervolgens niet beschikbaar blijkt te zijn.

  • Verzendkosten: In veel webwinkels worden de verzendkosten aan het einde van het betaalproces ineens toegevoegd. Dit schaadt de klantervaring, omdat de klant de situatie opnieuw moet beoordelen en de voorgaande stappen tevergeefs kunnen zijn geweest.

  • Leveringsgebied: Een van de meest frustrerende ervaringen bij het online winkelen is wanneer je pas nadat je je bestelling hebt geplaatst, wordt geïnformeerd dat de leverancier niet levert naar de regio waar je woont. Als je alleen naar bepaalde landen levert, informeer je klanten dan vooraf.

  • Levering traceren: Door onzekerheid lijken de wachttijden nog langer te zijn. Laat je klanten hun pakket volgen en zorg voor zekerheid.

 

4. Bied directe ondersteuning

Klanten verwachten gemak en efficiëntie op alle gebieden van online winkelen. Zij willen echter vooral dat hun vragen snel worden beantwoord. Een onderzoek van Forrester heeft aangetoond dat 57% van alle klanten je website zal verlaten als ze niet direct antwoord krijgen op hun vraag.

Live chat is de enige manier om directe ondersteuning te bieden zonder van kanaal te veranderen. Niemand blijft op een website totdat hij van de klantenservice een antwoord op zijn e-mail ontvangt.

Hoewel telefonische ondersteuning in theorie onmiddellijke hulp biedt, vereist dit ook een verandering van medium en is de klant weg van de website – om nog maar te zwijgen van de vervelende wachtrij.

Als je een live-chatvenster op je website integreert, wordt de klantenreis niet onderbroken als er een vraag ontstaat. Je klanten kunnen na het chatten gemakkelijk verder winkelen.

Omdat servicemedewerkers meerdere chats tegelijk kunnen afhandelen, zijn de wachttijden korter dan bij andere kanalen. Uit een casestudy van Virgin Airlines is gebleken dat een enkele chat-medewerker net zo veel werk kan presteren als 15 medewerkers die zich richten op het beantwoorden van vragen per e-mail.

webshop optimalisatie

Live chat maakt ongecompliceerd, persoonlijk contact mogelijk.

Sommige klanten willen gewoon niet met de klantenservice praten. Ze willen zelf het antwoord vinden. Daarom moet je website altijd beschikken over een overzicht van de meest gestelde vragen.

Met tools zoals OMQ kun je zo'n overzicht zelfs interactief ontwerpen. Je klant kan zijn aanvraag intypen en ontvangt direct suggesties op basis van de gebruikte zoekwoorden.

 

Hoe gaat dat?

  • Wees er voor je klanten wanneer ze je nodig hebben. Bied hen ook proactieve hulp aan.

  • Vooral als het gaat om ondersteuning, geldt: blijf authentiek. Het is bijvoorbeeld het beste om de echte namen en profielfoto's van je servicemedewerkers te gebruiken in de live chat. Je klanten merken het verschil – en niemand spreekt graag met een logo. Zie het klantverzoek als een mogelijkheid om een persoonlijke band met je klanten op te bouwen.

  • Chatbots kunnen invallen als je niet genoeg personeel hebt om de live chat de hele tijd te bemannen. Chat Butler van Userlike kan chatgesprekken voeren als er geen menselijke medewerker beschikbaar is. Op die manier gaat er geen chat meer verloren.

 

5. Schep vertrouwen

Ik was onlangs op zoek naar een accommodatie voor mijn volgende vakantie. Uiteindelijk bleven er twee over. De ene had mooie foto's, maar nog geen beoordelingen. De tweede had niet zo mooie foto's, maar wel veel, uitsluitend positieve beoordelingen. Welke heb ik uiteindelijk gekozen?

Het was de accommodatie met de vele beoordelingen.

webshop optimalisatie

Als 217 mensen zeggen dat het appartement top is, kan het alleen maar top zijn. Toch?!

Mijn gedrag is niet bijzonder, maar hoort juist bij het psychologische concept van "social proof" wat in het Nederlands zo veel betekent als "sociaal beproefd". Hoe invloedrijk het is, werd in de jaren vijftig aangetoond door het beroemde experiment van de psycholoog Solomon Asch.

De deelnemers hebben hier duidelijk valse verklaringen afgelegd alleen om te zorgen dat deze overeenstemmen met de verklaringen van andere vermeende deelnemers die eigenlijk acteurs waren.

Wij zijn sociale wezens, directe afstammelingen van degenen die voor hun bestaan afhankelijk waren van het imiteren van het gedrag van de groep. Als tijdens de mammoetjacht iedereen plotseling wegduikt, kun je beter ook zelf maar snel wegduiken. Te individualistisch gedrag had fatale gevolgen.

Ook al gaan we vandaag de dag niet meer samen op jacht, de neiging om anderen te imiteren is nog steeds sterk in ons verankerd. Als je door het park wandelt en een groepje mensen naar boven de lucht in kijkt, dan zou je waarschijnlijk ook omhoog kijken om erachter te komen wat er te zien valt.

Dit fenomeen kan ook in e-commerce worden toegepast.

 

Hoe gaat dat?

  • Testimonials: Presenteer een aantal van je klanten op je website. Vooral grote, gerenommeerde merken geven je autoriteit en creëren vertrouwen bij geïnteresseerde websitebezoekers.

webshop optimalisatie

Slack adverteert met het feit dat bekende bedrijven de software gebruiken.

  • Casestudies: Nog interessanter dan een eenvoudige lijst met je klanten zijn casestudies. Hierin beschrijven je klanten hoe ze je product of dienst gebruiken en welke voordelen dit hen biedt.

  • Keurmerk: Er zijn veel onzekerheden in e-commerce, met name als het gaat om financiële risico's. Met een gecertificeerd keurmerk zien bezoekers op het eerste gezicht of zij te maken hebben met een serieuze retailer, wat leidt tot meer vertrouwen in de webwinkel.

 

Nu je precies weet hoe je je webshop moet opbouwen, hebben we hier de perfect landingspagina checklist voor je. Deze past goed bij de bovengenoemde tips:

Gratis Checklist: zo maak je de beste landingspagina

0 Comments